Onkyo receiver flitst en ploft tijdens bondfilm

Pagina: 1
Acties:

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ja echt, dit was geen clickbait. Dan ga je een filmpje kijken en halverwege de eerste actiescene besluit je versterker mee te doen. Een flits binnenin de versterker die we vanaf de bank konden zien en tegelijk een plof en zwart beeld.

het gaat om een Onkyo TX sr 606 van inmiddels 13 jaar oud, dus an sich heeft hij het al redelijk lang uitgehouden.

Dus stroom eraf gehaald, alle kabels er uit getrokken, de bluray speler direct op de TV aangesloten en de film afgekeken.

Vandaag ben ik wat verder op onderzoek gegaan. Gisteren rook ik wel iets van een brandlucht maar die was nu weg. Of het gewoon iets van stof was of niet wist ik uiteraard niet. Eerst het apparaat maar weer eens voorzichtig aan de stroom gehangen om te kijken of hij überhaupt aan wilde, hij klikte gewoon in standby en power-on leek ook te lukken alleen komt hij dan in een soort safe mode en knippert het lampje, er hangen geen speakers aan dus dat verbaast me niet. Voordat ik er echter weer apparatuur aan ga hangen wil ik uiteraard meer weten dus ik schroef het ding open voor een kleine inspectie.

Daar blijkt dus wel iets in geploft te zijn. Ik weet weinig van versterkerelectronica maar het ziet er uit als iets van een geleider naar het koelblok.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oM9IIsQ_P1Iq3jazH-OVRMBL7oA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4L7z2PLe6WAYk4JwKgCgsOML.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik iets verderop in de versterker kijk zit er op de plek waar bovenstaande foto zwart is uitgeslagen een wit soort pasta/lak over die aansluiting naar dat koelblok heen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YyOYbgqHA6k4-wQFu9zetXDsJKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PNcpS7ROQIPrUmYrg7SmjATL.jpg?f=fotoalbum_large

Op foto 1 lijkt dat blokje zichzelf geïmplanteerd te hebben op het zwarte ding daarboven dat op het koelblok geschroefd zit. Dit verklaard de flits en de plof. En an sich ook dat de versterker nog aan wil, dit lijkt geen 100% essentieel onderdeel te zijn, behalve dan wellicht bij de koeling van het geheel.

Nu heeft deze versterker na 13 jaar trouwe dienst zijn begrafenis wellicht al wel verdiend maar de vraag blijft toch: kan dit heel veel kwaad? De bijbehorende TV is van dezelfde leeftijd, een switch naar 4k OLED staat al langer op het wensenlijstje en met de komst van de PS5 met 4k bluray speler daarin eind november is het moment voor een algehele upgrade wel aangebroken, maar om nou twee maanden met TV geluid films te kijken is ook zo wat...

De zekeringen in de versterker zijn allen nog heel. Ik kon 1 glazen en 2 keramische vinden, die zien er nog goed uit, er was zelfs nauwelijks stof te bekennen in het apparaat. De versterker hangt sowieso op een apart stekkerblok dat ik uitschakel als we het ding niet gebruiken (deze versterker is nog van het type 'gebruikt evenveel in standby als actief'). Toen het ding plofte ging er verder niks stuk, er sloegen ook geen stoppen uit ofzo.

Kan ik dit ding nog een paar maanden onder strikte supervisie gebruiken of loop ik dan een risico om een totale huismeltdown te triggeren?

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:32

Ravefiend

Carpe diem!

Service manual: https://www.vintageshifi....SR-606-Service-Manual.pdf

De component die daar stond was de Q6001, een onderdeel van het rechtse front kanaal. Wat precies het doel is van deze transistor dat is mij niet direct duidelijk.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik zou het niet riskeren. Er zal vast ook in de gebruiksaanwijzing staan dat een defect apparaat niet meer gebruikt moet worden.

M.b.v de service manual kan iemand die handig is dit wel fiksen voor een paar centen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@Ravefiend Indrukwekkend document, ik had niet de indruk dat daar echt iets stond. Maar op die 2e foto zie ik bij q6000 ook niet wat het dan is wat daar zou moeten staan, ik zie alleen dat de witte coating over die aansluiting naar dat koelblok weg is.

@evilution Dat de handleiding zal stellen dat iets dat een flits heeft gemaakt niet meer aangezet moet worden lijkt me inderdaad redelijk normaal ;)

Ik zal vast op zoek gaan naar een nieuwe receiver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Volgens mij vormt Q6001 samen met weerstanden R6011, R6001 en R6031 een stroombron t.b.v de ruststroominstelling. In dit circuit is duidelijk iets misgegaan.

Ik zou de restanten van Q6001 er uit halen. De laagohmige weerstanden in dit circuit controleren en de rest van de torren in de eindtrap even doormeten. Defecte componenten vervangen, ruststroom instellen en klaar is @Jheroun

Die service manual is inderdaad stukken beter dan het gemiddelde Japanse schema. Maar nog steeds ruk t.o.v. een Philips service manual.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|