Indoor temperatuur sensoren voor smarthome

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Girlgnome
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-07 23:38
Zouden jullie mij kunnen helpen met het vinden van een temperatuursensor voor binnen?

Op dit moment gebruik heb ik OpenHAB draaiend op een Pi met daaraan Philips Hue lampen en een Dafang camera met gehackte firmware. Verder is het huis geleverd met free@home van Busch Jager voor de lampen en rolluiken (het is mij nog niet gelukt om dit succesvol aan OpenHAB te koppelen, maar dat komt vast nog wel).

Ik wil het OpenHAB-systeem graag uitbreiden met een paar sensoren voor temperatuur (en misschien ook luchtvochtigheid en CO2). Het zou ideaal zijn als de sensoren op batterijen werken, maar ik vind het ook prima om te stekkeren.

Ik heb veel goedkope Chinese producten gevonden, maar vind het belangrijk dat ik geen Chinese artikelen in het netwerk heb draaien die "naar huis bellen" richting een Chinese server. Ik zou dit in mijn router kunnen dichttimmeren, maar ik wil niet dat als ik daarbij een foutje maak, ik een achterdeurtje open laat staan.

Ik zit eigenlijk niet te wachten om nog een extra bridge/hub in de meterkast toe te voegen, dus idealiter moet het al werken met OpenHAB of de Hue Bridge, maar als het beter/goedkoper is met een extra hub, kan dat ook wel.

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken! :D

Beste antwoord (via Girlgnome op 16-09-2020 16:00)

• Ebbeliebebbelie
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:38
Wat ik zelf heb hangen, zijn de Xiaomi Aqara temperature & humidity sensoren. Om te voorkomen dat deze naar huis bellen heb ik deze niet aan de Aqara hub gekoppeld, maar aan een reguliere Zigbee USB stick (zoals deze) die in mijn server hangt. Vervolgens communiceert deze met behulp van Zigbee2MQTT met mijn home automation (Home Assistant in mijn geval)

[ Voor 11% gewijzigd door Ebbeliebebbelie op 16-09-2020 12:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Ebbeliebebbelie
Wat ik zelf heb hangen, zijn de Xiaomi Aqara temperature & humidity sensoren. Om te voorkomen dat deze naar huis bellen heb ik deze niet aan de Aqara hub gekoppeld, maar aan een reguliere Zigbee USB stick (zoals deze) die in mijn server hangt. Vervolgens communiceert deze met behulp van Zigbee2MQTT met mijn home automation (Home Assistant in mijn geval)

[ Voor 11% gewijzigd door Ebbeliebebbelie op 16-09-2020 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:34
Ebbeliebebbelie schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:53:
Let wel op dat als je alleen deze sensoren door je huis plakt dat de range waarschijnlijk niet genoeg gaat zijn. Dit is op te lossen door wat lampen (ikea/hue) of slimme stopcontacten te plaatsen, deze zullen dan als een soort signaalrepeaters fungeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als je de Philips HUE (licht) sensoren bekijkt in Apple Homekit dan hebben die sensoren ook een temperatuur sensor ingebouwd zitten ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebbeliebebbelie
Luqq schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:57:
[...]

Let wel op dat als je alleen deze sensoren door je huis plakt dat de range waarschijnlijk niet genoeg gaat zijn. Dit is op te lossen door wat lampen (ikea/hue) of slimme stopcontacten te plaatsen, deze zullen dan als een soort signaalrepeaters fungeren.
Ik weet niet precies wat de range is, maar de afstand tussen mijn stick en de verste sensor is rond de 15-20m met muren er tussen. Ik ga er vanuit dat dat weinig problemen oplevert, maar anders zijn inderdaad tradfri of hue lampen een mooie oplossing :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:16

Rannasha

Does not compute.

Als je niet terugdeinst voor een beetje knutselen, dan is er een goedkope DIY oplossing die gebruik maakt van de ESP8266 microcontroller en een DHT22 temperatuur- en luchtvochtigheidsensor.

De ESP8266 is een eenvoudige microcontroller die je zelf kunt programmeren mbv Arduino Studio of waar je voorgebakken firmwares op kunt flashen. Het ding is klein, goedkoop (~€3 vanuit China) en heeft een ingebouwde wifi-chip. Je voorziet het ding van stroom via een micro-USB poort, dus als je nog wat USB-adapters en kabels hebt liggen, dan ben je al voorzien.

De DHT22 is een goedkope, maar degelijke sensor die eenvoudig uit te lezen is. De combinatie is compatibel met zaken als OpenHAB (voorbeeld project).

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:13
Luqq schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:57:
[...]

Zal dat ook werken als je Philips slimme lampen hebt, gekoppeld aan de Philips Hue Bridge en die weer gekoppeld in Home Assistant?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:34
Ora et Labora schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:05:
[...]

Zal dat ook werken als je Philips slimme lampen hebt, gekoppeld aan de Philips Hue Bridge en die weer gekoppeld in Home Assistant?
Nee, want je moet alles in 1 Zigbee netwerk hebben, en de Xiaomi sensoren kan je niet koppelen aan een Hue bridge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:13
Luqq schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:27:
[...]

Nee, want je moet alles in 1 Zigbee netwerk hebben, en de Xiaomi sensoren kan je niet koppelen aan een Hue bridge.
Goed om te weten, ik heb net de stick binnen om aan m'n PI te koppelen met Home Assistant. Voor andere verdiepingen zal ik dan een Ikea lamp kunnen kopen, koppelen via Zigbee, welke dan als een soort repeater werkt.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Girlgnome
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-07 23:38
Dank jullie wel voor de vele reacties! :D

Ik denk dat de oplossing van @Rannasha te complex voor mij wordt, dus dan lijkt het advies van @Ebbeliebebbelie het beste om Xiaomi Aqara sensoren te nemen en die te verbinden met een Zigbee USB stick. Qua range zou het inderdaad een probleem kunnen zijn, maar daar kom ik vanzelf wel achter.

Als jullie nog beren op de weg zien, of dingen waar ik rekening mee moet houden, hoor ik dat graag!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:17
Nog een tip om je netwerk te vergroten: tradfri signaal versterkers bij Ikea

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:18
Tip voor mensen die het goedkoop willen hebben, de Xiaomi Mijia Bluetooth Thermometer zijn een stuk goedkoper. Het is echter wel wat werk om ze te koppelen, ik heb hier een ESP32 met bluetooth voor. Je moet echter een code uit de app vissen wat lastig kan zijn, maar hier werken ze al enkele maanden zonder problemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQU9TUhEZTQH0W2Bs6yhik1EZSE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oZ8sOy1RsQNHqEhk4e4JTK0Z.png?f=fotoalbum_large

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb netatmo weatherstation met 3 binnenmodules.
Geven co2, rv, temperatuur en dB (station zelf)

Helaas netatmo phone home, maar werken ook in domoticz en home-assistant. Openhab ben ik niet bekend mee.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:44

TradeMarkNL

Videoproducer
Ebbeliebebbelie schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:53:
Dit was precies wat ik me afvroeg, ze kunnen dus ook gebruikt worden zonder die hub van Xiaomi? Is dat configureren veel werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 22:47

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Precies wat @Ebbeliebebbelie zegt :Y Hue en die Xiaomi zijn Zigbee. Weet alleen niet of de Hue bridge ze ondersteund...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer
Oke thnx, bestellen en uitvinden dan maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moosjes
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-09 12:28
Deze youtuber is met een interessant project bezig.

YouTube: DIY Thermostat - YouTube

Standaard bluetooth thermometers en dan uitlezen met een esp8266.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebbeliebebbelie
TradeMarkNL schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:16:
[...]

Dit was precies wat ik me afvroeg, ze kunnen dus ook gebruikt worden zonder die hub van Xiaomi? Is dat configureren veel werk?
Het meeste werk zit hem in het installeren van de zigbee dongle zelf. Als deze eenmaal draait is het pairen net zo eenvoudig als pairen met de xiaomi bridge.

Maar ja, ze draaien prima zonder de xiaomi bridge :)
Septillion schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:22:
Precies wat @Ebbeliebebbelie zegt :Y Hue en die Xiaomi zijn Zigbee. Weet alleen niet of de Hue bridge ze ondersteund...
De hue bridge zal de xiaomi sensoren niet kunnen ondersteunen, aangezien Philips(Signify) zijn eigen "sausje" eroverheen gooit. Andersom daarentegen kan wel! Hue/Tradfri lampen zijn gewoon te koppelen met de "reguliere" zigbee dongle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer
Ebbeliebebbelie schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:38:
[...]

Het meeste werk zit hem in het installeren van de zigbee dongle zelf. Als deze eenmaal draait is het pairen net zo eenvoudig als pairen met de xiaomi bridge.

Maar ja, ze draaien prima zonder de xiaomi bridge :)
Maar heb je die dongle altijd nodig of enkel als je verder nog niks hebt? Of kan die sensor ook communiceren met software op een pi-installatie waar al meerdere zigbee-spullen aan hangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebbeliebebbelie
TradeMarkNL schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:46:
[...]

Maar heb je die dongle altijd nodig of enkel als je verder nog niks hebt? Of kan die sensor ook communiceren met software op een pi-installatie waar al meerdere zigbee-spullen aan hangen?
Dat ligt eraan hoe de andere zigbee spullen aan je pi gekoppeld zijn. Als dit via een Hue bridge (of andere pproprietary hub) is, zal het niet werken. Als je al andere spullen gekoppeld hebt via een generieke Zigbee ontvanger, dan kan je ze gewoon erbij pairen.

De software op de pi staat hier los van, aangezien de zigbee-dongle juist voor de hardware ontvanger zorgt.

Edit: Voordat je begint raad ik je aan om de documentatie van Zigbee2MQTT eens goed door te lezen

[ Voor 9% gewijzigd door Ebbeliebebbelie op 08-10-2020 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ebbeliebebbelie schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:38:
[...]
De hue bridge zal de xiaomi sensoren niet kunnen ondersteunen, aangezien Philips(Signify) zijn eigen "sausje" eroverheen gooit. Andersom daarentegen kan wel! Hue/Tradfri lampen zijn gewoon te koppelen met de "reguliere" zigbee dongle.
Dat is dus wat ik niet zeker weet. Het is in ieder geval niet zo "dat het niet werkt omdat het geen Philips is". De Hue ondersteund wel degelijk spullen van andere fabrikanten. Maar volgens mij is Xiaomi daar helaas nog geen van.

@TradeMarkNL Ja kan een Zigbee stick in je Pi stoppen en daar je Xiaomi spul mee aansturen. Maar dan heb je twee Zigbee netwerken draaien. Dat is een beetje zonde. Naast dat het dubbel is zullen je Hue spullen geen router vormen voor je Xiaomi en andersom. Andere optie zou zijn om alles over te zetten naar de stick. Onder Home Assistant gebruikers erg gangbaar (misschien tegenwoordig ook bij OpenHAB, geen idee). Voordeel is dat je lekker alles mag mengen en je geen afhankelijkheid hebt van Philips qua ondersteuning en cloud. Nadeel is dat je geen officiële ondersteuning hebt van een fabrikant. Werkt het niet dan kan je alleen bij de community aankloppen. Gelukkig is deze erg goed bij de meeste pakketten. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbeliebebbelie
Septillion schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:59:
[...]

Dat is dus wat ik niet zeker weet. Het is in ieder geval niet zo "dat het niet werkt omdat het geen Philips is". De Hue ondersteund wel degelijk spullen van andere fabrikanten. Maar volgens mij is Xiaomi daar helaas nog geen van.
Voor zover ik weet zijn dat enkel devices uit het "Friends of Hue" programma, of een paar na-apers uit China. Echter gaat dit (volgens mij dus) altijd om devices die Philips ook in één of andere vorm heeft uitgebracht, zoals lampen en schakelaars.
Bij mijn weten is het niet mogelijk om dingen als temperatuursensoren te koppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer
Bedankt voor de antwoorden :) Het is een kado en diegene draait Zigbee2MQTT op z'n Pi hoor ik net dus dat zou moeten werken dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebbeliebebbelie
TradeMarkNL schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:03:
Bedankt voor de antwoorden :) Het is een kado en diegene draait Zigbee2MQTT op z'n Pi hoor ik net dus dat zou moeten werken dan.
Jep! In dat geval is het een kwestie van
code:
1
permit_join: true
in zijn zigbee2mqtt config zetten, en de xiaomi sensoren koppelen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Ebbeliebebbelie Hue werkt ook met Tradfri en de Robbshop dimmer. Het is dus iets grijzer dan dat.

Maar als hij al Zigbee2MQTT draait dan heb je de keuze uit een hele lijst met devices en er komen er regelmatig bij.

Hoe hij moet pairen zal hij dan ook wel weten, via de config zou alleen mijn laatste keuze zijn.
Pagina: 1