Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Blauwschaap
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-11 10:19
Ik heb een tweetal offertes voor zonnepanelen liggen en ik zou graag wat feedback hebben of ik met een van deze partijen met een gerust hart in zee kan gaan.

Situatie:

Het gaat om een nieuwbouwwoning uit 2018. Het dak ligt op het zuid / zuid-oosten. Het is een schuin dak met een klein stukje plat dak door een uitbouw. Daarnaast bevindt zich een dakkapel op het dak.

Vanuit de bouw zijn 4 panelen meegeleverd. Hiervan weet ik alleen dat ze 260 Wp zijn.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De tweede foto is genomen vanuit de dakkapel.

Offerte:

Ik heb de volgende offerte gekregen:

Members only:

Legplan:
Members only:

Hier is ook duidelijk te zien waar de bestaande panelen (grijs) liggen. Nieuwe panelen zijn in het zwart ingetekend.

Offerte 2

Van deze partij heb ik geen legplan gekregen omdat mijn huis nog niet te vinden is via Google Maps. Ze hebben de volgende offerte opgesteld op basis van foto's die ik ze heb gestuurd:
Members only:

Wat vinden jullie van deze offertes?

Update 23-09:

Ik heb nog een offerte gekregen.

Dak eigenschappen:

Members only:

Legplan:

Members only:

Members only:

OF:
Members only:

Waar ik ook benieuwd naar ben: hoe verhouden de APS omvormers zich ten opzichte van Enphase? Is het vergelijkbaar of is Enphase echt een stuk beter? Ik krijg in ieder geval wel 5 jaar langer garantie op Enphase.

[ Voor 26% gewijzigd door Blauwschaap op 23-09-2020 09:37 ]

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:52
De prijs per Wp is niet geweldig maar dat heb je al snel met dergelijke kleine systemen.
Past er misschien nog wat op het platte dak? Dan zou de gemiddelde prijs nog iets kunnen zakken.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Blauwschaap
busscherski schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:09:
De prijs per Wp is niet geweldig maar dat heb je al snel met dergelijke kleine systemen.
Past er misschien nog wat op het platte dak? Dan zou de gemiddelde prijs nog iets kunnen zakken.
Op het platte dak wordt lastig denk ik. Daarnaast is ons verbruik niet heel hoog dus als we extra panelen toevoegen gaan we waarschijnlijk meer produceren dan we verbruiken.

Volgens een van de adviseurs zouden er ook nog panelen op de dakkapel kunnen komen maar daar ben ik zelf wat huiverig voor. Ik heb de bouwer om advies gevraagd hierin maar nog geen reactie gekregen. Ik vermoed echter dat zij gaan zeggen dat de garantie gaat vervallen als we panelen op de dakkapel gaan leggen.

Los van de prijs, zijn het wel gewoon goede producten? De adviseur was nogal lyrisich over de Enphase micro omvormers maar uiteraard wil hij gewoon graag verkopen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kun je de 4 panelen niet op noord leggen?

En dan allemaal dezelfde panelen op zuid?

Spreiding is belangrijk in de toekomst zonder salderen.

Jaarverbruik vs jaaropwek bestaat dan niet meer. Dus dat is geen maat om mee te meten.
Wel is direkt verbruik belangrijker.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Blauwschaap
AUijtdehaag schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:22:
Kun je de 4 panelen niet op noord leggen?

En dan allemaal dezelfde panelen op zuid?

Spreiding is belangrijk in de toekomst zonder salderen.

Jaarverbruik vs jaaropwek bestaat dan niet meer. Dus dat is geen maat om mee te meten.
Wel is direkt verbruik belangrijker.
Goed punt! Het zal ongetwijfeld kunnen maar zal uiteraard ook weer extra kosten. Ik vraag me af of dat de investering waard is voor 4 panelen van niet heel denderende kwaliteit? Als ik het goed begrepen heb, gaat je opbrengst ook met zo'n 50% achteruit ten opzichte van panelen op het zuiden.

• busscherski
Ja Enphase is prima spul. Wellicht ook meer opbrengst in de avond omdat SolarEdge dan zou kunnen kampen met teveel schaduw van de dakkapel.

Geen warmtepomp, airco, elektrische auto, jacuzzi, binnen enkele jaren?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-11 13:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Blauwschaap schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:34:
[...]

Goed punt! Het zal ongetwijfeld kunnen maar zal uiteraard ook weer extra kosten. Ik vraag me af of dat de investering waard is voor 4 panelen van niet heel denderende kwaliteit? Als ik het goed begrepen heb, gaat je opbrengst ook met zo'n 50% achteruit ten opzichte van panelen op het zuiden.
Ze staan dan richting Noord west dat wil zeggen dat je later op de dag opbrengst hebt (west) en laat dat nu net de tijd zijn dat de meeste mensen stroom gebruiken. (koken, etc) dus ja het is je minder dan op zuid, maar doorgaans ook een hoger eigen verbruik ;)
je zou ze ook op de schuur kunnen leggen en dan hopelijk richting zuid west *O*

edit: Op de andere foto zie ik dat het schuurtje iets minder geschikt is hiervoor, NW zou wel kunnen en omdat het heel erg plat ligt is de opbrengst per jaar nog heel behoorlijk.

Afbeeldingslocatie: https://www.bespaarbazaar.nl/kenniscentrum/wp-content/uploads/2013/03/Zonne-energie-instralingsschijf-300x221.png

[ Voor 17% gewijzigd door twain4me op 17-09-2020 10:03 ]

• Blauwschaap
busscherski schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:48:
Ja Enphase is prima spul. Wellicht ook meer opbrengst in de avond omdat SolarEdge dan zou kunnen kampen met teveel schaduw van de dakkapel.

Geen warmtepomp, airco, elektrische auto, jacuzzi, binnen enkele jaren?
Deze offertes zijn al een beetje op groeiend verbruik afgestemd. Elektrische auto misschien over een jaar of 5 en warmtepomp over 10.

Goed om te horen dat Enphase goed spul heeft. En de panelen? Is het 40 euro per paneel waard om voor Heckert Ne-Mo te gaan?

• busscherski
Heckert panelen lijken me niet voldoende toevoegen.

• Blauwschaap
twain4me schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:52:
[...]

Ze staan dan richting Noord west dat wil zeggen dat je later op de dag opbrengst hebt (west) en laat dat nu net de tijd zijn dat de meeste mensen stroom gebruiken. (koken, etc) dus ja het is je minder dan op zuid, maar doorgaans ook een hoger eigen verbruik ;)
je zou ze ook op de schuur kunnen leggen en dan hopelijk richting zuid west *O*

edit: Op de andere foto zie ik dat het schuurtje iets minder geschikt is hiervoor, NW zou wel kunnen en omdat het heel erg plat ligt is de opbrengst per jaar nog heel behoorlijk.

[Afbeelding]
Volgens de adviseur is het relatief duur om ze te verplaatsen dus hij raadt eerder aan om de panelen dan op Marktplaats te verkopen. Kan natuurlijk ook zijn dat hij gewoon liever extra panelen verkoopt. Maar gevoelsmatig lijkt het wel beter om 25 jaar lang daar panelen te hebben liggen die meer opbrengst hebben.

Overigens raadde een andere adviseur ten zeerste af om de bestaande panelen te verwijderen omdat ze nog best redelijk wat opbrengen. Dus wat is wijsheid ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Blauwschaap op 17-09-2020 12:08 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-11 13:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Blauwschaap schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:07:
[...]

Volgens de adviseur is het relatief duur om ze te verplaatsen dus hij raadt eerder aan om de panelen dan op Marktplaats te verkopen. Kan natuurlijk ook zijn dat hij gewoon liever extra panelen verkoopt. Maar gevoelsmatig lijkt het wel beter om 25 jaar lang daar panelen te hebben liggen die meer opbrengst hebben.

Overigens raadde een andere adviseur ten zeerste af om de bestaande panelen te verwijderen omdat ze nog best redelijk wat opbrengen. Dus wat is wijsheid ;)
uhmm daar kan ik maar 1 antwoord op geven

Haal ze weg van je hoofddak, leg ze op de schuur oid behalve dat je dit zelf kan, is veranderen daar gewoon niet zo heel duur. paar railsjes en gaan met die banaan.. Wil je daar na 4 jaar betere panelen omdat het verbruik omhoog is gegaan of omdat het beter is met "na-salderen" kan je ze gewoon vervangen.

• busscherski
Op marktplaats zetten en nieuwe kan esthetisch wel beter zijn.

• Blauwschaap
Ik heb nog een offerte gekregen. Ik heb de TS ook even een update gegeven.

Dak eigenschappen:

Members only:

Legplan:

Members only:

Members only:

OF:
Members only:

Waar ik ook benieuwd naar ben: hoe verhouden de APS omvormers zich ten opzichte van Enphase? Is het vergelijkbaar of is Enphase echt een stuk beter? Ik krijg in ieder geval wel 5 jaar langer garantie op Enphase (25 jaar ipv 20 jaar).

En zit er nog verschil in kwaliteit tussen Q Cells en URE?

Overigens heb ik deze aanbieder ook nog gevraagd of ze zouden adviseren om ook panelen aan de noordwest zijde te leggen, maar dat raden ze af omdat de opbrengst slechts zo'n 50% zou zijn ten opzichte van panelen aan de zuidoost zijde.

[ Voor 14% gewijzigd door Blauwschaap op 23-09-2020 09:42 ]

• busscherski
Ik zou die laatste offerte kiezen met de Growatt.
Beste bang/buck.
Zelf heb ik APS omdat dat goedkoper is dan Enphase. APS is volgens mij grotendeels Chinees terwijl Enphase dat niet is. Zover ik weet allebei even betrouwbaar.

Geen of weinig verschil tussen Qcell en URE.

Voor inschatting hoeveel het opbrengt gebruik ik deze tabel, inderdaad rond de 50% als ik de helling en richting van je NW dak goed inschat.
https://tweakers.net/g/fo...RGEX601F18EaSx%2Ffull.jpg

• Blauwschaap
busscherski schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:46:
Ik zou die laatste offerte kiezen met de Growatt.
Beste bang/buck.
Zelf heb ik APS omdat dat goedkoper is dan Enphase. APS is volgens mij grotendeels Chinees terwijl Enphase dat niet is. Zover ik weet allebei even betrouwbaar.

Geen of weinig verschil tussen Qcell en URE.

Voor inschatting hoeveel het opbrengt gebruik ik deze tabel, inderdaad rond de 50% als ik de helling en richting van je NW dak goed inschat.
https://tweakers.net/g/fo...RGEX601F18EaSx%2Ffull.jpg
Waar ik zelf nog over twijfel is of de schaduw van de dakkapel er niet toch voor zorgt dat micro-omvormers een betere keuze is? Volgens de adviseur maakte het in mijn geval niet heel veel uit qua rendement op de investering (iets hogere opbrengst vs. hogere investering). Maar als het niet heel veel uitmaakt, zou ik toch liever voor micro-omvormers gaan omdat je dan ook de opbrengst per paneel kan monitoren en ik heb 20 jaar garantie in plaats van 10 op de Growatt.

Of denk ik dan verkeerd?

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:46
Blauwschaap schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:55:
[...]

Waar ik zelf nog over twijfel is of de schaduw van de dakkapel er niet toch voor zorgt dat micro-omvormers een betere keuze is? Volgens de adviseur maakte het in mijn geval niet heel veel uit qua rendement op de investering (iets hogere opbrengst vs. hogere investering). Maar als het niet heel veel uitmaakt, zou ik toch liever voor micro-omvormers gaan omdat je dan ook de opbrengst per paneel kan monitoren en ik heb 20 jaar garantie in plaats van 10 op de Growatt.

Of denk ik dan verkeerd?
Hoeveel mensen ken je met 20 jaar oude panelen/omvormers? Die zijn er weinig te te vinden denk ik. Dus 20 jaar garantie is leuk, maar tegen die tijd is het spul zo verouderd dat het nog weinig waard is waarschijnlijk. En over 20 jaar moeten de betreffende bedrijven nog bestaan, wat ook niet gegarandeerd is. Daarnaast kan je een Growatt bij een defect in een uurtje vervangen, bij micro-omvormers gaat dat een stuk moeilijker.

Setje van Winkelman-zonnepanelen.nl:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNO5Lg2n1_528gqPf0TEbEJz54s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/otxEL53xqAZnjj5xhAAGZ3cV.png?f=fotoalbum_large
Zij komen met dezelfde Q-cells, Clickfit Evo, een GoodWe 3000 watt omvormer en montage op €3586 incl. BTW.

Met wat goedkopere panelen komt het zelfs op €3000 incl. BTW:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aw3H0LX1GiMLEzUo3wjYu5hkVug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6kRy1KbPoXTSr29CQrYM67OD.png?f=fotoalbum_large

Met een GoodWe (of Growatt of SMA of welke string-omvormer dan ook) met 2 MPP trackers kan je de bovenste 5 panelen en de overige 5 panelen een eigen tracker geven, dan heeft eventuele schaduw al een stuk minder invloed. Mij lijken micro-omvormers hier dan ook niet echt nodig. Eventueel een paar Tigo-optimizers erbij.

• busscherski
Ik denk dat het beter werkt in 1 string. Dan heeft de omvormer voldoende voltage om de diodes in de panelen hun werk te laten doen.
Voordeel is dat de omvormer dan nog goedkoper wordt.
Optimisers zijn optioneel, geen gek idee maar ik zou het niet doen.

• PeeVv
Jep, dan kom je weg met een GW3000-XS, scheelt weer €150 incl. BTW. Eventuele optimizers kosten €53 per stuk, die komen dan op de twee panelen rechts van de dakkapel. Maar je kan het eerst gewoon zonder proberen.

Ik zou dan persoonlijk voor deze set gaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8jajwVnhfkrJdk-2Hcf8iVKJnE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kb61z0Jy4v3vjISNWxWFVqum.png?f=fotoalbum_large
Je bestaande panelen zou ik dan op het schuurtje doen indien mogelijk, en anders kijken of je er nog iets voor kan krijgen op marktplaats. Stiekem betaalt men veel teveel voor tweedehands spul, dus dat kan nog best meevallen wat je ervoor krijgt, vooral als complete set.

• Blauwschaap
@PeeVv @busscherski (en anderen die gereageerd hebben) Bedankt voor jullie reacties, ik stel het echt zeer op prijs!
PeeVv schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:34:
[...]
Met een GoodWe (of Growatt of SMA of welke string-omvormer dan ook) met 2 MPP trackers kan je de bovenste 5 panelen en de overige 5 panelen een eigen tracker geven, dan heeft eventuele schaduw al een stuk minder invloed. Mij lijken micro-omvormers hier dan ook niet echt nodig. Eventueel een paar Tigo-optimizers erbij.
Ik zie inderdaad dat de Growatt MIN 3000 TL-XE die zij voorstellen 2 MPP trackers heeft.

Als de bovenste panelen hun eigen MPP tracker hebben, worden ze dan helemaal niet beïnvloedt door eventuele schaduw op de onderste 5 panelen?
busscherski schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:03:
Ik denk dat het beter werkt in 1 string. Dan heeft de omvormer voldoende voltage om de diodes in de panelen hun werk te laten doen.
Dit zegt me echt niets :P

Heb je misschien een linkje of zo waar ik hier wat meer over zou kunnen lezen?

[ Voor 18% gewijzigd door Blauwschaap op 24-09-2020 14:15 ]

• PeeVv
Nee, met 2 trackers werken ze volledig onafhankelijk. Maar zoals @busscherski aangeeft is 5 panelen per tracker wel aan de lage kant. De Growatt werkt al vanaf 100 volt zie ik, dus dat zou nog wel moeten werken. De GoodWe werkt pas vanaf 150 volt, dat wordt al een stuk krapper. 5 panelen doen waarschijnlijk zo'n 175 volt samen.

Voor het prijsverschil van €100 kan je natuurlijk altijd de Growatt kopen en 2 strings gebruiken. Mocht het tegenvallen, dan kan je ze zonder problemen in één string aansluiten zonder het dak op te klimmen, dat kan gewoon bij de omvormer zelf gedaan worden.

• busscherski
https://mastersinsolar.nl...p-opbrengst-zonnepanelen/

Ja aanpassen van 2x5 naar 1x10 is een stuk makkelijker dan andersom, je hoeft er het dak niet voor op.

• Blauwschaap
busscherski schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:17:
https://mastersinsolar.nl...p-opbrengst-zonnepanelen/

Ja aanpassen van 2x5 naar 1x10 is een stuk makkelijker dan andersom, je hoeft er het dak niet voor op.
Dank voor je linkje! Dat maakt het een stuk duidelijker.

Alleen snap ik deze opmerking nog niet helemaal:

Wat gebeurt er dan als de panelen in 2 strings verdeeld worden? Het totale voltage wat de omvormer binnen krijgt veranderd daar toch niet door?

• busscherski
Bij een string van 5 heb je ongeveer 5x32 V = 160 V bij mppt. Als je dan wat diodes een deel van de panelen wilt af laten sluiten wordt het nog lager. Dan heb je kans dat het de omvormer het minder goed snapt. Sowieso is de efficientie bij 160 V een stuk lager dan bij 10 x 32 V

• Blauwschaap
busscherski schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:39:
Bij een string van 5 heb je ongeveer 5x32 V = 160 V bij mppt. Als je dan wat diodes een deel van de panelen wilt af laten sluiten wordt het nog lager. Dan heb je kans dat het de omvormer het minder goed snapt. Sowieso is de efficientie bij 160 V een stuk lager dan bij 10 x 32 V
Ok, duidelijk. Dank je!
Pagina: 1