Vraag

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
Ik ben "in de markt" voor een nieuwe tv. Op de nominatie staan een LG OLED 55" en een Samsung QLED 55", maar ik beperk me niet tot deze twee.

Twee jaar geleden heb ik met m'n vader een LG OLED voor hem gekocht: super beeld, vooral bij hem thuis, waar nooit direct zonlicht op het scherm komt. Want direct zonlicht op een glanzend scherm is niet super.

Een vriend van mij heeft pas een Samsung QLED gekocht, The Frame. Ook super beeld, vooral als je de showroomstand uitzet, zodat je de kleuren ziet zoals ze bedoeld zijn. Iets minder contrast dan OLED, maar wel een helderder beeld voor mijn gevoel. Ook hier komt er niet of nauwelijks zonlicht op het scherm.

Bij mij kan er overdag wel zonlicht op het scherm komen. Daarom overweeg ik QLED. Het hoeft geen Frame te zijn, maar het One Connect Box principe en het matte scherm spreken me wel aan.

Wie heeft er een OLED / QLED tv op een plaats waar er zonlicht op komt? Hoe is dat? Is dat zwaar storend, dat je meteen de gordijnen dicht moet doen, of is er goed naar te kijken? Als ik 's avonds een film wil kijken is het geen probleem dat de gordijnen dicht moeten, maar als ik het nieuws wil zien, dan moet dat te doen zijn met de gordijnen open.

Ik geef niks om smart features, die ga ik niet gebruiken, daarvoor heb ik een Apple TV.

Het geluid moet goed genoeg zijn voor nieuws en actualiteiten, films kijk ik met geluid via m'n surround installatie.

Ga ik spijt krijgen van het minder heldere reflecterende scherm als ik een LG OLED kies? Of is het matte scherm van de Samsung nog niet mat genoeg en heb ik daar eveneens last van reflecties? Of moet ik het ergens anders zoeken? Graag ervaringen, want kwalitatief gezien zit het volgens mij wel goed met beide technieken.

Beste antwoord (via Gadget Freak op 23-09-2020 10:30)

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-07 23:03
ikweethetbeter schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 23:10:
Tuurlijk, zo'n buisje frees je zomaar even in de muur... 8)7

Het schilderij gaat uit als er niemand is. Maar het is een valide punt, ik denk ook dat ik die functie standaard uitzet. Als ik voor een Frame ga, want ik ben er nog niet uit.
Dat ben ik weer met je eens. Ff buisje in de muur wordt hier over gedaan alsof het een plankje ophangen is.

Daarnaast heb ik nog geen enkele review/vergelijking gezien tussen de Frame en Oled. Er zijn weinig reviews die zich positief uitlaten over de beeldkwaliteit. Daarin is oled heer en meester. De qled q90r komt daar nog het meest bij in de buurt.

Maar een frame vs oled is een nobrainer. Dan is looks kennelijker belangrijker voor je. Persoonlijk vind ik mijn huis zo’n gitzwarte gadget aan de muur just een verrijking. Mede omdat wit/zwart/eiken/groen planten dominant zijn in huis.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:11

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Een OLED mag nooit rechtstreeks in de zon staan. Dit omdat de ultraviolette straling slecht is voor het organisch materiaal in het beeld en zorgt dat het scherm snel veroudert. Reflecties in een lichte ruimte zijn in de regel niet hinderlijk bij een OLED, de anti-reflectielaag werkt vrij goed. Dus nee, je zult er zeer waarschijnlijk geen spijt krijgen als je een OLED kiest, juist vanwege het grote contrast zijn ze een genot voor het oog.

Omdat het LCD-tijdperk ten einde loopt en Samsung er zelf niet meer in gelooft is de drempel om OLED aan te raden laag. Het zijn in de regel betere televisies en alleen bij goede redenen dient iemand nog naar LCD te kijken. De zon die direct op het scherm schijnt is evenwel zo'n reden. Als je rechtstreeks zonlicht niet kunt vermijden, is OLED geen optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Aankoopadvies mag in Consumentenelektronica Aankoopadvies: TB > CEA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-07 10:44
Ik zit met exact dezelfde vraag. Ik neig nu naar een QLED met een one-connectbox omdat het mij erg mooi lijkt om aan de muur te hangen en dan ook afbeeldingen te tonen. Bij die OLED tv's zit je toch met de kabels en dat het niet wordt aangeraden hem onnodig aan te laten staan.

• Gadget Freak
@FeaR
Dank!

@MBvB
Dat klopt volgens mij. Het OLED inbrandprobleem is wel voorbij, maar het verouderen van de pixels niet. Zie ook de post van dmantione, UV is blijkbaar niet goed voor OLED, en teveel branduren waarschijnlijk ook. En inderdaad, geen One Connect Box, dus alle kabels moeten naar de tv. In mijn geval hoeft dat alleen stroom, 1 HDMI en 1 coax te zijn. Toch, een enkel glasvezeltje met bijna onzichtbare koperdraadjes is toch mooier.

Als ik een OLED of QLED in een winkel zie, dan ben ik overtuigd dat het goed is, alleen ik weet niet hoe het zich na verloop van tijd houdt. Mijn huidige tv is meer dan 10 jaar oud, en op zich is hij nog prima. Het smart deel werkt nog maar voor een klein deel (geen updates en veranderde protocollen), maar het tv deel (DVB-C) en het paneel zijn nog prima. Het is alleen een dikke tv met hele brede randen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:05
Guess what... Deze vraag houdt ook mij bezig!

Wordt het OLED, of een QLED Frame? Het platte scherm strak tegen de muur, met maar 1 bijna onzichtbaar draadje naar de tv toe, dat lijkt me mooier dan net iets dieper zwart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De LG GX zit ook straks tegen de muur, dus daar hoef je geen OLED voor te laten staan. Dat gezegd, zijn dit soort dingen wel steekhoudende argumenten om van de standaard af te wijken, dus als je om die reden een Samsung wilt, dan begrijp ik die keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Strak tegen de muur is maar één aspect, geen groot zwart vlak op een verder witte muur maar een schilderij als hij uit staat is een ander aspect.

De LG CX serie is misschien wel strak tegen de muur te plaatsen, er moeten nog wel verschillende draden naar toe: stroom, coax (digitale kabel) en HDMI (1 maar, de receiver is de AV hub). Deze 3 draden zijn niet onzichtbaar over de muur te leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

ikweethetbeter schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 22:56:
Strak tegen de muur is maar één aspect, geen groot zwart vlak op een verder witte muur maar een schilderij als hij uit staat is een ander aspect.

De LG CX serie is misschien wel strak tegen de muur te plaatsen, er moeten nog wel verschillende draden naar toe: stroom, coax (digitale kabel) en HDMI (1 maar, de receiver is de AV hub). Deze 3 draden zijn niet onzichtbaar over de muur te leiden.
Daarom frees je ook de muur in, zet je er een pvc buis in, en werk je het weer netjes af. Zo'n one connect box heeft ook gewoon draadjes lopen.

En volgens mij ondersteunen LG's ook een soort schilderij modus (wat mij betreft idioot, want je bent continu energie aan het verspillen).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
Jeroenneman schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 23:01:
[...]

Daarom frees je ook de muur in, zet je er een pvc buis in, en werk je het weer netjes af. Zo'n one connect box heeft ook gewoon draadjes lopen.

En volgens mij ondersteunen LG's ook een soort schilderij modus (wat mij betreft idioot, want je bent continu energie aan het verspillen).
Exact dit dus. Gelul in de ruimte bij die Frame tvs. Ga je serieus heel de dag je tv op schilderij modus zetten? Dan ben je echt niet wijs. Lekker voor het milieu ook.

Persoonlijk heb ik liever een zwart vlak op een witte muur ja. Een schilderij hang ik wel elders op.

[ Voor 8% gewijzigd door aschja op 18-09-2020 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter

Het schilderij gaat uit als er niemand is. Maar het is een valide punt, ik denk ook dat ik die functie standaard uitzet. Als ik voor een Frame ga, want ik ben er nog niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:31

CyBeRSPiN

sinds 2001

ikweethetbeter schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 22:39:
Guess what... Deze vraag houdt ook mij bezig!

Wordt het OLED, of een QLED Frame? Het platte scherm strak tegen de muur, met maar 1 bijna onzichtbaar draadje naar de tv toe, dat lijkt me mooier dan net iets dieper zwart.
Gaat de stroom van de tv ook door dat onzichtbare draadje?
Blijkbaar wel dus. Dat is wel nice :)
Maar kabel in de muur wegwerken is nog mooier natuurlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-09-2020 23:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sven2912
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-07 08:32
Voor 20 euro koop je super strakke kabelgoten (aluminium, half rond). Infrezen van een bestaande muur zonder dat je de rest wilt stuccen/afwerken is best omslachtig en kostbaar.

Met dit in gedachte zou ik echt voor beeldkwaliteit kiezen die je het meest aanstaat.

11x Jinko cheetah 325wp/SE3000HD op zzo

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• aschja
ikweethetbeter schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 23:10:

Dat ben ik weer met je eens. Ff buisje in de muur wordt hier over gedaan alsof het een plankje ophangen is.

Daarnaast heb ik nog geen enkele review/vergelijking gezien tussen de Frame en Oled. Er zijn weinig reviews die zich positief uitlaten over de beeldkwaliteit. Daarin is oled heer en meester. De qled q90r komt daar nog het meest bij in de buurt.

Maar een frame vs oled is een nobrainer. Dan is looks kennelijker belangrijker voor je. Persoonlijk vind ik mijn huis zo’n gitzwarte gadget aan de muur just een verrijking. Mede omdat wit/zwart/eiken/groen planten dominant zijn in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenleemans
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09-2023
Ik heb 2 Q-Led gehad. Zeer goede tvs. Maar nu een Oled. Als je dan echte zwartwaardes links wil laten liggen voor een paar domme kabels of een kabelsleuf🤦🏻‍♂️🤦🏻‍♂️🤦🏻‍♂️.

Ik heb ondanks ik niet handig ben een kleine kabelsleuf geslepen en met afwerkpleister weer dicht gedaan. Probleem van de kabels opgelost en een prachtige Oled om naar te kijken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadget Freak
Ik ben zojuist "op jacht" geweest, en heb misschien wel het beste van twee werelden gezien!

The Frame heeft een prachtig concept, maar een matig QLED scherm, waar donkere delen nooit perfect donker zijn. Alleen de helderheid is hoger dan bij OLED.
OLED is superieur qua kleur en zwartwaarden.
De Samsung Q95T heeft een top QLED scherm met bijna perfecte zwartwaarden, hoog contrast, hoge helderheid en een One Connect box.

Met andere woorden: de kwaliteit van een LG CX zonder dat je een buis moet frezen. Of zie ik iets over het hoofd?

Nuttige discussie, dank allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Stel dat het een Samsung Q95T wordt, dan moet hij wel strak tegen de muur. Net als The Frame dus. Alleen is er geen beugel meegeleverd. Heeft iemand ervaring met de "goedkope" no-gap beugels van 55 euro? Die van Samsung kost bijna het drievoudige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Wellich dat ik je pret ga bederven, maar de Q95T heeft maar 96 FALD-zones en daarmee ga je echt niet de kwaliteit van een OLED benaderen. Samsung heeft het aantal FALD-zones in de 2020-modellen verlaagd, de kostprijs moet omlaag vanwege de lagere marktwaarde van LCD's. Alleen de Q950T heeft nog > 300 zones.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het is overigens de GX van LG die zeer strak tegen de muur gaat. Uiteraard kan je ook de CX aan de muur bevestigen, maar die zal vanwege zijn elektronicakast altijd iets van de muur afkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
dmantione schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:33:
Wellich dat ik je pret ga bederven, maar de Q95T heeft maar 96 FALD-zones en daarmee ga je echt niet de kwaliteit van een OLED benaderen. Samsung heeft het aantal FALD-zones in de 2020-modellen verlaagd, de kostprijs moet omlaag vanwege de lagere marktwaarde van LCD's. Alleen de Q950T heeft nog > 300 zones.
Eens. Kijk voor een q90r. Dat zou nog de beste optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
dmantione schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:33:
Ik heb verschillende winkels bezocht. In één winkel hing de Q95T naast een LG OLED, en ik was bij beide onder de indruk van het mooie diepe zwart.

Ik weet dat Samsung aan het bezuinigen is. De One Connect box zat eerst bij veel modellen, in de 2020 serie alleen bij The Frame en de Q95T, en het aantal FALD zones is verlaagd.

Beide schermen hebben indrukwekkend zwart. Het scherm van de Q95T spiegelt minder dan het LG OLED scherm. Het scherm van de Q95T is in een lichte kamer helderder dan OLED. Deze staat daarom een puntje hoger op mijn lijst.

Deze discussie is wel een eye-opener voor mij:
* OLED = OLED = altijd goed;
* QLED <> QLED, de meeste QLED's zijn slecht.

Wordt vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Gadget Freak schreef op maandag 21 september 2020 @ 08:14:
[...]

Ik heb verschillende winkels bezocht. In één winkel hing de Q95T naast een LG OLED, en ik was bij beide onder de indruk van het mooie diepe zwart.

Ik weet dat Samsung aan het bezuinigen is. De One Connect box zat eerst bij veel modellen, in de 2020 serie alleen bij The Frame en de Q95T, en het aantal FALD zones is verlaagd.

Beide schermen hebben indrukwekkend zwart. Het scherm van de Q95T spiegelt minder dan het LG OLED scherm. Het scherm van de Q95T is in een lichte kamer helderder dan OLED. Deze staat daarom een puntje hoger op mijn lijst.

Deze discussie is wel een eye-opener voor mij:
* OLED = OLED = altijd goed;
* QLED <> QLED, de meeste QLED's zijn slecht.

Wordt vervolgd...
Koop een qled. Je bent jezelf nogal hard aan het overtuigen om geen oled te kopen. Er zijn al 100 van dit soort topics geweest. Make up your mind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Als je bij een FALD met beperkt aantal zones enkel naar de diepte van het zwart kijkt hou je jezelf voor de gek: Kijk naar ondertiteling op een donker beeld en je ziet dat je naar een LCD zit te kijken. Je kunt het effect van te weinig zones in deze video van Vincent Teoh zien in de test op 2:56:

YouTube: OLED vs QLED 2020 (LG CX vs Samsung Q90T/ Q95T)

Let behalve op de blooming ook dat de oled er de hoogste helderheid uithaalt, omdat hij geen compromis hoeft te sluiten en dat is ook precies hoe relatief de hoge helderheid van de QLED's is.

Als je QLED wilt, doe zoals Aschja zegt en koop een QLED, maar heb niet de illusie dat je met een Q95T OLED-beeldkwaliteit koopt of iets dat er in de buurt komt.

[ Voor 14% gewijzigd door dmantione op 21-09-2020 12:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aschja
dmantione schreef op maandag 21 september 2020 @ 08:41:
Als je bij een FALD met beperkt aantal zones enkel naar de diepte van het zwart kijkt hoe je jezelf voor de gek: Kijk naar ondertiteling op een donker beeld en je ziet dat je naar een LCD zit te kijken. Je kunt het effect van te weinig zones in deze video van Vincent Teoh zien in de test op 2:56:

Let behalve op de blooming ook dat de oled er de hoogste helderheid uithaalt, omdat hij geen compromis hoeft te sluiten en dat is ook precies hoe relatief de hoge helderheid van de QLED's is.

Als je QLED wilt, doe zoals Aschja zegt en koop een QLED, maar heb niet de illusie dat je met een Q95T OLED-beeldkwaliteit koopt of iets dat er in de buurt komt.
Het grote probleem ligt veelal aan de demos die tentoongesteld worden in de winkels. De zwartwaarde van de goedkoopste qled zijn daar nog door een ringetje te halen.

Zoals je ook al aan geeft, kijk naar reviews van mensen als Vincent Teoh. Maar hecht niet veel waarde aan al die demos in de winkel. Die draaien alleen maar voor het overtuigen van mensen.

Hier uiteindelijk voor oled gekozen. Ondanks alle downsides. Burnin, huis op het zuiden. Blah blah blah. Geen spijt van mijn keuze, had alleen een maat groter moeten kopen. 🤓

Dus nogmaals het advies. Koop een q90r van vorig jaar. Want het aantal zones is giga veel hoger dan de huidige Samsung modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-07 17:04
Gadget Freak schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:12:

Bij mij kan er overdag wel zonlicht op het scherm komen. Daarom overweeg ik QLED. Het hoeft geen Frame te zijn, maar het One Connect Box principe en het matte scherm spreken me wel aan.

Wie heeft er een OLED / QLED tv op een plaats waar er zonlicht op komt? Hoe is dat? Is dat zwaar storend, dat je meteen de gordijnen dicht moet doen, of is er goed naar te kijken? Als ik 's avonds een film wil kijken is het geen probleem dat de gordijnen dicht moeten, maar als ik het nieuws wil zien, dan moet dat te doen zijn met de gordijnen open.
Hier een C9 Oled. Deze hangt niet direct in de zon, maar kan op een heldere dag toch wel heel vlot de reflectie van het raam achter mij terug zien. In die mate dat wij de gordijnen af en toe dicht moeten doen om ondertiteling te kunnen lezen ipv te zien wie er langs lopen.

Buiten dit om heel erg tevreden met de tv en de service van LG.

[ Voor 3% gewijzigd door raze88 op 21-09-2020 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
aschja schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:48:
Het grote probleem ligt veelal aan de demos die tentoongesteld worden in de winkels. De zwartwaarde van de goedkoopste qled zijn daar nog door een ringetje te halen.
Als je goed kijkt, dan hebben de goedkoopste QLED's, waar The Frame ook onder valt, geen zwart.
Maar hecht niet veel waarde aan al die demos in de winkel. Die draaien alleen maar voor het overtuigen van mensen.
Klopt. Let maar eens op de demo's, alleen OLED en de duurste QLED tv's hebben beelden met veel zwart erin, andere tv's laten alleen maar sprankelende lichte beelden zien. Zo valt het gebrek aan zwart niet op.
Hier uiteindelijk voor oled gekozen. Ondanks alle downsides. Burnin, huis op het zuiden. Blah blah blah. Geen spijt van mijn keuze, had alleen een maat groter moeten kopen. 🤓
Burn in ben ik niet zo bang voor. M'n vaders tv geeft na 2 jaar nog steeds perfect beeld, het is niet minder geworden door bv inbranden.
Dus nogmaals het advies. Koop een q90r van vorig jaar. Want het aantal zones is giga veel hoger dan de huidige Samsung modellen.
480 vs 120, dat is een kwart geworden. Het verschil zie je normaal niet, maar met bv ondertiteling wel. Dank voor de tip! Nieuwer is niet altijd beter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
dmantione schreef op maandag 21 september 2020 @ 08:41:
Je kunt het effect van te weinig zones in deze video van Vincent Teoh zien in de test op 2:56:

Het is een afgewogen vergelijking, OLED komt er niet op alle punten als absolute winnaar uit. De aanname van Gadget Freak, OLED voor in het donker en QLED voor in een zonnige kamer, blijft grotendeels overeind staan.

Verder een zeer informatieve video!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
ikweethetbeter schreef op maandag 21 september 2020 @ 18:50:
[...]

Het is een afgewogen vergelijking, OLED komt er niet op alle punten als absolute winnaar uit. De aanname van Gadget Freak, OLED voor in het donker en QLED voor in een zonnige kamer, blijft grotendeels overeind staan.

Niet mee eens. De c9/cx blazen de qleds van dit jaar nog weg met wind tegen. Samsung moet zich ook echt schamen dat ze hier mee op de proppen komen. Ten opzichte van het vorige modeljaar is het schandalig bezuinigen. De enige tv die met de c9/cx kan concurreren is de q90r uit modeljaar 2019 zoals al vaker gezegd. De 90t/95t komen echt niet in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
Duidelijk, ik ga op zoek naar een 65" versie van de Q90R... Kost (als je de laagste prijs zoekt) ongeveer hetzelfde als de Q95T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Modellen van vorig jaar worden altijd goedkoper aangeboden... zelfs als ze beter zijn dan die van dit jaar :) Ik denk evenwel dat het de voorraad aan het opraken is, het aantal verkooppunten is aan het dalen. Ik heb zo'n vermoeden dat we over enkele maanden de 8K-modellen moeten gaan aanraden, niet omdat 8K enig nut heeft, maar puur omdat de 8K-modellen nog wel redelijk wat FALD-zones hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
dmantione schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 10:52:
Modellen van vorig jaar worden altijd goedkoper aangeboden... zelfs als ze beter zijn dan die van dit jaar :) Ik denk evenwel dat het de voorraad aan het opraken is, het aantal verkooppunten is aan het dalen. Ik heb zo'n vermoeden dat we over enkele maanden de 8K-modellen moeten gaan aanraden, niet omdat 8K enig nut heeft, maar puur omdat de 8K-modellen nog wel redelijk wat FALD-zones hebben.
Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
Gadget Freak schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 10:23:
Duidelijk, ik ga op zoek naar een 65" versie van de Q90R... Kost (als je de laagste prijs zoekt) ongeveer hetzelfde als de Q95T.
Wacht daar niet te lang mee, want de winkels met voorraad in 65” zijn er niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
aschja schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:00:
Wacht daar niet te lang mee, want de winkels met voorraad in 65” zijn er niet veel.
Ja, ik heb het gemerkt. De 55" is nog goed leverbaar, de 65" niet meer. Hartelijk dank voor de tip!

@ allen
Dank nogmaals voor deze nuttige discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
dmantione schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 10:52:
Qua resolutie begint 4K zinvol te worden vanaf een 65" scherm (of kleiner, als je met je neus op het scherm zit), 8K lijkt me nooit zinvol te worden voor een tv (wellicht wel voor een 32" computer monitor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 30-07 19:24
dmantione schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:39:
Een OLED mag nooit rechtstreeks in de zon staan. Dit omdat de ultraviolette straling slecht is voor het organisch materiaal in het beeld en zorgt dat het scherm snel veroudert.
Dit heb ik nooit geweten. bij ons staat hij momenteel niet in direct zonlicht maar de planning was om hem te verplaatsen. Dat laten we nu maar even achterwegen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
ikweethetbeter schreef op maandag 21 september 2020 @ 18:50:
[...]

Helemaal mee eens, hier een huis met veel glas/lichtinval, en dan wordt oled een minder goede keuze.
Wel dat ik heel graag een oled zou willen, maar zolang de Samsung f7000 het nog doet en de oled niet meer nits krijgt , kopen we nog niets.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-07 22:49

L0g0ff

omg

Die Q90R leek mij ook wel eens goede optie na het lezen van dit topic.

Wat ik wel las is dat die geen hdmi 2.1 ondersteund en maar 20Gbps ondersteund ipv 40/48Gbps.

Daardoor zou ik toch eerder voor de LG gaan.

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Als je geen bijzondere situatie hebt moet je anno 2020 gewoon een OLED kiezen. LCD is een investering in het verleden. Als er een goede reden is, zoals je weegt vormgeving boven beeldkwaliteit of de zon schijnt op het beeld, dan is dat een prima reden om nog een LCD te nemen. Gaat dat niet op, dan staat buiten kijf dat OLED's het mooiste beeld geven, dat ze ook op andere zaken, zoals HDMI2.1 en input-lag voorop lopen, maakt de zaak alleen maar sterker (bij dat laatste hebben we het wel specifiek over LG).

[ Voor 5% gewijzigd door dmantione op 22-09-2020 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadget Freak
Resumerend:
Mijn initiële vraag bevatte wat onjuistheden.

Ik ging uit van OLED vs QLED. OLED komt altijd van LG, ook al zit er een Philips of Sony sticker op de rand, en OLED is altijd goed.

QLED is altijd van Samsung, zij zijn de enigen die geen OLED inkopen bij LG (ze zijn wel zelf bezig met het maken van OLED schermen, maar deze zijn nog niet goed genoeg). Ik dacht dat QLED altijd goed was, met hooguit meer dimming zones (dus betere zwartwaarden) in de duurdere modellen.

Dankzij deze discussie, en het zelf controleren van schermen in een paar winkels, ben ik erachter gekomen dat The Frame geen optie is als je 'm side by side met een OLED vergelijkt.

Ik ben heel erg blij dat ik deze discussie hier ben gestart. Het heeft me behoed voor een miskoop (The Frame). Ik ben blij met alle bijdragen van iedereen hier, maar ik heb besloten dat de tip om naar de Q90R te kijken voor mij de beste tip is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-t-r-e-m-e
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-07 16:25
dmantione schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:39:
Een OLED mag nooit rechtstreeks in de zon staan. Dit omdat de ultraviolette straling slecht is voor het organisch materiaal in het beeld en zorgt dat het scherm snel veroudert. Reflecties in een lichte ruimte zijn in de regel niet hinderlijk bij een OLED, de anti-reflectielaag werkt vrij goed. Dus nee, je zult er zeer waarschijnlijk geen spijt krijgen als je een OLED kiest, juist vanwege het grote contrast zijn ze een genot voor het oog.

Omdat het LCD-tijdperk ten einde loopt en Samsung er zelf niet meer in gelooft is de drempel om OLED aan te raden laag. Het zijn in de regel betere televisies en alleen bij goede redenen dient iemand nog naar LCD te kijken. De zon die direct op het scherm schijnt is evenwel zo'n reden. Als je rechtstreeks zonlicht niet kunt vermijden, is OLED geen optie.
Ik twijfel zelf nog over OLED of QLED. Maar UV licht wordt toch door het glas eruit gefilterd? Althans, heb overal HR++ glas en wordt echt niet bruin onder de lichtstraat. Kunststof e.d. zoals tv en afstandsbedieningen verkleuren ook niet in huis terwijl deze altijd in de zon liggen. Vraag mij dus af of je in huis last hebt van UV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik durf daar geen uitspraken over doen, de vraag is hoeveel % wordt uitgefilterd op welke golflengte en op welke golflengte de OLED het UV-licht niet prettig vindt. Ultraviolet is een vrij breed spectrum (breder dan zichtbaar licht). Er wordt in ieder geval alom geadviseerd een OLED niet direct in de zon te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-t-r-e-m-e
Bedankt voor je reactie. Heb her en der nog wat gelezen en durf het zelf ook niet aan. Wordt een qled in dit geval. Maar gelijk de Samsung 65Q95T, wordt veel vergeleken met de LG Oled CX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
@X-t-r-e-m-e
Klopt, ga als het even kan een OLED side by side vergelijken met een Q65T, of Q90R als je 'm nog kunt vinden. Het verschil zie je niet, hooguit met witte tekst op een zwarte achtergrond. Beslis voor jezelf of je dat acceptabel vindt.

Ik heb ook voor QLED gekozen, maar wel het topsegment (en dan bedoel ik geen 8K, want dat vind ik zinloos).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Laat ik het zo zeggen: Voor degene die klappertandend hun televisie niet aan zouden zetten omdat ze bang zijn dat hun OLED zou inbranden zijn het goede televisies. Voor wie inmiddels een OLED-televisie heeft, is het stap terug naar het verleden en komen de genoemde televisies niet in de buurt. Dat Samsung de hoeveelheid FALD-zones heeft teruggeschroefd bij de 2020-modellen helpt niet en je gaat bij niet wijs maken dan je bij de huidige hoeveelheid FALD-zones geen verschil gaat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
De discussie is hier al eerder gevoerd, de Q90R komt heel dicht bij OLED in de buurt, en de Q95T komt heel dicht bij de Q90R in de buurt. Ga de schermen side by side kijken, en je ziet geen verschil als er geen ondertiteling is.

Voor een donkere kamer heb je geen reden iets anders te kiezen dan OLED, voor lichte kamers is de top van de QLED's een serieuze optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reyad
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-06 23:56
Ik zit een beetje met hetzelfde probleem. Ik wil eigenlijk graag voor de 65 inch Oled CX gaan, lijkt me een mooie optie bij de PS5 zometeen. Wij hebben echter ook een tuin op het zuiden, en shutters voor de tuindeuren, zie onderstaande. Deze foto is genomen op een zonnige zomerdag, zoals je ziet komt er erg veel licht naar binnen. Ik denk niet dat mijn wederhelft het zal waarderen als de shutters constant dicht moeten omdat er anders zonlicht op de tv schijnt. Iemand die mij hier nog over kan adviseren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JH6Rca1TkLlOfN_E_KBlBX4OQmU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xvy4WxWCImK8Hd1xxPSC7ekU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
Reyad schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:20:
Ik zit een beetje met hetzelfde probleem. Ik wil eigenlijk graag voor de 65 inch Oled CX gaan, lijkt me een mooie optie bij de PS5 zometeen. Wij hebben echter ook een tuin op het zuiden, en shutters voor de tuindeuren, zie onderstaande. Deze foto is genomen op een zonnige zomerdag, zoals je ziet komt er erg veel licht naar binnen. Ik denk niet dat mijn wederhelft het zal waarderen als de shutters constant dicht moeten omdat er anders zonlicht op de tv schijnt. Iemand die mij hier nog over kan adviseren?

[Afbeelding]
Dit is een kopie van mijn huis. Alleen hebben wij de tv aan de ander kant staan. Maar ook een pui met dezelfde shutters en dezelfde ligging. Nu hebben wij alleen ochtendzon op de tv. En hebben de tv vrij ver in huis hangen.

Offtopic: Wat een verademing qua interieur. Eindelijk iemand die het snapt.

[ Voor 3% gewijzigd door aschja op 09-10-2020 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Als ik de foto zo bekijk dan valt het licht rechtstreeks door de blinders heen op het scherm. In dat geval is een OLED geen optie. De hoeveelheid licht is op zich niet het probleem, maar wel dat je televisie in de lichtlijn staat. Wellicht zou het wel kunnen als je hem wat omhoog plaatst, dus aan de muur bevestigt. Ik zie de lichtstralen enkel bij de plant op de muur schijnen, dus wellicht heb je wat hoger op de muur een zone waar de televisie veilig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-07 10:03
Ik zit op dit moment ook helemaal op de hypetrain van next gen consoles en nieuwe tv’s.
Heb hier soortgelijke woonkamer als @Reyad. Tuin op ZW en veel direct zonlicht, alleen staat bij ons de tv tegen de andere muur, op het westen. Dat wil zeggen nagenoeg de hele dag de zon erop.

OLED viel bij mij daarom al gelijk af.
Had m’n oog laten vallen op een 65Q95T maar als ik de informatie die op internet te vinden is zo op me in laat werken dan sla ik waarschijnlijk nog een jaar over.

Dan nog maar een jaartje door met m’n 55” Sony 1080p tv W805B icm m’n PS4 Pro....

Ook even kat uit boom kijken wbt kinderziektes in de next gen consoles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadget Freak
@Reyad
Dit lijkt op onze woonkamer! Wij hebben de tv alleen 2 meter verder naar links, dus iets verder in de kamer, verder van de achtergevel met alleen maar raam en openslaande tuindeuren.

Voor mij is deze situatie de reden om niet voor een OLED (de GX is fantastisch) maar een top QLED te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reyad
aschja schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:04:
[...]

Dit is een kopie van mijn huis. Alleen hebben wij de tv aan de ander kant staan. Maar ook een pui met dezelfde shutters en dezelfde ligging. Nu hebben wij alleen ochtendzon op de tv. En hebben de tv vrij ver in huis hangen.

Offtopic: Wat een verademing qua interieur. Eindelijk iemand die het snapt.
En je hebt wel een LG Oled? Verder het huis in is voor ons niet echt een optie helaas.
Bedankt voor het compliment :)
dmantione schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:04:
Als ik de foto zo bekijk dan valt het licht rechtstreeks door de blinders heen op het scherm. In dat geval is een OLED geen optie. De hoeveelheid licht is op zich niet het probleem, maar wel dat je televisie in de lichtlijn staat. Wellicht zou het wel kunnen als je hem wat omhoog plaatst, dus aan de muur bevestigt. Ik zie de lichtstralen enkel bij de plant op de muur schijnen, dus wellicht heb je wat hoger op de muur een zone waar de televisie veilig is.
Ik heb onze huidige tv inmiddels hangen, de bedoeling is dus dat we de nieuwe tv ook gaan ophangen.
Het scheelt echter maar zo'n 20 cm. Ik was hier al een beetje bang voor, misschien dan toch maar naar een Samsung Q90R gaan kijken. Jammer wel, de Oled heeft volgens mij toch echt veruit het beste beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
Reyad schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:22:
[...]

En je hebt wel een LG Oled? Verder het huis in is voor ons niet echt een optie helaas.

[...]

Ik heb onze huidige tv inmiddels hangen, de bedoeling is dus dat we de nieuwe tv ook gaan ophangen.
Het scheelt echter maar zo'n 20 cm. Ik was hier al een beetje bang voor, misschien dan toch maar naar een Samsung Q90R gaan kijken. Jammer wel, de Oled heeft volgens mij toch echt veruit het beste beeld.
LG 55CX inderdaad. Koop de Q90R, prima alternatief. 2020 modellen zijn om te janken wat betreft het aantal led zones. Samsung probeert de 8K modellen aan de man te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supershiva
Reyad schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:22:
[...]

[...]

Hou met die Q90R wel rekening mee dat je geen HDMI 2.1 hebt.... ;w next gen gaming in volle glorie.

Wel raar eigenlijk, we staan aan de vooravond van next gen gaming, maar er is nagenoeg geen fatsoenlijke TV (in normale prijsrange) te krijgen die ook daadwerkelijk alles in volle glorie kan weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reyad
Supershiva schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:52:
[...]

Hou met die Q90R wel rekening mee dat je geen HDMI 2.1 hebt.... ;w next gen gaming in volle glorie.

Wel raar eigenlijk, we staan aan de vooravond van next gen gaming, maar er is nagenoeg geen fatsoenlijke TV (in normale prijsrange) te krijgen die ook daadwerkelijk alles in volle glorie kan weergeven.
Hmm dit is wel een dingetje inderdaad. Heb zelfs de 2.1 Hdmi kabels gisteren al besteld omdat ik dacht zeker voor de Oled te gaan. Ik bedoel ik koop de tv juist voor de Next-Gen gaming (en films kijken). Is het nou per se het directe zonlicht wat slecht is, of ook de reflectie? Ik zou bijv. ook de shutters wat meer omhoog of omlaag kunnen zetten standaard en bij de zonnige dagen het zonnescherm naar beneden kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supershiva
Volgens mij is reflectie ook een issue, als je hier OCD voor hebt (zoals ik... once seen can not be unseen)
Wat ik daarmee wil zeggen is, als het je eenmaal op valt wanneer je tv aan het kijken bent en er komen donkere scenes en je hele woonkamer weerspiegelt hierin, dan ga ik me hier blijvend aan storen. Tot het punt dat de TV deur uit gaat.
Daarnaast heb ik in de muur tegenover de TV nog een verticaal raam zitten, dus voor mij is OLED op dit moment echt geen optie.

Mijn vrouw heeft ook nog wat te zeggen over de lichtinval in huis... ;)
Die voelt er weinig voor om in een permanent mancave te wonen met dichte shutters.
Hoef ik niet eens voor te stellen :)

We hebben pech maat....
Ook het feit dat de Q95T maar 1 HDMI 2.1 port heeft vind ik ook behoorlijk karig voor een TOP 4K tv.

Dat hele one connect box gebeuren vind ik dan wel weer heel interessant.
Ik vraag me alleen af of die box actief of passief gekoeld is.
Hij zou bij mij dan in een afgesloten TV meubel komen te liggen met 0,0 airflow

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Reyad schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:01:
Hmm dit is wel een dingetje inderdaad. Heb zelfs de 2.1 Hdmi kabels gisteren al besteld omdat ik dacht zeker voor de Oled te gaan. Ik bedoel ik koop de tv juist voor de Next-Gen gaming (en films kijken). Is het nou per se het directe zonlicht wat slecht is, of ook de reflectie? Ik zou bijv. ook de shutters wat meer omhoog of omlaag kunnen zetten standaard en bij de zonnige dagen het zonnescherm naar beneden kunnen doen.
Over reflectie zou ik me geen zorgen maken, oled-televisies hebben een vrij goed anti-refectiefilter en wat je op de foto ziet komt niet overeen met wat ik bij een oled-televisie zou verwachten. Het is het directe zonlicht wat je moet vermijden en als ik de foto bekijk is dat wel een puntje van zorg voor jouw situatie. Ultraviolette straling in direct zonlicht zorgt dat het organisch materiaal in de televisie sneller veroudert en is daarom niet gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reyad
dmantione schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:22:
[...]

Over reflectie zou ik me geen zorgen maken, oled-televisies hebben een vrij goed anti-refectiefilter en wat je op de foto ziet komt niet overeen met wat ik bij een oled-televisie zou verwachten. Het is het directe zonlicht wat je moet vermijden en als ik de foto bekijk is dat wel een puntje van zorg voor jouw situatie. Ultraviolette straling in direct zonlicht zorgt dat het organisch materiaal in de televisie sneller veroudert en is daarom niet gewenst.
Ja de reflectie maak ik me ook niet zo zorgen om. Kan altijd het zonnescherm naar beneden doen en zo vaak kijk ik geen tv overdag. Ik zit er toch over te denken om gewoon voor de Oled te gaan. Platte TV price matched de Hofma prijs en de tv heeft verder eigenlijk alles wat ik zoek. Qua prijs, HDMI 2.1 en dus beter voor next gen, beter beeld etc. Voor 100 euro krijg ik dan nog garantie erbij. Maak ik nu een hele domme keus?

[ Voor 3% gewijzigd door Reyad op 09-10-2020 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Je bent nu bewust van wat wel en niet slim is, en die wetenschap gaat je helpen om je apparaat op de juiste manier te gebruiken. Je hebt één van de beste televisies ter wereld op het oog, daarvoor kiezen is echt geen domme keus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supershiva
Reyad schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:11:
[...]

Ja de reflectie maak ik me ook niet zo zorgen om. Kan altijd het zonnescherm naar beneden doen en zo vaak kijk ik geen tv overdag. Ik zit er toch over te denken om gewoon voor de Oled te gaan. Platte TV price matched de Hofma prijs en de tv heeft verder eigenlijk alles wat ik zoek. Qua prijs, HDMI 2.1 en dus beter voor next gen, beter beeld etc. Voor 100 euro krijg ik dan nog garantie erbij. Maak ik nu een hele domme keus?
Top dat je de knoop hebt doorgehakt 😎.
Ben wel benieuwd naar je bevindingen als je overdag de tv aan hebt in jou situatie.

Welk model koop je en wat moet je nu uiteindelijk betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X-t-r-e-m-e
Supershiva schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:21:
...
Dat hele one connect box gebeuren vind ik dan wel weer heel interessant.
Ik vraag me alleen af of die box actief of passief gekoeld is.
Hij zou bij mij dan in een afgesloten TV meubel komen te liggen met 0,0 airflow
Ik heb her en der gelezen dat de connect boxen heel heet worden en sommige raken zelfs overhit. Ik ga zelf maar voor de Samsung Q90T, dezelfde TV alleen zonder connect box en 'goedkopere' afstandsbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Gadget Freak schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:20:
@Reyad
Dit lijkt op onze woonkamer! Wij hebben de tv alleen 2 meter verder naar links, dus iets verder in de kamer, verder van de achtergevel met alleen maar raam en openslaande tuindeuren.

Voor mij is deze situatie de reden om niet voor een OLED (de GX is fantastisch) maar een top QLED te gaan.
En heb je er nu een besteld? Of nog steeds aan het denken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reyad
Supershiva schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 06:06:
[...]

Top dat je de knoop hebt doorgehakt 😎.
Ben wel benieuwd naar je bevindingen als je overdag de tv aan hebt in jou situatie.

Welk model koop je en wat moet je nu uiteindelijk betalen?
Oke ik ben blijkbaar net zo veranderlijk als het weer.
Vanmorgen was ik nog voornemens om voor de Oled te gaan. Vanmorgen scheen de zon echter weer aardig naar binnen, zelfs op ons huidige LED geeft dit veel reflectie. Na overleg met mijn vriendin hebben we toch besloten om even naar Platte TV te rijden om zowel een Oled als een Qled te gaan bekijken.

Hier gaven ze aan dat ze op zich niet snel problemen zouden verwachten met het zonlicht op het paneel, maar mocht zich toch beschadiging voordoen, dan valt het door de plaatsing in direct zonlicht toch niet onder garantie.

We besloten vervolgens om de Oled CX toch even naast de Samsung 65Q95T te zetten. Op zich viel het beeld van de Samsung me niet tegen. Daarnaast raakte mijn vriendin steeds meer overtuigd, ze is momenteel zwanger en zal dus vaker thuis zijn het komende jaar. Hierdoor zal ze ook vaker in de middag tv willen gaan kijken, zonder het huis potdicht te maken. Uiteindelijk dus toch voor de Q95T gegaan, ik weet dat ik concessies moet doen op beeldkwaliteit maar icm onze verlichte huiskamer op dit moment denk ik toch de beste keuze.

Ook gelijk een deal gemaakt met de HW- Q950T soundbar. Na cashback betaal ik ongeveer 2600 Euro.
Geen idee of het de beste deal is, maar aardig tevreden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aschja
Als je tevreden hebt, helemaal goed. Laat het los en geniet van je tv.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gadget Freak
Dracula schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 14:13:
En heb je er nu een besteld? Of nog steeds aan het denken?
Ik had (weken geleden al) de Q90R besteld, gelukkig met pinnen bij afleveren. De doos zag er niet meer helemaal nieuw uit, en ik had het vermoeden dat hij open was geweest, dus ik heb 'm bij de deur geweigerd. De bezorger was er niet blij mee, maar dat kan mij niet boeien.

Daarna besloten dat ik 'm bij een fysieke winkel ging halen. Verschillende winkels bezocht, er waren niet veel winkels die de Q90R hadden. Bij Expert nog gekeken, die hadden een Q95T en een GX naast elkaar hangen, ze konden een demo laten zien met een 4K BD, en ik kon minieme verschillen zien, soms was de Samsung beter, soms was de LG beter, en inderdaad, bij witte ondertiteling op een perfect zwarte achtergrond was OLED beter.

Het is uiteindelijk de QE65Q95T geworden, met 20% korting (actie bij Expert) en €300 cash back was hij goedkoper dan internet discounters en de Q90R, maar omdat de no gap wall mount er, itt bij de Q90R, niet bij zat, was hij bijna net zo duur.
aschja schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:37:
LG 55CX inderdaad. Koop de Q90R, prima alternatief. 2020 modellen zijn om te janken wat betreft het aantal led zones. Samsung probeert de 8K modellen aan de man te brengen.
Ik vind "om te janken" overdreven. Kijk de objectieve tests er maar op na, het verkleinen van het aantal local dimming zones bij een topmodel is niet logisch, maar door beter power management valt de schade mee:
However, the Q95T/Q90T range has a trick up its sleeve that might just counteract the dimming zone drop. As with the Samsung Q950TS 8K TV, the QE65Q95T boasts a new power control system that apportions electrical current to different parts of the image more intelligently. In other words, power can be taken away from dark parts of a picture, where it’s not needed, and diverted to bright parts of a picture where it is needed.
Ik heb de tv nu, en heb totaal geen spijt van mijn aankoop, het was een weloverwogen besluit, nadat ik zelf QLED en OLED side-by-side heb vergeleken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X-t-r-e-m-e
De Samsung 65Q90T staat er inmiddels. Eerste indruk TV, goed geluid, prachtig beeld en zwart is zwart. Ik heb nog nooit een OLED thuis gehad dus kan geen vergelijk maken. Mijn ouders hebben een Philips OLED maar ik heb thuis een lichtstraat boven de TV hangen. OLED was dus geen optie. Reflectie nagenoeg geen of zelfs niet. In mijn vorige TV, de Sony KDL-55HX850, had ik wel veel reflectie van de lichtstraat en muur tegenover. Heb verder nog niets veranderd qua beeldinstellingen maar dat komt nog. Overigens de Ziggo Mediabox de deur uit gedaan (onding) en een CI+ slot van Ziggo erop geprikt. Prachtig beeld en zapt redelijk vlot. Gelijk een USB stick erin gestoken en kan live uitzendingen pauzeren en ook opnemen. Dat werkt perfect. Voice control alleen in het Engels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--5xqTBdnHuQSLX7mZ8-UQSrEtY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XkIkNLJQ8RyLt86BUxDbEhr8.jpg?f=fotoalbum_medium

(let niet op het kabeltje rechtsonder :) )

Inmiddels het beeld aangepast en op movie staan op warm2. Local dimming op low, vond de ondertitels welke van brightness veranderde irritant. Nu geen last meer van.
Bij HDR content ook movie en warm2 maar brightness en contrast vol uit. Zo uit de doos vond ik het achteraf gezien net of het nep was zo fel en scherp. Nu zeer tevreden.

Heb de settings deels gebruikt als op rtings.
https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q90t-qled/settings

Aanvulling:

Ik had wat problemen met Ziggo Replay TV. Had de Ziggo Mediabox de deur uit gedaan. Met een CI+ module heb je geen Replay TV zoals op de Mediabox. Wel wat terug kijken maar niet zo uitgebreid als op de Mediabox. Ik dacht, ik gebruik Ziggo GO wel en streamen via Airplay 2. Helaas werkt dat niet en is het voor Replay TV niet toegestaan om via Airplay te streamen ....

Maar heb nu gewoon ingelogd via de internet app op ziggogo.tv en werkt gewoon perfect. Via bluetooth ook een muis gekoppeld en ook maar gelijk mijn Sony koptelefoon. Werkt allemaal perfect nu. Mocht je dus iets terug willen kijken, gewoon de internet app gebruiken. Helaas is er nog geen Ziggo TV app op de TV.

[ Voor 19% gewijzigd door X-t-r-e-m-e op 25-10-2020 13:43 ]

Pagina: 1