nieuwe GPU, wat nog meer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Raxious
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-01 10:37
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Ik ben niet super specifiek op zoek naar iets nieuws, maar meer zoekende naar wat ik precies kan vervangen. Mijn huidge systeem bestaat uit:

Ryzen 5 1600
16GB geheugen
Asus Prime B350-plus
Geforce 1070 ti
Corsair RM550x

Zoals jullie kunnen zien is dit systeem toch wel echt aan vervangen toe. Het doel is om een RTX 3080 te halen, en eventueel een Ryzen 4xxx serie (mocht deze volgende maand worden aangekondigd, anders wordt het wss een 3600 ofzo).

Ik vraag mij echter af of ik dan ook direct de voeding en het moederbord moet vervangen. Ik weet dat mijn huidige moederbord dmv een bios update ook de 3xxx series draait van Ryzen.

Wat is je budget?
Natuurlijk zo min mogelijk, hoe minder ik hoef te upgraden des te beter ;)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
nvt

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Systeem wordt atm gebruikt voor werk, maar hoofdzakelijk voor gamen. Game op 1080p, dus super fancy apparatuur is allemaal niet nodig. Ben ik niet van plan om op kort termijn de overstap te gaan maken naar 4k voor mijn PC. Hoogstens misschien een andere monitor voor 1440p, maar zelfs dat betwijfel ik.

edit:
Wat betreft het systeem verkopen, huidige GPU is niet van mij, en ik zou voor het gemak ook de SSD eruit halen om in een nieuw systeem te gooien. Verwacht dan niet dat je heel veel waarde overhoud :+

[ Voor 6% gewijzigd door Raxious op 16-09-2020 21:19 ]

Alle reacties

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:34
Zoals jullie kunnen zien is dit systeem toch wel echt aan vervangen toe.
Dat vind ik héél erg meevallen. Zowel je processor als videokaart zijn zo'n 2 generaties oud. Vergeleken met de gemiddelde ~6-8 jaar oude systemen die je hier vaak voorbij ziet komen is dat nog poepjong :+

Wil je upgraden om maar weer wat nieuws te hebben, of merk je in bepaalde zaken/games dat het niet zo soepel loopt als je zou willen? Zo ja, waarin is dat dan?

Qua gamen zou ik vooral eens beginnen met een nieuwe videokaart, en niet direct alles gaan upgraden.

The devil is in the details.

• Raxious
Hahn schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:05:
[...]

Dat vind ik héél erg meevallen. Zowel je processor als videokaart zijn zo'n 2 generaties oud. Vergeleken met de gemiddelde ~6-8 jaar oude systemen die je hier vaak voorbij ziet komen is dat nog poepjong :+

Wil je upgraden om maar weer wat nieuws te hebben, of merk je in bepaalde zaken/games dat het niet zo soepel loopt als je zou willen? Zo ja, waarin is dat dan?

Qua gamen zou ik vooral eens beginnen met een nieuwe videokaart, en niet direct alles gaan upgraden.
Nouja, ik haal geen super fps in bijv. Witcher 3 met wat mods en zou dat toch best leuk vinden om op een consistant 60 fps te kunnen draaien. Wat betreft de leeftijd van het systeem, het is toch al weer zo'n 3 jaar oud. Ik merk met sommige nieuwe games dat die inderdaad niet super draaien.

Eigenlijk draaide ik op een 1060, maar deze is gesneuveld en heb nu tijdelijk een 1070 ti van iemand in bruikleen, dus die moet weer terug. Ik ben bang dat wanneer ik de GPU upgrade naar een 3080, ik mogelijk alsnog issues ga ondervinden ivm de cpu, maar dat is atm meer een aanname.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:19
3080 moet vanwege het hoge verbruik gevoed worden door 2 aparte PEG kabel. Helaas is dat met een RM550x niet mogelijk.
Ryzen 5 1600 gaat het erg moeilijk krijgen met een 3080 omdat die cpu qua IPC en kloksnelheid niet mee kan komen met de nieuwste generatie cpu's. Zie hier wat bijv een 3600 doet. Jouw 1600 zit daar nog 20% onder. Zonde van zo'n dure videokaart als je er maar 70% van de prestaties uit kunt halen. Het is haast beter het gehele systeem te verkopen en compleet nieuw te bouwen.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-01 16:09
Uszka schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:13:
Zonde van zo'n dure videokaart als je er maar 70% van de prestaties uit kunt halen. Het is haast beter het gehele systeem te verkopen en compleet nieuw te bouwen.
Dat vind ik nou zonde. Ook omdat TS op 1080p wil spelen. Is een RTX 3070 niet beter en pas upgraden op AM5?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:34
Raxious schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:13:
[...]

Ik ben bang dat wanneer ik de GPU upgrade naar een 3080, ik mogelijk alsnog issues ga ondervinden ivm de cpu, maar dat is atm meer een aanname.
Zelfs al is dat zo, dan koop je na een week/maand/jaar toch nog een nieuwe processor.

Een computer is geen auto waarbij je alles in één keer moet kopen :P Je kan prima 1 onderdeel kopen, kijken of dat genoeg winst behaalt, en zo ja, mooi, klaar. Zo nee, dan kan je alsnog andere onderdelen upgraden.

The devil is in the details.

• Raxious
Uszka schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:13:
3080 moet vanwege het hoge verbruik gevoed worden door 2 aparte PEG kabel. Helaas is dat met een RM550x niet mogelijk.
Ryzen 5 1600 gaat het erg moeilijk krijgen met een 3080 omdat die cpu qua IPC en kloksnelheid niet mee kan komen met de nieuwste generatie cpu's. Zie hier wat bijv een 3600 doet. Jouw 1600 zit daar nog 20% onder. Zonde van zo'n dure videokaart als je er maar 70% van de prestaties uit kunt halen. Het is haast beter het gehele systeem te verkopen en compleet nieuw te bouwen.
Heb ik wel overwogen, maar zoals ik al zei is mijn huidige GPU in bruikleen, denk niet dat zo'n systeempje zonder GPU echt wat oplevert.
Djarune schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:15:
[...]

Dat vind ik nou zonde. Ook omdat TS op 1080p wil spelen. Is een RTX 3070 niet beter en pas upgraden op AM5?
Wat betreft de 3070, dat zou dan eerst nog afwachten zijn wat daar de resultaten van zijn voordat ik die overweging zou maken.
Hahn schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:15:
[...]

Zelfs al is dat zo, dan koop je na een week/maand/jaar toch nog een nieuwe processor.

Een computer is geen auto waarbij je alles in één keer moet kopen :P Je kan prima 1 onderdeel kopen, kijken of dat genoeg winst behaalt, en zo ja, mooi, klaar. Zo nee, dan kan je alsnog andere onderdelen upgraden.
Is ook zo, dit zou ook nog een optie kunnen zijn.
Pagina: 1