meerdere gebruikers linux

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• tongils
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18-09-2020
Mijn vraag
Ik wil een server opzetten met ubuntu met daarop 50 gebruikers.
Bij het resetten van de server moet ik elke gebruiker opnieuw inloggen met het wachtwoord.
Is er een mogelijkheid om dit automatisch te laten doen of het wachtwoord niet telkens in te voeren.
Alle gebruikers hebben hetzelfde wachtwoord.
Misschien gebruik ik wel de verkeerde linux versie.

Heeft iemand een tip??

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via tongils op 17-09-2020 15:48)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

tongils schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:36:
Het grote nadeel van windows is dat er continu rotzooi bewaard wordt en je geheugen vol loopt.
Daarom wil ik overstappen op linux.
Nou, fijne wedstrijd ermee; out of the box zal 99.9% van alle Linux-distro's nog sneller al je RAM opvreten dan je "Windows 7" kan roepen.

Je zal vast goede argumenten hebben waarom je over wil; ik lees ze even (nog) niet en dus is het lastig inschatten waarom je iets wil.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:38

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Het is me niet duidelijk wat je precies wil

- gebruikers laten inloggen zonder wachtwoord (maar dus wel laten inloggen)

of

- de programma's/processen die die gebruikers zouden starten automatisch aan zetten na een reboot

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• MAX3400

MAX3400

Hoe is dat anders dan een Windows Server? Het lijkt me logisch (maar allicht mis ik jouw argumenten) dat een machine die opstart, dat je daarne dus moet aanloggen (minstens 1 keer per user)?

Andersom; ik als user weet exact hoe ik ergens kan inloggen zonder elke keer mijn password in te tikken. Maar blijkbaar heb je dus bepaalde policies ofzo die dat verbieden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:46

BCC

Ssh keys?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• tongils
alle gebruikers gebruiken maar een programma dat altijd aan moet staan. Als nu een server crashed duurt het nogal lang voordat ik alles weer aan heb gezet. Ik ben een beginnend gebruiker.dus...... haha

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:17

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-05 21:22

amx

Hoe melden ze aan? Voor alle soorten aanmelding is wel iets in te stellen, bijvoorbeeld SSH public Keys , of authenticatie modules (PAM). Deze geven veel meer flexibiliteit.

Het is voor de kwaliteit van de antwoorden die je gaat krijgen trouwens nogal cruciaal hoe duidelijk je je vraag weet te omschrijven. Door een voorbeeld te geven van hoe je iets nu doet, of bijvoorbeeld wat die gebruikers doen na aanmelding, wordt het al duidelijker of een oplossing die hier gegeven voor jou nuttig is

[ Voor 48% gewijzigd door amx op 17-09-2020 15:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

tongils schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:08:
alle gebruikers gebruiken maar een programma dat altijd aan moet staan. Als nu een server crashed duurt het nogal lang voordat ik alles weer aan heb gezet. Ik ben een beginnend gebruiker.dus...... haha
Maar, als een programma altijd aan moet staan, kan je dat toch gewoon bij het opstarten van de machine 50x hetzelfde programma laten starten onder 50 verschillende user-credentials? Daar is je "fysieke user" toch niet voor nodig?

• tongils
Ze gebruiken wel allemaal hetzelfde softwarepakket maar allemaal onder hun eigen gebruikersnaam.
Tot nu toe draaide ik op windows 7 met 50 gebruikers en dat werkte altijd best goed. Ik kon inloggen met een macro. Het grote nadeel van windows is dat er continu rotzooi bewaard wordt en je geheugen vol loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:57

Rmg

Dan start je toch gewoon met
code:
1
sudo -u $user /programma

Voor elke user apart inloggen zou wel het laatste zijn wat ik zou doen

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Het grote nadeel van windows is dat er continu rotzooi bewaard wordt en je geheugen vol loopt.
Nou, fijne wedstrijd ermee; out of the box zal 99.9% van alle Linux-distro's nog sneller al je RAM opvreten dan je "Windows 7" kan roepen.

Je zal vast goede argumenten hebben waarom je over wil; ik lees ze even (nog) niet en dus is het lastig inschatten waarom je iets wil.

• tongils
ok MAX3400 bedankt voor je info. Mij was verted dat linux beter was voor je RAM gebruik.
Dan moet ik op zoek naar een windows oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

tongils schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:48:
ok MAX3400 bedankt voor je info. Mij was verted dat linux beter was voor je RAM gebruik.
Bedankt dat je me markeert als "beste antwoord" maar je begrijpt het niet?

Dat Linux je RAM opvreet, wil dat meteen zeggen dat het slecht is? Dat Windows langzaam maar zeker volloopt, wil dat zeggen dat het slecht is?

99% van alle programma's die RAM eten, zijn gewoon sub-optimaal geschreven; in bijna alle gevallen kan je daar het OS niet de schuld van geven.

Ik wil best erg meedenken maar heb het vermoeden dat je iets wil/deed wat een beetje in het grijze gebied zit en daarom niet wil aangeven wat er precies aan de hand is.

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-05 21:22

amx

Ik lees een klok-klepel verhaal. Windows 7 laat maar 1 gebruiker tegelijkertijd aanmelden. Linux is een multi-user systeem.

Met Max3400: het komt wat dubieus over hoe je (laconiek) om de vragen heen beweegt. Je wil de naam van de software die je gebruikt niet delen?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

amx schreef op donderdag 17 september 2020 @ 16:28:
Ik lees een klok-klepel verhaal. Windows 7 laat maar 1 gebruiker tegelijkertijd aanmelden. Linux is een multi-user systeem.
Het is 1 gebruiker tegelijk op de console. Je kan inloggen, locken, volgende, repeat.

@tongils, we hebben geen idee wat nou precies nodig is. Waarop moet je ze telkens inloggen en wat moet je dan starten? Is het een grafisch programma? Is het een text-based programma? Is het iets dat op de achtergrond gaat draaien?

Want voor dat laatste zijn services (daemons in Linux termen) voor.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:41
tongils schreef op donderdag 17 september 2020 @ 14:57:
Mijn vraag
Ik wil een server opzetten met ubuntu met daarop 50 gebruikers.
Bij het resetten van de server moet ik elke gebruiker opnieuw inloggen met het wachtwoord.
Is er een mogelijkheid om dit automatisch te laten doen of het wachtwoord niet telkens in te voeren.
Alle gebruikers hebben hetzelfde wachtwoord.
Misschien gebruik ik wel de verkeerde linux versie.

Heeft iemand een tip??

...

...
Ten eerste wat heb je zelf al gevonden?

ten 2e maak gebruik van LDAP, Active Directory, FreeIPA etc... genoeg alternatieven veel plezier met zoeken ;)

• powerboat
Ze gebruiken wel allemaal hetzelfde softwarepakket maar allemaal onder hun eigen gebruikersnaam.
Tot nu toe draaide ik op windows 7 met 50 gebruikers en dat werkte altijd best goed. Ik kon inloggen met een macro. Het grote nadeel van windows is dat er continu rotzooi bewaard wordt en je geheugen vol loopt.
Volgens mij gebruik je hier die RDP hack :z, Windows 7 is niet gemaakt om met 50 man op in te te loggen daarvoor is gebruik je Windows server O-) .

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:25
Wie zegt dat de gebruikers op een console inloggen? Voor hetzelfde geld is het een fileshare :+

Zolang de TS niet meer info geeft blijft het gissen

• powerboat
Xiphalon schreef op donderdag 17 september 2020 @ 18:10:
Wie zegt dat de gebruikers op een console inloggen? Voor hetzelfde geld is het een fileshare :+

Zolang de TS niet meer info geeft blijft het gissen
Ook die vlieger gaat niet op met maximaal 20 connecties :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
tongils schreef op donderdag 17 september 2020 @ 14:57:

Heeft iemand een tip??

...

...
Begin eens met het hele verhaal ?
Wat, hoe en vooral waarmee wil je het doen

Linux gebruiken is net zo veelzeggend als ik drink melk ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:59

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Het punt is dat je geheugen helemaal niet op is.
Zowel Windows 7 als Linux zetten al het beschikbare RAM in als disk cache.
Daardoor lijkt je RAM altijd vol te zitten. Meestal kan het OS echter geheugen vrij geven zodra een applicatie er gebruik van wil maken.

Minder ervaren gebruikers zien alleen het tellertje dat zegt dat er 0% vrij is en beseffen niet dat "vrij" misleidend is. Ervaren gebruikers weten dat ze op een ander tellertje moeten kijken waar de diskcache niet wordt meegenomen, anders lijkt je geheugen altijd vol te zitten.

Linux heeft altijd zo gewerkt, maar Windows begon dat pas bij Windows 7 te doen. Daarom heeft Windows 7 de reputatie dat het veel meer geheugen gebruikt dan Windows XP. Dat is dus vooral een misverstand.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tongils
Het programma dit ze gebruiken is NIET illegaal. Ik ben geen hacker of iets en doe niets illegaals.

Ik denk namelijk dat het softwarepakket niet belangrijk is in deze.

De server wordt gewoon netjes op een zakelijke manier gebruikt en de software is ook legaal.

Ik wil gewoon verder niet in detail treden.

Mijn vraag was alleen: Zou het mogelijk zijn om bij een crash van de server meerdere gebruikers automatisch in te laten loggen.

Op windows doe ik dat met een macro zonder problemen. Echter wordt mij steeds verteld dat LINUX beter en stabieler is dan WINDOWS ivm het vollopen van het RAM geheugen.
Het lukt mij echter niet om de wachtwoordcontrole uit te zetten in LINUX
Is dat op een bepaalde manier mogenlijk in LINUX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

tongils schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:07:
Mijn vraag was alleen: Zou het mogelijk zijn om bij een crash van de server meerdere gebruikers automatisch in te laten loggen.
Ja, dat kan.
Ja, dat kan.

Ik raad het absoluuuuut niet aan maar ga je eens verdiepen in "sudoers" om daar selectief bepaalde users op te voeren / passwordless te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:52

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Dit is zo wel een vrij onzinnig topic...
Wat @MAX3400 hier boven zet is dan je antwoord maar het had net zo goed 2 keer nee kunnen zijn als de details wel bekend zijn.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:47
Als je software onjuist gebruikt kun je overal tegen problemen aan lopen.
Dit lijkt mij een overduidelijk x-y probleem.

X: Je wilt een oplossing voor je applicatie die per user draait, maar kost veel geheugen en/of bevat een lek.
Je hebt dit opgelost door de server regelmatig opnieuw te starten en met wat hacks users automatisch in te loggen om te applicatie te herstarten.
Dit lost je probleem eigenlijk nog niet naar tevredenheid op dus ga je op zoek naar iets anders, de heilige graal van linux*.
Maar daar loop je tegen probleem Y aan, je kunt je hack niet meer toepassen.
Dus vraag je hier om hulp over die hack op linux.

Daarop is het antwoord, "ja dat kan wel, maar... "
Als je de deur op een kier laat kan iedereen naar binnen.

Vandaar de verwarring, want wat je wilt is niet gebruikelijk.

*Linux is niet zo heilig als je denkt

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 18-09-2020 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
tongils schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:07:
Het programma dit ze gebruiken is NIET illegaal. Ik ben geen hacker of iets en doe niets illegaals.

Ik denk namelijk dat het softwarepakket niet belangrijk is in deze.

De server wordt gewoon netjes op een zakelijke manier gebruikt en de software is ook legaal.

Ik wil gewoon verder niet in detail treden.

Op windows doe ik dat met een macro zonder problemen. Echter wordt mij steeds verteld dat LINUX beter en stabieler is dan WINDOWS ivm het vollopen van het RAM geheugen.
Het lukt mij echter niet om de wachtwoordcontrole uit te zetten in LINUX
Prima, dan kan je het beste via google je antwoorden gaan regelen.

Lekker geheimzinnig met je eigen probleempje spelen.

Je wilt gedetailleerd antwoord, dan zal je ook inzet mogen tonen en de juiste basis aan moeten leveren.
Anders zoek je een ICTpartij die het voor je opzet, en betaal je gewoon de gangbare uren hiervoor.

Kan het, Ja ....

@tongils : hireonder

* FreshMaker vind het allemaal prima, maar ik doe er niets meer mee.

Als het niet spannend is, en zo lastig is, om gelijk relevante info te delen, heb ik er geen zin in.

[ Voor 7% gewijzigd door FreshMaker op 18-09-2020 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tongils
Ok, haha Ik doe marketing op social media dus gebruiken ze allemaal twitter, facebook, insta enz. echt niet zo spannend hoor.
Ze hebben dus allemaal een andere inlognaam/user maar voor het gemak hetzelfde wachtwoord zodat ze van elkaars profiel gebruik kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tongils
Dus voor de duidelijkheid, ze moeten inloggen op de server en inloggen op bv Twitter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidolfas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-06 21:43
MAX3400 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:44:
[...]

Dat klopt en dat is by design. Het idee is dat RAM geheugen wat niet gebruikt wordt nutteloos is, daarom zet Linux zo veel mogelijk "vrij" geheugen in voor nuttige zaken zoals het cachen van spulleboel.

Uiteraard kunnen programma's dat geheugen gewoon claimen wanneer het nodig is, maar zo lang dat niet gebeurd probeert Linux zo veel mogelijk geheugen te gebruiken en zo je systeem sneller te maken.

i5-10600K | MSI MAG Tomahawk Z490 | Asus DUAL GeForce RTX 3070 OC | Corsair Vengeance 32 GB 3600 Mhz | Noctua NH-D15 Chromax.Black | Corsair RM850x | Fractal Design Meshify S2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dec0de
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
Klopt ook, linux vreet minder ram. Alleen gnome is zulke ram vretende software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:00
Lijkt het je geen beter plan om dit uit te laten voeren door een professionele ICTer i.p.v. zelf een beetje te zitten "klooien"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:18
tongils schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:16:
Ok, haha Ik doe marketing op social media dus gebruiken ze allemaal twitter, facebook, insta enz. echt niet zo spannend hoor.
Ze hebben dus allemaal een andere inlognaam/user maar voor het gemak hetzelfde wachtwoord zodat ze van elkaars profiel gebruik kunnen maken.
Dus je gebruikt Windows 7 commerciëel als een soort terminal server voor 50 "gebruikers" en je deelt praktisch gezien 50+ Social Media accounts?

Illegaal is een groot woord, maar dit is mogelijk wel tot twee keer toe het overtreden van de gebruikersvoorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denPes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-02 09:29

denPes

delete account

je kan dat met cron jobs doen, of een script, en gebruikers hoeven voor 1 process niet specifiek in te loggen. Kijk maar eens naar "nohup" in een start script van een bepaalde service voor een spcifieke gebruiker.

ik start bijvoorbeeld met een cronjob een ts3 server op linux server automatisch , en die blijft dan onder een specifieke user draaien, met nohup.

deze draait bijvoorbeeld onder user "ts3" en start met een cronjob

~/teamspeak3-server_linux_amd64$ nohup ./ts3server_startscript.sh start serveradmin_password=mijnsecretpassword >/dev/null 2>&1 & #

delete account

Pagina: 1