Speakers ploppen regelmatig wanneer uitgeschakeld met KaKu

Pagina: 1
Acties:

• timmiej93
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:48
Ik heb een nieuwe set 2.1 speakers gekocht, nadat mijn oude set de geest gaf. Niks bijzonders, simpele set. Aangezien deze set een aan/uit schakelaar op de subwoofer heeft, en ik deze onder mijn bureau in een hoekje wil hebben staan, leek het me handig om deze te schakelen met een smart socket (Klik Aan Klik Uit, maar dan gestuurd via WiFi).

De eerste dag leek dit goed te werken, maar sindsdien hoor ik ongeveer iedere minuut een enkele plop uit de speakers wanneer ze via de smart socket uitgeschakeld zijn. Om een eventuele lekstroom uit te sluiten (die smart sockets onderbreken altijd alleen de fase of de nul, zelden beide) heb ik twee smart sockets in elkaar gestoken, waarbij beide afgesloten worden, gecontroleerd met een multimeter. Zelfs dan ploppen de speakers nog.

Uitschakelen met de schakelaar maakt een eind aan deze plops, en het ontkoppelen van de 3.5mm plug ook. Ik haal hieruit dat het laagspannings deel van de speakers op één of andere manier actief blijft, en vermoed dat de schakelaar op de speakers ook op één of andere manier een onderbreking in dit circuit is, wat dit onder normale omstandigheden voorkomt.

Het vreemde is, dat de speakers niet ploppen wanneer de stekker uit het stopcontact is. Ik zou toch zeggen dat mijn setup met twee smart sockets dan hetzelfde zou moeten bereiken, maar blijkbaar is hier toch nog ergens een lekstroom?

Ik ben er vrij zeker van dat hier softwarematig niets aan te doen is, maar ik ben geen expert, vandaar dit topic, waarin ik hopelijk de inzichten kan krijgen van mensen die er meer vanaf weten dan ik.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:19
Is heel normaal, dat is doordat de stroom erop/eraf gaat. Je kan zelf veel topics terugvinden op dit forum.

• timmiej93
Ik denk dat je me niet helemaal goed begrepen hebt. Die plop die je hoort op het moment dat je de stroom er op / er af haalt begrijp ik. Maar zoals ik zei: Als de speakers uitgeschakeld zijn (niet worden, maar al zijn) door de smart socket, dan ploppen ze ongeveer iedere minuut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-09 12:24
Hoe onderbreken die sockets de spanning? Daadwerkelijk met een mechanisch relais? Of met een halfgeleider? Als dat laatste het geval is, kan het zijn dat er lading opbouwt -> piek bereikt -> speaker gaat "aan" -> ontlaad en de cyclus begint weer opnieuw.

Zou je misschien de last op de socket kunnen verhogen door er een zwaarder apparaat bij te plaatsen (dus via stekkerdoos of iets). Is het dan "opgelost"? Dan is de gebruikte socket een verkeerde match voor je speakers.

[ Voor 30% gewijzigd door Steefph op 16-09-2020 13:00 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

• timmiej93
Steefph schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:59:
Hoe onderbreken die sockets de spanning? Daadwerkelijk met een mechanisch relais? Of met een halfgeleider? Als dat laatste het geval is, kan het zijn dat er lading opbouwt -> piek bereikt -> speaker gaat "aan" -> ontlaad en de cyclus begint weer opnieuw.

Zou je misschien de last op de socket kunnen verhogen door er een zwaarder apparaat bij te plaatsen (dus via stekkerdoos of iets). Is het dan "opgelost"? Dan is de gebruikte socket een verkeerde match voor je speakers.
Dat gaat voor zover ik weet inderdaad met een mechanisch relais. De types die ik gebruik zijn de Sonoff S20 en de Neo Coolcam Smart Plug. De Sonoff heb ik open gehad, en daar heb ik het relais gezien. Bij de Neo Coolcam heb ik niet binnenin gekeken, maar deze klikt duidelijk hoorbaar bij het in-/uitschakelen, dus ik neem aan dat dat ook een mechanisch relais is.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Steefph schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:59:

In dezelfde lijn, een gok: wellicht wordt het relais overbrugd met een kleine condensator om vonkvorming te beperken. De condensator laat dan ook een klein beetje stroom door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-10 12:11

M14

Ik denk dat je een KaKu schakelaar hebt die de load met een triac schakelt. Een eigenschap van deze componenten is dat ze een hele kleine lekstroom hebben.

Wat er waarschijnlijk gebeurd: Door de kleine lekstroom laden condensatoren in de voeding op totdat de opstart spanning wordt bereikt. De voeding schakelt aan in een poging om de versterker op te starten. Maar omdat de lekstroom door de triac veel te laag is om de versterker te voeden stort de spanning direct in en gaat de versterker uit.

Dit proces blijft zich herhalen, met iedere keer een plop als de versterker probeert op te starten.

TLDR: Deze KaKu schakelaar is niet geschikt voor een dergelijke toepassing. Pak iets waar een relais in zit.

Wat je ook kunt doen is een echt relais schakelen met je KaKu schakelaar.

Optie 3: Een weerstand, groot genoeg om de lekstroom af te fakkelen, op de uitgang van de KaKu parallel aan versterker zetten.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• timmiej93
TBTL schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:41:
[...]

In dezelfde lijn, een gok: wellicht wordt het relais overbrugd met een kleine condensator om vonkvorming te beperken. De condensator laat dan ook een klein beetje stroom door.
Dat lijkt me inderdaad de meest logische uitleg. Ik heb hier een foto van het PCB van de Sonoff, en daar lijkt het inderdaad wel of C4 de beschreven rol vervult. Het lijkt me dat hier verder weinig aan te doen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albertplomp
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12-01-2022
Ik was op zoek naar ervaringen met het aan- en uitschakelen van een actieve speakers, Adam A7X, d.m.v. een Hue Smart Plug. Na het lezen van eerdere reacties, kan het volgende misschien werken:

- Neem een stekkerdoos met verlichte schakelaars die altijd "aan" staan
- Sluit de adapter(s) van de speaker(s) aan op de stekkerdoos
- Sluit de stekkerdoos aan op de Smart Plug
- Als er teveel spanning opbouwt in een condensator zal de stroom wegvloeien via de verlichte schakelaars (?), ruim voordat de speakers zelf aanschakelen?

Zal e.e.a. zelf in de praktijk testen zodra ik de Smart Plug binnen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-10 22:40
Is de normale schakelaar op het setje een echte schakelaar, of een pulsdrukker.
Misschien schakelt hij nu ook niet helemaal op de juiste manier uit.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Pagina: 1