Internet op bovenverdiepingen: 2e router/accespoint op modem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BlisterAMG
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-10 09:04
Situatie:
Zoals zoveel mensen werk ik ook veel thuis op dit moment. Hierbij merk ik dat mijn Wifi-signaal op de bovenverdiepingen en dan met name de zolder waar ik mijn werkplek heb, onvoldoende is. Mijn huidige situatie is de volgende:

- Internet via Ziggo, met een Cisco 3925 modem die in bridge mode staat
- Modem staat in de meterkast
- UTP kabel gaat via de kruipruimte naar de woonkamer waar deze uit de vloer komt
- Router is aangesloten op de UTP kabel: een RT-AC66U
- Deze router verzorgt het internet thuis en redt het niet goed genoeg tot de zolder (voor MS Teams sessies moet ik regelmatig een verdieping lager gaan zitten....)

In de meterkast zie ik een loze leiding naar boven, die ik nog wel moet checken of ik er een kabel doorheen krijg. Het idee is om vanuit de meterkast een UTP kabel naar boven te trekken. De vraag hierbij, waar ik verschillende dingen over lees:

Kan ik naast de kabel die al naar de woonkamer loopt een tweede UTP kabel inprikken die naar de zolder loopt? Daar zou ik dan een accesspoint op aan willen sluiten. Of moet ik een switch in de meterkast stoppen waar ik vervolgens de bestaande router in de woonkamer en de kabel naar de zolder op aansluit?

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je RT-AC66U heeft 4 gele Gbit-poorten toch? Daar kan je in totaal 4 UTP-kabels in prikken die dan "door het huis" gaan. En dan boven idd een AP aansluiten.

Of, zoals je aangeeft: een switch in de meterkast echter dat ga je pas volledig gebruiken als je meer dan 4 UTP vanuit meterkast door het huis wil trekken/

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Je hebt nu alleen je router in de woonkamer staan dus daar moet je vanuit naar zolder en niet vanaf je modem. Of je moet je modem uit bridge halen. Dan moet je je router instellen als accespoint(of kan weg) en kun je vanuit het modem in de meterkast met een kabel naar zolder.

Anders eventueel met een powerline bij je router en een andere op zolder met wifi ingebouwd.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je loopt hier tegen het vaker voorkomend probleem aan dat de ideale plek voor een router (waar kabels verdeeld worden, meestal meterkast) allerminst ideale plek is voor een WiFi-AP (in een open verblijfsruimte, zonder storende kabels en leidingen). Dat is waarom in meer professionele installaties AP's niet ingebouwd zijn in routers. Linksom of rechtsom moet er een router in de meterkast en AP's in woonkamer en boven. Makkelijkste is de router van de EPC3925 te gebruiken en de AC66U als AP instellen. Alternatief is de AC66U als router in meterkast plaatsen en twee nieuwe AP's kopen (voor woonkamer en zolder)

Ik sluit me aan bij advies hierboven, met uitzondering van powerline: als je een loze leiding hebt is een Ethernetkabel makkelijk te regelen en zowel goedkoper, sneller, betrouwbaarder als duurzamer dan een powerline lapmiddel. PLC zou je alleen moeten overwegen als er echt geen alternatief is, en dan nog beseffen dat er geen gegarandeerde minimumsnelheid of -betrouwbaarheid is met die dingen. Sommige mensen hebben goede ervaringen, andere totaal niet en je weet nooit op voorhand tot welke categorie jij gaat behoren. Juist omdat betrouwbare verbinding voor conf calls (betrekkelijk veeleisende toepassing) benodigd is, is PLC geen goed idee.

Oslik blyat! Oslik!

• BlisterAMG
Dank allen.

- Powerline was voor mij geen optie, om dezelfde reden als wat dion_b al aangaf: ik wil een betrouwbare verbinding. En als ik het nu doe, wil ik het zo goed mogelijk doen
- Idem voor wifi-versterkers.

Mijn beperking zit em ook in het feit dat de UTP kabel naar de router nu via de kruipruimte naar de woonkamer gaat. Als ik de Asus als router wil blijven gebruiken in de woonkamer, dan moet van daaruit een kabel naar de meterkast terug. Het gat in de vloer is helaas te klein, UTP kabel gaat niet meer passen. Plafond van de woonkamer heeft ook een gat, maar ook die is te smal, past geen tweede kabel naast de coax kabel. Daarbij komt die eerst uit in kinderkamer. Daar wil ik geen AP en het verleggen naar een andere kamer is nog meer gedoe.

Het verplaatsen van de Asus naar de meterkast om daar als router te fungeren, met 2 AP's op de zolder en in de woonkamer is een optie, maar dan moet ik in de woonkamer er weer voor zorgen dat ik in de AP kabels kan prikken (tv, shield, NAS).

De optie om de cisco uit bridge te halen en de Asus als AP te gebruiken en via de loze leiding (hopelijk is die zo loos als dat die er uit ziet) een kabel naar zolder trekken voor een AP op zolder (bijv een Ubiquiti AC Lite).

Zie ik hier iets over het hoofd nog?

Heeft het omzetten van mijn Asus van router naar AP nog gevolgen voor bijv de nu aangesloten NAS?

• jongetje
  • Nu online
Ik zou eerst controleren of je die loze leiding wel kunt gebruiken. Kan best ook in de badkamer uitkomen als voorziening voor een badkachel of wasmachine aansluiting bijv.

Als je de Asus als accespoint gaat gebruiken en je CIsco als router dan kun je dezelfde ip-rage configureren dan gaat het goed met je NAS. Eventueel wat port forwarding instellen.

• Nielless
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-09 11:17

Nielless

Born at a very young age.

BlisterAMG schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:32:
Heeft het omzetten van mijn Asus van router naar AP nog gevolgen voor bijv de nu aangesloten NAS?
Grote kans dat je NAS in een andere ip-range gaat zitten. Even naar DHCP zetten voor je alles omgooit en dan handmatig weer een nieuw ip geven

XBL: DeutscheHelm // STEAM: Nielles™

• BlisterAMG
jongetje schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:03:
Ik zou eerst controleren of je die loze leiding wel kunt gebruiken. Kan best ook in de badkamer uitkomen als voorziening voor een badkachel of wasmachine aansluiting bijv.
Dat is inderdaad ook mijn eerste zorg. Anders kan ik een nieuwe oplossing gaan bedenken.

Ga ik nog last krijgen van het feit dat ik op de modem de bridge modus uitzet? Deze gaat neem ik aan dan ook Wifi uitzenden, terwijl ik ook nog de asus in de woonkamer heb staan zenden. En met last bedoel ik dat ik dan twee wifi signalen heb op een vloeroppervlak van 8x5 meter

[ Voor 8% gewijzigd door BlisterAMG op 17-09-2020 14:44 . Reden: tekstueel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nielless schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:04:
[...]

Grote kans dat je NAS in een andere ip-range gaat zitten. Even naar DHCP zetten voor je alles omgooit en dan handmatig weer een nieuw ip geven
Meh, je kunt ook gewoon IP instellingen in AC66U noteren en die overnemen in de EPC3925. Dan hoef je behalve in de router niets te veranderen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

BlisterAMG schreef op donderdag 17 september 2020 @ 14:42:
[...]

Dat is inderdaad ook mijn eerste zorg. Anders kan ik een nieuwe oplossing gaan bedenken.

Ga ik nog last krijgen van het feit dat ik op de modem de bridge modus uitzet? Deze gaat neem ik aan dan ook Wifi uitzenden, terwijl ik ook nog de asus in de woonkamer heb staan zenden. En met last bedoel ik dat ik dan twee wifi signalen heb op een vloeroppervlak van 8x5 meter
Misschien kun je de asus router als access point op zolder zetten en in de woonkamer een simpele switch

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlisterAMG
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:03:
[...]

Misschien kun je de asus router als access point op zolder zetten en in de woonkamer een simpele switch
Ik had bewust de extra router gekocht voor beneden, omdat ik destijds de prestaties van de Ziggo modem belabberd vond. Dus dat is niet een optie. Maar het lijkt me dat, wanneer ik de modem niet meer in bridge mode heb staan, nog altijd het wifi-signaal kan uitzetten?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
BlisterAMG schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 18:28:
[...]
Maar het lijkt me dat, wanneer ik de modem niet meer in bridge mode heb staan, nog altijd het wifi-signaal kan uitzetten?!
Klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlisterAMG
Nou, kleine update. Er lijkt een loze leiding te zijn op zolder....

...maar dat is een andere dan die in de meterkast uitkomt... :/

Ik ga er, zonder te vertrouwen op een goede afloop nog wel een kabel doorheen proberen te duwen in de hoop dat ze met elkaar verbonden zijn, maar die kans lijkt me nihil (gele pvc buis beneden, "geribbelde" flexibele buis op zolder).

Alternatieven?
- toch nog proberen een 2e kabel langs bestaand gat waar de coax doorheen loopt te proppen. En dan tussen twee kamers een gat boren en het accesspoint op de eerste verdieping plaatsen.
- een oplossing zoals dubbel of triple pack tp-link deco M4 (of alternatieven) via WiFi met elkaar verbonden, Moet ik alleen kijken wat ik dan nog met de Asus ga doen.
-........ andere ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
BlisterAMG schreef op maandag 21 september 2020 @ 19:38:
gele pvc buis beneden, "geribbelde" flexibele buis op zolder.
Dat zegt niets. Als een huis gebouwd wordt, dan gaan eerst de leidingen in de vloer. Dan komt de dek vloer erop. Dan pas komen de binnenmuren en wordt daar het leidingwerk op aangesloten. Het is dus (bijna) nooit 1 lengte buis, dat is trouwens nooit zo lang. Is dus helemaal niet gek als iemand er een stuk flexibele buis op aangesloten heeft. Probeer het eerst eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:31
afhankelijk van de leeftijd vh huis kan je misschien de verwarmings buizen wel volgen tot boven

ook dom, maar zet je stofzuiger is op die lege buis... kijken waar ie lucht zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlisterAMG
ijske schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:19:
[...]

afhankelijk van de leeftijd vh huis kan je misschien de verwarmings buizen wel volgen tot boven

ook dom, maar zet je stofzuiger is op die lege buis... kijken waar ie lucht zuigt
Helemaal niet dom! Werkte perfect. Conclusie: de buis loopt door tot zolder. Volgende stap is trekveer en UTP kabel erdoorheen trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
BlisterAMG schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:37:
[...]

Helemaal niet dom! Werkte perfect. Conclusie: de buis loopt door tot zolder. Volgende stap is trekveer en UTP kabel erdoorheen trekken.
ok,cassettebandje erdoorzuigen ,dan touwtje , dan trekveer , dan utp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:46
nice, de oude stofzuiger casettebandjes truuk. Welke tweaker is er niet mee oud geworden :P

Je kunt voor 80 euro een ac lite kopen, hele goede keus. Wel goed opletten op de Asus dat je de instellingen goed gelijk zet anders krijg je roaming gedoe

Kan prima werken overigens, ik gebruik al jaren de Experiabox samen een unifi ac lite. Prima verbinding en geen roaming gedoe :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlisterAMG
Het werd wel tijd voor een update.

De kabel is getrokken naar de zolder (Cat6 FTP kabel).
Daarnaast is de Cisco modem van Ziggo de deur uit en staat er een gloednieuwe Connectbox. Deze staat niet in bridge mode. Ik heb wel Wifi uitgeschakeld.

In de woonkamer heb ik de Asus RT-AC66U in de settings omgezet naar AP-mode (via setting menu Adminstration).

Op zolder staat de iets oudere, ergens anders overbodige Asus RT-N66U. Ook deze via dezelfde settings omgezet naar AP-mode. Beide asussen zijn aangesloten via de LAN poort en dus niet WAN (lijkt mij correct).

Resultaat:

In de woonkamer heb ik draadloos op 5ghz nog altijd de 250Mbps op de Asus van beneden. Op zolder is dit echter maximaal 90Mbps, uiteraard verbonden op de Asus van de zolder. Beperkingen liggen als het goed is niet aan die router. De upload haal ik wel maximaal. Ook bedraad getest: ook dan haal ik maximaal een download van 90Mbps.

Wat ben ik hier nog vergeten?

* moet ik qua settings toch nog iets anders?
* kan het zijn dat de kabel niet goed geknepen is (de stekkertjes op de kabel?).
* iets anders?

Daarna zit ik nog met de vraag wat het handigst is qua SSID voor de 4 "toegangen", 2x 2.4 en 2x 5. In de woonkamer wil ik verbonden zijn aan de asus beneden, op zolder aan die van de zolder en op de slaapkamer ook op die van de zolder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 20:31
Als ik zo op Asus kijk dan zijn jou snelheden nog niet zo gek.
Ben niet heel thuis met de 802.11 protocollen maar die ASUS ondersteund alleen IEEE 802.11a, IEEE 802.11b, IEEE 802.11g, IEEE 802.11n.

Op de main pagina staat zelfs de top snelheid van 64,2 Mbps alleen niet of dit 2,4 of 5Ghz is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlisterAMG
Arthion-nl schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 06:52:
Als ik zo op Asus kijk dan zijn jou snelheden nog niet zo gek.
Ben niet heel thuis met de 802.11 protocollen maar die ASUS ondersteund alleen IEEE 802.11a, IEEE 802.11b, IEEE 802.11g, IEEE 802.11n.

Op de main pagina staat zelfs de top snelheid van 64,2 Mbps alleen niet of dit 2,4 of 5Ghz is..
Dan staar ik me wellicht, voor Wi-Fi, te blind op de 450Mbps concurrent die op de doos en specs staat. Dit zijn theoretische snelheden. Op deze site zie ik daar ook een staatje van voorbij komen.

Wat ik dan nog wel vreemd vindt is het feit dat ik bedraad ook dezelfde snelheden haal. Dit terwijl de poorten op de router 10/100/1000 zijn. Ik snap niet waarom dán de hogere snelheden niet behaald kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
Heb je al eens in de GUI gekeken of hij daar aangeeft wat voor verbinding je hebt? Op mijn Asus RT-AC5300 kon ik altijd de link verbinding zien of deze 10/100/1000 is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
BlisterAMG schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 21:14:Op zolder is dit echter maximaal 90Mbps,
vrij zeker slechte utp stekkers... hang de kabel maar is rechtstreeks aan de flaptop, zal wel 100mbps connectie aangeven grote kans :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlisterAMG
Arthion-nl schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 16:35:
Heb je al eens in de GUI gekeken of hij daar aangeeft wat voor verbinding je hebt? Op mijn Asus RT-AC5300 kon ik altijd de link verbinding zien of deze 10/100/1000 is.
Ik kan dit niet vinden in de GUI. Mocht je weten waar, dan hoor ik het graag, al heb ik overal gekeken.
ijske schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 16:36:
[...]

vrij zeker slechte utp stekkers... hang de kabel maar is rechtstreeks aan de flaptop, zal wel 100mbps connectie aangeven grote kans :)
Mijn prive laptop heeft geen aansluiting voor UTP en mijn werklaptop wil de UTP kabel niet herkennen. Mogelijk uitgeschakeld op de laptop al lijkt mij dat sterk. Maar de kabel moet het wel doen want ik heb wel verbinding op de router als die op de router is aangesloten.

Eerst even een andere laptop zien te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
99.999999% verkeerd geknepen kabel
Bij een slecht geknepen kabel krijg je vaak dat niet ieder apparaat hem herkend maar ook vaak max100mbit

Heb je wel bv de goede kleurvolgorde gebruikt?

1. Wit-oranje
2. Oranje
3. Wit-groen
4. Blauw
5. Wit-blauw
6. Groen
7. Wit-bruin
8. Bruin

Of welke utp kabel gebruik je?

[ Voor 26% gewijzigd door laurens0619 op 28-10-2020 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlisterAMG
laurens0619 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:15:
99.999999% verkeerd geknepen kabel
Bij een slecht geknepen kabel krijg je vaak dat niet ieder apparaat hem herkend maar ook vaak max100mbit

Heb je wel bv de goede kleurvolgorde gebruikt?

1. Wit-oranje
2. Oranje
3. Wit-groen
4. Blauw
5. Wit-blauw
6. Groen
7. Wit-bruin
8. Bruin

Of welke utp kabel gebruik je?
Ja heb heel goed op de kleuren gelet, maar was wel de eerste keer dat ik dat deed. Wellicht verkeerd geknepen. Een FTP Cat 6 kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Heb je link van de kabel? Stugge kern? Geen cca?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthion-nl
Op de main page van ASUS offical zag ik dit ook niet staan maar mijn bij mij oude asus stond dit direct op de main page als ik inlogte rechts ongeveer in het midden 4 lan verbindingen.

Overigens ik weet niet wat voor schoentjes jij gebruikt hebt maar ik gebruik deze en je kan dan in principe niet meer mis knippen. Ik vind die hulp stukjes top dingen zolang je weet wat je doet :)

Als je de kabel wilt uitsluiten zou het mooi zijn als je aan beide zijde van de kabel (dus geen router/ap er tussen) 2 laptops of pc zet en een iperf test doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlisterAMG
laurens0619 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:08:
Heb je link van de kabel? Stugge kern? Geen cca?
Ik heb zelf de doos niet. Het was een restant van een rol. Met hetgeen wat ik op de kabel vindt, moet het haast deze zijn:

https://nedis.com/en-us/p...rk-cable-solid-100-m-grey

Op de kabel staat dit vermeld:
NEDIS SYSTEM CABLE FTP CAT6 4 pairs 24AWG Stranded ISO 11801 250MHz www.nedis.com SC 12454 34M

De binnenkant zag er zo uit

Afbeeldingslocatie: https://cdn.nedis.com/images/products_high_res/CCBGFTP6GY100S_P45.JPG

Waarbij er in het midden een plastic 'core' zat in de vorm van een + waar de 4 paartjes in lagen.

Heb helaas nog niet met een laptop kunnen testen om te kijken of die 10/100/1000 aan zou geven. Op deze momenten mis je dergelijke poorten op je laptop...
Pagina: 1