Is dit lekkage?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23-01 23:15
Vanavond ontdekte ik bij toeval wat vlekken op het plafond. Ze zijn eigenlijk alleen zichtbaar uit een bepaalde hoek, dus niet als je er net onder gaat staan. De plek echter is net onder de badkamer, waardoor ik een vermoeden heb op lekkage. Maar kan het niet helemaal raden, want de plek zelf voelt op zich niet nat aan.

Dit zijn de vlekken (let niet op de bouwlamp die sinds de verbouwing is blijven hangen haha):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IH5ltReXdvCPHbF-2SFf9wcS6nA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JnQeZTOlsm62UAUHtWxDmyun.jpg?f=fotoalbum_large

In de badkamer zie ik niets vreemds anders dan dit stukje (zie foto).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PanYjxDJAOw5PBV0Cs4glNs1m1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gUHimB7TpsJbLZMbN5R8ySWN.jpg?f=fotoalbum_large

Kan heel goed zijn dat het gewoon een beetje vies is, zal het morgen eens goed proberen schoon te maken. Maar wellicht is dat een indicatie op lekkage? Geen idee. Maar dacht voordat ik een professional inschakel, wellicht dat jullie al een antwoord hebben?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:56
Die voeg ziet er niet heel goed uit, maar of dat de oorzaak is, weet ik niet.

Zit de lekkage recht onder deze voeg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-05 12:00
Zwartoog schreef op woensdag 16 september 2020 @ 23:01:
Die voeg ziet er niet heel goed uit
Wat ziet er niet goed uit dan? Hij lijkt mij vrij egaal en sluit voor zover ik kan zien netjes aan op de tegels.

@ TS: het is wel opvallend dat de 2 voorste vlekken exact even groot lijken. Is de achterste ook precies zo groot? Kan ook zijn dat dit een afwerkingsdingetje is van de betonplaten.

Ik zou even een foto maken met rolmaat er langs en vd week nog eens kijken. Zolang de vlekken niet groter worden zou ik mij er geen zorgen over maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-05 13:07
Wat mij vooral opvalt is dat de vlekken in een rechte lijn liggen. Wellicht in de lijn van een stuk aan- of afvoerleiding? Dan ben je mogelijk heel hard aan de beurt (indien in beton gegoten)

Of loopt de lijn toevallig gelijk met een (badkamer / douche) wand / muur?

[ Voor 16% gewijzigd door rbaidjoe op 17-09-2020 06:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Er is ooit verbouwd en daar liepen verwarmingsbuizen (of koud en warm water)? Gaten zij gewoon dichtgesmeerd met "iets" met een afwijkende structuur ofzo.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 17-09-2020 06:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
een vochtmeter biedt uitkomst, bv zoiets: https://www.bol.com/nl/p/...5AdQ_0_30.41.ProductTitle

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timw02
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:36
Op de foto lastig te zien, is het een afwijkende structuur van de ondergrond of is het vocht?
Wij hadden recent een echt erge lekkage (3 cm lengte kit rand rondom de rvs doucheafvoer) hierdoor was de andere kant van de gips muur compleet door week en blaren onder de verf.

Lekdetectie via de verzekering erbij gehad om het probleem te zoeken. Eerst met de vochtmeter de ergste plek zoeken. En vervolgens met de warmtebeeldcamera en heet water kijken waar het vocht langs verplaatst.

In geval van TS dus een vocht meter regelen en kijken of de plekjes vochtiger zijn dan de rest van het plafond.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:42
Heeft de oude lamp daar gehangen en zijn de boor gaten misschien dicht gesmeerd?

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:56
WeetIkHetNou schreef op donderdag 17 september 2020 @ 06:41:
[...]

Wat ziet er niet goed uit dan? Hij lijkt mij vrij egaal en sluit voor zover ik kan zien netjes aan op de tegels.
Je bedoelt de kit? Die is prima! De voeg tussen de tegels is daar wat minder: Wat dieper -> blijft water in staan -> sijpelt mogelijk door. Ik heb echter geen idee hoe poreus dit soort voegen zijn....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:09

QuattroNL

It is I.

chaoscontrol schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:13:
Heeft de oude lamp daar gehangen en zijn de boor gaten misschien dicht gesmeerd?
Plausibel! Ze liggen in een rechte lijn naar de plek waar de lamp nu hangt.

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:41
Heb je een (kunststof) badkuip? Daar zitten vaak een soort stelpootjes onder. Als die niet goed gesteld zijn zien de kitranden langs de bovenzijde er goed uit, als je echter in het bad staat zakt de kuip een beetje en ontstaat er een kier waar vocht doorheen komt. Dat hoopt zich op en kan in de loop der tijden (en dat kan echt jaren zijn weet ik uit ervaring) doorslaan door het plafond daaronder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-06 09:09

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Druk een stuk wc papier tegen de vlek op het plafond. Als het nat is zie je dat super snel. Als het lekkage is, kan je je verzekeraar bellen en aangeven dat je lekkage hebt. Dan kan jij / of de verzekering een bedrijf laten komen. De kosten worden dan gedekt.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-06 08:29
Zou het kunnen dat er een leiding tussen de vloer en het plafond loopt?
Dan zou het kunnen dat er condens optreedt op die buis dat dan op je plafond druppelt.
De optie van herstelde boorgaten lijkt ook heel aannemelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door cadsite op 17-09-2020 09:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
De voeg is niet heel fraai en zou ik uitslijpen en nieuw invoegen. In een natte ruimte is het verstandig om onder het tegelwerk kimband en pasta toe te passen. Pasta liefst over het hele oppervlak, niet alleen in de hoeken. Dan ben je niet alleen van het voegwerk afhankelijk om de boel waterdicht te houden.

Overigens is mijn ervaring dat vocht op zo'n plek niet alleen van recht erboven hoeft te komen maar ook een onverwacht grote afstand kan afleggen door een betonplaat. Wij hadden ooit een balkonnetje wat aan een zijde aansloot op een buitenmuur van de buren. Toen er in de herfst eens wat meer blad dan gangbaar in de afvoer lag, is er wat water de muur in gaan lekken. Dat kwam niet op de binnenmuren op de verdieping of begane grond van de buren tevoorschijn. Het water kwam een meter of vier verder op de begane grond uit het lichtpunt in de fietsenberging lopen.

Fingers crossed dat het inderdaad gewoon verkleuring door een oud boorgat is. Je kunt een paar detailfoto's maken, liefst met lineaaltje of rolmaat met centimeter verdeling ernaast. Dan kun je met een paar dagen of weken goed zien of de plekken groter worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:38

PB-powell

Mr. Laziness

Zijn de vlekken overdag met alleen natuurlijk licht ook zichtbaar of wanneer het peertje wat hangt uit is?
Wij hadden na het schilderen van een van de slaapkamers ook 'rare vlekken' op de muur maar die bleken van de lamp zelf te komen.
Ik vind het zelf niet direct op lekkage lijken aangezien de vlekken een lichtere cirkel hebben dan de rest van het plafond en in het midden juist weer donker. Lijkt meer op, wat andere ook aangaven, op herstelde gaten in het plafond.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Na enige ervaring met lekkage kan ik zeggen dat je bij een flink lek gewoon grote waterplekken gaat zien, dat verspreidt zich in ieder geval niet in een perfecte cirkel. Bij kleine lekken gaat het vaak via de zijkant omlaag en zie je aan de rand muur plafond vocht.

Een vochtmeter biedt dan wel uitkomst als je twijfelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:58
Die donkere kring met een lichtere rand doet mij toch vocht vermoeden. Dichtgeplamuurde boorgaten hebben voor mij idee maar 1 kleur.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:41

Part

Helemaal niets.....

rbaidjoe schreef op donderdag 17 september 2020 @ 06:47:
Wat mij vooral opvalt is dat de vlekken in een rechte lijn liggen. Wellicht in de lijn van een stuk aan- of afvoerleiding? Dan ben je mogelijk heel hard aan de beurt (indien in beton gegoten)

Of loopt de lijn toevallig gelijk met een (badkamer / douche) wand / muur?
Ook bij kanaalplaten is lekkage meestal in een rechte lijn te zien. Als het water in de holle ruimte van de kanaalplaat komt zal het meestal over een grote lengte door het beton komen.

Afbeeldingslocatie: https://www.dehoop-pekso.nl/dynamisch/bibliotheek/cache/399_240_4_222_0_nl_kanaalplaat6.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

Sinds wanneer zie je de vlekken? En van wat voor materiaal is het plafond en hoe is het plafond behandeld?

Als je dit zelf niet te lang geleden strak gelatext hebt dan is het zeker opvallend. Als je zelf het plafond niet behandeld hebt zou het maar zo een dichtgesmeerd gat kunnen zijn. Je hebt tegenwoordig zo veel kant-en-klare opvulmiddelen op kleur, dat het mij niet zou verbazen als vorige bewoners dat gedaan hebben, met een licht(val) verschil als resultaat, wat dus alleen opvalt onder bijzondere hoeken.

Het voegje op de foto kan een keer goed schoongemaakt worden, maar lijkt mij niet de oorzaak. Water kan echter een stuk door vloer/plafond/whatever lopen voordat het er op het laagste punt uitkomt, dus als dit resultaat van een lek is, dan hoeft het lek er zeker niet recht boven te zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door EMP op 17-09-2020 15:51 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Xtince
Dank allen voor de reacties!
Ik had misschien wat meer info moeten geven.

Het betreft een nieuwbouw woning waarbij ik de badkamer casco heb laten opleveren. Het plafond is met betonnen platen die ik heb laten stucen na oplevering (vorig jaar april de woning betrokken, dus al anderhalf jaar geleden). Ik had er voorzover ik weet geen extra gaten in die de stucadoor heeft dichtgemaakt. Het is dus ook niet zo dat de lichtpunt is verplaatst en dus gaten zijn gedicht op betreffende plek. Daarnaast geen bad in de badkamer alleen inloopdouche.

Er lopen wel leidingen over de hele vloer in de badkamer en daarna in beton gegoten. Zie foto voor situatie voor betonstorting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFOTh5-GsEJ52p4Puta_SlJg-KU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V7MxxH3XHeoYWl0Qss09WPk8.jpg?f=user_large

Ik hoop niet dat de leidingen op de foto de lek veroorzaken, ben dan bang dat ik dan de hele vloer eruit kan rukken en uitboren. Of zie ik dat verkeerd.

Bij casco oplevering kan ik dus ook bij lekkage in de badkamer niet de aannemer aanspreken op garantie. Heb wel de aannemer van de badkamer al bericht maar die kon niet veel zeggen obv de fotos. Moest maar even afwachten.

Maar zal een verzekering dergelijke kosten dekken? Lees ook hier en daar dat de verzekering niet alles dekt.

Maar ik zal even eea opmeten en in de gaten houden of het groter wordt. Het is me pas gisteren opgevallen dus misschien ook net in het begin nog. Hopelijk is het vals alarm maar houdt me hart eerlijk gezegd vast. Ik zal ook even een vochtmeter aanschaffen om te kijken of het daadwerkelijk vochtiger is. Bij hand kon ik geen verschil voelen.

Nog tips? Of zeggen jullie niet wachten en meteen verzekering inschakelen en laat hun maar kijken?

• o1o92o2o
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-09-2020
Liggen de vlekken op een lijn in dezelfde richting als de kanalen van de kanaalplaat (mits er kanaalplaten gebruikt zijn dan). Hebben ze de kopse kanten van de kanaalplaten tijdens de bouw dichtgestopt?

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Aangezien je ook foto's hebt van de bouw van de badkamer, kun je herleiden waar de doorslag dan is? Liggen daar leidingen, hoe loopt de kanaalplaat op dat stuk (in het verlengde van de doorslag of haaks erop)? Je ziet op de foto hierboven hoe de platen liggen.

Maar als het lekt en het probleem is niet opgelost dan verwacht ik dat die plek groter wordt en/of op meer plaatsen vlekken zichtbaar gaan worden. Meestal verkleurt ook ook wel aardig (geel/beige) op den duur.

Verzekering dekt volgens mij meestal de gevolgschade en de kosten om het op te lossen (dus lek dichten). Het opnieuw afwerken (tegels etc) is voor eigen rekening. Maar dat moet je uiteraard in je eigen polisvoorwaarden kunnen terugvinden (ook het eventuele eigen risico).

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-06 22:23
Nijl schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:47:
Druk een stuk wc papier tegen de vlek op het plafond. Als het nat is zie je dat super snel. Als het lekkage is, kan je je verzekeraar bellen en aangeven dat je lekkage hebt. Dan kan jij / of de verzekering een bedrijf laten komen. De kosten worden dan gedekt.
Als blijkt dat de lekkage komt door slechte voegen/kitnaden, dan kun je fluiten naar elke vorm van vergoeding. En ja, dat is waar het vaak op uitkomt

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wie_is_het
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16:25
Geloof het of niet, ik heb vorige week een lamp proberen op te hangen in mijn eigen nieuwbouw en zeker een liter of 5 water opgevangen uit de holle ruimte van de kanaalplaatvloeren. Tijdens het stukken was er op die plaats ook wel een donkere kleur waar te nemen, maar we dachten dat het door de chapper kwam die water had gemorst. De bouw was al meer dan 2 jaar wind en waterdicht. Dus als je geluk hebt bij een ongeluk is het gewoon regenwater dat nog in de welfsels zit.
Na 2 weken met een opgerold keukenpapiertje is het droog en kan ik de lamp monteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sn-U5KkCpF-HEuPTyFwyHmwf5pU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WV8NMhRjg7BhsAi2kGyGdUS4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ZG2x7vlWSDQZtFQdwAsQtM7BMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xBHpIaTUK0LRhE1DKCxB4ykF.jpg?f=fotoalbum_large

Dus wil je weten dat je een lek hebt moet je een gaatje boren (tot in de holle ruimte en niet verder) en kijken als er water komt na het douchen, bad pakken of wasbak gebruiken. Bijwerken en beetje retoucheren kan altijd nog.

[ Voor 32% gewijzigd door wie_is_het op 17-09-2020 19:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:23
Bastien schreef op donderdag 17 september 2020 @ 19:11:
Verzekering dekt volgens mij meestal de gevolgschade en de kosten om het op te lossen (dus lek dichten). Het opnieuw afwerken (tegels etc) is voor eigen rekening. Maar dat moet je uiteraard in je eigen polisvoorwaarden kunnen terugvinden (ook het eventuele eigen risico).
Ligt aan de oorzaak van de schade. Mijn opstal dekt geen schade veroorzaakt door lekkende kitnaden maar dan wel weer door lekkende (afvoer) leidingen. Ik weet dit want ik heb nu ook een lekkage :P

Mijn verzekeraar zei ook dat er een lekdetectie moest plaatsvinden wanneer er geen overduidelijke oorzaak was. Die werd ook gedekt, mits een oorzaak gevonden werd en dit niet door kitnaden/voegwerk veroorzaakt werd. "Gelukkig" is de afvoerleiding die aansluit op het riool, ingegoten in de badkamervloer, het probleem dus alles is gedekt.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• Xtince
Bastien schreef op donderdag 17 september 2020 @ 19:11:
Aangezien je ook foto's hebt van de bouw van de badkamer, kun je herleiden waar de doorslag dan is? Liggen daar leidingen, hoe loopt de kanaalplaat op dat stuk (in het verlengde van de doorslag of haaks erop)? Je ziet op de foto hierboven hoe de platen liggen.

Maar als het lekt en het probleem is niet opgelost dan verwacht ik dat die plek groter wordt en/of op meer plaatsen vlekken zichtbaar gaan worden. Meestal verkleurt ook ook wel aardig (geel/beige) op den duur.
Wat bedoel je precies met de doorslag? De kanaalplaten (vanaf de foto bezien) lopen verticaal. Dus niet in lijn met de buizen zeg maar (die op de foto horizontaal lopen).

Stel er is lekkage in de leidingen en ik ben er met mijn ontdekking redelijk snel (dus bij het begin) bij. Hoelang duurt het ongeveer voordat het veel groter wordt en verkleurd? Want zoals gezegd kan ik het nu alleen zien als ik vanuit een bepaalde hoek kijk en niet als ik er recht onder sta. Neem aan dat je bij de lekkage van de leidingen snel kan gaan met grotere plekken en kleur? Of werkt dat niet zo?
o1o92o2o schreef op donderdag 17 september 2020 @ 19:10:
Liggen de vlekken op een lijn in dezelfde richting als de kanalen van de kanaalplaat (mits er kanaalplaten gebruikt zijn dan). Hebben ze de kopse kanten van de kanaalplaten tijdens de bouw dichtgestopt?
Ik zie de kanaalplaten helaas niet meer. Maar de vlekken zijn aardig op een rijtje. Mogelijk dat het naast elkaar in zon plaat zitten? Of bedoel je dat niet? Geen idee of ze dicht hebben gestopt eerlijk gezegd. Ik zag de gaten van de platen niet meer. Aangezien het tegen de muur aan was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• o1o92o2o
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-09-2020
Of ze die gaten op de kopse kant hebben dichtgestopt zie je alleen tijdens de bouw voor ze de isolatie er tegenaan plaatsen.

Met kanaalplaten kan lekkage zich via die kanalen een enorm eind verplaatsen. Het kan dan zijn dat je lekkage krijgt aan de andere kant van je huis.

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-05 10:36
In kanaalplaten willen nog wel eens ontwateringsgaatjes zitten, alleen zitten die dan in de breedte van de plaat, niet in de lengte. Dan zit er in de breedte van de plaat in elk kanaal een gaatje en zal de afstand tussen de gaatjes ongeveer 15 cm zijn. Als deze gaatjes niet goed open zijn (gemaakt) kan er water in de kanalen blijven zitten en dit kan er inderdaad een jaar later nog wel uit komen. Zo te zien zijn de kopse kanten in de leidingsleuven wel dichtgemaakt, dus dat zal op de kopse kanten van de plaat ook wel gebeurd zijn. Dat scheelt trouwens ook behoorlijk beton bij het aanstorten van de sleuven ;)
Mocht er 15 cm tussen de plakken zitten dan zou ik eerst net als @wie_is_het de gaatjes maar eens open prikken. Wel een emmer bij de hand houden, er kan behoorlijk water uit komen...
Mocht er water uit de gaatjes blijven komen, de meeste leidingen op de foto zijn van de vloerverwarming, als die lek is daalt ook je druk in de cv-installatie, daar kom je gauw genoeg achter. De waterleiding kun je af (laten) persen, dan weet je ook of die dicht is.
Dan blijft alleen de riolering nog over, dat is lastiger, maar dan is een camera-inspectie nog een optie.

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:12
Felicia schreef op donderdag 17 september 2020 @ 20:08:
[...]

Ligt aan de oorzaak van de schade. Mijn opstal dekt geen schade veroorzaakt door lekkende kitnaden maar dan wel weer door lekkende (afvoer) leidingen. Ik weet dit want ik heb nu ook een lekkage :P

Mijn verzekeraar zei ook dat er een lekdetectie moest plaatsvinden wanneer er geen overduidelijke oorzaak was. Die werd ook gedekt, mits een oorzaak gevonden werd en dit niet door kitnaden/voegwerk veroorzaakt werd. "Gelukkig" is de afvoerleiding die aansluit op het riool, ingegoten in de badkamervloer, het probleem dus alles is gedekt.
Dit is volgens mij wat het meeste gebeurd inderdaad. Een constructiefout vinden verzekeraars ook niet zo leuk trouwens. Heb je je watermeter al gecheckt? @Xtince Kan je meteen uitsluiten dat het een aanvoerleiding is. Anders ff wat kleurstof kopen, en in je douche gooien. Als je plafond dan geel wordt is het lek :+

@TS: Oh, en als je een lekdetectie gaat regelen. Doe het of via je verzekeraar, of via een grote erkende instantie (wellicht heeft je verzekeraar wat tips). Normale lekdetectie mag echt maximaal 500€ kosten. Net als bij slotenmakers, zijn er bedrijven die je rustig €1000+ laten aftikken.

[ Voor 11% gewijzigd door vuurtjih op 17-09-2020 22:20 ]

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xtince
Vandaag dan een vochtmeter thuis ontvangen en meteen even nagemeten. De plekken blijken niet vochtig te zijn. De plekken zijn ook niet groter geworden of van kleur veranderd, kan het alleen zien uit een bepaalde hoek. Ga dus uit van vals alarm. Ieder geval voor alle reacties en tips (voor het geval dat....).
Pagina: 1