• Ferdyvw
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-08 07:19
Ik heb een Synology DS218 met daarin 2x Seagate 12TB in raid 1. Filesystem is BTRFS.

Spontaan begon de NAS te piepen, hij was degraded en ik hoorde disk 2 voortdurend op en af spinnen. De software van de NAS was ook vastgelopen, niet benaderen en zelfs power off door knop in gedrukt te houden, deed hij niet.

Schijf 2 verwijderd en hij start weer op, uiteraard degraded maar alle data te benaderen. Een nieuwe schijf gekocht, weer Seagate 12TB en in de NAS geplugged, als disk 2. Probleem direct terug, loopt vast, ratelen, etc. Schijf er weer uit, en hij doet het weer met disk 1.

De originele schijf 2 en de nieuwe schijf in PC gehangen en uitgebreid met Seagate tools diagnostics gedaan; zijn allebei goed. Met trialversie van Reclaime (aangeraden door Synology) zie ik dat alle data intact is op de partitie op mijn schijf.

Een paar uur later, weer piepen; van degraded naar crashed gegaan. Data is nog steeds te bereiken op mijn NAS, maar heel langzaam. De data *7TB* kopieren naar mijn PC is niet te doen; gaat vreselijk traag.

Ik heb gelijk maar de Synology DS220+ besteld en die komt vandaag binnen, maar eerst moet ik alle data naar mijn PC kopieren. Ik heb die disk 2 in mijn PC hangen en ik lees dat ik hem via Ubuntu moet kunnen benaderen.

https://www.synology.com/...my_DiskStation_using_a_PC

Dus ik heb een Ubuntu USBstick gemaakt en kan daar van booten. Maar ik zie Ubuntu voor het eerst en kan niet overweg met commando's in terminal. Ik zou graag hulp krijgen met het mounten en benaderen van de BTRFS partitie op die schijf en de inhoud kopieren naar mijn PC; ik heb daar immers een lege 12TB schijf in zitten die NTFS gebruikt. Ik heb echt zeer concrete hulp nodig, wat moet ik letterlijk doen in terminal om bij mijn data te komen? Liefst in een soort explorer-achtige omgeving binnen Ubuntu.

Als het verplaatsen van data is afgerond, wil ik op mijn 2 originele schijven uigebreide diagnostics loslaten en bij goedkeuring ze gebruiken voor in mijn nieuwe NAS: de DS220+. De DS218 doet het volgens mij niet goed en stuur ik voor garantie naar Synology.

Alvast bedankt voor de hulp!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 08:24
Ferdyvw schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:10:
Ik heb echt zeer concrete hulp nodig, wat moet ik letterlijk doen in terminal om bij mijn data te komen? Liefst in een soort explorer-achtige omgeving binnen Ubuntu.
Nadat je je schijven uit je nas in je pc hebt gehangen (samen met een lege schijf waar alle data oppast) kan je doen wat er in de uitleg gemeldt staat.

1 navigeren naar de terminal
2 de commando's kopieren en plakken naar de terminal, en op enter drukken.
3. je documenten via een explorer kopieren naar je pc.

Belangrijk is wel dat je het deel Ubuntu@ubuntu:~$ negeert.
Je moet alleen het comando plakken. dus:

sudo -i
apt-get update
apt-get install -y mdadm lvm2
etc..

Daarna kan je via een explorer je schijven benaderen.

Maar vertel wat er misgaat bij het invoeren van de commando's. Welke fouten krijg je :)

[ Voor 11% gewijzigd door job op 17-09-2020 11:15 ]

• Ferdyvw
Dank voor je snelle reactie. In de uitleg van Synology staat dat je direct naar stap 10 kunt in sommige gevallen, ik dacht dat dat voor mij van toepassing zou zijn. Het was raid 1, dus de inhoud van beide schijven is identiek. Ik heb alleen disk 2 in mijn PC gedaan en de inhoud daarvan is met die trial van Reclaime helemaal toegankelijk.

Stap 7, 8 en 9 hebben betrekking op het herstellen van een array aan schijven toch? Die kan ik overslaan?

De commando's in stap 10;

mount /dev/vg1000/lv /mnt -o ro
mount /dev/vg1/volume_1 /mnt -o ro

Heb ik geprobeerd. Maar 'vg1000' is een variabele denk ik? En er zitten meer variabelen in?

En ik ben echt een leek, maar een nieuwe regel in de commando's is dus eerst enter, laten uitvoeren en daarna de volgende regel invoeren?

Ik ben nu op werk dus ik kan er nu even niet mee aan de slag, maar vanavond kan ik laten weten wat ik voor response krijg in Ubuntu.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het lijkt je voeding die gewoon stuk is.

Heb je niet iemand waar je een voeding kan lenen?

• Ferdyvw
Vorkie schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:20:
Het lijkt je voeding die gewoon stuk is.

Heb je niet iemand waar je een voeding kan lenen?
De voeding in mijn NAS? Nee, ik ken geen andere mensen met een Synology NAS. Maar dan stuur ik hem gewoon voor garantie en gebruik ik de DS220+ die vandaag binnenkomt. Volume is nu gecrashed dus moet toch formatteren en helemaal opnieuw beginnen denk ik.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ferdyvw schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:23:
[...]

De voeding in mijn NAS? Nee, ik ken geen andere mensen met een Synology NAS. Maar dan stuur ik hem gewoon voor garantie en gebruik ik de DS220+ die vandaag binnenkomt. Volume is nu gecrashed dus moet toch formatteren en helemaal opnieuw beginnen denk ik.
Een DS218 heeft toch een extern voedingsblok?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zealQAgCJI9_htNExfuzcXSdRvE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8QWO6MkxhuVakitFeggKkBmI.png?f=fotoalbum_large

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 08:24
Ferdyvw schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:20:
Heb ik geprobeerd. Maar 'vg1000' is een variabele denk ik? En er zitten meer variabelen in?
Die vg100 is een mogelijk voorbeeld inderdaad.
Je kan met
cat /proc/mounts
Zien welke partities er gemount zijn. Misschien is je raid1 inderdaad al gemount en kan je meteen beginnen met kopieren. Maar dan zou je de mount al terug moeten zien in de explorer (Nautilus).
En ik ben echt een leek, maar een nieuwe regel in de commando's is dus eerst enter, laten uitvoeren en daarna de volgende regel invoeren?
In dit geval wel.

[ Voor 6% gewijzigd door job op 17-09-2020 12:06 ]

• Ferdyvw
Vorkie schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:25:
[...]

Een DS218 heeft toch een extern voedingsblok?

[Afbeelding]
Je hebt gelijk ja. Ik ga focus me nu eerst even op het verplaatsten van mijn data en zal dan eens wat dingen proberen zoals die voeding uitwisselen met bijv de voeding van die DS220+ die ik nu binnen krijg.

Want als die voeding het probleem is en ik vervang hem, dan is nog steeds mijn volume crashed. En die is niet te repareren zover ik begrijp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 15:45

nelizmastr

Goed wies kapot

De DS218 en 220 zijn nieuw genoeg om volgens mij om zonder format en herinstallatie weer in de lucht zijn te krijgen, aannemend dat de schijven allebei goed zijn.

Steek de laatste schijf in je 218 in de 220 en kijk of hij ermee opstart. Kans is reëel dat je daarna verder kan.
Zo ben ik ook zonder dataverlies van een DS215j naar een DS218 gegaan.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1