Ubiquiti unifi ap-ac lite vs tp link deco m4

Pagina: 1
Acties:
  • 3.544 views

Vraag

• madman1407
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-02-2023
Hallo allemaal.
Ik ben van genoodzaakt mijn wifi network goed in te gaan richten maar ik kom er niet uit.
Ik zit te twijfelen tussen de
Tp link deco m4 of de
Ubiquiti unifi ap-ac lite
Ik weet dat de één een accespoint is en de andere een mesh maar verder kom ik niet. Wat het verschil is weet ik ook niet.
Mijn huis is nieuw en heeft veel signaalverlies en alles is van beton.
Zelf heb helemaal geen verstand van dit soort dingen. Dus ik hoop dat jullie mijn kunnen assisteren in het maken van een beslissing.

Alle reacties

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 20:31
Kan ik heel kort in zijn;

Als alles in je huis van beton is wil je voor losse bedraade APs gaan en niet voor een mesh systeem.

Ubiquiti levert best goed spul maar je moet er wel even in verdiepen omdat dit niet direct plug en play is zoals een mesh systeem.

Mesh systeem klinkt erg leuk maar draadloze nodes zijn erg onvoorspelbaar hoe dit gaat gedragen met beton. Mogelijk kan je het ook bedraad aansluiten maar dan kan je beter losse APs kopen.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:05
De term mesh moet je vergeten. Zie het gewoon als 2 multi ap setups

Als je ze bedraad gaat aansluiten is er qua verbinding en snelheid weinig verschil. Voordel van de deco m4 is wel dat je extra utp poort hebt voor doorlussen van bv decoder. Bij ubiquiti moet je daarvoor de pro hebben

Kijk je naar functionaliteit dan is de unifi veel geavenceerder.aparte ssid, 5ghz splitsen, vlans, dfs, poe noem het maar op. Daardoor is het wel iets complexer in te stellen maar dat valt ook wel mee. De vraag is, heb je het nodig

Dan is er de prijs. 2a 3 nodes zijn wel aan te raden In een nieuwe 3 laags woning. Unifi is 75 euro per ap en deco m4 (bij ziggo) krijg je er 3 voor 100 euro

Of dat prijsverschil je het waard is hangt er maar net vanaf wat je nodig hebt. Unifi is wel leuk speelgoed voor de echte tweaker :)

CISSP! Drop your encryption keys!

• Gensnet7
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 02-05-2021
Mesh en de deco m4 van ziggo moet je inderdaad vergeten. Trek een draad vanaf het modem/router naar een centraal punt in huis en sluit daar een Unifi AP AC-Lite of LR op aan en je hebt een goed wifi bereik in het hele huis tot ver daarbuiten.

Er is zitten echter wel twee nadeeltje aan deze constructie. Hij is duur (Lite € 80 en LR € 110) en moeilijk in te stellen. Maar wanneer het AP eenmaal is ingesteld blijft het goed werken en zul je nooit meer last hebben van een wegvallende of slechte wifi. Dus een Unifi AP AC-Lite of LR is zijn geld dubbel en dwars waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisBosman
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13-01-2022
Het deco 4 mesh systeem van tp-link heeft ook een acces point mode en dat werkt heel goed!

Als ik in mijn huis loop, maakt mijn mobiel ook automatisch verbinding met de dichtsbijzijnde en snelste access point, dit werkt echt super snel en stabiel.

Ik denk dat de unifi en de M4 deco allerbij geen verkeerde keus zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:00

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@JorisBosman bedankt voor je feedback. Ik gok alleen dat @madman1407 na 4 maanden wel een keus heeft gemaakt. Het beantwoorden van oudere topics is dan vaak ook niet heel nuttig.

[ Voor 22% gewijzigd door rens-br op 05-01-2021 10:50 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.