Windows op de Mac na introductie Apple Silicon

Pagina: 1
Acties:

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Hi,

ik loop sinds de aankondiging van ARM-macs al een beetje te tobben. Ik werk nu sinds 2008 met Apple laptops en maak ook al die tijd al gebruik van de mogelijkheid om Windows applicaties te draaien. Dat heb ik altijd wel nodig gehad voor zowel mijn studie als later mijn werk.

In die 12 jaar gebruik heb ik al veel uitgeprobeerd om mijn workflow lekker te laten lopen. Zo heb ik
  • In een ver verleden programma's via Wine gedraaid. Met overwegend tegenvallende resultaten.
  • Windows via Bootcamp gedraaid. Voordeel is dat je hiermee maximale performance hebt. Nadelen bleven de gescheiden bestandssystemen, harde scheiding van disk-space en irritante reboot sessies.
  • Windows via Parrallels draaien. Voordeel is voor mij dat alles vanuit dezelfde omgeving gaat en bestanden direct gedeeld zijn. Nadeel vind ik dat je echt inlevert op performance.
  • Windows op een VPS draaien. Niet ideaal omdat je afhankelijk bent van een internet-verbinding en dit maandelijkse kosten met zich meebrengt. Verder wel heel krachtig. Ik heb een maand Shadow.tech geprobeerd wat eigenlijk voor game-streaming bedoeld is maar het werkt prima voor alle taken./li]
Enfin, met de komst van ARM-macs vervallen de opties om Windows x86 lokaal te draaien zeer waarschijnlijk. Niet handig voor mijn huidige werk. Ik ben een beetje aan het mijmeren over een goede oplossing voor deze uitdaging. Het liefste zou ik Windows via Parallels draaien, maar ik merk dat zelfs met simpele taken (Office, Citrix, QuickAssist etc.) mijn 2015 Macbook Pro - 2,7Ghz dual-core i5, 8GB, 256GB - hiervoor niet toereikend is. Ik was sowieso al van plan om deze machine binnen een jaar te upgraden.

Ik ben bezig met de volgende afweging:
  • Wanneer de eerste ARM Macbook-Pro aangekondigd wordt dan scoor ik nog een laatste Intel-model waar ik dan een paar jaar meer vooruit kan. Gok is dan of deze genoeg performance winst biedt om Windows via Parallels voldoende te kunnen draaien.
  • Of ik zoek een mooie Windows machine uit en ga daarmee aan de slag. Nadeeltje is dat ik dan aan de bak moet met het overzetten van dingen als password management, cloud storage, gebruikte applicaties die niet op beide platformen zijn. Etc. Het is voor mij geen MUST om MacOS te draaien behalve dat ik het fijn vind werken en zeer te spreken ben over de degelijkheid van de laptops. Werken met Windows is wel een must voor mijn werk.
  • Twee systemen zie ik niet zitten, dan sleep ik me een ongeluk en zul je zien dat ik net het juiste syteem niet bij me heb. Ik krijg van mijn werkgever een vergoeding voor de hardware en mag dus zelf kiezen. De optie van VPS maakt me te afhankelijk.
Hoe kijken anderen tegen deze ontwikkeling aan? Lopen meer Tweakers tegen hetzelfde probleem aan? Zijn er misschien nog opties die ik niet zie?

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-09 21:21
Twee systemen zie ik niet zitten, dan sleep ik me een ongeluk en zul je zien dat ik net het juiste syteem niet bij me heb.
Dat dacht ik ook, maar ik gooi ze gewoon in twee verschillende tassen en heb dus altijd twee laptops bij me. Uiteindelijk zit ik veel in de auto en daar wegen ze voor mij niets, dus dat zeulen viel mij uiteindelijk wel mee.

Bij mij is het echter anders: Laptop van de klant is een Windows-laptop (Dell 5580) en Macbook is van mijn werkgever. Moet ze om-en-om gebruiken naargelang wat ik moet doen die dag dus beide bij me hebben is net zo nuttig.

Laptops wegen niet zo bizar veel meer de laatste jaren en ik heb ook maar één adapter (die van mijn Macbook) mee omdat de Dell ook oplaadt over USB-C. Daarnaast vind ik het wel heel handig mijn werk zo te kunnen scheiden.
Ik heb allemaal collega's die proberen alles op één systeem te doen en worden dan toch altijd net even gek van het gebrek aan support, bepaalde toetsenbordcombinaties die niet werken of dat je moet inloggen via een webclient en derhalve geen lekkere support voor RDP e.d. hebt (mede door VPNs die bij elke klant weer anders zijn; mijn huidige klant ondersteunt geen VPN clients op mijn eigen devices dus moet ik bij een eigen device altijd inloggen via een webclient die weer RDP't naar de server waar ik moet zijn... Vet onhandig.)

Het gaat natuurlijk om wat voor jou het fijnst werkt maar ik merk dat ik helemaal niet zo'n probleem heb met het zeulen van twee laptops ipv één laptop. Het idee stond me tegen, de praktijk heb ik totaal geen problemen mee.

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:50
SirLenncelot schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:30:
HHet liefste zou ik Windows via Parallels draaien, maar ik merk dat zelfs met simpele taken (Office, Citrix, QuickAssist etc.) mijn 2015 Macbook Pro - 2,7Ghz dual-core i5, 8GB, 256GB - hiervoor niet toereikend is. Ik was sowieso al van plan om deze machine binnen een jaar te upgraden.

Of ik zoek een mooie Windows machine uit en ga daarmee aan de slag. Nadeeltje is dat ik dan aan de bak moet met het overzetten van dingen als password management, cloud storage, gebruikte applicaties die niet op beide platformen zijn. Etc. Het is voor mij geen MUST om MacOS te draaien behalve dat ik het fijn vind werken en zeer te spreken ben over de degelijkheid van de laptops. Werken met Windows is wel een must voor mijn werk.
Even reageren op deze twee punten, zelf heb ik een Macbook uit 2011 met 16GB RAM. Paralles heeft bij mij tot ik het niet meer nodig had echt geweldig gedraaid. Ik had niet eens door in de vloeiendheid dat het draaide. Tot nu toe vind ik zelfs de office apps van MS nog steeds vloeiender draaien in Parallels dan de native bende die ze hebben uitgebracht voor de Mac.
Ik ben dus wat verbaasd dat jij zoals je zelf ook stelt geen eens simpele taken erop kan draaien. Kan overigens wel door RAM zijn maar vind het wel vreemd.

Tweede deel. Ik denk wel dat als je een Mac draait je zoveel mogelijk moet zorgen voor native applicaties. Als je zovaak terug moet vallen op Windows kan je ook niet echt genieten van de mogelijkheden van de Mac. Als je in de prijsklasse van een Mac naar een Windows laptop gaat zoeken (en dan geen game laptop) vind je ook zeer mooie en goed afgewerkte laptops.

Welke apps gebruik je nu die niet werken op een Windows en welke op een Mac? Misschien is er meer te vinden dan je denkt.

• SirLenncelot
  • Niet online
Hmm er zit wellicht wat winst in nog eens kijken naar de configuratie van mijn Parallels omgeving. Waar ik de meeste problemen mee ervaar is drie (!) leveranciers die enkel via een Windows-based support tool support willen leveren of hun programma's die in Citrix/RD draaien. Dan moet ik dus Windows in Parallels starten en vervolgens de remote sessies starten. Die remote sessies worden dan ontzettend traag. Draai ik ze native op de Mac dan is het geen issue maar dan kan ik weer niet de support krijgen die ik nodig heb. Overige office taken die gebruik maken van Windows only plugins en applicaties werken inderdaad prima.

En het gaat echt om bedrijfs-specifieke applicaties die zeker geen MacOS versies ondersteunen of dat ooit van plan zijn. Applicaties die ik persoonlijk gebruik draai ik uiteraard native. Laten we zeggen dat de verhouding 90-10 is waarbij die 10% wel essentieel is.

Maar - los van mijn specifieke uitdaging - blijft het wel zo dat x86 Windows draaien op een Mac vanaf Silicon niet meer mogelijk is.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Voor een euro of 20 / 30 per maand huur je een VPS. Is dat niet iets? Kan je gewoon via MacOS en RDP (VPN!) naar zo'n virtueel windows systeem verbinden.

Je hebt ze ook van MS zelf in Azure (DaaS), maar cloudbased is gewoon iets wat steeds meer "hot" wordt (zie cloud games)

https://azure.microsoft.c.../details/virtual-desktop/

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-09 21:21
Vorkie schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:32:
Voor een euro of 20 / 30 per maand huur je een VPS. Is dat niet iets? Kan je gewoon via MacOS en RDP (VPN!) naar zo'n virtueel windows systeem verbinden.

Je hebt ze ook van MS zelf in Azure (DaaS), maar cloudbased is gewoon iets wat steeds meer "hot" wordt (zie cloud games)

https://azure.microsoft.c.../details/virtual-desktop/
Die oplossing had hij zelf al aangedragen en niet handig bevonden, vooral als internet niet lekker werkt:
Windows op een VPS draaien. Niet ideaal omdat je afhankelijk bent van een internet-verbinding en dit maandelijkse kosten met zich meebrengt. Verder wel heel krachtig. Ik heb een maand Shadow.tech geprobeerd wat eigenlijk voor game-streaming bedoeld is maar het werkt prima voor alle taken./li]

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
SirLenncelot schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:28:
Waar ik de meeste problemen mee ervaar is drie (!) leveranciers die enkel via een Windows-based support tool support willen leveren of hun programma's die in Citrix/RD draaien. Dan moet ik dus Windows in Parallels starten en vervolgens de remote sessies starten. Die remote sessies worden dan ontzettend traag. Draai ik ze native op de Mac dan is het geen issue maar dan kan ik weer niet de support krijgen die ik nodig heb.
Ah ja herkenbaar.
Wat ik in zo'n situatie doe is de Mac client gebruiken tot er een probleem is en dat dan eerst reproduceren op de windows/parallels omgeving. Dan kun je daar de support op aanvragen.
Is wel omslachtig en kost extra tijd.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:43
Een MacBook met Apple silicom kan compacter en lichter zijn dan een model met Intel-chip. Zie de iPad pro die bij verschillende toepassingen de MBP16 uit het water blaast. Een platte 14” laptop van een kilo is best mee te nemen als tweede machine.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@SirLenncelot Wat weerhoud je er van om nu al voor een 16" of het recente 13" model te gaan?

Dit zijn namelijk de laatste intel MBP's en qua performance zou ik me niet druk maken.

De 13" is een Quad Core en de 16" heb je in 6 en 8 cores.
RAM configuraties van 16 tot 64GB.

Wat wil je nog meer?

[ Voor 38% gewijzigd door Greatsword op 17-09-2020 14:30 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• SirLenncelot
  • Niet online
Ja een laatste generatie Intel MacBook is zeker een goede optie. Ben vooral benieuwd of daarmee dan de remote omgevingen binnen Parallels wel vlot draaien. Anders kan ik wellicht beter een deftige Windows laptop aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Voor de enkele keer dat ik voor werk Windows wil gebruiken heb ik een tiny desktop gekocht. Die neem ik ook mee naar klanten, overal is wel een scherm en toetsenbordje waarop ik 'm kan aansluiten. Voor noodgevallen heb ik een VM in VMware Fusion maar dat vind ik zelfs op m'n 16" MacBook Pro met 32GB ram niet ideaal.
Op m'n thuiswerkplek staat de tiny desktop altijd aan, ik benader hem via MS Remote Desktop of Royal TSX.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Ik heb nog wat dingen uitgezocht en de problemen die ik specifiek ervaar met Citrix en RDP binnen een VM draaien worden niet opgelost door een sterkere machine. Diverse bronnen op het www klagen hierover en ik heb het kunnen testen op de machine van een consultant die langskwam. Helaas zou het kopen van een nieuwe Intel Macbook (nu) geen oplossing bieden.

Ik ga toch proberen via een VPS te werken. Kom er vanzelf wel achter of de vereiste internetverbinding een probleem wordt.

Pagina: 1