Wel of niet de overstap van intel naar een AMD maken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Thrawni
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:57
Ik zoek een?
AMD Ryzen 5, moederbord & RAM werkgeheugen

Wat is je budget?
300,- euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
geen voorkeur voor het merk moederbord en RAM, wel een AMD processor mits het een ‘waardige’ upgrade is van wat ik nu heb.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
het systeem word gebruikt om te gamen en om op te werken/studeren. Ik game op een ultra wide screen op 1440p 144Hz. Mijn huidige pc is:
Msi 360-A pro
Intel core i5-8600
16 gb ram corsair 2666Mhz
Msi geforce gtx 1060 6gb
RMx750m corsair.

Ik kan mijn huidige mobo, ram en cpu verkopen voor 300,- (zit ook een psu inbegrepen, niet de RMx750m), en wil eigenlijk weten of jullie denken dat het slim is om dit te doen, rekeninghoudend met het idee dat ik later dit jaar of volgend jaar een RTX3080 wil. Ik zou dan eigenlijk een B550 of X570 mobo willen om het idee dat ik alle functionaliteiten (zover ze gebruikt worden in games zoals cyberpunk) van de RTX kan gebruiken (PCIe 4.0 en RTX I/O). Ik zat zelf te denken aan:
AMD Ryzen 5 3400G
Gigabyte Aeorus B550 elite
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB

Denken jullie dat deze overstap om alle features te gaan gebruiken met de gedachte dat er later een rtx3080 komt + misschien een Ryzen 4000 series cpu logisch is en denken jullie dat ik vergeleken met mijn huidige setup er vooruit op ga of achteruit qua performance?

Beste antwoord (via Thrawni op 17-09-2020 16:24)

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06-2025
De vraag of je Intel of AMD moet hebben leidt een beetje af van wat je eigenlijk wil hebben denk ik. Je wil je setup upgraden en wil (natuurlijk) dat alles beter wordt. Omdat AMD heeft bevestigd dat er geen ondersteuning voor AM4 komt na Zen 3 is het upgrade-pad daar niet heel lang, en omdat Intel Intel is geldt dat voor socket 1200 ook. Laat dat niet meewegen in je beslissing, dat heeft -in tegenstelling tot bijvoorbeeld twee jaar geleden- geen zin (maar ook dat is alleen met de kennis en zekerheid van achteraf).

Je huidige setup is niet bijzonder traag, niet traag genoeg om een acute upgrade door te voeren in elk geval. Als ik hoor dat je een 1440p ultrawide hebt zal de bottlenecking die je ervaart bijna zeker weten in de grafische kaart zitten. Die zal het wel zwaar hebben het equivalent van 2,5 1080p monitoren aan te sturen en die zou in mijn optiek de eerste kandidaat zijn voor een upgrade. Om zeker te zijn zou ik eens kijken of je in-game statistieken kan weergeven in de spellen die je doet, dan zal het snel duidelijk worden welk component het zwaar heeft in gebruik. Je zou in dit systeem ook wel een RTX 3080 kunnen steken en pas later upgraden, er zijn geen dwingende redenen om het moederbord tegelijk te vervangen (op de inbalans na).

Mijn raad aan iedereen die nu een PC wil upgraden maar daar niet acuut van afhankelijk is om daarmee te wachten tot rond december. Aan de aankondigingen nu te zien proberen fabrikanten (lees: AMD) voor de kerst hun nieuwe producten te releasen en dat zal enerzijds een beter inzicht geven hoe zinvol het is om te upgraden, en anderzijds om de prijzen van de huidige generatie wat te drukken. Als je de 3600 al te duur vind voor wat hij oplevert denk ik niet dat je met een 4600 veel beter uit gaat zijn. AMD is ook niet gek en als dat ding bijvoorbeeld eens 20% sneller is gaat hij zeker weten niet worden verkocht voor de prijs van een 3600 nu.

Ik vind het overigens wel enthousiast om deze upgradeset voor €300 aan te bieden. Voor dat bedrag koop je een snellere Ryzen 5 3600 op een B450 moederbord met sneller geheugen voor en heb je alles nieuw. Ik zou me wat dat betreft niet rijk rekenen en uitgaan van richting €200 (maar misschien ben jij een betere verkoper dan ik). Zelf zou ik nooit geld geven voor een tweedehands voeding. Met dit budget zou ik gewoon even wachten tot de prijzen wat dalen en je wat meer geld hebt (al doet de overweging om een RTX 3080 te kopen vermoeden dat je nog wel ergens een spaarpotje hebt liggen). Het kopen van een 'placeholder' processor is wat mij betreft pure geldverspilling, daarmee doe je elk voordeel dat je zou hebben van de hypothetische toekomstige processor volledig teniet. Die raak je achteraf ook niet meer kwijt, niemand gaat geld geven voor een tweedehands onderklasse processor. Koop gewoon de processor en het moederbord tegelijk, er is geen enkele reden om aan te nemen dat die op één of andere manier op gaan zijn.

Alle reacties

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De Ryzen 5 3400G is langzamer dan je huidige i5-8600
https://www.cpubenchmark....l-Core-i5-8600/3498vs3251

Ik zou dus gewoon wachten en sparen tot je een upgrade kan doen ipv een downgrade.

[ Voor 37% gewijzigd door Ernemmer op 17-09-2020 08:01 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
De 3400 is inderdaad gemaakt voor pc's zonder videokaart.
Nog eventjes en de 4600 komt eraan, de 3600 is nu te duur voor wat hij oplevert.

• Thrawni
Oke, en wat zouden we van het idee vinden als ik dan juist voor de meest goedkope compatible PCU ga icm met de genoemde B550 moederbord, zodat ik op de verkoop van mijn huidige mobo+ toebehoren een winst overhoud (van ong 80,- euro (ervanuitgaande dat de meest goedkope compatibele cpu ong 50,- is)) en deze 80 euro opspaar om later een 4000 series cpu te kopen (en dan eventueel bijleg voor een ryzen 5)? Want dan heb ik in ieder geval wel alvast een moederbord die de features van een rtx 3080 ondersteunt + ik heb mijn huidige onderdelen dan verkocht voor een nu nog redelijke prijs, ik ben bang dat zodra de nieuwe pcu er is er geen hond meer wil kijken naar een i5-8600 als dat niet al gebeurt :p.

Ik hoop dat ik het zo enigszins goed uitleg, maar mocht ik ergens onduidelijk in zijn laat het mij alsjeblieft weten.

• Thrawni
Dus met andere woorden:
De downgrade in de CPU nu dan voor lief nemen, zodat ik nu nog een winst overhoud met de verkoop van mijn huidige intel set, zodat ik later makkelijker een overstap kan maken op een ryzen 4000 pcu & de RTX 3080 features kan benutten met het b550 bord

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-01 16:09
De 3400g is een Zen+ en gaat niet eens werken op een B550 bord. Je zoekt dus een goedkope CPU als placeholder. Neem dan de pricewatch: AMD Ryzen 3 3100 Boxed
Snel is ie alleen niet ;)

Acties:
  • Beste antwoord

• Involvement
De vraag of je Intel of AMD moet hebben leidt een beetje af van wat je eigenlijk wil hebben denk ik. Je wil je setup upgraden en wil (natuurlijk) dat alles beter wordt. Omdat AMD heeft bevestigd dat er geen ondersteuning voor AM4 komt na Zen 3 is het upgrade-pad daar niet heel lang, en omdat Intel Intel is geldt dat voor socket 1200 ook. Laat dat niet meewegen in je beslissing, dat heeft -in tegenstelling tot bijvoorbeeld twee jaar geleden- geen zin (maar ook dat is alleen met de kennis en zekerheid van achteraf).

Je huidige setup is niet bijzonder traag, niet traag genoeg om een acute upgrade door te voeren in elk geval. Als ik hoor dat je een 1440p ultrawide hebt zal de bottlenecking die je ervaart bijna zeker weten in de grafische kaart zitten. Die zal het wel zwaar hebben het equivalent van 2,5 1080p monitoren aan te sturen en die zou in mijn optiek de eerste kandidaat zijn voor een upgrade. Om zeker te zijn zou ik eens kijken of je in-game statistieken kan weergeven in de spellen die je doet, dan zal het snel duidelijk worden welk component het zwaar heeft in gebruik. Je zou in dit systeem ook wel een RTX 3080 kunnen steken en pas later upgraden, er zijn geen dwingende redenen om het moederbord tegelijk te vervangen (op de inbalans na).

Mijn raad aan iedereen die nu een PC wil upgraden maar daar niet acuut van afhankelijk is om daarmee te wachten tot rond december. Aan de aankondigingen nu te zien proberen fabrikanten (lees: AMD) voor de kerst hun nieuwe producten te releasen en dat zal enerzijds een beter inzicht geven hoe zinvol het is om te upgraden, en anderzijds om de prijzen van de huidige generatie wat te drukken. Als je de 3600 al te duur vind voor wat hij oplevert denk ik niet dat je met een 4600 veel beter uit gaat zijn. AMD is ook niet gek en als dat ding bijvoorbeeld eens 20% sneller is gaat hij zeker weten niet worden verkocht voor de prijs van een 3600 nu.

Ik vind het overigens wel enthousiast om deze upgradeset voor €300 aan te bieden. Voor dat bedrag koop je een snellere Ryzen 5 3600 op een B450 moederbord met sneller geheugen voor en heb je alles nieuw. Ik zou me wat dat betreft niet rijk rekenen en uitgaan van richting €200 (maar misschien ben jij een betere verkoper dan ik). Zelf zou ik nooit geld geven voor een tweedehands voeding. Met dit budget zou ik gewoon even wachten tot de prijzen wat dalen en je wat meer geld hebt (al doet de overweging om een RTX 3080 te kopen vermoeden dat je nog wel ergens een spaarpotje hebt liggen). Het kopen van een 'placeholder' processor is wat mij betreft pure geldverspilling, daarmee doe je elk voordeel dat je zou hebben van de hypothetische toekomstige processor volledig teniet. Die raak je achteraf ook niet meer kwijt, niemand gaat geld geven voor een tweedehands onderklasse processor. Koop gewoon de processor en het moederbord tegelijk, er is geen enkele reden om aan te nemen dat die op één of andere manier op gaan zijn.

• F T
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-11-2025

F T

Djarune schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:17:
De 3400g is een Zen+ en gaat niet eens werken op een B550 bord. Je zoekt dus een goedkope CPU als placeholder. Neem dan de pricewatch: AMD Ryzen 3 3100 Boxed
Snel is ie alleen niet ;)
De 3100 is nog best snel, aangezien die en de 3300X vergelijkbaar zijn met een i7 7700K wat betreft performance.

OP, het is beter om te wachten tot Ryzen 4000 wordt aangekondigd en dan je platform daarop upgraden.
De Ryzen 5 3600 was de "sweet spot" CPU, maar binnenkort is dat niet meer het geval ben ik bang.

• Involvement
Nou, het verschil tussen de 3100 en de 3300X is wel flink, zeker in spellen. Vaak wel 25% verschil, soms zelfs meer, geen vooruitgang voor een 8600:

AMD Ryzen 3 3300X vs. 3100 CPU Review: An R3 is Enough for Gaming & Clock-for-Clock

Een 3100 als "placeholder" is IMHO onzin, want ze zijn nu al een beetje te duur voor wat ze brengen en zullen tweedehands ook nooit echt populair worden.

Wat mij betreft is een Ryzen 3 3300X de 'sweet spot' voor goedkoop gamen, maar die is nergens te krijgen. Een i5-10600K is de 'sweet spot' als je wat meer te besteden hebt, maar dan moet je ook een duurder moederbord meerekenen, en daarmee zit je al een goede stap hoger in kosten. Daarentegen zal zo een combi tweedehands vermoedelijk wat meer waarde houden. Als je tijd hebt moet je gewoon wachten tot er meer informatie is over de volgende generatie processors. Zo niet, koop dan nu gewoon waar je nu geld voor hebt zonder je in bochten te wringen voor toekomstige upgrades. Een enkele generatie gaat gewoon niet genoeg performance brengen om daarvoor meer dan een paar euro extra kosten voor te maken.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-01 12:18
99ruud99 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 08:06:
De 3400 is inderdaad gemaakt voor pc's zonder videokaart.
Nog eventjes en de 4600 komt eraan, de 3600 is nu te duur voor wat hij oplevert.
Sinds wanneer is een Ryzen 5 3600 te duur? Juist een enorme sweetspot wat betreft price vs performance.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
@MicGlou hij is 30 euro gestegen, waardoor de i5 in de buurt komt ;)

pricewatch: AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-01 12:18
Nu zeg je eigenlijk wat anders... ondanks de stijging van die €30,- is het nog steeds een hele goed deal, een vergelijkbare i5 is nog altijd meer dan €200. Met andere woorden, de 3600(x) is zeker niet te duur en op dit moment nog steeds top kandidaat als CPU voor een budget georiënteerd (game) systeem... zelfs de 3600xt die nog eens €50,- duurder is staat op gelijke voet met de vergelijkbare i5 (10600k).

[ Voor 21% gewijzigd door MicGlou op 17-09-2020 15:26 ]

• Thrawni
Involvement schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:00:

Ik vind het overigens wel enthousiast om deze upgradeset voor €300 aan te bieden. Voor dat bedrag koop je een snellere Ryzen 5 3600 op een B450 moederbord met sneller geheugen voor en heb je alles nieuw. Ik zou me wat dat betreft niet rijk rekenen en uitgaan van richting €200 (maar misschien ben jij een betere verkoper dan ik). Zelf zou ik nooit geld geven voor een tweedehands voeding. Met dit budget zou ik gewoon even wachten tot de prijzen wat dalen en je wat meer geld hebt (al doet de overweging om een RTX 3080 te kopen vermoeden dat je nog wel ergens een spaarpotje hebt liggen). Het kopen van een 'placeholder' processor is wat mij betreft pure geldverspilling, daarmee doe je elk voordeel dat je zou hebben van de hypothetische toekomstige processor volledig teniet. Die raak je achteraf ook niet meer kwijt, niemand gaat geld geven voor een tweedehands klasse processor. Koop gewoon de processor en het moederbord tegelijk, er is geen enkele reden om aan te nemen dat die op één of andere manier op gaan zijn.
Ik hoef niet perse alles nu te gaan upgraden als dat betekent dat ik nu meer geld overhoud voor een 4000 series cpu, maar dat zou betekenen om nu een placeholder CPU aan te schaffen en dat is dan inderdaad eigenlijk weggegooid geld... Ik kan ook dan stellen dat ik nu gewoon bovenstaande B550 bord koop met daarbij gelijk een goede CPU, zoals de Ryzen i5 3600. Dan heb ik in iedergeval een goede cpu & moederbord om de RTX 3080 functionaliteiten te ondersteunen, waarbij ik ook nog gebruik heb kunnen maken van het geld dat mijn huidige set nu oplevert (300,- euro kan ik het voor verkopen, niet omdat ik een goede verkoper ben echter :P). Mijn reden om nu te gaan upgraden zou zijn dat ik er nu nog zo goed als zeker 300,- euro voor kan krijgen, en dat ik dat zou willen benutten zodat ik later niet een mobo + cpu hoeft te kopen die de functionaliteiten van de RTX 3080 goed benut. Ik ben het zeker eens dat de gtx 1060 als eerste eigenlijk ge"upgrade moet worden, maar ik wil ook niet dat ik dalijk enkel nog 150,- bijv kan krijgen voor mijn huidige set waardoor ik op den duur alsnog meer kwijt zou zijn voor de producten die ik anders nu zou gaan kopen. Ik denk wel dat je zeker gelijk heb over de placeholder CPU, ik koop dan eerder gelijk een goede en verkoop die dan desnoods voor een 4000 serie cpu.

• Thrawni
Als ik nu 70,- euro bijleg, kan ik van een MSI B360A-Pro, 2x8gb corsair ram 2666mhz, i5-8600 overstappen op een Gigabyte Aeorus B550 Elite met 2x8 16gb G-Skill 3200 Mhz en een Ryzen 5 3600. Is dat het het waard?

• Thrawni
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Moederbord, CPU en RAM

Wat is je budget?
Max 430

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Het moet een AMD moederbord/CPU zijn die goed overweg kan met mijn MSI Geforce GTX1060 X 6G, RM750x, Coolermaster Hyper 212 Black Edition. Liefst wil ik ook een set kopen die zo goed mogelijk zou zijn om met een eventuele toekomstige RTX 3080 om te gaan. Ik game op een widescreen 1440p monitor op 144hz.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
.Voornamelijk dus gamen. Ga er ook op werken. Ik kan mijn huidige intel set verkopen voor 300,- euro, en wil daarmee dus graag overstappen op AMD gezien ik hoor/lees dat dat tegenwoordig toch wel de betere PCU is. Daarnaast wil ik dus mijzelf gaan voorbereiden op de RTX 3080 en gebruik kunnen maken van bijv PCIe 4.0, RTX I/0, etc.
Ik heb zelf enkele wishlist uitgezocht en zit te twijfelen tussen een drietal en vroeg mij af of jullie ook denken dat dit goede wishlists/sets zijn en wat naar jullie mening de beste deal zou zijn (of weten jullie misschien zelfs iets beters dan wat hier staat?? Sta open voor suggesties!)
Lang verhaal kort: kan nu onderdelen verkopen voor een goede prijs wat overstap naar AMD makkelijker maakt en ik daarvoor wel wil bij leggen + het idee dat het bord/CPU beter compatibel zou zijn met de features van RTX 3080 (en dan ook fijn om te weten dat ik eventueel nog naar een Ryzen zen3 kan overstappen met een B550/Z570 bord). Hoor graag wat jullie er van vinden en of het het waard zou zijn in jullie optiek en wat dan wel/niet het meest waard is.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 184,-€ 184,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 188,20€ 188,20
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 57,38€ 57,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 429,58

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600X (BOX) Boxed€ 209,90€ 209,90
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 Elite€ 128,95€ 128,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 396,23

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 184,-€ 184,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 Elite€ 128,95€ 128,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 370,33

Huidige PC:
1ProcessorsIntel Core i5-8600 Boxed€ 231,56€ 231,56
1MoederbordenMSI B360-A Pro€ 88,65€ 88,65
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define C TG€ 69,88€ 69,88
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 30,50€ 30,50
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16€ 59,90€ 59,90
1VoedingenCorsair RM750x (2018) Zwart€ 122,05€ 122,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 602,54

Wat ik ga verkopen voor 300,-:

1ProcessorsIntel Core i5-8600 Boxed€ 231,56€ 231,56
1MoederbordenMSI B360-A Pro€ 88,65€ 88,65
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16€ 59,90€ 59,90
1VoedingenCorsair CX750M€ 97,50€ 97,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 477,61

• Involvement
Ik denk het persoonlijk niet om eerlijk te zijn. Als je op hoge resolutie/grafische instellingen wil spelen is in een systeem de videokaart meestal de bottleneck. Daar ga je een nieuwe voor kopen, dus dat moet allemaal goed komen.

Wat betreft de rest van het systeem lijkt het me gewoon onwaarschijnlijk dat het de bottleneck zou zijn, en als dat het wel is wil je in elk geval een stap maken die groot genoeg is om te merken. Ik ga er dan van uit dat je de framerate er 25% mee omhoog moet kunnen drukken (verondersteld dat je GPU op dat moment niet aan zijn limiet is), en dan is een 3600 gewoon niet zo een enorme upgrade, eerder een sidegrade, en dat is altijd jammer als je er geld voor moet betalen. Er is niets in dat systeem dat je een betere benutting van je GPU veroorzaakt. PCI-e 4.0 is alleen nodig als je extreem snelle NVME schijven gebruikt (wat voor games onzin is), voor videokaarten is dat momenteel nergens voor nodig en tegen de tijd dat dit wel zo is ben je wel alweer toe aan de volgende upgrade.

Als je weet dat je €300 voor je oude set kan krijgen zou ik dat zeker doen en gewoon net die paar euro meer uitgeven aan een 10600K+Z490+3600MT/s geheugen+goede koeler. In games is dat sneller dan de AMD alternatieven, waarschijnlijk door minder overhead in monolithische chips. Als je het geld toch al wel hebt voor een RTX 3080 lijkt het me gek dat je niet ergens nog €100 extra kan vrijmaken voor een systeem dat gewoon beter is dan hetgeen je vervangt. Bekijk deze review eens als je de getallen wilt zien:

Intel Core i5-10600K CPU Review & Benchmarks: Gaming, Overclocking vs. 3700X, 3600, More

Koop ook geen niet-K processor op een niet-Z moederbord, want dan gooi je juist de voordelen tegenover de goedkopere Ryzen 5 3600 weg want dan kan je niet meer overklokken of snel geheugen gebruiken. De 10600K lijkt zich vrij aardig te laten overklokken en is dan het snelste wat je momenteel kan kopen. Ik heb het idee dat je met je oude systeem gekozen hebt voor de "net niet" componenten, wat de uiteindelijke waarde verminderd heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Involvement op 18-09-2020 17:06 ]

• Thrawni
Welke Z490 zou je aanraden?

• Involvement
Goeie vraag, ligt er aan wat je nodig hebt. Ik heb eigenlijk helemaal niet zo veel op mijn moederbord aangesloten, dus dan is bijna elk moederbord goed genoeg. Ik zou mikken op een MSI omdat die meestal goed zijn in geheugenlayout zoals de MSI Z490-A PRO, maar je kunt andere overwegingen hebben. Een goed overzicht is dat van Buildzoid op Gamers Nexus:

Best Intel Z490 Motherboards from $150 to $750: i5-10600K, i7-10700K, i9-10900K

Zelf zou ik niet teveel focussen op de VRM, want ik ga niet uit van een 10900K processor (die tot 300W kan trekken), maar het kunnen bereiken van veel snelle USB poorten of een BIOS flashback optie kan handig zijn als je veel accessoires hebt respectievelijk geheugen overklokken doet.

• Kamato
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
als je niet van plan bent om serieus te overclocken heb je geen X570 bord nodig, dat laat 2 opties over.
doordat de 3600 momenteel vrij duur is, lijkt de upgrade naar 3600X relatief aantrekkelijk, maar vanaf volgende maand komt ZEN 3 al, dus als je daar toch heen wilt is het mogelijk de moeite om daarrop te wachten.

als je niet kan wachten, dan zou ik persoonlijk voor de optie 3600/B550 gaan. bespaart je het meeste geld, en de 3600 is geen bottleneck voor de 3080 op 1440p dus je zou die stap eerst kunnen maken en dan later alsnog naar ZEN 3 kunnen gaan.

• Involvement
Waarom heb je nu een nieuwe topic geopend? Bevielen de antwoorden in je andere topic niet? :?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:19
Zonde van het geld, gewoon niet doen, maar dat is in je andere topic ook gezegd.
Een 3600 is voor veel games zelfs een downgrade vanaf de 8600. Ga dan liever naar een 10400F of 10600k.
Dat AMD dan eventueel PCIe4 heeft maakt volgens de reviews helemaal niks uit. Liever een 10600k met PCIe3 dan een 3700x met PCIe4.
https://www.techpowerup.c...t-vs-intel-10900k/26.html
https://www.techpowerup.c...i-express-scaling/27.html

https://www.techpowerup.c...el-core-i9-10850k/16.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxuIaRkUrRK_EHM4k37_p3JosIc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nHaHWdrE4ISPjOkno89Y9vUI.png?f=user_large

[ Voor 104% gewijzigd door mitsumark op 19-09-2020 16:13 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:40

br00ky

Moderator Harde Waren
Pagina: 1