Beamerlift schakelen dmv 12v trigger

Pagina: 1
Acties:

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-08 17:50
Hi allen,

Ik heb een el-cheape Chinese beamerlift gekocht om m'n beamer in het plafond te laten verdwijnen. Het is mechanisch een mooi degelijk product zo op het eerste gezicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oItqgzsrsO_0ioUsIp_SZuluiQw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nTM4Qegq7Dtr1SBjEJqFzIpI.jpg?f=fotoalbum_large

In de kabel zit een bediening, en er is een bediening met RF. Dmv van die bedieningen vallen de maximale / minimale uitslag in te stellen. Vervolgens kan de lift omlaag gezet worden met één druk op de knop en met één druk op de knop gaat hij weer omhoog.

Ik wil het liefst de beamerlift (net als m'n projectorscherm) activeren dmv de 12v trigger van mijn receiver. Ik heb de bekabelde bediening opengeschroeft om eens onderzoek te doen: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BbBTXpVCGNhAlakgrf6BQEwskno=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SGG4O7uDRiol1TQ8icup59fc.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij kan ik niet simpelweg met een relais werken waarbij ik de constante 12v (150mA) van de trigger koppel aan een druk op de neerwaardse knop (en een laag signaal aan de opwaardse knop) omdat het systeem een enkele drukknop verwacht en een 12v trigger constant 12v geeft als een apparaat 'enabled' moet zijn.

Ik ben geen elektronica expert, maar mijn gedachten zijn nu als volgt: Ik koop een simpele microcontroller met 2 relais. Die voed ik van de bruine trafo die 10.5 volt geeft. Zodra die een 12v spanning detecteert op m'n trigger poort schakelt ie kort de relais in die de neerwaartse knop kortsluit. Zodra de trigger verdwijnt geeft ie een puls op de opwaardse knop (wellicht met een minuutje vertraging om de projector te laten koelen).

Klinkt deze aanpak als de handigste? Ik dacht zelf aan een Digisprak Mini met 2 relais, maar misschien zijn er veel slimmere oplossingen!

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39
Oewaah,

Volgens mij wordt die IEC kabel gruwelijk smerig misbruikt, let er op dat het ding NIET geaard is, Als je die kabel per abuis ergens anders in prikt kon je wel eens een ongezonde opdonder krijgen.

Elektrische veiligheid is nou niet echt waar de Chinezen zich heel veel van aantrekken.

Repareren doe je zo.

• Solomon
Sine schreef op woensdag 16 september 2020 @ 23:54:
Oewaah,

Volgens mij wordt die IEC kabel gruwelijk smerig misbruikt, let er op dat het ding NIET geaard is, Als je die kabel per abuis ergens anders in prikt kon je wel eens een ongezonde opdonder krijgen.

Elektrische veiligheid is nou niet echt waar de Chinezen zich heel veel van aantrekken.
Was me opgevallen ja.. Gelukkig komt bij boven het plafond te liggen :)

• Solomon
Kleine update voor hen die ook zo'n lift overwegen. Die IEC kabel wordt inderdaad vreselijk smerig misbruikt.

Gelukkig is er binnen in de kast van de lift veel ruimte. Ik ga de huidige bediening wegmikken, een normale IEC kabel aansluiten en de kast aarden. Met een Arduino die getriggerd wordt door de 12V van de beamer ga ik met een setje relais vervolgens de motor schakelen. De Arduino die ik heb liggen heet zelfs nog Ethernet dus wellicht maak ik hem configureerbaar via een simpel siteje.

Overigens zitten er wel mooi fysieke eindstops in de lift die de contacten onderbreken wanneer die geraakt worden.

Helaas ben ik dan de afstandsbediening kwijt, maar misschien maak ik nog eens een simpele afstandsbediening voor de Arduino.