Hi,
ik loop sinds de aankondiging van ARM-macs al een beetje te tobben. Ik werk nu sinds 2008 met Apple laptops en maak ook al die tijd al gebruik van de mogelijkheid om Windows applicaties te draaien. Dat heb ik altijd wel nodig gehad voor zowel mijn studie als later mijn werk.
In die 12 jaar gebruik heb ik al veel uitgeprobeerd om mijn workflow lekker te laten lopen. Zo heb ik
Ik ben bezig met de volgende afweging:
ik loop sinds de aankondiging van ARM-macs al een beetje te tobben. Ik werk nu sinds 2008 met Apple laptops en maak ook al die tijd al gebruik van de mogelijkheid om Windows applicaties te draaien. Dat heb ik altijd wel nodig gehad voor zowel mijn studie als later mijn werk.
In die 12 jaar gebruik heb ik al veel uitgeprobeerd om mijn workflow lekker te laten lopen. Zo heb ik
- In een ver verleden programma's via Wine gedraaid. Met overwegend tegenvallende resultaten.
- Windows via Bootcamp gedraaid. Voordeel is dat je hiermee maximale performance hebt. Nadelen bleven de gescheiden bestandssystemen, harde scheiding van disk-space en irritante reboot sessies.
- Windows via Parrallels draaien. Voordeel is voor mij dat alles vanuit dezelfde omgeving gaat en bestanden direct gedeeld zijn. Nadeel vind ik dat je echt inlevert op performance.
- Windows op een VPS draaien. Niet ideaal omdat je afhankelijk bent van een internet-verbinding en dit maandelijkse kosten met zich meebrengt. Verder wel heel krachtig. Ik heb een maand Shadow.tech geprobeerd wat eigenlijk voor game-streaming bedoeld is maar het werkt prima voor alle taken./li]
Ik ben bezig met de volgende afweging:
- Wanneer de eerste ARM Macbook-Pro aangekondigd wordt dan scoor ik nog een laatste Intel-model waar ik dan een paar jaar meer vooruit kan. Gok is dan of deze genoeg performance winst biedt om Windows via Parallels voldoende te kunnen draaien.
- Of ik zoek een mooie Windows machine uit en ga daarmee aan de slag. Nadeeltje is dat ik dan aan de bak moet met het overzetten van dingen als password management, cloud storage, gebruikte applicaties die niet op beide platformen zijn. Etc. Het is voor mij geen MUST om MacOS te draaien behalve dat ik het fijn vind werken en zeer te spreken ben over de degelijkheid van de laptops. Werken met Windows is wel een must voor mijn werk.
- Twee systemen zie ik niet zitten, dan sleep ik me een ongeluk en zul je zien dat ik net het juiste syteem niet bij me heb. Ik krijg van mijn werkgever een vergoeding voor de hardware en mag dus zelf kiezen. De optie van VPS maakt me te afhankelijk.
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.