Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Offertes zonnepanelen voor vader - advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Blauwschaap
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-11 10:19
Ik zou graag jullie advies willen over een aantal offertes voor zonnepanelen die mijn vader heeft ontvangen.

Ik heb vanmorgen ook een topic voor mijzelf geopend maar het leek mij beter om dit in een apart topic te doen om geen verwarring te krijgen.

Situatie:

Jaren 70 woning. Door een verouderde meterkast zal hij ook zijn meterkast moeten laten vervangen.

Combinatie van schuin dak op het oosten / westen en een stukje plat dak op het zuiden. Van Google Maps:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Offerte 1:

Members only:

Offerte 2
Members only:

Offerte 3

Members only:

Zijn dit goede offertes en welke zouden jullie kiezen?

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:52
Het legplan van offerte 1, de meeste Wp voor de laagste kosten. Afhankelijk van hoe laat je schaduw begint te krijgen eventueel met een string omvormer ipv SolarEdge.
Die platte daken kun je gemakkelijk later, zodra je hebt gezien hoe gemakkelijk het is, alsnog zelf kunnen toevoegen.

Zijn al die prijzen inclusief vervangen meterkast? Zo niet zijn ze allemaal te duur.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Blauwschaap
busscherski schreef op donderdag 17 september 2020 @ 19:36:
Het legplan van offerte 1, de meeste Wp voor de laagste kosten. Afhankelijk van hoe laat je schaduw begint te krijgen eventueel met een string omvormer ipv SolarEdge.
Die platte daken kun je gemakkelijk later, zodra je hebt gezien hoe gemakkelijk het is, alsnog zelf kunnen toevoegen.

Zijn al die prijzen inclusief vervangen meterkast? Zo niet zijn ze allemaal te duur.
Ja, de totaalprijzen zijn allemaal inclusief vervangen meterkast.

Ik weet niet precies hoe laat er schaduw komt. Maar als dat derde legplan klopt qua schaduw, zouden bij legplan 1 dus wel een aantal panelen op een gegeven moment in de schaduw komen te liggen.

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:46
Wat is het jaarverbruik nu? En gaat dat omhoog de komende jaren?

Er zijn namelijk flink wat vlakken waar panelen op kunnen. In theorie zou je er een stuk of 25 kwijt kunnen als je alles vol legt. Kan je niet de opstelling van offerte 2 pakken, maar dan op het lage dak de panelen op oost, en op het hoge dak de panelen op west? Eventueel op het schuine stuk tussen de twee platte daken ook nog een aantal panelen richtig oost indien dat past. Dan heeft de schaduw minder invloed op het lage dak, want tegen de tijd dat daar schaduw op valt leveren ze toch al weinig meer op. Dan kan je gewoon een string omvormer pakken met ieder dakvlak een eigen tracker, scheelt een hoop geld.

Wat zijn de afmetingen van de daken? Passen er panelen van 2m x 1m op?

• busscherski
Ik twijfel overigens of 8 Longi 370Wp black frame/white backsheet goed werkt met 1 SolarEdge 2000M (Extended). Weet iemand hier wat Extended in dit geval betekend? @Rouske
https://www.solaredge.com...sidential_solution_ds.pdf
Op de laatste pagina staat dat er max 660 W DC power per input op mag. Daar ga je ver overheen met 8 van die Longi's.
En de output is zover ik kan zien max 2000 W. Dat gaat ook nog eens flink aftoppen.
Dan zou je 2 van die 2000M omvormers moeten hebben.

Logischere keuze is denk ik dan een 3 kW SolarEdge omvormer met 8 P401 of P505 optimisers. (opletten, dat Longi paneel levert 11.37 A short circuit (dat is meer dan de 11 A die de meeste optimiser aan kunnen).
P505 levert mogelijk nog iets meer op dan P404 aan het eind van de dag, veel scheelt het niet.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Blauwschaap
PeeVv schreef op donderdag 17 september 2020 @ 20:25:
Wat is het jaarverbruik nu? En gaat dat omhoog de komende jaren?

Er zijn namelijk flink wat vlakken waar panelen op kunnen. In theorie zou je er een stuk of 25 kwijt kunnen als je alles vol legt. Kan je niet de opstelling van offerte 2 pakken, maar dan op het lage dak de panelen op oost, en op het hoge dak de panelen op west? Eventueel op het schuine stuk tussen de twee platte daken ook nog een aantal panelen richtig oost indien dat past. Dan heeft de schaduw minder invloed op het lage dak, want tegen de tijd dat daar schaduw op valt leveren ze toch al weinig meer op. Dan kan je gewoon een string omvormer pakken met ieder dakvlak een eigen tracker, scheelt een hoop geld.

Wat zijn de afmetingen van de daken? Passen er panelen van 2m x 1m op?
Het jaarverbruik is nu 2600 kWh. Ik denk dat dit redelijk stabiel blijft de komende jaren. Hoewel mijn vader er over nadenkt om, als ze toch de meterkast aan gaan pakken, direct over te stappen op inductie. Maar dit weet hij nog niet helemaal zeker.

Uit de derde offerte haal ik de volgende afmetingen:

6,20 x 3,60 meter en 2,50 x 10,20 meter. Dat zijn dus de daken waar in het legplan van de derde offerte panelen op zijn ingetekend.

• PeeVv
Volgens mij passen er dan op de twee linkse platte daken ieder 4 panelen van 2x1 meter. Valk Double is totaal 2,178 meter. Ieder onder een hoek van tien graden. Hogere dak richting het westen, lagere dak richting het oosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TDAteDfVbm6oBTq78dKMrNGKqc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jSQm81y18hRGbb8fo4BKj8rr.jpg?f=user_large
Let niet op mijn tekenkunsten :+ Misschien passen er op het lagere dak 3 sets naast elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6QJNNDHuzgQI-trMHWCT09Cuc4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hnlELSOjcPlHKsgXer7aj5pL.png?f=fotoalbum_large

Omvormer heeft 2 trackers die vanaf 80 volt werken, daar zit je met 4x 38,4 volt genoeg overheen. Zo'n plat dak systeem is eventueel vrij makkelijk zelf neer te leggen, dan hoef je alleen voor de meterkast en het aansluiten van de omvormer een elektriciën te regelen.

[ Voor 4% gewijzigd door PeeVv op 17-09-2020 21:35 ]

• Blauwschaap
@PeeVv Het voordeel is dan dus dat je in totaal meer Wp krijgt dan met 8 kleinere panelen?

Ik zie dat iedereen roept dat het allemaal makkelijk zelf te leggen is, maar mijn vader gaat dat zeker niet doen en ikzelf zie dat ook niet zitten :+

• PeeVv
Blauwschaap schreef op donderdag 17 september 2020 @ 21:38:
@PeeVv Het voordeel is dan dus dat je in totaal meer Wp krijgt dan met 8 kleinere panelen?

Ik zie dat iedereen roept dat het allemaal makkelijk zelf te leggen is, maar mijn vader gaat dat zeker niet doen en ikzelf zie dat ook niet zitten :+
Het is door de relatief goedkope panelen en het gebrek aan een dure omvormer een stuk goedkoper. Reken er €1000 euro voor installatie bij, wat voor 8 panelen makkelijk moet kunnen, en €1000 euro voor de meterkast, wat érg ruim geschat is, en je zit nog steeds bijna €1000 euro onder je goedkoopste offerte met 600Wp meer aan panelen.

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-11 21:55
busscherski schreef op donderdag 17 september 2020 @ 20:32:
Ik twijfel overigens of 8 Longi 370Wp black frame/white backsheet goed werkt met 1 SolarEdge 2000M (Extended). Weet iemand hier wat Extended in dit geval betekend? @Rouske
https://www.solaredge.com...sidential_solution_ds.pdf
Op de laatste pagina staat dat er max 660 W DC power per input op mag. Daar ga je ver overheen met 8 van die Longi's.
En de output is zover ik kan zien max 2000 W. Dat gaat ook nog eens flink aftoppen.
Dan zou je 2 van die 2000M omvormers moeten hebben.

Logischere keuze is denk ik dan een 3 kW SolarEdge omvormer met 8 P401 of P505 optimisers. (opletten, dat Longi paneel levert 11.37 A short circuit (dat is meer dan de 11 A die de meeste optimiser aan kunnen).
P505 levert mogelijk nog iets meer op dan P404 aan het eind van de dag, veel scheelt het niet.
Staat in het doc waar je zelf naar linkt :)
Extra functies - communicatie opties - basis / uitgebreid (extended)

• busscherski
@Rouske

Ja dat zag ik ook toen ik Ctrl-F deed.
Maar in Nederland heb je toch geen Smart Energy Management nodig dus ik verwachte dat er iets is dat ik niet snap dat ervoor zorgt dat je er wel 8 Longi's op mag aansluiten.
Om de volgende reden mag het volgens mij niet:

Longi 370 Wp SE2000M
Isc [A] 11.37 max 10.5
Rated DC Power per Input [W] 2x370=740 660
Maximum DC system power 8*370 Wp = 2960 Wp 2640 W DC

En dan is de Max AC output ook nog eens 2000 W terwijl het 8*370 Wp= 2960 Wp is. Flinke onderdimensionering voor Nederlandse begrippen

Pagina: 1