Vraag

• Aesic
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 08-08-2023
Mijn vraag
Wat is het rode lichtje op het moederbord bij CPU en hoe kan ik dit wellicht weghalen zodat mijn pc weer normaal opstart? Op het moment moet ik de pc 6/7x " opstarten" wilt hij daadwerkelijk echt opstarten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 pro
Sapphire R9 390X
AMD Ryzen 7 2700X
2x 8gb Corsair Vengeance RGB Pro
Aorus X470 Ultra Gaming
750Watt Power Supply
2 maal 2tb Seagate Barracuda + 1 240gb SSD
Cooler Master ML240RGB AIO

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Andere CPU, van Ryzen 5 2600 naar 7 2600

Ik ben bereid alles te proberen! Daarentegen is een nieuwe voeding regelen niet al te makkelijk voor mij.

- Aesic | Sven

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-04 17:34

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Welk rode lichtje, en wat zegt de handleiding er over?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Aesic
Tens schreef op donderdag 17 september 2020 @ 20:28:
Welk rode lichtje, en wat zegt de handleiding er over?
Rechtsonderin het moederbord rood lichtje met CPU, waar ook VGA, BOOT en VRAM staan. Handleiding kon ik niet echt iets erover vinden of ik heb er mogelijk overheen gelezen. Ik ga nog proberen een andere voeding te regelen.

- Aesic | Sven

• Tens

Tens

CPU led rood: er is iets mis met de CPU....
vCPU/DRAM/VGA/BOOT (Status LEDs)
The status LEDs show whether the CPU, memory, graphics card, and operating system are working
properly after system power-on. If the CPU/DRAM/VGA LED is on, that means the corresponding device
is not working normally; if the BOOT LED is on, that means you haven't entered the operating system yet.
Maar wat is de situatie, nieuwbouw of loopt de pc al een tijd?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Aesic
Tens schreef op donderdag 17 september 2020 @ 20:37:
CPU led rood: er is iets mis met de CPU....

[...]

Maar wat is de situatie, nieuwbouw of loopt de pc al een tijd?
Met vorige CPU liep hij al een tijd en heeft ie het eventjes goed gedaan maar het begon al snel dus heb ik de huidige CPU aangekocht maar het probleem blijft. de PC zelf loopt al een tijdje, alleen de CPU is onlangs vervangen.

- Aesic | Sven

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Dat kunnen er meer dan 1000 zijn van exemplaren met explosiegevaar tot high-end die meer dan 10 jaar betrouwbaar mee gaan. Welk merk en type heb je?

• Aesic
Uszka schreef op donderdag 17 september 2020 @ 20:58:
[...]

Dat kunnen er meer dan 1000 zijn van exemplaren met explosiegevaar tot high-end die meer dan 10 jaar betrouwbaar mee gaan. Welk merk en type heb je?
Sorry, ik had duidelijker moeten zijn, ik heb een Corsair Builder CX750 Bronze.

- Aesic | Sven

• Uszka
  • Nu online
Hoe oud is die?

• Aesic
Onbekend, tweedehands aangekocht van een medetweaker.

- Aesic | Sven

• Uszka
  • Nu online
Zou dan maar eens met een andere voeding testen.

• Aesic
Uszka schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:18:
Zou dan maar eens met een andere voeding testen.
Ik ga m’n best doen een andere voeding te regelen, helaas is t niet zo makkelijk te regelen soms.

- Aesic | Sven

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Misschien stomme vraag maarheb je de laatste bios versie er op gezet ivm met upgrade naar een andere cpu?
Pinnetjes verbogen bij plaatsen nieuwe cpu?

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Aesic
keur0000 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:43:
Misschien stomme vraag maarheb je de laatste bios versie er op gezet ivm met upgrade naar een andere cpu?
Pinnetjes verbogen bij plaatsen nieuwe cpu?
Nieuwste bios is volgens mij F50 op m’n bord (ga ik meteen controleren) en ik weet zeker dat de pinnetjes niet zijn verbogen, hij is er 1 keer rustig ingegaan.

- Aesic | Sven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Aesic schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:48:
[...]

Nieuwste bios is volgens mij F50 op m’n bord (ga ik meteen controleren) en ik weet zeker dat de pinnetjes niet zijn verbogen, hij is er 1 keer rustig ingegaan.
EN een volledige BIOS reset gedaan met de nieuwe 2700X cpu er in?
XMP profiel geladen van de geheugen modules en alle waardes in je bios gecontroleerd?

[ Voor 11% gewijzigd door keur0000 op 17-09-2020 23:13 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Aesic
keur0000 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 23:10:
[...]

EN een volledige BIOS reset gedaan met de nieuwe 2700X cpu er in?
XMP profiel geladen van de geheugen modules en alle waardes in je bios gecontroleerd?
Volledige BIOS reset niet, wel de XMP profielen in m'n geheugen modules geladen. Ik zal het nog maals proberen als ik erin kom na het ellenlange opstarten.

- Aesic | Sven

• Aesic
Iets dat wellicht interessant is om toe te voegen. Zodra ik de pc heb weten op te starten na vaak proberen en hij daadwerkelijk aanstaat gaat het rode lampje uit. (en het behoord uiteraard tot de 4 lampjes waar de foutmeldingen komen)

- Aesic | Sven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Ik denk dat je misschien problemen hebt met je geheugen en dan voornamelijk geheugen controller van zen+. Na enkele keren niet booten reset het bios zonder XMP en start je PC weer op. Heb je geheugen van 3200mhz of sneller? (Zag ik nergens staan)

Als je in bios kunt, selecteer XMP maar voor verlaten van bios stel je de geheugen snelheid wat lager in, begin eens op 2800mt/s. Zo worden je timings en voltage voor je ram juist ingesteld en draai je op een snelheid die je controller aankan. Ik zou er eens naar kijken.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesic
millman schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 02:21:
Ik denk dat je misschien problemen hebt met je geheugen en dan voornamelijk geheugen controller van zen+. Na enkele keren niet booten reset het bios zonder XMP en start je PC weer op. Heb je geheugen van 3200mhz of sneller? (Zag ik nergens staan)

Als je in bios kunt, selecteer XMP maar voor verlaten van bios stel je de geheugen snelheid wat lager in, begin eens op 2800mt/s. Zo worden je timings en voltage voor je ram juist ingesteld en draai je op een snelheid die je controller aankan. Ik zou er eens naar kijken.
Bedankt voor de tip! Die ga ik straks zeker proberen uit school, volgens mij betreft mijn set op z’n minst de 3200 variant of nog hoger zelfs. Ik laat het weten:)

- Aesic | Sven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pirelly
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:54
Ik zou gewoon eerst eens heel je bios resetten (of optimal defaults kiezen) en dan opnieuw opstarten. Als het dan wel goed gaat, dan weet je in ieder geval dat het gewoon een instelling is.
Daarna pas weer met geheugen instellingen aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesic
Aesic schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 07:08:
[...]

Bedankt voor de tip! Die ga ik straks zeker proberen uit school, volgens mij betreft mijn set op z’n minst de 3200 variant of nog hoger zelfs. Ik laat het weten:)
Update:
Ik krijg het niet voor elkaar om de pc normaal op te starten met de geheugenmodules op 2800, ik snap er niks meer van en ben eigenlijk ten einde raad.

- Aesic | Sven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

Aesic schreef op donderdag 17 september 2020 @ 20:39:
[...]

Met vorige CPU liep hij al een tijd en heeft ie het eventjes goed gedaan maar het begon al snel dus heb ik de huidige CPU aangekocht maar het probleem blijft. de PC zelf loopt al een tijdje, alleen de CPU is onlangs vervangen.
Dus eigenlijk heeft hij nooit goed gedraaid?

Geen enkele overklok?

Heb je 'optimized defaults' al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesic
Tens schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:17:
[...]

Dus eigenlijk heeft hij nooit goed gedraaid?

Geen enkele overklok?

Heb je 'optimized defaults' al geprobeerd?
Er is geen enkele overclock op de cpu geweest, alleen de GPU.
Optimized defaults heb ik (nog) niet geprobeerd.
Zoals in een eerdere reactie
"Met vorige CPU liep hij al een tijd en heeft ie het eventjes goed gedaan maar het begon al snel dus heb ik de huidige CPU aangekocht maar het probleem blijft."

- Aesic | Sven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Zoals ik aangegeven heb, de geheugen controller kan de snelheid van je reepjes niet aan. Gewoon op 2800mt/s draaien.. stabiel? Probeer 2933 oid. Er is dus niets stuk, dit is normaal voor een Zen+ core.

Succes

[ Voor 16% gewijzigd door millman op 18-09-2020 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
millman schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:52:
Zoals ik aangegeven heb, de geheugen controller kan de snelheid van je reepjes niet aan. Gewoon op 2800mt/s draaien.. stabiel? Probeer 2933 oid. Er is dus niets stuk, dit is normaal voor een Zen+ core.

Succes
2800 werkt dus al niet, zoals hij aangeeft.

@Aesic Reset je bios eerst eens naar standaard-settings zoals keur0000 al aangeeft.

Kijk dan of dat stabiel blijft en je dan wel altijd netjes kunt starten.

Staat je geheugen wel op de qvl-lijst van het moederbord?
De 1000 en 2000-reeksen zijn erg gevoelig qua geheugen en je hebt Dimmen gekocht waar in iedere batch weer andere chips zitten, dus dikke kans dat het daardoor niet op hogere frequenties werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Oh.. ik had het woordje 'niet' gemist in z'n reactie. Ooops

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesic
White Feather schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 16:05:
[...]

@Aesic Reset je bios eerst eens naar standaard-settings zoals keur0000 al aangeeft.

De 1000 en 2000-reeksen zijn erg gevoelig qua geheugen en je hebt Dimmen gekocht waar in iedere batch weer andere chips zitten, dus dikke kans dat het daardoor niet op hogere frequenties werkt.
Ik zal de bios resetten en meteen de lijst controleren, al leek het mij opzich niet meer dan logisch dat Corsair Vengeance pro's het zouden doen

- Aesic | Sven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesic
White Feather schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 16:05:
[...]

De Vengeance RGB Pro 3200mhz staan alleen in 4x 8b als compatibel, dan lijkt het mij logich dat 2x 8b ook compatibel is in Dual Channel of ben ik daar fout in?

- Aesic | Sven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirelly
Aesic schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 16:53:
[...]

De Vengeance RGB Pro 3200mhz staan alleen in 4x 8b als compatibel, dan lijkt het mij logich dat 2x 8b ook compatibel is in Dual Channel of ben ik daar fout in?
Dat hoeft niet perse zo te zijn.
Ga nu eerst maar eens dat bios op default settings zetten en kijken wat ie dan doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesic
Pirelly schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 16:55:
[...]

Dat hoeft niet perse zo te zijn.
Ga nu eerst maar eens dat bios op default settings zetten en kijken wat ie dan doet.
Oke ik heb Load Optimized Default gebruikt (volgens mij is dat default settings) en ik merk tot nu toe geen verschil. Wel draait m'n geheugen nu op 2133mh/z met max 2800mh/z

- Aesic | Sven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirelly
Aesic schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 17:23:
[...]

Oke ik heb Load Optimized Default gebruikt (volgens mij is dat default settings) en ik merk tot nu toe geen verschil. Wel draait m'n geheugen nu op 2133mh/z met max 2800mh/z
Maar, hoe bedoel je geen verschil?
Start je pc nu wel weer op, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesic
Pirelly schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 17:33:
[...]

Maar, hoe bedoel je geen verschil?
Start je pc nu wel weer op, of niet?
Na vaak proberen pas, net zoals voor de reset.

- Aesic | Sven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pirelly
Ok, dan is er dus wat anders aan de hand.
Dan wordt het helaas testen om dingen uit te gaan sluiten.
Probeer het bijvoorbeeld eens met 1 stick ram geheugen. Werkt dat niet, probeer de ander. Of probeer ze in een andere poort. Als je ze alletwee gebruikt, zitten ze dan wel in de DDR4_1
en DDR4_2 poorten?
Haal eventueel je grafische kaart er eens uit en probeer onboard grafische kaart (als je deze hebt).
Of plug je grafische kaart in een andere poort (alleen om te testen).
Mocht je de beschikking hebben over een andere voeding, dan zou ik ook zeker dat proberen. Je kunt natuurlijk ook even goed al je kabels controleren. Vooral de ATX 24-pin en EPS12V/ATX12V 4+4-pin. Desnoods beide even loshalen en er weer op vast klikken.

En er is een nieuw bios, F51.
Die zou ik zeker even erop zetten:
https://www.gigabyte.com/...0/support#support-dl-bios

Succes!

[ Voor 24% gewijzigd door Pirelly op 19-09-2020 07:59 ]

• Aesic
Pirelly schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 07:46:
Ok, dan is er dus wat anders aan de hand.
Dan wordt het helaas testen om dingen uit te gaan sluiten.
Probeer het bijvoorbeeld eens met 1 stick ram geheugen. Werkt dat niet, probeer de ander. Of probeer ze in een andere poort. Als je ze alletwee gebruikt, zitten ze dan wel in de DDR4_1
en DDR4_2 poorten?
Haal eventueel je grafische kaart er eens uit en probeer onboard grafische kaart (als je deze hebt).
Of plug je grafische kaart in een andere poort (alleen om te testen).
Mocht je de beschikking hebben over een andere voeding, dan zou ik ook zeker dat proberen. Je kunt natuurlijk ook even goed al je kabels controleren. Vooral de ATX 24-pin en EPS12V/ATX12V 4+4-pin. Desnoods beide even loshalen en er weer op vast klikken.

En er is een nieuw bios, F51.
Die zou ik zeker even erop zetten:
https://www.gigabyte.com/...0/support#support-dl-bios

Succes!
Bios ga ik even proberen nu, RAM sticks heb ik zo juist gecheckt en die werken beide gewoon, ook zit de een in DDR4_1 en de ander in DDR4_2 voor Dual Channel. Voeding regelen ben ik al mee begonnen maar tot nu toe is er niemand die bereidt is die van hem even uit te lenen, overigens heel begrijpelijk.

- Aesic | Sven

• Pirelly
Je zegt dat beide ram sticks gewoon werken. Maar hoe heb je dit gecontroleerd dan?

Je moet van je opstart problemen af komen. Dus net zo lang dingen veranderen, totdat ie wel normaal start. Daarom eerst eens proberen met 1 stick in het eerste slot. Opstarten en kijken of dat dan wel normaal gaat. Lukt het nog niet, dan andere stick proberen. Start ie dan nog niet, ander slot proberen. Als dat allemaal niets helpt, dan grafische kaart eruit en onboard video proberen. Lukt het nog niet, dan mogelijk voeding. En natuurlijk al je voedingskabels controleren voordat je begint met testen.

• Aesic
Pirelly schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 12:06:
Je zegt dat beide ram sticks gewoon werken. Maar hoe heb je dit gecontroleerd dan?

Je moet van je opstart problemen af komen. Dus net zo lang dingen veranderen, totdat ie wel normaal start. Daarom eerst eens proberen met 1 stick in het eerste slot. Opstarten en kijken of dat dan wel normaal gaat. Lukt het nog niet, dan andere stick proberen. Start ie dan nog niet, ander slot proberen. Als dat allemaal niets helpt, dan grafische kaart eruit en onboard video proberen. Lukt het nog niet, dan mogelijk voeding. En natuurlijk al je voedingskabels controleren voordat je begint met testen.
Ah, ik dacht de Ramsticks zelf alleen die testen. Mijn fout. Ik ga het proberen en excuus voor het fout lezen :)

- Aesic | Sven

• Pirelly
Ah, je hebt een programma gebruikt om ze te testen, toen ie wel opstartte?
Dan kan het nog steeds zijn dat ze een probleem geven tijdens de start. Maar de kans is klein. Even testen en je weet het. Maar het lijkt er steeds meer op dat het misschien toch je voeding is.
Is je tweede cpu een nieuwe?

Ben erg benieuwd of je het probleem kunt vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door Pirelly op 19-09-2020 12:15 ]

• Aesic
Pirelly schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 12:10:
Ah, je hebt een programma gebruikt om ze te testen, toen ie wel opstartte?
Dan kan het nog steeds zijn dat ze een probleem geven tijdens de start. Maar de kans is klein. Even testen en je weet het. Maar het lijkt er steeds meer op dat het misschien toch je voeding is.
Is je tweede cpu een nieuwe?

Ben erg benieuwd of je het probleem kunt vinden.
Het RAM geheugen heb ik zojuist op de juiste manier getest en dat maakte geen verschil. Ook ik vrees dat het de voeding gaat zijn dus met hulp van m'n vader ga ik proberen een nieuwe voeding te regelen.

De CPU is zo goed als nieuw, aangekocht van tweaker Omni, staat bekend om topkwaliteit.

- Aesic | Sven

• Pirelly
Helaas.
Al je stroomkabels wel even nagelopen? Voor hetzelfde geval is het ergens een los contactje. Dus even je kabels op je moederbord loshalen (dat zij er 2, één grote 24 pin aan de rechterkant en één 8 pin aan de bovenkant), inspecteren en weer goed vast klikken.

[ Voor 15% gewijzigd door Pirelly op 19-09-2020 14:08 ]

Pagina: 1