Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsam
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13-05 20:48
Beste allen,

Ik heb sinds kort een ASUS ZenBook 15 UX534FTC in mijn bezit.
Hierbij heb ik een Samsung U32J590UQU gekocht, voor meer 'werkruimte'.

Echter kwam ik er pas na aanschaf van de monitor achter dat de HDMI poort van mijn laptop maximaal 4k 30hz ondersteunt.
Nu dacht ik dit op te lossen door een USB-C naar HDMI adapter aan te schaffen, maar de USB-C poort van mijn laptop ondersteunt dit niet.
Nu ben ik rond gaan speuren op het internet, maar ik wordt er niet veel wijzer van.

Kunnen jullie mij hierbij helpen, wat zou wel een oplossing zijn om 4k 60hz uit mijn laptop te krijgen?

Met vriendelijke groet,
Sam

Beste antwoord (via mcsam op 16-09-2020 12:24)

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Eigenlijk is het heel simpel maar je moet even weten hoe het zit.

Je hebt USB-C poorten met en zonder ondersteuning voor bepaalde alternatieve modi. Zo'n alternatieve modus is eigenlijk niets anders dan dat in de USB-controller de aders van die aansluiting kunnen worden omgeleid naar een ander component of rechtstreeks kunnen worden verbonden met de PCI-E bus.

Een van de bekendste modi heet 'Thunderbolt'. Wanneer je USB-C poort ondersteuning biedt voor Thunderbolt 3, dan is de USB-controller verbonden met zowel je PCI-E controller als je grafische kaart.
• Sluit je op die poort een harddisk aan, dan handelt de USB-controller alles af.
• Sluit je een USB-C scherm aan, dan kan het scherm de controller verzoeken om een of meerdere aderparen in te zetten als DisplayPort aders. Er vloeit dan geen USB-C verkeer meer over die aders, maar video-output.
• Sluit je een PCI-E port-expander aan, dan zal de USB controller de PCI-E 3.0 lanes 1-op-1 doorzetten.

Heeft je USB-poort geen Thunderbolt 3, dan kun je er wel een muis, toetsenbord, USB-netwerkkaart, USB-harddisk etc. op aansluiten, maar geen externe grafische kaart of beeldscherm.

Al het bovenstaande staat overigens los van het laden via USB-C, al heb je daar dezelfde chaos. Sommige laptops ondersteunen USB-PD (Power Delivery) en kun je via de USB-C poort laden, anderen niet. Sommige USB-C poorten ondersteunen zelf USB-PD en die kun je dan ook gebruiken om je telefoon (snel) op te laden. Sluit je de telefoon aan op een poort die dat niet ondersteunt, dan wordt die via de (trage) USB1-compatible manier opgeladen (5v, max 1A).

Deze mooie chaos is gecreëerd door fabrikanten die graag één overzichtelijke aansluiting voor ALLES willen realiseren. Met als gevolg dat er nu zoveel verschillende 'opties' op een USB-C poort kunnen zitten dat er niets overzichtelijk meer aan is. Ze hebben daarmee duidelijk de plank mis geslagen.

Gelukkig wordt alles met USB-4 weer duidelijker voor de consument, daar is Thunderbolt en USB-PD standaard.

Maar terug kerend naar jouw vraag, ik vrees dat je helaas geen 4k@60Hz uit je laptop kunt krijgen. Met Thunderbolt op je USB-C poort had je daar nog mogelijkheden voor. Maar dat lijkt er niet op te zitten.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Eigenlijk is het heel simpel maar je moet even weten hoe het zit.

Je hebt USB-C poorten met en zonder ondersteuning voor bepaalde alternatieve modi. Zo'n alternatieve modus is eigenlijk niets anders dan dat in de USB-controller de aders van die aansluiting kunnen worden omgeleid naar een ander component of rechtstreeks kunnen worden verbonden met de PCI-E bus.

Een van de bekendste modi heet 'Thunderbolt'. Wanneer je USB-C poort ondersteuning biedt voor Thunderbolt 3, dan is de USB-controller verbonden met zowel je PCI-E controller als je grafische kaart.
• Sluit je op die poort een harddisk aan, dan handelt de USB-controller alles af.
• Sluit je een USB-C scherm aan, dan kan het scherm de controller verzoeken om een of meerdere aderparen in te zetten als DisplayPort aders. Er vloeit dan geen USB-C verkeer meer over die aders, maar video-output.
• Sluit je een PCI-E port-expander aan, dan zal de USB controller de PCI-E 3.0 lanes 1-op-1 doorzetten.

Heeft je USB-poort geen Thunderbolt 3, dan kun je er wel een muis, toetsenbord, USB-netwerkkaart, USB-harddisk etc. op aansluiten, maar geen externe grafische kaart of beeldscherm.

Al het bovenstaande staat overigens los van het laden via USB-C, al heb je daar dezelfde chaos. Sommige laptops ondersteunen USB-PD (Power Delivery) en kun je via de USB-C poort laden, anderen niet. Sommige USB-C poorten ondersteunen zelf USB-PD en die kun je dan ook gebruiken om je telefoon (snel) op te laden. Sluit je de telefoon aan op een poort die dat niet ondersteunt, dan wordt die via de (trage) USB1-compatible manier opgeladen (5v, max 1A).

Deze mooie chaos is gecreëerd door fabrikanten die graag één overzichtelijke aansluiting voor ALLES willen realiseren. Met als gevolg dat er nu zoveel verschillende 'opties' op een USB-C poort kunnen zitten dat er niets overzichtelijk meer aan is. Ze hebben daarmee duidelijk de plank mis geslagen.

Gelukkig wordt alles met USB-4 weer duidelijker voor de consument, daar is Thunderbolt en USB-PD standaard.

Maar terug kerend naar jouw vraag, ik vrees dat je helaas geen 4k@60Hz uit je laptop kunt krijgen. Met Thunderbolt op je USB-C poort had je daar nog mogelijkheden voor. Maar dat lijkt er niet op te zitten.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nog korter gezegd: ik heb dezelfde chipset en die doet maximaal (in bijna alle typen laptops) een HDMI1.4 poort aansturen op, inderdaad, 2160p30.

En zoals @RiDo78 uitlegt; ook over USB-C gaat het dus waarschijnlijk niet werken door gebrek aan achterliggende hardware / controller voor grafische informatie.

Wat ik alleen wel mis (ook na het doorklikken op jouw laptop): welke HDMI-standaard ondersteunt de HDMI-poort en heb je dat ergens zwart-op-wit staan? Ik kan het niet vinden; dus het kan (nadruk) ook zomaar zijn dat jouw kabel of driver-settings niet hoger ondersteunen dan 2160p30 alhoewel ik die kans niet zo heel hoog schat, eerlijk gezegd.

/edit: allicht dat https://zentalk.asus.com/...ft-usb-c-over-hdmi-issues wat minder hoopvol licht op de zaak schijnt?

[ Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 16-09-2020 01:11 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• mcsam
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13-05 20:48
Ik heb nog even rondgekeken op tweakers, en ik kwam dit tegen:
Targus DOCK177EUZ

Targus site

Hoe werkt dit / zou dit kunnen werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Het zou kunnen werken, maar dan niet via een directe DisplayPort-over-USB verbinding. Dit apparaat toont zich als een 'gewoon' USB apparaat waarvoor je drivers moet installeren. De drivers foppen Windows vervolgens dat er een of meer beeldschermen zijn aangesloten.

Het zou mij niets verbazen dat je meteen na het aansluiten gebruik kunt maken van de ethernet poort en USB-poorten op die dock maar dat je geen beeld hebt totdat je de drivers hebt geladen. Het kan werken (in theorie is de USB verbinding er snel genoeg voor) maar ik geef je geen garantie over de performance, refresh-rates, lag en artifacts.

Probeer het eens, zou ik zeggen...