• Mactor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 03-11-2022
Na meer dan 15 jaar een HTC telefoon ben ik afgelopen maanden overgestapt op een ander merk.
Ik heb gekozen voor de Samsung S10, maar loop tegen een vervelend probleem aan.
De GPS is zeer onbetrouwbaar (Maps en Flitsmeister) en valt regelmatig uit.
Toestel teruggestuurd naar Samsung.
Conclusie: defect moederbord. Oplossing:nieuw moederbord.
Echter blijft het probleem bestaan.

Toestel omgeruild voor de IPhone 11.
Maar wat blijkt? Ook hierbij werkt de GPS zeer matig, dus ook van dit toestel afscheid genomen.

Nu dus weer met mijn 4 jaar oude HTC 10 de weg op.

Nu zou ik graag jullie ervaring willen horen met de smartphones van nu en de GPS ontvangst.

Welk high-end toestel zouden jullie aanraden als het om GPS gaat?

Ik overweeg bijna om de nieuwe HTC Desire 20 Pro toestel aan te schaffen van 279 euro, omdat de toestellen van rond de 900 blijkbaar geen GPS kunnen garanderen.

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-12-2025
Ik denk dat je bij beiden net pech hebt gehad. Als je op internet naar gps klachten zoekt, zijn die goed te vinden voor de S10 of 11.

• Mactor
Ik dacht ook aan pech bij S10, maar nadat het moederbord vervangen werd en de klachten bleven bestaan ben ik toch van mening dat het aan de S10 ligt.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:22
Bij GPS heb je ook A GPS, hangt samen met je data verbinding en gebruikt de cel masten mede om positie te bepalen.
Daarnaast zijn er ingebouwde kompassen die je moet calibreren.
Als dat allemaal goed is zouden beide genoemde telefoons goed moeten functioneren, doen ze dat niet, heb ik geen flauw idee wat het bij jou veroorzaakt of hoe het op te lossen want de oorzaak is onduidelijk.

Enige advies, test met iemand in je omgeving hoe zijn of haar toestel voldoet in de praktijk door naast elkaar te lopen of in de auto te zitten welke voldoet, en koop die.

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Mactor schreef op donderdag 17 september 2020 @ 20:30:
Ik dacht ook aan pech bij S10, maar nadat het moederbord vervangen werd en de klachten bleven bestaan ben ik toch van mening dat het aan de S10 ligt.
Ik vind de steekproef wat beperkt voor die conclusie...

• Mactor
Welke telefoon heb jij Chinageek?

• ChinaGeek
S10 Lite.

• Mactor
Aanrader?

• ChinaGeek
Iig 0 problemen met de GPS. Ik vind het een prima toestel voor de prijs, vooral lekker dat ik nu de dag doorkom met 1 batterijlading.

• Mactor
swhnld schreef op donderdag 17 september 2020 @ 20:59:
Bij GPS heb je ook A GPS, hangt samen met je data verbinding en gebruikt de cel masten mede om positie te bepalen.
Daarnaast zijn er ingebouwde kompassen die je moet calibreren.
Als dat allemaal goed is zouden beide genoemde telefoons goed moeten functioneren, doen ze dat niet, heb ik geen flauw idee wat het bij jou veroorzaakt of hoe het op te lossen want de oorzaak is onduidelijk.

Enige advies, test met iemand in je omgeving hoe zijn of haar toestel voldoet in de praktijk door naast elkaar te lopen of in de auto te zitten welke voldoet, en koop die.
Er zijn ook berichten dat het mogelijk aan een verouderde simkaart kan liggen. Zou dat kunnen?

• swhnld
Mactor schreef op zondag 20 september 2020 @ 10:42:
[...]
Er zijn ook berichten dat het mogelijk aan een verouderde simkaart kan liggen. Zou dat kunnen?
Verouderde sim kaarten kunnen verbindingsproblemen opleveren met het mobiele netwerk als ze verslijten, dus indirect wel het A-GPS signaal beïnvloeden, want dat gebruikt de antenne masten mede om positie te bepalen.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:09
swhnld schreef op zondag 20 september 2020 @ 11:37:
Verouderde sim kaarten kunnen verbindingsproblemen opleveren met het mobiele netwerk als ze verslijten..
Heb je daar een bron van ?

• swhnld
DukeBox schreef op zondag 20 september 2020 @ 11:40:
[...]
Heb je daar een bron van ?
Persoonlijke ervaring, had een telefoon, kocht een nieuwe, had verbindingsproblemen met signaal, naar de KPN winkel, en verkoper zegt, kan aan je oude SIM kaart liggen, alsjeblieft een nieuwe SIM kaart en probeer het eens, en probleem was weg.

• DukeBox
Ok.. fijn dat het bij jou geholpen heeft maar op zich is het niet zo dat zo dat simkaarten 'verslijten'.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:56

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

DukeBox schreef op zondag 20 september 2020 @ 12:47:
Ok.. fijn dat het bij jou geholpen heeft maar op zich is het niet zo dat zo dat simkaarten 'verslijten'.
Dat ligt maar net aan je gebruik. Als jij vaak je SIM in een ander toestel prikt dan kan deze slijtplekken gaan vertonen en voor hele vreemde problemen gaan zorgen, van onzichtbaar (toestel gooit alleen 'troep' het netwerk op) tot een onwerkbare telefoon.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• DukeBox
FooLsKi schreef op zondag 20 september 2020 @ 12:53:
Dat ligt maar net aan je gebruik. Als jij vaak je SIM in een ander toestel prikt dan kan deze slijtplekken gaan vertonen en voor hele vreemde problemen gaan zorgen
Ja maar dan is GPS wel het minste probleem wat je hebt, daarnaast is GPS niet afhankelijk van de SIM en aGPS is alleen maar om sneller een fix te hebben. Als die er eenmaal is, dan is de locatie daarna afhankelijk van normale GPS al dan niet met behulp van sensoren (zoals kompas).

[ Voor 25% gewijzigd door DukeBox op 20-09-2020 12:59 ]

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:56

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

DukeBox schreef op zondag 20 september 2020 @ 12:55:
[...]

Ja maar dan is GPS wel het minste probleem wat je hebt, daarnaast is GPS niet afhankelijk van de SIM en aGPS is alleen maar om sneller een fix te hebben. Als die er eenmaal is, dan is de locatie daarna afhankelijk van normale GPS al dan niet met behulp van sensoren.
GPS werkt idd ook nog zonder SIM, ik reageerde enkel op de opmerking dat SIMs niet slijten :)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• DukeBox
FooLsKi schreef op zondag 20 september 2020 @ 13:00:
GPS werkt idd ook nog zonder SIM, ik reageerde enkel op de opmerking dat SIMs niet slijten :)
Ben het ook wel met je eens maar dat is meer 'fysiek' slijten ;)
Denk overigens dan vette vingers e.d. eerder een probleem vormen dan de 'slijtage'.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb een iPhone 11 en gebruik die voor navigatie. Zowel in de auto als lopend. Ik herken je problemen echt totaal niet?

🌞🍃

• swhnld
DukeBox schreef op zondag 20 september 2020 @ 13:03:
[...]

Ben het ook wel met je eens maar dat is meer 'fysiek' slijten ;)
Denk overigens dan vette vingers e.d. eerder een probleem vormen dan de 'slijtage'.
SIM kaarten chips zijn van koper dus corrosie is gewoon een bekent probleem, zoek maar na op het internet.
In dit geval spreken we dan nog over een TS die met 2 totaal verschillende toestellen dezelfde problemen heeft, toestellen die niet bekent staan om die problemen. Blijft over de gemene deler, de SIM kaart.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:46

4POX

Everybody is wired

Ik had vaak problemen met de GPS als de energie besparing te agressief stond onder Android. Maar dat was jaren terug. Onder IOS kan ik hiervoor geen optie vinden. Ik denk dat Apple zelf bepaald wanneer de locatie API een locatie doorgeeft.

Als de simkaart problemen heeft dan heb je toch meer problemen dan alleen de GPS?

AKA Rinkel weblog

• DukeBox
swhnld schreef op zondag 20 september 2020 @ 13:18:
TS die met 2 totaal verschillende toestellen dezelfde problemen heeft, toestellen die niet bekent staan om die problemen. Blijft over de gemene deler, de SIM kaart.
Nog makkelijker, test het toestel zonder SIM.. die is niet nodig voor GPS.

• swhnld
DukeBox schreef op zondag 20 september 2020 @ 13:44:
[...]

Nog makkelijker, test het toestel zonder SIM.. die is niet nodig voor GPS.
Helemaal goed, een telefoon kan zonder SIM kaart een GPS fix krijgen, maar, A-GPS helpt in een betere en vooral een snellere fix. Hier een uitleg:
https://www.telefoonabonn...p/begrippen/wat-is-a-gps/
Conclusie, beide samen geeft beste resultaat.

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-01 10:21

-36-

Trust me. I'm an amateur

Heb je een auto met hittewerende of verwarmde voorruit?

Conclusie dat 2 van de grootste high-end telefoonmerken slechte GPS hebben en jij er als enige last van hebt lijkt me iig niet de juiste

[ Voor 56% gewijzigd door -36- op 20-09-2020 14:03 ]

• DukeBox
swhnld schreef op zondag 20 september 2020 @ 13:51:
Helemaal goed, een telefoon kan zonder SIM kaart een GPS fix krijgen, maar, A-GPS helpt in een betere en
Das toch het zelfde als ik hier boven ook al schrijf :? Nogmaals GPS zou zonder SIM (en zonder a-GPS) prima moeten werken.

• Mactor
-36- schreef op zondag 20 september 2020 @ 13:59:
Heb je een auto met hittewerende of verwarmde voorruit?

Conclusie dat 2 van de grootste high-end telefoonmerken slechte GPS hebben en jij er als enige last van hebt lijkt me iig niet de juiste
Heb deze auto nu 4 jaar. Geen kogelvrij, hittewerend of verwarmde voorruit. 8)
Met mijn HTC 10 de afgelopen 4 jaar geen problemen gehad.
Dus lijkt me sterk dat het aan de ontvangst in de auto ligt.
Mijn vriendin heeft ook een S10 waarbij de GPS ook niet optimaal werkt.

• Mactor
4POX schreef op zondag 20 september 2020 @ 13:22:
Ik had vaak problemen met de GPS als de energie besparing te agressief stond onder Android. Maar dat was jaren terug. Onder IOS kan ik hiervoor geen optie vinden. Ik denk dat Apple zelf bepaald wanneer de locatie API een locatie doorgeeft.

Als de simkaart problemen heeft dan heb je toch meer problemen dan alleen de GPS?
Dat zou je wel denken. Versleten SIM zou dan toch ook netwerkproblemen moeten hebben.
Daar was geen sprake van.

• Mactor
kamerplant schreef op zondag 20 september 2020 @ 13:11:
Ik heb een iPhone 11 en gebruik die voor navigatie. Zowel in de auto als lopend. Ik herken je problemen echt totaal niet?
Ik ken weinig reislustige GPS gebruikende kamerplanten. Goed om te horen.

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-01 17:51

MeNTaL_TO

The future is not set

Als je de app GPStest (voor Android) nstalleert, kan je zien met welke satelieten je telefoon contactmaakt (en dat is niet alleen GPS. Je kan dan in ieder geval controleren of je telefoon wel contact maakt met de verschillende positienetwerken, als dat het geval is, ligt het niet aan je telefoon maar dan eerder aan een instelling of een goedkeuring die je niet gegeven hebt.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:39
Wat is het probleem precies. Je zegt matig, maar noemt geen probleem. Krijg je geen fix? Is de verbinding niet stabiel? Zit er een bepaalde afwijking in? En in welke omstandigheden heb je het getest?

De nieuwe toestellen waaronder de iPhone 11 en de S10 die jij hebt geprobeerd ondersteunen GPS / Glonass en Galileo. Het lijkt erop dat er iets anders is wat roet in het eten gooit, het zou heel toevallig zijn als beide toestellen problemen vertonen met de GPS en je 4 jaar oude telefoon niet.

Zucht...

• Mactor
SgtElPotato schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:42:
Wat is het probleem precies. Je zegt matig, maar noemt geen probleem. Krijg je geen fix? Is de verbinding niet stabiel? Zit er een bepaalde afwijking in? En in welke omstandigheden heb je het getest?

De nieuwe toestellen waaronder de iPhone 11 en de S10 die jij hebt geprobeerd ondersteunen GPS / Glonass en Galileo. Het lijkt erop dat er iets anders is wat roet in het eten gooit, het zou heel toevallig zijn als beide toestellen problemen vertonen met de GPS en je 4 jaar oude telefoon niet.
Het probleem is dat het GPS signaal niet stabiel is en vaak wegvalt.
Melding is daarbij dat het GPS signaal te zwak is (Google Maps en Flitsmeister).
Ik rijd dagelijks van Den Haag naar Amsterdam en vice versa. Tijdens deze route valt het signaal vaak halverwege het rijden weg, waarbij het regelmatig voorkomt dat het signaal ook niet meer terugkomt.
Heb telefoon ook op routes richting Rotterdam getest, waarbij het signaal eveneens wegvalt.
De S10 heb ik een aantal maanden de kans gegeven (na twee reparaties).
Ik dacht misschien ligt het aan de auto, maar heb de S10 ook geruime tijd buiten het raam gehouden om signaal op te pikken (niet op de snelweg :P ) , maar dit had nauwelijks invloed.

De Iphone 11 na één dag teruggestuurd omdat ik wederom bij Flitsmeister/maps de melding kreeg zwak GPS signaal op de route Den Haag Amsterdam.

Ik ben nu in afwachting van reactie van Belsimpel, maar ben er nog niet uit welke telefoon ik nu moet kiezen. Vandaar dit topic.

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-01 23:30
Heel vaag. Voor mijn werk gebruik ik regelmatig Apple Kaarten en af en toe Flitsmeister en GPS valt alleen weg als ik in een tunnel zit. Ik heb nu nog een iPhone 7, maar heb ook regelmatig bij anderen in de auto gezien met verschillende toestellen en ook zij hadden er geen last van.

Dit zeg ik niet om jou in discredit te brengen, maar misschien is het toch wel even wijs om het in een ander auto te testen of zoals eerder geopperd om van simkaart te wisselen.

• Mactor
Ik rijd al jaren met veel plezier in mijn Sherman tank, zonder problemen. ;)

Maar je hebt gelijk. Is een goed idee, waren het niet dat ik beide toestellen al uit pure frustratie heb teruggestuurd.

Bij het volgende toestel zal ik meerdere auto's uitproberen en misschien dan toch maar een nieuwe simkaart bestellen bij Tmobile.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:39
Je hebt de betreffende apps wel de goede toegang / rechten gegeven om van je locatie gebruik te maken?
Misschien dat je bij de eerste keer opstarten dit hebt geweigerd?

Bij iOS14 kan je nu aangeven dat een app alleen de locatie bij benadering mag opvragen, maar ik gok dat dat niet van toepassing zal zijn aangezien deze ten tijde van je aankoop nog in beta zat.

Zucht...

• Mactor
SgtElPotato schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:49:
Je hebt de betreffende apps wel de goede toegang / rechten gegeven om van je locatie gebruik te maken?
Misschien dat je bij de eerste keer opstarten dit hebt geweigerd?

Bij iOS14 kan je nu aangeven dat een app alleen de locatie bij benadering mag opvragen, maar ik gok dat dat niet van toepassing zal zijn aangezien deze ten tijde van je aankoop nog in beta zat.
Yes overal volledige permissie gegeven voor locatietoegang.
Tevens GPS app gedownload om te controleren wat er met het signaal aan de hand was.
App liet hetzelfde wisselvallige signaal zien.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:46

4POX

Everybody is wired

Misschien een brakke condensator ergens in jouw auto die een electronisch signaal niet helemaal lekker meer loopt te filteren en daardoor stoort op een radioband.

Nu wordt de zoektocht naar jouw probleem leuk. Rond je auto lopen met een oude AM radio om te zien of er storing is :D

AKA Rinkel weblog

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-01 10:11
Ik heb nog nooit 100% betrouwbare GPS op mijn telefoon gehad. 80-95% van de tijd werkt het perfect, maar die 5-20% dat het niet goed genoeg werkt is toch wel erg irritant.

Mijn ervaring is gebaseerd diverse premium HTC's, Iphones, Samsungs en Sonys.

Bij vrijwel alle telefoons die ik heb gehad de afgelopen 15 jaar heb ik vroeger of later GPS problemen gehad.
Vaak op te lossen d.m.v. restart, maar ook niet altijd, vreemd genoeg, terwijl iemand naast me met een premium telefoon (al dan niet hetzelfde merk en model) dat probleem dan niet had.

Ik heb me erbij neer gelegd dat GPS op een telefoon een nice to have is, maar geen primaire functie.

• Mactor
Inmiddels 2 weken de Oneplus 8 in mijn bezit. En tot nu toe geen enkel probleem gehad met GPS.
Geen idee waarom het bij de S10 en Iphone 11 allemaal niet goed heeft gewerkt, maar ik ben zeer tevreden met dit nieuwe toestel.
Dank voor al jullie berichten.
Groet
Pagina: 1