Cognitieve dissonantie betreft geluidsoverlast

Pagina: 1
Acties:

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Sinds bijna 10 jaar woon ik in een nieuwbouwwijk (IJburg, Amsterdam) vol appartementen, luxe woningen, en een groot park voor de deur met 2 basisscholen waarvan de kinderen driemaal daags ook luidkeels buiten spelen. Eindeloos geschreeuw natuurlijk, en af en toe het idee hebben dat de hele klas letterlijk wordt achtervolgd door een horde zombies. Hier kan ik mee leven, menselijke klanken zijn normaal.

Om de hoek van waar ik woon is een instituut voor mensen met, onder andere, verstandelijke handicaps. Die worden bijna dagelijks met witte busjes aangeleverd om hier vermaak en lichaamsbeweging te ervaren, hun familie te ontlasten, en ongetwijfeld ook even buiten de deur te geraken.

Dat gun ik deze mensen natuurlijk van harte, ik snap dat dit nodig is, en iedereen beleeft de wereld op zijn/haar/hun eigen manier. Dat uiten ze ook op verschillende manieren.

Maar sinds enkele maanden heeft dit ook tot gevolg gehad dat 3 keer per week een verstandelijk gehandicapte persoon voor het appartementencomplex loopt, onder begeleiding, en luidkeels klanken produceert die inderdaad doen denken aan de eerdergenoemde zombies.

Dit gebeurt op tijden dat ik nog probeer te slapen, en gaat door tot in de vroege middag, en soms ook in de late namiddag. Het is een erg ongemakkelijke klank waar ik niet zo goed mee om weet te gaan.
Cognitieve dissonantie is de onaangename spanning die iemand ervaart bij tegenstrijdige overtuigingen, ideeën of opvattingen of bij handelen in strijd met de eigen overtuiging. In zijn boek A Theory of Cognitive Dissonance uit 1957 stelde Leon Festinger dat mensen streven naar het verkleinen van dissonantie en daarvoor hun opvattingen of gedrag aanpassen.
Dus aan de ene kant weet ik dat dit ook mensen zijn die je absoluut niet hun hele leven binnen moet opsluiten, ver weg van de samenleving. Maar aan de andere kant wil ik ook niet (bijna) dagelijks geconfronteerd worden met een gevoel van afkeer, medelijden, en geluidsoverlast. Het is ook enorm confronterend, gek genoeg...

Niet dat ik daar trots op ben, overigens. Integendeel, ik weet van mijzelf dat ik buitengewoon gevoelig ben voor geluid (misofonie), maar ik vind dit tegelijkertijd ook een ergernis waar ik een mening over heb: er zijn talloze mensen die direct agressief worden zodra ze skateboards over de klinkers horen gaan, iedere dag, urenlang. Dan mag ik toch ook wel een mening hebben over een gehandicapte persoon die geluidsoverlast produceert?

Of niet. Want die persoon kan er niets aan doen. Als je een IQ hebt van 40 tot 60 is er weinig wat je kan leren. Dat deze persoon überhaupt loopt en onder begeleiding de wereld in kan, durft, en mag is op zich ook wel een grandioos mooi voorbeeld van een mooie zorgcultuur hier in Nederland :)

Is de zorginstelling of begeleiding dan schuldig in het creëren van geluidsoverlast? Wat moeten ze dan, deze persoon nooit meer naar buiten laten gaan? Een muilkorf omdoen? Stembanden verwijderen? Of nog erger? Natuurlijk niet.

Dus wat moet ik hier nu mee. Als ik hiertegen het stappenplan tegen geluidsoverlast ga volgens ben ik al snel de gestoorde eikel van een mens die maar een hutje op de heide moet gaan kopen ergens in Friesland. Wat ik ook serieus zit te overwegen op dit moment.

Dus, ik ben heel benieuwd hoe andere mensen hier over denken :7 Wat zouden jullie zélf doen, en wat zou je mij aanraden?

Verwijderd

Contact opnemen met de instantie die met die mensen rondloopt.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:44
Hier haal je paar punten aan:

1) er is veel geluid in omgeving -> dat wist je toen je er kwam wonen
2) er is veel geluid van scholen -> dat kon je verwachten als er basisschool om de hoek zit
3) er is geluid van een client -> woonde hij er al toen je kwam?

Natuurlijk wil je niet lastig zijn, maar beter nu wat melden dan straks ontploffen.

Zit er regelmaat in het wandelen ? je zou kunnen afspreken dat je een schema krijgt wanneer "ongeveer" je even boodschappen moet doen.

Verwijderd

99ruud99 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:45:
3) er is geluid van een client -> woonde hij er al toen je kwam?
Zie;
Blue-eagle schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:40:[...]
Om de hoek van waar ik woon is een instituut voor mensen met, onder andere, verstandelijke handicaps. Die worden bijna dagelijks met witte busjes aangeleverd om hier vermaak en lichaamsbeweging te ervaren, hun familie te ontlasten, en ongetwijfeld ook even buiten de deur te geraken.

[...]

Maar sinds enkele maanden heeft dit ook tot gevolg gehad dat 3 keer per week een verstandelijk gehandicapte persoon voor het appartementencomplex loopt, onder begeleiding, en luidkeels klanken produceert die inderdaad doen denken aan de eerdergenoemde zombies.

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ja het is pas sinds een maand of 4 dit jaar :) De school en omgeving zijn, nogmaals, geen probleem; dat is normaal omgevingsgeluid. Daar koos ik voor, dat wist ik, dat is geen probleem. Ik heb er alleen niet voor gekozen om hier te wonen met geluidsoverlast van mentaal gehandicapte personen (het zijn er incidenteel meerdere, ik herken ze inmiddels aan hun stem en de geluiden die ze produceren). Vandaar ook mijn dilemma, in hoeverre mag ik hier een bezwaar van maken? Het zijn immers ook gewoon mensen net als jullie en ikzelf. Wij maken ook geluiden...

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou kijken of je contact kan opnemen met die instelling en dit kan bespreken. Aangeven dat je last hebt van het geluid en graag eens wilt praten over wat er aan de hand is en of het mogelijk is eens te kijken of er aanpassingen te bedenken zijn die voor beide partijen werken. Bijvoorbeeld dat ze er in de vroege ochtend rekening mee houden en dan wellicht ergens anders heen gaan.

En wellicht is dit een tijdelijke corona maatregel en zal dit over een paar maanden weer teruggedraait worden? Het kan nooit kwaad om eens simpelweg te informeren wat er precies gaande is :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Stap 1 zou voor mij zijn gewoon aanschrijven wat je hier deelt. Wellicht kan de instelling met je meedenken. Het is bewonderenswaardig dat je hier 4 maanden mee kampt als je aangeeft je hier echt aan te storen, maar mijn advies is wel dit niet als argument op te voeren. Het betreft 1 specifieke client, dus dat is op zich ook 1 concreet issue wat op te lossen valt. Dat de school ook overlast veroorzaakt is voor jou - terecht - een verzwarende factor, maar dar kan de zorginstelling niets aan doen.

Gelijktijdig: probeer met oordoppen te slapen. Dat bedoel ik niet om de schuld of verantwoordelijkheid op jou af te schuiven, maar het is een quick fix om in elk geval direct net iets meer rust te hebben. Ik herken een deel van mezelf in jouw post, ik ben ook gevoeliger voor geluidsoverlast dan anderen en voor mij is dit echt een gouden deal. Deze zomer sliep ik veel met het raam open en oordoppen waren voor mij echt een uitkoms.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Verwijderd

Dit gebeurt op tijden dat ik nog probeer te slapen, en gaat door tot in de vroege middag, en soms ook in de late namiddag.
Nachtdienst? Of hoe laat kom jij gebruikelijk uit bed?

Merk je dit pas sinds je moet thuiswerken vanwege corona?

Heb je er last van omdat het raam open staat? > Raam dicht. Te warm? Airco/ventilator, dient ook nog eens als white noise machine.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2020 15:58 ]

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:17
Ik zou (als ex regiebehandelaar van een instelling met mensen met een verstandelijke berekening) in gesprek gaan met de instelling. Mogelijk dat ze aan het oefenen zijn voor een doel, of kun je kijken of ze rond die tijdstippen naar een natuurgebied gaan. Als ze zoveel geluidsoverlast veroorzaken kun je ook stellen dat deze stap van wandelen nog te ver gegrepen is, immers, het wekt bijna "agressie" op bij anderen. Dit wil niet zeggen dat ze daar hij niet meer mag wandelen, maar ergens anders, waar hij/zij minder prikkels ervaart. Het kan natuurlijk ook zijn dat het schreeuwen is omdat die persoon juist prikkels wil maken om te weten dat hij nog leeft (zeer laag sociaal emotioneel of cognitief, denk aan baby niveau, ernstig verstandelijk beperkt).

Gewoon als buur een afspraak maken.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-01 17:03
Luchtbuks? :p

Grapje, natuurlijk. Ik zou het in de praktijk niet over mijn lippen kunnen krijgen om er iets van te zeggen tegen de organisatie in kwestie. De gehandicapte persoon kan er niets aan doen. Ik zou me doodschamen. Sta ik daar, met mijn prachtige hoofd, kerngezonde lichaam en glanzende toekomstperspectieven te klagen dat mijn minder bedeelde buurman met zijn onvrijwillige dierengeluiden mijn tere oortjes terroriseert. Misschien moet je het geluid beluisteren met de gedachte dat je dankbaar moet zijn dat jij wel in staat bent een normale zin op gecontroleerd volume te formuleren. Relativeren in plaats van agiteren. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Negakinu op 17-09-2020 16:11 ]

too old, too cold

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:00

sapphire

Die-hard pruts0r

carpebios schreef op donderdag 17 september 2020 @ 16:04:
Ik zou (als ex regiebehandelaar van een instelling met mensen met een verstandelijke berekening) in gesprek gaan met de instelling. Mogelijk dat ze aan het oefenen zijn voor een doel, of kun je kijken of ze rond die tijdstippen naar een natuurgebied gaan. Als ze zoveel geluidsoverlast veroorzaken kun je ook stellen dat deze stap van wandelen nog te ver gegrepen is, immers, het wekt bijna "agressie" op bij anderen. Dit wil niet zeggen dat ze daar hij niet meer mag wandelen, maar ergens anders, waar hij/zij minder prikkels ervaart. Het kan natuurlijk ook zijn dat het schreeuwen is omdat die persoon juist prikkels wil maken om te weten dat hij nog leeft (zeer laag sociaal emotioneel of cognitief, denk aan baby niveau, ernstig verstandelijk beperkt).

Gewoon als buur een afspraak maken.
Dit..

Als ex-begeleider uit de gehandicaptenzorg zeg ik gewoon even als vriendelijke buur zijnde aanspreken. Vaak is het geen kwade opzet en is de begeleiding echt wel begripvol en meedenkend :)

Gabriël AM5

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:25
Negakinu schreef op donderdag 17 september 2020 @ 16:07:
Luchtbuks? :p

Grapje, natuurlijk. Ik zou het in de praktijk niet over mijn lippen kunnen krijgen om er iets van te zeggen tegen de organisatie in kwestie. De gehandicapte persoon kan er niets aan doen. Ik zou me doodschamen. Sta ik daar, met mijn prachtige hoofd, kern gezonde lichaam en glanzende toekomstperspectieven te klagen dat mijn minder bedeelde buurman met zijn onvrijwillige dierengeluiden mijn tere oortjes terroriseert. Misschien moet je het geluid beluisteren met de gedachte dat je dankbaar moet zijn dat jij wel in staat bent een normale zin op gecontroleerd volume te formuleren. Relativeren in plaats van agiteren. ;)
Waarom zou je het niet over je lippen kunnen verkrijgen? En waarom ga je er vanuit dat de persoon in kwestie er niks aan kan doen. Ieder mens heeft zo zijn ding en niet iedere gehandicapte doet iets omdat hij er niets aan kan doen. Anyways. Ik zou die organisatie gewoon even bellen en dan uitleggen dat en waarom je er last van hebt. Vervolgens vragen wat er aan gedaan kan worden.

Strava | AP | IP | AW

• TurnTheLightsOn
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-05-2021
Mijn ouderlijk huis bevindt zich in een soortgelijke omgeving, tijdens momenten van studeren was dat niet altijd even gemakkelijk. Kinderen op de speelplaats en daarnaast nog eens de ietwat vreemde geluiden die mensen met een handicap maken.

Ik heb er vooral uit geleerd om dankbaar te zijn voor mijn gezondheid en die van mijn naasten. En er vooral niet op te focussen, waar ik nu woon zit er 4 huizen verder een haan die kraait. Dat stoort me 10 keer meer dan de geluiden die mensen met een handicap maken.

Dus mijn advies, niet op focussen, die mensen aanvaarden zoals ze zijn en blij zijn dat je zelf (en je naasten) gezond zijn ;) Voor je slaap kan je eventueel oordopjes gebruiken?

• Negakinu
Webgnome schreef op donderdag 17 september 2020 @ 16:12:
[...]

Waarom zou je het niet over je lippen kunnen verkrijgen? En waarom ga je er vanuit dat de persoon in kwestie er niks aan kan doen. Ieder mens heeft zo zijn ding en niet iedere gehandicapte doet iets omdat hij er niets aan kan doen.
Ik kan alleen reageren op wat de TS in zijn post schrijft, en hij schrijft letterlijk "Want die persoon kan er niets aan doen." Ik ga er dan van uit dat hij de gehandicapte in kwestie uitvoerig genoeg heeft bestudeerd om te kunnen concluderen dat de kakofonie onvrijwillig is.

too old, too cold

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-01 20:15

Barrycade

Through the...

Wij hadden zo'n opvang locatie tegenover ons vorige huis.

Daar werden meervoudig gehandicapte tieners opgevangen. En die werden ook fijn (hoop ik maar voor hun) met enige regelmaat in hun zeer complexe rolstoelen op een rondje door de wijk genomen door de begeleiders.

Nu deden ze dit tijdens dagdienst tijden, dus gewoon overdag zoals bij TS en waren wij gewoon wakker, maar moet wel zeggen dat hun stemgeluid je soms de haren ten berge deed rijzen als je wel thuis was. En zeker met het raam open (zomer).
Het waren een soort oerkreten, dus ik vroeg me af of ze het echt wel leuk vonden.

Na enige tijd is dat huis qua opvanglocatie gestopt (geen idee waarom).
Maar was wel een stuk rustiger (ook qua busjes).

Moeilijke voor de TS lijkt me wel dat ze overdag langslopen, dus hoeverre dan klagen reeel is, dat is een beetje afhankelijk van hoe ver de overlast daadwerkelijk gaat en of TS er niet wat aan kan doen, door bv met het raam dicht te slapen of dmv oordoppen. Want slapen overdag is toch niet echt gangbaar en vereist wellicht ook inspanning van TS zijn kan om er wat aan te doen.

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-01 08:38

Basszje

Reisvaap!]

Negakinu schreef op donderdag 17 september 2020 @ 16:15:
[...]
Ik ga er dan van uit dat hij de gehandicapte in kwestie uitvoerig genoeg heeft bestudeerd om te kunnen concluderen dat de kakofonie onvrijwillig is.
Dat kunnen 'ze' ook ergens anders doen natuurlijk ;) . Er zit natuurlijk een verschil tussen af en toe en 7 dagen in de week elke ochtend (of urenlang) . Zoals gezegd, gewoon even de instelling aanschieten ( informeel even komen informeren als buurtbewoner ) en rustig je eigen probleem uitleggen. Wellicht kunnen ze uitleg geven en iets aanpassen.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 31-01 16:12
TurnTheLightsOn schreef op donderdag 17 september 2020 @ 16:13:
Mijn ouderlijk huis bevindt zich in een soortgelijke omgeving, tijdens momenten van studeren was dat niet altijd even gemakkelijk. Kinderen op de speelplaats en daarnaast nog eens de ietwat vreemde geluiden die mensen met een handicap maken.

Ik heb er vooral uit geleerd om dankbaar te zijn voor mijn gezondheid en die van mijn naasten. En er vooral niet op te focussen, waar ik nu woon zit er 4 huizen verder een haan die kraait. Dat stoort me 10 keer meer dan de geluiden die mensen met een handicap maken.

Dus mijn advies, niet op focussen, die mensen aanvaarden zoals ze zijn en blij zijn dat je zelf (en je naasten) gezond zijn ;) Voor je slaap kan je eventueel oordopjes gebruiken?
zo sta ik er ook in ik accepteer het beter als iemand daar niks tegen kan doen dan iemand met vol verstand die een bak herrie maakt

( mijn eigen vrouw bijvoorbeeld) :P

• Negakinu
Ig Nobelprijs voor Nederlands onderzoek naar 'agressief makende geluiden'

Nederlands onderzoek naar de psychische aandoening misofonie, waarbij iemand afkeer heeft van bepaalde geluiden die andere mensen maken, is in de nacht van donderdag op vrijdag bekroond met een Ig Nobelprijs, meldt de organisatie van de alternatieve Nobelprijs.

Hoogleraar psychiatrie Damiaan Denys van het Amsterdam UMC deed jarenlang onderzoek naar de aandoening. Mensen met de aandoening kunnen zo agressief worden van bepaalde geluiden, zoals smakken, niezen of slurpen, dat ze moordneigingen kunnen krijgen.

Verder lezen op Nu.nl

too old, too cold

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-01 16:44
Ik heb weleens op een GGZ-terrein een klus gehad, maar de geluiden die geproduceerd kunnen worden zijn inderdaad oerkreten. Als je er niet aan gewend bent, klinkt het heel tegennatuurlijk in de huidige maatschappij. Ik zou het even begripvol met de instelling opnemen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1