Systeemeisen file server 2020

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iphonevanmark
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11-02-2022
Een klein beetje achtergrond. Ik heb een basiskennis van computers, maar ben zeker geen gevorderde.

Op dit moment gebruiken we Google Drive Unlimited als onze Cloud backup oplossing. Wij kwamen van een Windows fileserver meer dan 5 jaar terug, en besloten toen voor meer stabiliteit te gaan (werden gek van de dagelijkse Windows security updates) en kozen toen voor een NAS server van Synology en gebruikte hun OS. Over het algemeen ging het goed. Alleen nu merken we hele nare kuren in hun manier van synchroniseren met Google en zijn we toe aan de volgende stap waarbij stabiliteit voorop staat.

We willen dus een OS gebruiken waar Google zelf voor ontwikkeld en niet een derde partij, dus dan kom je op Windows of Mac voor de nieuwe fileserver. Nu gebruiken de medewerkers (10) voornamelijk Mac computers, dus zit ik te denken aan de volgende fileserver setup.

Mac Mini
3,6‑GHz quad‑core Intel Core i3-processor van de 8e generatie
8 GB 2666‑MHz DDR4‑geheugen
Intel UHD Graphics 630
PCIe‑SSD van 256 GB¹

In combinatie met de:
LaCie 2big RAID USB 3.1 16TB

Waar is het voor bedoelt?
De bestanden waar we mee werken zijn vaak groot, om alle Macs met Google te synchroniseren is geen optie (te weinig ruimte) en Google File Stream gaat ook niet werken daar zijn de bestanden die je moet binnen halen te groot voor (kan je lang wachten) en ook werkt het niet fijn met In-Design. Dus het idee is. De fileserver moet lekker veel opslag hebben, we hebben nu 8TB dus 16TB is al dubbel zo fijn. Die synchroniseert op zijn gemakje met Google (downloaden/uploaden) en de designers lezen/schrijven via het netwerk.

Nu heb ik een paar vragen:
1. Is de i3 processor al overkill of kunnen we beter voor de i5 gaan?
2. Ons netwerk draait op Gigabit Ethernet (1000 Mbps). Met die snelheid gaat het naar de Mac Mini. Eenmaal bij de Mac Mini moet het weggeschreven worden. Daarvoor gaat het door een USB 3.1 kabel (10GB/S) naar een harde schijf die met 100MB/S data wegschrijft. Dan is de harde schijf toch de bottleneck? Een bestand van 30GB, 30.000MB/S gedeeld door 100MB/S doe je dan 5 minuten over om weg te schrijven beredeneer ik dat goed? Of is praktijk anders?
3. Er is ook een Thunderbolt 3 harde schijf van Lacie (40GB/S), maar dat lijkt me in ons geval helemaal niet de overweging waard.

Ben heel nieuwsgierig hoe jullie, kenners, hier over denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Als je meerdere designers hebt die 1 schijf benaderen dan wordt het geen feest met de performance.
Het lijkt een bedrijfsoplossing en dan zou ik echt niet met een client systeem en USB schijf aan de gang gaan.

Doe dan een zelfbouw Windows server met degelijke storage-oplossing.

Ik vind jouw voorstel heel geschikt voor thuis, als het allemaal niet zo belangrijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Google synchroniseert in principe niet met servers, dat gezegd hebbende is de oplossing simpel zet er PC tussen die je laat laat backuppen naar Google drive met bijvoorbeeld Syncback. Op deze manier heb ik in het verleden wel een VM windows 2008 server naar Google laten sync door een extra VM met Windows en Syncback. Werkte perfect iedere nacht 2,5 Gb. Kijk wel of je upload snelheid groot genoeg is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Dat Lacie ding wat je post is volgens mij meer consumenten spul. Ik zou een NAS uitzoeken. Begrijp ik het goed dat je je Google opslag als back-up beschouwt of heb je daar nog een andere oplossing voor?

Die Macmini kan je net zo goed achterwege laten als het alleen om opslag van data gaat. Dan zou ik eerder wat meer investeren in de genoemde NAS en goede garantie.

Of koop een extra NAS die je als onsite back-upsysteem gebruikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

iphonevanmark schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:11:
... Ik heb een basiskennis van computers, maar ben zeker geen gevorderde...
Imho moet je dan niet gaan prutsen als semi-systeembeheerder maar de benodigde kennis inhuren
Heb je al eens uitgerekend wat het kost als al die 10 medewerkers een dagje stil zitten?
Zou dat niet opwegen tegen de beheersbare kosten van een professionele systeembeheerder?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• iphonevanmark
Hann1BaL
"Als je meerdere designers hebt die 1 schijf benaderen dan wordt het geen feest met de performance.
Het lijkt een bedrijfsoplossing en dan zou ik echt niet met een client systeem en USB schijf aan de gang gaan."

Het is ook een bedrijfsoplossing voor een klein MKB bedrijf met op dit moment twee designers (max 3) die naar de schijf schrijven. Wat is de motivatie voor niet in de weer gaan met USB schijf? Wat gaat er dan mis? Maakt het wel makkelijk vervangbaar en als de schrijfsnelheid toch de bottleneck is, wat maakt een USB kabel of de kabel die naar een interne harde schijf gaat dan uit?

• iphonevanmark
Frogmen
Google synchroniseert in principe niet met servers, dat gezegd hebbende is de oplossing simpel zet er PC tussen die je laat laat backuppen naar Google drive met bijvoorbeeld Syncback.

Syncback is ook een tool van derde, ik wil graag de originele sync software van Google gebruiken. Dus een PC er tussen kan alsnog, alleen voor nu week ik dus uit naar Mac ipv Windows. Wat zou een reden zijn niet voor Mac te gaan?

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

iphonevanmark schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:25:
Hann1BaL
"Als je meerdere designers hebt die 1 schijf benaderen dan wordt het geen feest met de performance.
Het lijkt een bedrijfsoplossing en dan zou ik echt niet met een client systeem en USB schijf aan de gang gaan."

Het is ook een bedrijfsoplossing voor een klein MKB bedrijf met op dit moment twee designers (max 3) die naar de schijf schrijven. Wat is de motivatie voor niet in de weer gaan met USB schijf? Wat gaat er dan mis? Maakt het wel makkelijk vervangbaar en als de schrijfsnelheid toch de bottleneck is, wat maakt een USB kabel of de kabel die naar een interne harde schijf gaat dan uit?
USB schijf kapot: Access naar data weg.
Zelfs voor een klein bedrijf zou ik het niet adviseren.

Wat ik je sowieso zou adviseren, wat al eerder is genoemd: Bel eens iemand die dit als beroep.

• iphonevanmark
hmmmmmmmmmpf
Dat Lacie ding wat je post is volgens mij meer consumenten spul. Ik zou een NAS uitzoeken. Begrijp ik het goed dat je je Google opslag als back-up beschouwt of heb je daar nog een andere oplossing voor?

Ja dus. Google synchroniseert via 'Backup en synchronisatie'-software met de fileserver. Gezien de Cloud Unlimited is, vertellen wij Backup en Synchronisatie welke folders het moet synchroniseren met de fileserver. Hier hebben de designers via het netwerk direct toegang tot. Zodra ze wijzigingen doen, worden die automatisch via dezelfde software gesynchroniseerd met de Cloud. Vaak gaat het om veel grote bestanden, dus als zij de computers afsluiten dan haalt de fileserver de achterstand in, in de avond.

Die Macmini kan je net zo goed achterwege laten als het alleen om opslag van data gaat.

Het is wel iets meer dan opslag. Het is meer een doorgeefluik naar de Cloud. We zijn niet van plan lokaal een backup te plaatsen. Wilde Lacie daarom ook in Raid 0 laten staan.

• Frogmen
  • Niet online
@iphonevanmark Het kan ook prima op een Mac maakt niet uit. Wat je eigenlijk doet is zorgen dat je verbinding heb met de fileserver (of of share) en dat er Google drive file stream draait (maakt ook een share) vervolgens laat je daar een backup tussen lopen. MacOS heeft er ook vast tools voor.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• iphonevanmark
Hann1BaL
Ik snap je punt hoor van "bel eens iemand die dit als beroep heeft". Maar dacht alvast wat voorkennis op te doen op dit forum. Kan nooit kwaad.

Frogmen
Het ging me ook niet om of het werkt, want heb al wat geslaagde experimenten gedaan. Wilde alleen weten hoeveel processor krijgt een fileserver die veel synchroniseert met de cloud nodig zou hebben en of in deze dus een i3 al voldoende zou zijn. En wilde iets meer kennis op doen in de snelheid van harde schijven. Want heb op internet van alles gevonden wat betreft harde schijf optimalisatie dan wordt natuurlijk SSD naar voren geschoven, alleen die is voor de hoeveelheid data die we nodig hebben nog niet handig (lees prijzig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 15:42

lier

MikroTik nerd

iphonevanmark schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:39:
Want heb op internet van alles gevonden wat betreft harde schijf optimalisatie dan wordt natuurlijk SSD naar voren geschoven, alleen die is voor de hoeveelheid data die we nodig hebben nog niet handig (lees prijzig).
Dan ben ik toch wel heel benieuwd hoeveel budget hiervoor gereserveerd is!?

Ben niet heel erg onder de indruk van je huidige aanpak. Tuurlijk, best leuk om dit met een Mac op te gaan lossen, maar weet jij hoe dat (client) OS om gaat met locking? Welk protocol wil je gaan aanbieden? Ga je bijvoorbeeld met Samba draaien? En hoe ga je rechten inrichten? Simultaan bewerken?

Daarnaast start je dit topic met een oplossing zonder goed het probleem te beschrijven (lees ook de requirements van de nieuwe omgeving). Niet voor niets dat je veel reacties krijgt over dit door iemand met verstand op te laten pakken.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:39
Vraag me af wat de workflow bij jullie in het bedrijf is, en of je alle projecten ten alle tijden snel beschikbaar moet hebben. Werk zelf ook in de creative sector en toen we (30 designers + 60 dev) nog een fileserver hadden werken we met 2 servers, waarbij 1 ingezet werd voor snelheid (actuele projecten) en 1 voor ruimte (archive projecten). Misschien is dat een idee?

(Ondertussen zitten we volledig in cloud met Dropbox Enterprise, Dropbox synct ook lokaal via LAN als je samen werkt op een project)

[ Voor 7% gewijzigd door heiyu op 17-09-2020 14:12 ]

Anoniem: 316512

iphonevanmark schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:35:
hmmmmmmmmmpf

Ja dus. Google synchroniseert via 'Backup en synchronisatie'-software met de fileserver. Gezien de Cloud Unlimited is, vertellen wij Backup en Synchronisatie welke folders het moet synchroniseren met de fileserver. Hier hebben de designers via het netwerk direct toegang tot. Zodra ze wijzigingen doen, worden die automatisch via dezelfde software gesynchroniseerd met de Cloud. Vaak gaat het om veel grote bestanden, dus als zij de computers afsluiten dan haalt de fileserver de achterstand in, in de avond.

Die Macmini kan je net zo goed achterwege laten als het alleen om opslag van data gaat.

Het is wel iets meer dan opslag. Het is meer een doorgeefluik naar de Cloud. We zijn niet van plan lokaal een backup te plaatsen. Wilde Lacie daarom ook in Raid 0 laten staan.
Een goede NAS kan ook syncen naar een cloudoplossing.

• iphonevanmark
lier
Dan ben ik toch wel heel benieuwd hoeveel budget hiervoor gereserveerd is!?
Ca. €2.000

Ben niet heel erg onder de indruk van je huidige aanpak.
Dat snap ik, sorry daarvoor.

Hoe de OS om gaat met locking?
Je kunt bestanden markeren voor locking in Mac, anders dan dat is het gewoon wie er maar naar wegschrijft.

Welk protocol wil je gaan aanbieden?
Bedoel je netwerk protocol want dan het liefst AFP. Hier hebben we de meest stabiele netwerk verbinding mee ervaren.

Ga je bijvoorbeeld met Samba draaien?
Als we Mac gebruiken hebben we Samba niet nodig gezien de computers in het netwerk ook allemaal Apple computers zijn en via de AFP met de server kunnen communiceren.

En hoe ga je rechten inrichten? Simultaan bewerken?
Volgens mij is simultaan bewerken altijd problematisch zeker als je gelijktijdig in een Word-document werkt. Voor dit gedeelte maken we voornamelijk gebruik van Google Apps zoals Google Doc dat je gelijktijdig in documenten kan werken. Voor waar de server voor bedoelt is In-Design documenten, Fotografie en Audiovisueel wordt er goed overlegd wie waar in zit. We stellen verder ook geen rechten in of afgeschermde gebieden. Alle designers hebben volledig lees en schrijfrechten op de hele folder.

Daarnaast start je dit topic met een oplossing zonder goed het probleem te beschrijven
Je hebt 100% gelijk. De titel van de topic is ook misleidend besef ik nu. Op YouTube had ik video's gezien van mensen die hun oude 2012 Mac Mini server hadden omgebouwd tot fileserver en er dus een Lacie aan vast hadden gekoppeld. Eigenlijk gaat dit topic over twee belangrijke punten (1) is de processor kracht erg belangrijk bij het uitkiezen van een fileserver (2) klopt mijn verhaal over de snelheid bij het wegschrijven van data dat de harde schijf op dit moment de bottleneck is.

• iphonevanmark
heiyu
Vraag me af wat de workflow bij jullie in het bedrijf is, en of je alle projecten ten alle tijden snel beschikbaar moet hebben. Werk zelf ook in de creative sector en toen we (30 designers + 60 dev) nog een fileserver hadden werken we met 2 servers, waarbij 1 ingezet werd voor snelheid (actuele projecten) en 1 voor ruimte (archive projecten). Misschien is dat een idee?

Nee, net zoals bij jullie hebben we het niet nodig dat alle projecten snel beschikbaar moeten zijn. Het gaat inderdaad om de lopende projecten. Zoals Magazines waar momenteel gewerkt wordt. De afgeronde magazines worden gepackaged en gearchiveerd in de cloud. Die 2 servers klinkt interessant. Welke setup had jij toen?

• iphonevanmark
hmmmmmmmmm
Ik geloof best dat er NAS zijn die goed kunnen synchroniseren met de Cloud zoals SugerSync enzo, maar zoals ik al aangaf we hadden wat slechte ervaringen met de Synology NAS server. Die synchroniseert voornamelijk van de fileserver naar de cloud en niet andersom. Als we bijvoorbeeld vanuit de Cloud een folder verplaatste weg uit de synchronisatie folder, dan pikte die dat niet goed op terwijl de tools van Google zelf zorgen dat ze daadwerkelijk goed in sync zijn. Folder in cloud weg op disk ook en vice versa.

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:39
iphonevanmark schreef op donderdag 17 september 2020 @ 14:50: Die 2 servers klinkt interessant. Welke setup had jij toen?
Weet niet de technische specificaties maar was een Windows File Server en een hok vol apparatuur in 19inch racks. (Heel het team werkt op Mac's.) De load op server werd zo wel verspreid tussen archive en lopende projecten.

Inmiddels alles op Dropbox selective Sync. Projecten waar je momenteel aan werkt lokaal in sync met Dropbox. Oude projecten alleen in Dropbox.

[ Voor 15% gewijzigd door heiyu op 17-09-2020 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iphonevanmark
Bedankt voor al het meedenken guys. Ik neem jullie advies mee en schakel een computerbedrijf in bij mij in de buurt. Ik denk dat jullie gelijk hebben dat een Mac Mini zware overkill is en dat budget beter in andere oplossingen gestoken kan worden, daar heb ik nu hulp bij ingeschakeld. Nogmaals bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@iphonevanmark Het voordeel van een sync/cloud dienst zoals dropbox is je alles lokaal kunt hebben staan. Er gaat qua snelheid niks boven lokaal, wil je bijv een lokale ssd evenaren dan zit je toch tegen een 10GB netwerk en flinke storage aan te kijken lijkt me. Dus ik zou zeker de kosten voor genoeg lokale storage en een clouddienst afzetten tegen een server op locatie. Dus wat @heiyu beschrijft kan prima werken. Bedrijfje hier waar ik wel eens kom werken ook veel met grote media files en doen alles met dropbox. Willen ze naar een lokale server dan moet er eerst flink geinvesteerd worden in 10GB, een server, en veel snelle opslag.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iphonevanmark
Ja, zoals ik al beschreef gebruiken wij niet Dropbox maar Google Drive, maar komt op hetzelfde neer.
We gebruiken inderdaad ook selective sync voor archiveren en voor de huidige projecten. Dat werkt fijn inderdaad.

10GB lijkt mij een beetje een toekomst verhaal, zojuist gekeken naar de CAT6 kabels die halen een max snelheid van 1000 Mbit/s dus dan zouden we de switch, kabels en pc moeten aanpassen om er optimaal gebruik van te kunnen maken intern en dan nog haal je die snelheden niet met het wegschrijven en lezen van je bestanden met je harde schijf. Zelfs SSD komt met moeite bij 1GB. Wat natuurlijk een hele verbetering is van 100Mbit. Voornamelijk dit laatste vind ik wel interessant om eens te kijken naar Hard Disk Cache en daar wat meer over te lezen.
Pagina: 1