Vraag

• rrobinson41
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-02 21:20
Mijn vraag: ik heb nu dus maar twee fans van 120mm, een intake voorzijde (plaats voor een 2e 120mm fan) ; en een 120mm achterzijde exhaust. IK denk eraan om vooraan een tweede intake 120mm fan te plaatsen, en nog een 2e exhaust (side deksel mount, 1x 120 of 140mm slot) , MAAR ik heb GEEN bovenzijde-ventilatie/fan openingen. Is het nuttig om de side panel fan als exhaust/uitblazen te installeren? die fan opening zit dan ter hoogte van de GPU-card.
OF, is het nuttig om de 21e front intake fan achterwege te laten en de side fan als intake te configgen? (maar dan heb ik dus 2 x intake en maar 1x exhaust fan setup... De PC kast zit normaal in een bureaumeubvel ingebouwd met een zijkanten dichten houten 'kast' (van voor en achter open) maar er is wel paar cm links en rechts ruimte vrij naast de case.Maar met side fan als exhaust kan de warmte denk ik niet zo heeel goed weg? Ik ben geen heel fanatieke gamer maar speel nog wel een aantal 3d-flipperkast spellen van bv pinball fx3. en ik edit wel eens videos

*HW: pc behuizing CoolerMaster CM Force 500. 1x ODD , 5 x HDD vooraan. AMD Ryzen 5 3600 CPU, stock amd wraith stealth cpu cooler, Asus AMD Radeon RX 570 GPu Expedition edition.(2 fans) ; (750W) CM MWE-750 Bronze PSU niet-modulair, bovenin gemonteerd. ; 1x M2 NVME SSD 500GB Samsung 970-EVO als systyeem drive met windows.[heatsinkedd aftermarket] en een 1TB Adata Gammix XPG S11 Pro NVME M2 ssd [heatsinked] als data ssd *RAM: 32GB (2x16GB) DDR4 G-skill Ripjaw 3200MHZ (xmp) (heatsinked) . Ik overclock mijn CPU NIET maar heb wel het ram geheugen als xmp ingesteld op 3200MHZ.
Motherboard: Asrock x570 Phantom Gaming 4.

*Fans nu: Scythe-product (Kaze-Jyuni slipstream 120) (1900rpm ) 120mm front fan (1x). en stock pc-case 120mm rear exhaust fan die bij de CM force 500 ingebouwd zat.

De CM Force 500 heeft aan rechter side kant ook nog 2x 120mm fan aansluit mogelijkheid (dubbele ventilatie opening met fan schroefgaten).

*SW: Windows10 Home Retail 2004 x64.

PS DE Pc is gloednieuw zelfgebouwd vorige week dus nog vrijwel stofvrij.

Al geprobeerd: rond gegoogeld op diverse forums en youtube naar antwoorden

groet Roland Robinson.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UlDjUd-dFOjS14Qc5TWqgT0Io8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qk5VGp20G6fa89DhYezb6y9t.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via rrobinson41 op 23-09-2020 12:02)

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:59

World Citizen

FreeReef.nl

Ik ben laatst tegen dat probleem gelopen. Ik had 10 schjiven in een MediaCenter behuizing gemod (formaat AV reciever).

De schijven werden veel te heet, dus met het toevoegen van 2 fans die op zijn allerzachtst draaien was dat opgelost.

@rrobinson41 CPU koeler upgrade is inderdaad top. Als CPU temps het probleem zijn, moet je die koeler inderdaad aanpassen en niet zo snel de kast zelf.

Maar heb je nog een extra fan geplaatst nu? Die in het zijpaneel zou toch wel tof zijn. Dan laat je hem ook zacht draaien en naar binnen blazen. Scheelt enorm aan extra turbulentie in je kast.

FreeReef.nl

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:03
Hoeveel fans je ook in de Force 500 stopt, goed koelen gaat het nooit. Die behuizing is hooguit geschikt voor een kantoorpctje, niet voor wat jij er allemaal in stopt. Daarbij is het ook nog eens een enorm stofnest door afwezigheid van stoffilters. Mijns inziens heb je een verkeerde behuizing gekocht (geld overigens voor meer van de onderdelen in je systeem). Je kunt beter geld uitgeven aan een andere behuizing dan aan extra fans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-06 20:50

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik zou persoonlijk eens beginnen met het organiseren van de kabels, die wirwar aan SATA kabels maakt het dat je airflow sowieso al gedoemd is om 'sub-optimaal' te zijn. (Überhaupt met zo veel HDD's...)

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• rrobinson41
@Kuusj Ja dat was ook mijn zorg,die airflow met sata kabels en andere mobo kabels. ik zal eens kijken of ik dat beter krijg, ben er al mee bezig geweest om al zoveel mogelijk open ruimte in het pad van de front ventilator intake ri achterzijde air-out-fan te krijgen. de vele sata harddisken gaan echter niet verdwijnen!

ik ga nog wel sleutelen aan de kabelspagetti ja.
bedankt voor je antwoord.

• rrobinson41
Uszka schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:02:
Hoeveel fans je ook in de Force 500 stopt, goed koelen gaat het nooit. Die behuizing is hooguit geschikt voor een kantoorpctje, niet voor wat jij er allemaal in stopt. Daarbij is het ook nog eens een enorm stofnest door afwezigheid van stoffilters. Mijns inziens heb je een verkeerde behuizing gekocht (geld overigens voor meer van de onderdelen in je systeem). Je kunt beter geld uitgeven aan een andere behuizing dan aan extra fans.
heb de behuizing gekozen vanwege de ODD (5,25in ) drive bays.
en mn vorige pc (die heb ik nog) was ook een CM behuizing, de N300. die had ook fan aansluitingen/openingen aan bovenzijde. Is die soms (iets) beter?
jammer dat ik j.i. een foute kast (en meer?) heb gekozen. Had ik ws iets meer aan de kast moeten uitgeven? Dit was ook mijn eerste zelfbouw pc. Heb toch eea voorbereid en online lang gezocht. ik hoefde ook niet zo een RGB-led kast zonder ODDbay. en prefereer frontside-usb aansluitingen ipv topside. Je kunt niet van ALLE soorten/merken/types specs gaan doorlezen. Heb al lang online gezeten en op youtube .

Als je nog een suggestie hebt voor een andere (merk) kast met 1x ODD-bay (5,25in), min 5x sata hdd bays, ATX formfactor en min 1x usb3.1 frontside, dan hoor ik het graag....

gr RR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
De N300 is exact dezelfde kast, behalve dat de voeding onderin zit.
pricewatch: Supermicro Gaming S5 is een behuizing van hoge kwaliteit en goede airflow die voldoet aan je eisen (behalve de kleur misschien). Wordt als een van de weinige behuizingen geleverd met 3 PWM fans.

• rrobinson41
Uszka schreef op donderdag 17 september 2020 @ 07:32:
De N300 is exact dezelfde kast, behalve dat de voeding onderin zit.
pricewatch: Supermicro Gaming S5 is een behuizing van hoge kwaliteit en goede airflow die voldoet aan je eisen (behalve de kleur misschien). Wordt als een van de weinige behuizingen geleverd met 3 PWM fans.
Bedankt, ikheb de specs en fotos van deze kast op tweakers bekeken, voldoet inderdaad geheel. De rode accenten zijn niet wat ik zelf zou kiezen maar dat is wel te overleven. Ik denk niet dat ik nu nog mijn gekochte (55 euro betaalde) CM Force 500 kan retourneren. maar als ik mijn vorige PC kan verkopen, dan zou ik deze nieuwe behuizing van Supermicro eventueel kunnen aanschaffen. Voor nu kijk ik het nog even aan, hoe de temperaturen (gaan) liggen van de cpu, ssds en gpu. heb diverse monitor softwares er al opstaan nu.

Ik heb gisteravond wel de sata en andere kabels zo goed mogelijk wat verder weggewerkt zodat tenminste in het midden van de kast richting de cpu en gpu de airflow wat beter is als daarvoor.

Bedankt, nogmaals, voor je opmerkingen en het meedenken/suggereren van een andere behuizing.
Greetz, RR :)

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:05

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Ander goed en stil voorstel: pricewatch: Fractal Design Define R6 Black

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:05

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Hackus schreef op donderdag 17 september 2020 @ 18:37:
[...]

Kost 3x zoveel als zijn huidige ;)
Hij is duur, maar er valt niet zoveel meer te vinden zonder window of lichten zoals hij wenst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Knoppen bovenop is niet wat TS wil.

• rrobinson41
Ik heb inmiddels GEEN nieuwe pc-behuizing gekocht maar WEL een andere CPU-cooler , de Arctic Freezer 7 X. Dat (de Arctic cooler is prima!) en met het mobo hulp programma de fanspeeds-grafiek wat tweaken, levert al een veel betere koeling/cpu temperaturen op. en de fans blijven qua geluid nog heel prima!

Dus ik ga het met deze setup en behuizing even aanzien. bedankt voor jullie suggesties en meedenken, allemaal (alle reageerders).

greetz, RR

[ Voor 3% gewijzigd door rrobinson41 op 23-09-2020 02:08 ]

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Mijn inziens gaat een andere kast amper helpen. Of je moet simpelweg een grotere kopen zodat er meer ruimte is. Maar de kast die je nu hebt is prima en helemaal niks mis mee.

Ik mis eigenlijk de reden waarom je een extra fan wilt. ?

Ik kan me voorstellen dat je schijven warm worden, en daarvoor is het inderdaad handig als je daar aan fan plaatst. Maar die laat je dan op 5v lopen zodat er wat lucht over de schijven gaat en toch stil is. HDD's worden bloed en bloed heet als je ze stapelt, en een beetje lucht is dan handig.

Die in het zijpaneel kun je er ook in zetten, maar gewoon naar binnen laten blazen. De overdruk vind zijn weg wel naar buiten, maar dan blaast er wat lucht op je videokaart en mobo. Dan is er ook meteen wat meer airflow omdat de schijven nu je voorste casefans blokeren.

Maar nogmaals. Waarom wil je een extra fan?

FreeReef.nl

• rrobinson41
World Citizen schreef op woensdag 23 september 2020 @ 09:36:
Mijn inziens gaat een andere kast amper helpen. Of je moet simpelweg een grotere kopen zodat er meer ruimte is. Maar de kast die je nu hebt is prima en helemaal niks mis mee.

Ik mis eigenlijk de reden waarom je een extra fan wilt. ? [...]
Hi, WorldCitizen,
de reden van de extra fan(s) waren aanvankelijk, dat mijn CPU, dus niet zozeer de HDD's, ERG warm werd op Idle. wel 55 a 60 graden Idle. Ik heb nu dus een andere cpu koeler gekocht en de waarden zijn veeel beter. 45C idle en 62C a 75C bij gaming. Dus de cpu koeler heeft al groot deel v probleem opgelost. En ja , ik weet ook dat HDDs in bedrijf warm worden en dat die deels voor de front case fan zitten inderdaad. Ik wil nu eenmaal die HDDs erin hebben. staat veel data op.

Bedankt voor het reageren.
greetz RR

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 03-06 21:08
Je zou kunnen overwegen om je data onder te brengen in een NAS. Afhankelijk van je usecase en netwerksnelheid zou het goed kunnen werken.
Dan splits je dataopslag en de rest van je computer, en dat zal vast schelen met zowel temperatuur als geluid (want ik kan me voorstellen dat 5 HDDs hoorbaar zijn ;))

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Ik ben laatst tegen dat probleem gelopen. Ik had 10 schjiven in een MediaCenter behuizing gemod (formaat AV reciever).

De schijven werden veel te heet, dus met het toevoegen van 2 fans die op zijn allerzachtst draaien was dat opgelost.

@rrobinson41 CPU koeler upgrade is inderdaad top. Als CPU temps het probleem zijn, moet je die koeler inderdaad aanpassen en niet zo snel de kast zelf.

Maar heb je nog een extra fan geplaatst nu? Die in het zijpaneel zou toch wel tof zijn. Dan laat je hem ook zacht draaien en naar binnen blazen. Scheelt enorm aan extra turbulentie in je kast.

FreeReef.nl

• rrobinson41
World Citizen schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:21:
@World Citizen Nee heb nu nog geen extra fan(s) gekocht. Maar waarschijnlijk koop ik er nog wel een v oor opzij inderdaad. Dank voor de tip om dan naar binnen te laten blazen. Dat wilde ik juist weten of ik die side fan dan naar binnen of n buiten moest laten blazen. Ik ben morgen niet thuis en vrijdag ook weg voor het weekend, dus die fan of fans zullen tot volgende week moeten wachten. Ga ze/hem ws wel vast deze week bestellen.

Bedankt weer voor de input. ; wordt gewaardeerd.
greetz RR
:)
ps had de mobo 9asrock) tuning app gerund en de fan speeds getweaked en nu is het bij gaming nog maar 62-65 graden de CPU. helemaal mooi! (iets meer fanspeed).

• rrobinson41
Heb nu toch ook n side koeler fan extra geplaatst daarnet. Als air intake die blowt op m.n. De GPU. Maar blowt ook n beetje op de cpu koeler ).
Ik keek net n hwinfo en de asrock tuning app readouts,, en t is weer n stukje koeler geworden in mn systeem.
Ik laat t daar nu verder bij.

Iedereen bedankt voor het meedenken en adviseren.

Topic mag van mij daarna op slot.
Greetz, Rr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

rrobinson41 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 19:57:
Heb nu toch ook n side koeler fan extra geplaatst daarnet. Als air intake die blowt op m.n. De GPU. Maar blowt ook n beetje op de cpu koeler ).
Ik keek net n hwinfo en de asrock tuning app readouts,, en t is weer n stukje koeler geworden in mn systeem.
Ik laat t daar nu verder bij.

Iedereen bedankt voor het meedenken en adviseren.

Topic mag van mij daarna op slot.
Greetz, Rr.
Het is een beetje afhankelijk van welke filosofie je handteer met luchtstroom. Je ziet vaak (ook in promotie materiaal van fabrikanten) dat ze een soort stroming door je kast willen. Lucht stroomt er voor in en achter weer uit in 1 grote stroom.

Maar in praktijk heb je dan dode plekken rond je moederbord. Rond je CPU en rond je GPU heb je hotstopts met stagnerende lucht.

Dat kun je volgens mijn idee oplossen door turbulentie in je kast te creëren. Dus die stroming van voor naar achter ga je doorbreken door een sidefan te plaatsen. Die blaast de hele stroming in je kast eigenlijk kapot.

Door die turbulentie komt er dus ook in de dode hoekjes af en toe wat lucht.
En gezien het aantal intake en outtake fans gelijk is aan de "pure-stroming-filosofie"... verplaats je dus evenveel lucht in en uit je kast. Het enigste verschil is dat sommige lucht "deeltjes" langer in je kast blijven hangen dan bij de pure-stroming.

Hoe dan ook zal het niet veel schelen voor je directe CPU en GPU chip temps, maar wel voor alle andere tems.

(Zo wil ik zelfs gaan proberen om vandaag of morgen bij mijn 2 1080TI's de fanbehuizing weg te halen. Mijn sidefan blaast nu grotendeels tegen de behuizing van de koeler aan. Die behuizing zou weer moeten zorgen voor het traditionele pure-stroming, maar gezien er zo ontzettend veel lucht totaal de kast in en uit word geblazen, kan ik de hitte van mijn kaart beter IN mijn kast opnemen in de lucht, dan aan de achterkant door dat kleine roostertje naar buiten blazen. Als het een rendabele test is zal ik hem posten)

FreeReef.nl

Pagina: 1