Blijebal schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 12:28:
[...]
Toen die animatie eindelijk afspeelde was het lastig in het begin om wat flikkering te spotten. Maar inderdaad wanneer je het venster verkleind zijn ze zeker wel waar te nemen. In ander gebruik is totaal niet merbaar. maar met die "demo" is het inderdaad zichtbaar bij scenes waar veel geschoten word.
Op dat soort punten merk je inderdaad dat het een VA paneel is en met name een budget vriendelijke. Ik verwacht dat als je dit scherm naast bijvoorbeeld een LG 34GN850 zet een wereld van verschil zichtbaar is.
Ik zal later op de dag nog proberen een paar videos via link hier te posten. en wat meer gedachtes op papier te krijgen over het scherm.
Bedankt! Dat zou reuze helpen bij het maken van een keuze.
Ik had het ook niet anders verwacht eerlijk gezegd, AOC, Xiaomi, MSI etc. vertonen allemaal dat gedrag bij die demo.
Mijn vermoeden is dat het te maken heeft met de reactie snelheid van diepzwart naar grijs naar wit.
De scenes zijn namelijk over het algemeen genomen grijs met zwarte elementen waarbij ondertussen fel witte flitsen voorbij komen.
Het probleem verdween bij mij ook wanneer het dynamisch bereik beperkt werd van 0-255 naar 16-255.
Dus het helderheidsbereik van zwart-wit naar donkergrijs-wit.
Ik heb hier ook een Philips momentum 43" 4k scherm (436m6vbpab).
Dat is ook een VA, maar wel met een paneel dat uitzonderlijk snel is en niet de typische hoge reactietijden van zwart naar donkergrijs/grijs vertoont (ook wel bekend als veroorzaker van 'black smear').
Daar had ik geen flikkering problemen bij het afspelen van de animatie.
Een IPS zal er minder snel last van hebben vermoed ik. Er komt binnenkort een LG 34GP83A-B aan (zo ver ik kan zien is dat een rebrand van de 34GN850 met ander logo..het zal wel een revisie zijn i.p.v. vernieuwing).
Het contrast is alleen zo erbarmelijk. Als dat nu minstens 1500:1 was dan had ik de keuze voor IPS nog overwogen. Naar donkergijs gaan is geen optie meer

.