Iemand verstand van huurovereenkomsten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kong91
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-05-2021
Goede dag iedereen!

Ik heb een vraag. In ons huurovereenkomst staat dat huisdieren die overlast bezorgen (o.a. honden) niet toegestaan zijn. Verder staat er uitleg over wat gebeurd als er toch overlast is, en dat is dat er een boete kan worden opgelegd bij de huurder.

Nu kregen wij een nieuwsbrief van de huurderscommissie. Ze zeggen dat het houden van huisdieren word gedoogd, maar dat er te veel overlast is van honden (urine in de lift enz) en als mensen het zelf niet gaan opruimen enz, dat in de toekomst huisdieren helemaal worden verboden.

Wij hebben zelf katten die nooit buiten komen. Ook zijn er mensen met konijnen enz. Wij hebben toen een huurovereenkomst getekend waarin staat dat huisdieren die OVERLAST bezorgen niet zijn toegestaan.

Mijn vraag:

-kunnen ze zomaar de overeenkomst wijzigen en een huisdieren verbod opleggen? Wat gebeurd er dan als je toch huisdieren hebt? Veel mensen die er wonen, zelfs de meeste, hebben allemaal huisdieren, vooral honden.

Beste antwoord (via Kong91 op 18-09-2020 09:47)

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Met wie heb je een overeenkomst? Met de "huurderscommissie" is dat zeer waarschijnlijk niet. Kortom, die hebben hier vrij weinig van te vinden. Zeker als dit niet persoonlijk aangekaart is en jij geen overlast veroorzaakt, suggereert het vooral dat het een blafbrief is om enkele personen in het pand aan te spreken.

Gokje: hoor je nooit meer iets van. En anders naar de verhuurder :+

[ Voor 12% gewijzigd door Roozzz op 17-09-2020 20:06 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mesajjb
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-05 15:08
Nee, dit mag niet zomaar gewijzigd worden. Zelfs als er een algemeen ‘eenzijdig wijzigingsbeding’ in het contract staat zal een bestaande huisdiereigenaar niet gedwongen kunnen worden zijn huisdieren weg te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-05 11:31

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Net wat @mesajjb zegt ; Ze kunnen inhoudelijk niet zomaar een contract aanpassen, ze kunnen slechts een addendum aan het contract plaatsen. Dit laatste hebben ze toestemming van de contracthouders (dus ook jullie) nodig, aangezien ze dat kenbaar moeten maken.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
@Kong91 Check eerst eens even goed de letterlijke tekst van het artikel in de huurovereenkomst en zet deze eens hier neer ?

Als huisdieren niet zijn toegestaan, maar “kennelijk” “gedoogd” worden zolang ze geen overlast veroorzaken en dit als zodanig in het artikel staat, dan is er geen sprake van een wijziging, maar kan wel het resultaat hebben dat je de huisdieren moet afstaan of boetes betalen bij instandhouding hiervan...

De interpretatie valt/staat bij de exacte tekst in je meest recente huurovereenkomst (al dan niet extra voorwaarden) die jij hebt geaccepteerd.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kong91
Breezers schreef op donderdag 17 september 2020 @ 16:38:
@Kong91 Check eerst eens even goed de letterlijke tekst van het artikel in de huurovereenkomst en zet deze eens hier neer ?

Als huisdieren niet zijn toegestaan, maar “kennelijk” “gedoogd” worden zolang ze geen overlast veroorzaken en dit als zodanig in het artikel staat, dan is er geen sprake van een wijziging, maar kan wel het resultaat hebben dat je de huisdieren moet afstaan of boetes betalen bij instandhouding hiervan...

De interpretatie valt/staat bij de exacte tekst in je meest recente huurovereenkomst (al dan niet extra voorwaarden) die jij hebt geaccepteerd.
In de huurovereenkomst staat:

“Het is huurder niet toegestaan huisdieren te houden (waaronder o.a. honden) welke overlast veroorzaken. Evenmin is het toegestaan de huisdieren uit te laten op het terrein aan de achterzijde of vervuiling/overlast veroorzaken in de algemene en openbare ruimtes. Verhuurder behoudt zich op het recht bij overlast over te gaan tot het ontzeggen van toegang tot het complex voor het huisdier. Bij vervuiling van openbare ruimtes van het complex worden de kosten verhaald op de verhuurder. Tevens is huurder gehouden om op eerste verzoek van verhuurder passende maatregelingen te nemen in geval van overlast waarbij verhuurder zich het recht voorbehoud direct een opeisende boete ten laste te leggen aan huurder bij niet nakoming.”

En iedereen bedankt tot nu toe voor de reacties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:54

Onbekend

...

Kong91 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 19:37:
[...]
In de huurovereenkomst staat:

“Het is huurder niet toegestaan huisdieren te houden (waaronder o.a. honden) welke overlast veroorzaken.
.....
Tevens is huurder gehouden om op eerste verzoek van verhuurder passende maatregelingen te nemen
Dat is dus duidelijk. Jij houdt huisdieren die geen overlast veroorzaken, dus dat is gewoon toegestaan.
En uit de tweede regel blijkt dat het jouw huisdieren niet zijn, omdat je geen verzoek tot maatregelen hebt gekregen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Ik blijf nog wel even terughoudend wie nu eigenlijk bepalend kan/mag zijn wat “overlast” is (de zgn huurderscommissie ?), de wetgeving qua “overlast” of de boven/onder buren die “plotseling” aangeven dat jouw katten te hard miauwen oid en zeggen dat dit “overlast” is ?

Ik ga er vanuit dat alles wel in redelijkheid en billijkheid opgelost kan worden maar door de term “overlast” niet verder te definiëren qua huisdieren blijft het wel een beetje je lot in de empathie van je (al dan niet kwaadwillende ) omliggende buren leggen en hopen op het beste.

Zover ik het lees (in Jip en Janneke) , is het risico voor het hebben/houden van huisdieren het directe risico van de huurder en bij klachten moet deze dit direct oplossen en maatregelen treffen dat dit niet mee voorkomt, op laste van een mogelijke boete en anders de huisdieren verwijderen van het gehuurde.

[ Voor 21% gewijzigd door Breezers op 17-09-2020 20:07 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Met wie heb je een overeenkomst? Met de "huurderscommissie" is dat zeer waarschijnlijk niet. Kortom, die hebben hier vrij weinig van te vinden. Zeker als dit niet persoonlijk aangekaart is en jij geen overlast veroorzaakt, suggereert het vooral dat het een blafbrief is om enkele personen in het pand aan te spreken.

[ Voor 12% gewijzigd door Roozzz op 17-09-2020 20:06 ]

If you can see, look. If you can look, observe

• Kong91
Breezers schreef op donderdag 17 september 2020 @ 20:00:
Ik blijf nog wel even terughoudend wie nu eigenlijk bepalend kan/mag zijn wat “overlast” is (de zgn huurderscommissie ?), de wetgeving qua “overlast” of de boven/onder buren die “plotseling” aangeven dat jouw katten te hard miauwen oid en zeggen dat dit “overlast” is ?

Ik ga er vanuit dat alles wel in redelijkheid en billijkheid opgelost kan worden maar door de term “overlast” niet verder te definiëren qua huisdieren blijft het wel een beetje je lot in de empathie van je (al dan niet kwaadwillende ) omliggende buren leggen en hopen op het beste.

Zover ik het lees (in Jip en Janneke) , is het risico voor het hebben/houden van huisdieren het directe risico van de huurder en bij klachten moet deze dit direct oplossen en maatregelen treffen dat dit niet mee voorkomt, op laste van een mogelijke boete en anders de huisdieren verwijderen van het gehuurde.
Volgens mij is de huurderscommissie gewoon een groepje mensen die zelf ook hier huren. Ik weet dat een aantal in deze commissie zelf honden hebben... Ik denk dat met overlast word bedoelt iets waar de medebewoners last van hebben, zoals lawaai en bijvoorbeeld urine in de hal ofzo.

Onze huisdieren komen nooit buiten en maken amper geluid. Er voornamelijk over honden gesproken maar in de nieuwsbrief dreigen ze opeens met wellicht een toekomstig verbod op huisdieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kong91
Roozzz schreef op donderdag 17 september 2020 @ 20:06:

De overeenkomst is met de verhuurder. De verhuurderscommissie is eigenlijk een groep bewoners wat vanalles regelt. Bijvoorbeeld huurverhoging aankaarten bij de verhuurder, bewoners aankaarten om pas na een bepaald tijdstip het oud papier buiten te zetten, waar je klachten en ideeën bij kwijt kan. Ik hoorde dat de verhuurder eigenlijk nooit een grote fan was van honden toelaten, vandaar dat het “gedoogd” word, en er in overeenkomsten staat dat huisdieren die overlast bezorgen niet zijn toegestaan.

Ik heb inderdaad ook steeds meer het idee dat het een blafbrief is.. maar ik vind het erg naar en vervelend dat ze met zoiets dreigen. Huisdieren kunnen als kinderen zijn voor sommige mensen. Ik vind dat niet een dreigment wat je maar effe eruit kan blaffen. Vind het ook vrij onlogisch staan in contrast met de huurovereenkomst die wij getekend hebben. Pak het dan aan met de desbetreffende personen, zoals wél in de overeenkomst staat, en laat de rest erbuiten..

• Kong91
Bedankt iedereen voor jullie reacties, het zat me allemaal niet helemaal lekker en ik weet niets van dit soort dingen. Dus bedankt dat jullie reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Bedenk wel dat de mogelijkheid tot wijzigen van de huisdierclausules sterk samenhangt met de redelijkheid en billijkheid van de wijziging. Afspraak is afspraak geldt niet als er zwaarwegende redenen zijn om de afspraak te wijzigen. Als de huisdieroverlast veroorzaakt wordt door één appartement dan ligt het voor de hand om alleen dat appartement te beboeten en/of schoonmaakkosten in rekening te brengen. Als de overlast frequent en door veel appartementsbewoners gepleegd wordt ligt een verbod vanuit de verhuurder meer voor de hand. Het is immers niet te billijken dat een verhuurder continue huisdieroverlast moet bestrijden.

Wel vaag overigens dat het boetebedrag niet gespecificeerd staat in de huurovereenkomst. Hoe wordt in voorkomende gevallen het boetebedrag bepaald vraag ik me dan af...

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Pagina: 1