Vraag

• Nullicious
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 05-09-2023
Mijn vraag
...
Ik heb twee identieke monitoren. Ik ben op zoek naar een pc waarop ik deze monitoren kan aansluiten. De types welke aan mijn selectie criteria voldoen zijn veelal uitgerust met 1 DisplayPort aansluiting en 1 HDMI aansluiting maar niet met 2 DisplayPort aansluitingen of 2 HDMI aansluitingen.

Ik wil weten of merkbare weergave verschillen zijn te verwachten wanneer ik de monitor 1 door middel van een DisplayPort kabel aansluit en wanneer ik de andere monitor door middel van een HDMI kabel aansluit.

Mochten er nog betere oplossingen bestaan die ik mogelijk over het hoofd zie dan verneem ik dat graag.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Ik gebruik mijn pc voornamelijk voor desktop toepassingen zoals Microsoft Office en Visual Studio Code en de monitoren zijn van het merk Eizo en het type FlexScan EV2450.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Diverse topics op het forum zijn gewijd aan problemen met het aansluiten van monitoren op twee verschillende aansluitingen maar in die specifieke situaties is er sprake van niet identieke monitoren en is een antwoord op mijn vraag eigenlijk niet te vinden.

Alle reacties

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:33

FreakNL

Well do ya punk?

Wat voor aansluitingen zitten er op je monitor dan?

/edit
DP, DVI en HDMI zo te zien. En VGA maar dat is een last resort.

Gewoon met een combinatie op de 1e drie aansluiten, zit weinig verschil tussen...

[ Voor 61% gewijzigd door FreakNL op 17-09-2020 21:27 ]

• Nullicious
De monitor is uitgerust met 1 DisplayPort-, 1 HDMI-, 1 DVI-D- en 1 DSub-ingang.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:33

FreakNL

Well do ya punk?

Nou dan sluit je 1 monitor met DP aan en 1 met HDMI. Niks mis mee.

Misschien als je gaat gamen (maar daar weet ik niks van).

Maar 99% van de (moderne) kantoorpctjes of laptop-docks met dual screen zijn met DP+HDMI aangesloten als je in een gemiddeld kantoorpand gaat rondkijken.. En ik zeg express “moderne”, want je wil niet weten hoeveel er nog op VGA zitten...

[ Voor 70% gewijzigd door FreakNL op 17-09-2020 21:31 ]

• Nullicious
FreakNL schreef op donderdag 17 september 2020 @ 21:28:
Nou dan sluit je 1 monitor met DP aan en 1 met HDMI. Niks mis mee.

Misschien als je gaat gamen (maar daar weet ik niks van).

Maar 99% van de (moderne) kantoorpctjes of laptop-docks met dual screen zijn met DP+HDMI aangesloten als je in een gemiddeld kantoorpand gaat rondkijken.. En ik zeg express “moderne”, want je wil niet weten hoeveel er nog op VGA zitten...
Ik gebruik mijn pc niet voor gamen en ik ben dat ook niet van plan. Hetzelfde geldt voor foto- en videobewerking.

Jouw observatie over hoe pc's dan wel laptops zijn aangesloten binnen de meeste kantoren verklaart waarschijnlijk dan ook waarom in mijn selectie geen pc's naar boven komen met een dubbele poort van het zelfde type.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nullicious schreef op donderdag 17 september 2020 @ 21:21:
Mijn vraag
...
Ik ben op zoek naar een pc waarop ik deze monitoren kan aansluiten. De types welke aan mijn selectie criteria voldoen zijn veelal uitgerust met 1 DisplayPort aansluiting en 1 HDMI aansluiting maar niet met 2 DisplayPort aansluitingen of 2 HDMI aansluitingen.
Een PC? Random? Ergens tussen de 400 en 9000 Euro? Dan koop/bouw je toch een (custom) PC waar wel 2x DP of 2x HDMI op zit.

En, welke selectie-criteria? Ik begrijp allicht je vraag niet maar je selecteert / filtert iets, vertelt ons niet waar je kijkt of hoe je filtert en komt dan zeggen dat er 0 PC's bestaan met 2x HDMI of 2x DP? Dat lijkt me erg sterk; bijna elke videokaart (dus los en dus zelfbouw) van de afgelopen 10 jaar bevat minstens 2x HDMI en recenter voornamelijk 2x of meer DP.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:16
Zakelijke kantoorsysteempjes van HP (Prodesk) of Dell (Optiplex) zijn al jaren voorzien van twee DisplayPort aansluitingen (met soms nog een vga poort). Ook losse videokaarten met twee of drie DP poorten zijn vrij standaard. Een dubbele hdmi poort zul je minder snel vinden, maar waarom zou je twee tv's tegelijk willen aansluiten? DisplayPort is m.i. de te prefereren aansluiting (voor monitoren).

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Niet alleen zakelijk, ook vrijwel elke pc na 2010 meen ik
IIG een VGA en HDMI, of VGA + DVI

Je kan prima een DVI naar HDMI adapter gebruiken, of desnoods VGA -> DVI

ik denk dat je wel héél budget moet gaan zitten, zodat er geen dubbele poorten op zitten.
Ik wil weten of merkbare weergave verschillen zijn te verwachten wanneer ik de monitor 1 door middel van een DisplayPort kabel aansluit en wanneer ik de andere monitor door middel van een HDMI kabel aansluit.
Nee, geen verschil.

Hier een Samsung TV ( 32" ) en een Samsung Curved 4K via Displayport met beiden op de native resoluties

[ Voor 40% gewijzigd door FreshMaker op 17-09-2020 22:26 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nielson schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:16:
Een dubbele hdmi poort zul je minder snel vinden, maar waarom zou je twee tv's tegelijk willen aansluiten? DisplayPort is m.i. de te prefereren aansluiting (voor monitoren).
2x wat bedoel je?

HDMI is niet alleen voor TV's!
En waarom is DP te prefereren?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Nullicious
MAX3400 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 21:58:
[...]

Een PC? Random? Ergens tussen de 400 en 9000 Euro? Dan koop/bouw je toch een (custom) PC waar wel 2x DP of 2x HDMI op zit.

En, welke selectie-criteria? Ik begrijp allicht je vraag niet maar je selecteert / filtert iets, vertelt ons niet waar je kijkt of hoe je filtert en komt dan zeggen dat er 0 PC's bestaan met 2x HDMI of 2x DP? Dat lijkt me erg sterk; bijna elke videokaart (dus los en dus zelfbouw) van de afgelopen 10 jaar bevat minstens 2x HDMI en recenter voornamelijk 2x of meer DP.
Ik was in de veronderstelling dat voor mijn vraag de specificaties van de pc waar naar ik op zoek ben niet heel relevant zijn. Het zelf assembleren van een pc heeft niet mijn voorkeur tenzij dat natuurlijk de enige optie is wanneer het gebruik van twee verschillende poorten af te raden is.
Nielson schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:16:
Zakelijke kantoorsysteempjes van HP (Prodesk) of Dell (Optiplex) zijn al jaren voorzien van twee DisplayPort aansluitingen (met soms nog een vga poort). Ook losse videokaarten met twee of drie DP poorten zijn vrij standaard. Een dubbele hdmi poort zul je minder snel vinden, maar waarom zou je twee tv's tegelijk willen aansluiten? DisplayPort is m.i. de te prefereren aansluiting (voor monitoren).
Het zijn inderdaad de types van deze fabrikanten waar ik op uit kom en dat is volgens mij ook een antwoord op @MAX3400 zijn vraag wat betreft de prijs van de pc die ik zoek. Ik ben overigens nog niet gestuit op bijvoorbeeld een Dell Optiplex met twee DisplayPort aansluitingen. De Dell website kent heel veel configuraties maar geen optie (net zoals de Pricewatch dat ook niet kent) om te filteren op het aantal poorten van een gegeven type aansluiting waardoor ik dit misschien over het hoofd hebt gezien maar volgens mij geraken we nu in het offtopic gebied. Daarvoor kan ik mij beter wenden tot het Desktop Aankoopadvies forum :)
Pagina: 1