• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09 14:56

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Mijn ouders zijn bezig een levenstestament op te stellen.
Zoals ze het nu hebben opgesteld laten ze alles na aan mij (enig kind). Dit omdat ze er op vertrouwen dat ik ook een deel zal schenken aan onze kinderen.

Ik vraag me echter af of dit belastingtechnisch wel handig is. Misschien is het beter om bijvoorbeeld 50% aan mij na te laten, en 50% aan de kleinkinderen. Omdat je mogelijk met twee kleinkinderen, in totaal 3 keer een vrijstelling krijgt

[ Voor 23% gewijzigd door greatgonzo op 16-09-2020 09:03 ]

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Ben je niet in de war met schenkingsbelasting?

https://www.belastingdien...vrijstelling-erfbelasting

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Ja.. Klopt.. Zag ik nu ook.. Ik pas mijn opmerking asn

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Je vermoeden klopt deels. Het vrijgestelde bedrag varieert, maar is alsnog meer dan wanneer alles alleen naar jou gaat.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:30
greatgonzo schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:58:
Heeft iemand hier ervaring mee?? Mijn gevoel zegt verdelen over ons, omdat we (met twee kleinkinderen en mij) 3x een vrijstelling krijgt, dus €16.545, in plaats van 1x €5.515
Voor de erfbelasting is de vrijstelling ongeveer 20k. Dus het zou wel handig zijn om die vrijstelling van de kleinkinderen ook te gebruiken. Maar over het deel daarboven moeten kleinkinderen 18% betalen, terwijl jij voor de eerste schijf op 10% zit en daarboven op 20%. Dan is het dus niet heel veel voordeliger om rechtstreeks aan de kleinkinderen na te laten.

Ik zou dan kiezen voor een legaat van 20k per kleinkind en de rest naar jou, zodat jij ook kunt beslissen wanneer de kleinkinderen er beschikking over krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door Rubbergrover1 op 16-09-2020 09:06 ]

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
ok.. de opbrengst van de verkoop van het huis valt ook onder de erfbelasting?

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:37
greatgonzo schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:19:
ok.. de opbrengst van de verkoop van het huis valt ook onder de erfbelasting?
Zodra ze overlijden, dan klopt dat inderdaad. Als het gaat om het beperken van de erfbelasting, zou je kunnen kijken of ze je op papier een schenking kunnen gaan doen (zij schenken, jij leent het meteen terug). Als dit onder de vrijstelling blijft hoef je er geen schenkbelasting over te betalen en wellicht kun je nog gebruik maken van de eenmalig verhoogde vrijstelling?

Enige is dat ze wel elk jaar jou rente over deze 'lening' moeten overmaken.

edit: als het huis nog niet verkocht is op het moment van overlijden neem je de WOZ waarde

[ Voor 6% gewijzigd door celshof op 16-09-2020 09:26 ]

Pagina: 1