I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500
[ Voor 44% gewijzigd door Nielson op 16-09-2020 14:02 ]
Ik zou het zeker met een zoeker doen. Daar waar je het dan niet meer kan vinden op basis van inschatting en voorzichtig breken 😄
Life is not about specs, it is about joy!
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
ook is er veel gehobbyt in het huis en zijn nergens fotos van gemaakt.....
Ik heb een aantal leidingzoekers geprobeerd in mijn leven en eigenlijk nooit echt een geweldige gevonden.
Als iemand een linkje heeft voor een goed werkende dan hoor ik dat graag.
I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500
Dat is mijn ervaring ook.maubaan schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:09:
Ik heb een aantal leidingzoekers geprobeerd in mijn leven en eigenlijk nooit echt een geweldige gevonden.
Ik zou gewoon gaan slopen.
Bij stopcontacten en schakelaars gaat over het algemeen de leiding recht omhoog/omlaag.
Als je behang weghaalt zie je de weggesmeerde frees sleuven lopen, dan weet je ook waar het leidingwerk zit.
beetje met beleid slopen, niet met een bobcat door de muur rijden, komt het wel goed.
[ Voor 10% gewijzigd door FRANQ op 16-09-2020 14:30 ]
Zelf heb ik bij het verbouwen van m'n huis de leidingen allemaal verticaal gehouden voor de duidelijkheid en foto's genomen / afstanden opgeschreven. Handig voor mezelf, en handig voor de mensen na me. Echter heb ik zelf ook wel eens een buis moeten laten afbuigen richting plafond omdat hij uitkwam bij een balk. En natuurlijk precies daar moest de schroef van de afzuigkap
Als je een leidingzoeker gebruikt om elektra op te sporen dan is overigens een goede tip om iets op het stopcontact te zetten dat flink stroom gebruikt (stofzuiger, elektrisch kacheltje).
Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.
bij deze woning zijn vooral of stopcontacten weg gehaald of inderdaad kris kras verplaatst.
We gaan rustig aan slopen en sleuven maken
dan weet je ook niet of je iets hebt geraaktTux3.14 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:15:
Voor de zekerheid van te voren je gasleiding en waterleiding afsluiten ;-) Eventueel elektra.
Gas leiding loopt alleen naar de keuken. deze zal als dit logisch is gedaan niet door het huis heen lopen, en naar de openhaar die toch weg gaan. en natuurlijk naar de cv
Maar gas leiding gaat inderdaad dicht.,
Water vindt ik tot daar aan toe, als je wat raakt kan het uit.
Elktra gaat moeilijk, ik ga niet zelf bikken maar met een kango
Klinkt toch niet erg als "alleen naar de keuken"maubaan schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:47:
Gas leiding loopt alleen naar de keuken. deze zal als dit logisch is gedaan niet door het huis heen lopen, en naar de openhaar die toch weg gaan. en natuurlijk naar de cv
Denk er bij gas aan dat als dit nog een ijzeren pijp is, om deze in het geheel te (laten) saneren (bv koper) als je toch bezig bent. En denk eraan dat je geen gaskoppelingen in de muur/vloeren weg mag werken.
Mbt andere leidingen: is idd een beejte gokken soms, en een goede leidingzoeker heb ik ook nog niet gevonden. Eerst voorzichtig rondom wegbikken geeft je een indicatie of een leiding horizontaal of verticaal wegloopt.
Stroom: zet alle groepen uit op één na, en gebruik een verlengsnoer naar een groep die ver uit de buurt ligt.
Als je een beetje rustig bikt, zal het wel meevallen om leidingen gelijk te slopen. Een slijptol daarentegen doet meer schade
Elektra gaat vanzelf uit (als het goed is)maubaan schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:47:
[...]
dan weet je ook niet of je iets hebt geraakt
Water vindt ik tot daar aan toe, als je wat raakt kan het uit.
Elktra gaat moeilijk, ik ga niet zelf bikken maar met een kango
Zoals al gezegd, even verlengsnoertje uitleggen naar een groep die je aan laat, en de rest uitzetten.
Die gele buisjes kunnen ook nog wel wat hebben gelukkig.
Heb dat ook gezien bij vrienden.krvabo schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:56:
Nou, op dat recht omhoog of omlaag zou ik niet te hard vertrouwen. Ik heb foto's van de nieuwbouwwoning van een collega gezien en de staf van Sinterklaas was er niets bij qua elektroleiding. Niet overdreven, de (flex)leiding kwam van boven, ging bochtig schuin naar links, maakte een draai naar rechts, ging onder het stopcontact (te ver) door, en boog toen weer terug naar de montagedoos. Je kunt helaas niet (meer) uitgaan van logica bij woningbouw.
Kwaliteit in de bouw is hard achteruit gehold.
Ook gasleidingen met 6 bochten door de meterkast naar de meter toe.
Waardoor je je paraplu er niet eens meer in kan zetten. (niet dat dat mag, maar iedereen doet het)
[ Voor 35% gewijzigd door FRANQ op 16-09-2020 16:26 ]
M'n pa heeft een of andere Laserliner van 75 euro ofzo en die piept overal. Tenzij je precies weet wat je waar wilt zoeken, dan kun je hem daar vlakbij kalibreren en met behulp van de tekening de leiding volgen....
Die D-tect is wel wat prijziger helaas...
Met name door tegelwerk detecteren werkt erg slecht, dan gaat 'ie overal af. Ofwel, we willen een WC-borstel ophangen maar durven nu niet te boren...
Tegels zelf houden opzich vrij goed. Je kan dus gaatjes boren door de tegels + een beetje (zeg 5mm ofzo, ongeveer de tegellijmdikte), een plug afsnijden zodat ie precies in het geboorde gat past, en dan de dikst passende schroef voor de plug pakken, op maat zagen, en die erin draaien. Dat zou stevig zat moeten zijn, tenzij je toevallig een olifant als huisdier hebt wiens hobby het is om op aan de muur hangende wc borstel houders te gaan staan.vanaalten schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:07:
Hier een Bosch DMF 10 Zoom, die volgens mij onder de professionele categorie valt. Ding heeft zich wel al snel terugbetaald door te voorkomen dat ik in een waterleiding ging boren, maar perfect is deze nog niet.
Met name door tegelwerk detecteren werkt erg slecht, dan gaat 'ie overal af. Ofwel, we willen een WC-borstel ophangen maar durven nu niet te boren...
Iedereen heeft het over hoe slecht leidingen in nieuwbouw huizen lopen... Tja als er een leiding in een slakkenhuis is aangelegd lijkt me dat ook geen bon idee. Maar schuin lopen van de leidingen heeft denk ik ten minste twee voordelen:
- de bochten zijn een stuk flauwer, dus makkelijker draden trekken.
- als je een kast of plank aan de muur wil bevestigen heb je meestal te maken met een verticale of horizontale lijn waarin je schroeven in de muur wil hebben. Als de achterliggende leiding perfect horizontaal of verticaal loopt, kan je dus je werkstuk niet bevestigen op de plek waar jij het werkstuk in de ruimte wil hebben. Als de leiding schuin loopt kies je een andere plek op het werkstuk uit waar je je schroef bevestigt, maar blijft het werkstuk wel op de geplande plek in de ruimte. Denk bijv aan een blind gemonteerde plank en een horizontaal lopende leiding. Of een verticale leiding en een paar verticale rails waaraan je van die schappen kan hangen.
Het loopt alleen niet persé diagonaal, maar gewoon kriskras alle kanten op, maar net wat de persoon die het aanlegde uitkwam. Ik heb zelfs al leidingen gezien die in appartement 1 gefreesd waren om door de muur heen geboord te worden en in appartement 2 uit te komen.rbaidjoe schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:43:
Iedereen heeft het over hoe slecht leidingen in nieuwbouw huizen lopen... Tja als er een leiding in een slakkenhuis is aangelegd lijkt me dat ook geen bon idee. Maar schuin lopen van de leidingen heeft denk ik ten minste twee voordelen:
- de bochten zijn een stuk flauwer, dus makkelijker draden trekken.
- als je een kast of plank aan de muur wil bevestigen heb je meestal te maken met een verticale of horizontale lijn waarin je schroeven in de muur wil hebben. Als de achterliggende leiding perfect horizontaal of verticaal loopt, kan je dus je werkstuk niet bevestigen op de plek waar jij het werkstuk in de ruimte wil hebben. Als de leiding schuin loopt kies je een andere plek op het werkstuk uit waar je je schroef bevestigt, maar blijft het werkstuk wel op de geplande plek in de ruimte. Denk bijv aan een blind gemonteerde plank en een horizontaal lopende leiding. Of een verticale leiding en een paar verticale rails waaraan je van die schappen kan hangen.

Als het verticaal is, heb je een groot voordeel. Dat je met 3 cm opschuiven gewoon alle strak kan boren zonder te hoeven zoeken naar leidingen.
Ik kreeg bij mijn boorhamer een leidingzoeker, alles van Bosch. Gebruikte ik na het stuckwerk om de inbouwdoosjes terug te vinden. Piept al op de schroefjes van deze doosjes.
Blijkbaar wordt dat ook als een voordeel gezien. Voor mij persoonlijk zou dat een nadeel zijn. Ik zoek liever naar de juiste plek voor de schroef dan dat ik mijn indeling iets aanpas waardoor bijv. een doorlopende zichtlijn onderbroken wordt. Maargoed, ik heb dan ook in de badkamer voor een verlaagd inbouwreservoir gekozen zodat de lijn van de tegels en de wastafel goed doorloopt.Pizza_Boom schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:52:
[...]
Als het verticaal is, heb je een groot voordeel. Dat je met 3 cm opschuiven gewoon alle strak kan boren zonder te hoeven zoeken naar leidingen.
Met zo'n leidingzoeker kun je lastig een overzicht maken waar de leidingen lopen. Daarmee weet je enkel of er een leiding aanwezig is op het punt waar je de meter tegen de muur zet.
Gebruik echter wel een goede warmtebeeldcamera met een goede thermische nauwkeurigheid, een prulletje van Ali gaat je niet helpen
7400 Wp op het dak
Waarmee heb jij gewerkt? En zou een FLIR of een Seek goed genoeg zijn? Zo eentje die je aan je smartphone kliktTheo schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:12:
Een tip waar je nu niet veel aan hebt, maar van de winter wellicht wel: Regel een goede warmtebeeldcamera en kijk daarmee binnen kritisch naar de muren. Dan kun je in alle muren de leidingen zien lopen. Ik zie bij mij in huis in alle buizen in de muren lopen, ook waar enkel data doorheen gaat, en ook als er op het stopcontact niks is aangesloten. Dit kun je niet enkel bij je buitenmuren zien, maar ook bij de tussenmuren. (bijv tussen huiskamer en keuken) Je kan dan ook exact zien hoe een buis loopt in de muur.
Met zo'n leidingzoeker kun je lastig een overzicht maken waar de leidingen lopen. Daarmee weet je enkel of er een leiding aanwezig is op het punt waar je de meter tegen de muur zet.
Gebruik echter wel een goede warmtebeeldcamera met een goede thermische nauwkeurigheid, een prulletje van Ali gaat je niet helpenHet zal je wellicht zo'n 50-100 euro kosten om 'm te huren voor een dag, maar dan heb je wel een compleet overzicht van waar alle leidingen lopen in de muren.
Ik had een Fluke meter van iemand geleend die er professioneel mee werkte; dat was een ding van een paar duizend euro. Meest belangrijk is dat de thermische gevoeligheid echt laag is (rond de 0.05°C) en dat je de beelden naderhand kan bewerken; ik moest op de pc naderhand de thermische schaal handmatig aanpassen naar zwart -wit en handmatig de min/max waardes van de thermische schaal instellen om de leidingen te zien zitten. Heb je een camera die alleen jpg uitspuugt dan verlies je zoveel informatie en data dat je er niks meer mee kan.rbaidjoe schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:20:
[...]
Waarmee heb jij gewerkt? En zou een FLIR of een Seek goed genoeg zijn? Zo eentje die je aan je smartphone klikt
De resolutie zelf (bijv 320 x 240, of 80 x 120 ) is niet zo belangrijk van de camera.
Maar ik heb dus geen idee of zo'n smartphonecamera geschikt is. Als de thermische gevoeligheid goed laag is, en de camera maakt maakt niet enkel JPG maar ook iets van RAW (or eqiuvalent
Edit: Ik zit even te kijken naar de FLIR one Gen3 (199USD), deze heeft een thermal sensitivity van 150 mK. Bij de Flir one pro (399USD) is dit 70 mK tewijl dit bij de Flir E85 (8.500 USD) <40mK is. Ik heb zelf toen de Fluke TiS20 gebruikt met een gevoeligheid van 50 mK. Qua hardware is de One PRO dus mogelijk geschikt, maar de Gen3 niet.
Edit2:
Hieronder een geïsoleerde buitenmuur waarin je de sleuven ziet zitten waar het electra doorheen loopt. Rood valt buiten de thermsche scope. Die twee witte vierkantjes achter het bedframe zijn twee schakelaars. Check ook de temperatuurschaal die maar 2.5 graad betreft.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hnE93FBdvQOlsBXT2jG5MnqQ.jpg?f=user_large)
Hieronder twee sleuven, één voor 230V en één voor data. Dit is een muur tussen de huiskamer en de (semi open) keuken. Onderin (deels rood) zitten een aantal stopcontacten en netwerk/telefoonaansluitingen. De thermische schaal is ook maar 3 graden.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dLqvQBqRMI2DhvSW7Lht7O7O.jpg?f=user_large)
Hieronder een mooi voorbeeld waarom zwart/wit hier erg goed voor is. Onderstaande kleurenpallet heb ik behoorlijk moeten aanpassen om de leiding zichtbaar te krijgen. Het rode vlak is een schilderij. Het witte valt buiten de thermische scope. Mogelijk herken je de twee stopcontacten op de muur.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w8Lh5G40EpesjxiYCBH2zlHs.jpg?f=user_large)
Alle muren zijn trouwens gewoon afgewerkt, met een gewone camera zie je alleen een witte muur, en kun je met geen mogelijkheid zier waar de pijpjes in de muur lopen.
[ Voor 47% gewijzigd door Theo op 17-09-2020 11:30 ]
7400 Wp op het dak
Jammer dat het halveren van de thermische gevoeligheid van zo'n camera exponentieel duurder wordt.
De eerste halvering (van 150 naar 70) kost 200 euro meer, voor de tweede halvering (van 70 naar <40) ben je meteen 8 ruggen lichter.
Daarom ook een camera hurenrbaidjoe schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:44:
Grappig, je beeld is dus gebaseerd op verslechterde isolatie door een dunner stukje muur (want ingefreest).
Jammer dat het halveren van de thermische gevoeligheid van zo'n camera exponentieel duurder wordt.
De eerste halvering (van 150 naar 70) kost 200 euro meer, voor de tweede halvering (van 70 naar <40) ben je meteen 8 ruggen lichter.
7400 Wp op het dak
ping 127.212.23.124
De hoofdkraan afsluiten? Wat als je de leiding VOOR de hoofdkraan zoekt? laten afsluiten aan de straatkant door de leverancier of ?Tux3.14 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:15:
Voor de zekerheid van te voren je gasleiding en waterleiding afsluiten ;-) Eventueel elektra.
Ik heb dit uiteindelijk ook met een latere verbouwing gedaan om mijn vloer verwarming te zoeken.Theo schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:37:
[...]
Ik had een Fluke meter van iemand geleend die er professioneel mee werkte; dat was een ding van een paar duizend euro. Meest belangrijk is dat de thermische gevoeligheid echt laag is (rond de 0.05°C) en dat je de beelden naderhand kan bewerken; ik moest op de pc naderhand de thermische schaal handmatig aanpassen naar zwart -wit en handmatig de min/max waardes van de thermische schaal instellen om de leidingen te zien zitten. Heb je een camera die alleen jpg uitspuugt dan verlies je zoveel informatie en data dat je er niks meer mee kan.
De resolutie zelf (bijv 320 x 240, of 80 x 120 ) is niet zo belangrijk van de camera.
Maar ik heb dus geen idee of zo'n smartphonecamera geschikt is. Als de thermische gevoeligheid goed laag is, en de camera maakt maakt niet enkel JPG maar ook iets van RAW (or eqiuvalent) dan moet het gewoon kunnen.
Edit: Ik zit even te kijken naar de FLIR one Gen3 (199USD), deze heeft een thermal sensitivity van 150 mK. Bij de Flir one pro (399USD) is dit 70 mK tewijl dit bij de Flir E85 (8.500 USD) <40mK is. Ik heb zelf toen de Fluke TiS20 gebruikt met een gevoeligheid van 50 mK. Qua hardware is de One PRO dus mogelijk geschikt, maar de Gen3 niet.
Edit2:
Hieronder een geïsoleerde buitenmuur waarin je de sleuven ziet zitten waar het electra doorheen loopt. Rood valt buiten de thermsche scope. Die twee witte vierkantjes achter het bedframe zijn twee schakelaars. Check ook de temperatuurschaal die maar 2.5 graad betreft.
[Afbeelding]
Hieronder twee sleuven, één voor 230V en één voor data. Dit is een muur tussen de huiskamer en de (semi open) keuken. Onderin (deels rood) zitten een aantal stopcontacten en netwerk/telefoonaansluitingen. De thermische schaal is ook maar 3 graden.
[Afbeelding]
Hieronder een mooi voorbeeld waarom zwart/wit hier erg goed voor is. Onderstaande kleurenpallet heb ik behoorlijk moeten aanpassen om de leiding zichtbaar te krijgen. Het rode vlak is een schilderij. Het witte valt buiten de thermische scope. Mogelijk herken je de twee stopcontacten op de muur.
[Afbeelding]
Alle muren zijn trouwens gewoon afgewerkt, met een gewone camera zie je alleen een witte muur, en kun je met geen mogelijkheid zier waar de pijpjes in de muur lopen.
dank voor deze tip!
Je reageert op een post van 5 jaar oudben_jamin schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:10:
[...]
De hoofdkraan afsluiten? Wat als je de leiding VOOR de hoofdkraan zoekt? laten afsluiten aan de straatkant door de leverancier of ?

Je geeft het antwoord zelf al btw…
[ Voor 5% gewijzigd door Tux3.14 op 22-01-2025 23:21 ]
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 21:42
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
Dit topic is gesloten.