Wie kan mijn internet terug stabiel maken!? :)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc-noob
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22-07-2024
Hallo iedereen, ik heb een probleempje met mijn netwerk.. Mogelijks kunnen jullie mij helpen, hieronder een situatieschets! Ook van mijn gedachtegang. Op voorhand al excuses voor de hersenspinsels en denkfoutjes!

Wij wonen sinds kort in een nieuw appartement, waar de eigenaar van het huis zo vriendelijk is om zijn internet gewoon met ons te delen. Het betreft een supersnelle kabel business internet verbinding van Telenet (de ISP in België) , de snelste die ze momenteel hebben.

Nu de wifi komt aan via de router van Telenet (ookwel modem? (ik ken het verschil eigenlijk niet zo goed maar goed)) in het kantoor van de eigenaar, daar heeft hij een Ethernet kabel doorgetrokken naar onze woning. En deze voorziet ons dus van internet via een oude acces point switch (WLX 2000) van Sitecom.

Nu had ik tijdelijk nog een vorige router liggen van Telenet en heb ik deze aangesloten op de ethernet kabel ipv het kastje van Sitecom, en wat bleek de internet snelheid was 4-5x sneller met het Telenet routertje, echter heb ik deze inmiddels teruggegeven aan Telenet want deze moest ik nog terug inleveren. Deze was namelijk nog van mijn vorig internet abbo in het vorig appartementje.

Daar de wifi ook niet ideaal was via de WLX2000, dacht ik eraan iets anders te kopen en de WLX2000 te vervangen.
Ik heb dan gekozen voor de GIGABIT versie van de Xiaomi Router 4A, deze was onder de 30 euro dus leek het mij een goede deal.
Je kunt deze instellen als acces point of als nieuwe router etc etc.

De eerste dag werkte alles vlot en snel, maar nu ik thuis kwam van mijn werk, werkte het internet niet meer naar behoren, de internet speed (speedtest.com) werkte als een speer, en google ook, maar websites als youtube of andere websites laadden totaal niet. Internet snelheid geeft dus een goeie snelheid aan, maar websites werden niet geladen. Dit zowel voor de 2.4ghz als de 5Ghz verbinding en dit op alle apparaten, gsm, macbook, pc, gsm.. (momenteel heb ik nog geen ethernetverbinding, ik ga deze week nog een kabeltje halen!)
Ik probeerde DNS te flushen, dit hielp echt voor een paar seconden waarna het weer in verval geraakte..

Ik heb op het internet gezocht naar mensen die hetzelfde probleem hadden, ze zeiden dat ze de DNS statisch hadden veranderd naar bijvoorbeeld 1.0.0.1 EN 1.1.1.1 OF 9.9.9.9 , allemaal geprobeerd, GEEN VERSCHIL..

Dus heb ik terug de sitecom gebruikt, en daar werkte wel alles goed.

Toen begon ik na te denken en besefte ik dat er volgens mij twee opties zijn :
1 ) mogelijks is er een speciale instelling gezet in de sitecom switch, die de verbinding vloeiend laat overlopen en mij ook geen problemen geeft
OFWEL
2) is deze xiaomi router niet bestemd waarvoor ik hem nu gebruik (Wat me raar zou lijken aangezien de switch opties die deze router heeft..)

---> Ik ben dan eens nieuwsgierig gaan kijken naar het acces menu van de router (heet dit default gateway?), dit is setup.wlx2000 ofzoiets, niet de standaard 192.168.1.1 of een variant hierop.

Het lukt echter niet om hier toegang tot te hebben, waarom? Ik heb geen idee! Misschien is het mogelijk dat de Sitecom switch een ip gateway heeft overgenomen van de 'Moederrouter' van telenet? deze router is trouwens niet toegankelijk met een standaard gateway ip, maar enkel via de website van Telenet(waar ik dus geen toegang tot heb).

Ik heb dan via ipconfig een zoektocht gedaan naar de default gateway, en ik heb alle opties daar geprobeerd om toegang te krijgen tot de Sitecom, maar tevergeefs.
Bovendien is de standaard gateway blijkbaar een IPv6 waardoor het bestaat uit letters, nummers, een keer een percent-teken en dubbele punten.
Weer een dood spoor.

Ik wil zeker ook niet de Sitecom resetten en waardoor ik misschien wel toegang krijg tot de standaard gateway, maar waardoor de instellingen mogelijks zijn verwijderd..

Dus ik zit echt vast, mijn vraag naar jullie:
Zit ik op de juiste weg? Of doe ik iets totaal verkeerds ? Echt vervelend om zo halfslachtig internet te hebben,

Veel lof voor degene die me hieruit kan helpen _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Alvast bedankt!

En veel groeten !!!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-05 13:50
Opzich geen gek idee. een eigen router maakt een scheiding tussen jouw eigen netwerk en die van de eigenaar.
pc-noob schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:38:

Nu de wifi komt aan via de router van Telenet (ookwel modem? (ik ken het verschil eigenlijk niet zo goed maar goed)) in het kantoor van de eigenaar, daar heeft hij een Ethernet kabel doorgetrokken naar onze woning. En deze voorziet ons dus van internet via een oude acces point switch (WLX 2000) van Sitecom.
Een modem moduleert het signaal van Telnet naar ethernet. Een router routeerd data. Dit is een router en modem in 1. Dus eigenlijk het zelfde apparaat.

Het acces point Werkt als een draadloze switch (moduleert ook weer van elektra naar radiogolf)

Daar de wifi ook niet ideaal was via de WLX2000, dacht ik eraan iets anders te kopen en de WLX2000 te vervangen. Je kunt deze instellen als acces point of als nieuwe router etc etc.
Hoe heb je deze ingesteld? als Accespoint of router?
Ik heb op het internet gezocht naar mensen die hetzelfde probleem hadden, ze zeiden dat ze de DNS statisch hadden veranderd naar bijvoorbeeld 1.0.0.1 EN 1.1.1.1 OF 9.9.9.9 , allemaal geprobeerd, GEEN VERSCHIL..
Dit zijn allemaal bekende publice DNS servers, maar ik vermoed niet dat dat het probleem is.

Dus heb ik terug de sitecom gebruikt, en daar werkte wel alles goed.

---> Ik ben dan eens nieuwsgierig gaan kijken naar het acces menu van de router (heet dit default gateway?), dit is setup.wlx2000 ofzoiets, niet de standaard 192.168.1.1 of een variant hierop.
Een netwerk device kent alleen zijn eigen netwerk. Alles wat hij niet kent, stuurt hij naar de default gateway. Routers fungeren eigenlijk altijd als die gateway.

Elk device (dus ook de router) heeft een IP adres. 192.168.1.1 word veel gebruikt. maar het kan ook een adere zijn. setup.xlc2000 zal wel een naam voor je router zijn. Maar dat is afhankelijk van de fabrikant. Dit werkt omdat de modem/router die je van je provider krijgt ook als DNS server werkt. Maar die heb jij net aangepast als ik hier boven lees.

Het lukt echter niet om hier toegang tot te hebben, waarom? Ik heb geen idee! Misschien is het mogelijk dat de Sitecom switch een ip gateway heeft overgenomen van de 'Moederrouter' van telenet? deze router is trouwens niet toegankelijk met een standaard gateway ip, maar enkel via de website van Telenet(waar ik dus geen toegang tot heb).
Dat lijkt me niet. IP adressen zouden uniek moeten zijn. en al helemaal binnen 1 netwerk

Ik heb dan via ipconfig een zoektocht gedaan naar de default gateway, en ik heb alle opties daar geprobeerd om toegang te krijgen tot de Sitecom, maar tevergeefs.
Bovendien is de standaard gateway blijkbaar een IPv6 waardoor het bestaat uit letters, nummers, een keer een percent-teken en dubbele punten.
Weer een dood spoor.
Als het goed is moet je zowel een IPv4 als een IPv6 adress hebben voor je gateway. Maar het kan helpen om je ipv6 uit te zetten.
Ik wil zeker ook niet de Sitecom resetten en waardoor ik misschien wel toegang krijg tot de standaard gateway, maar waardoor de instellingen mogelijks zijn verwijderd..
Zit ik op de juiste weg? Of doe ik iets totaal verkeerds ? Echt vervelend om zo halfslachtig internet te hebben,
Belangrijk als je een eigen router aanuit is dat je het binnenkomende signaal op de WAN port aanluit van je router. 9 van de 10 keer is dat voldoende.

[ Voor 96% gewijzigd door ewoutw op 15-09-2020 23:18 . Reden: drukte tevoeg op enter ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

ewoutw schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 22:57:
Opzich geen gek idee om een Eigen router op De kabel van de eigenaar te zetten. Dan kan die niet meer zin welke apparaten jij g
Gezien de lap tekst in de startpost, lijkt het me geeeeen goed idee om nu router achter router te gaan zetten; dubbel-NAT en dus dubbel-GEDOE met alles qua portforwarding, PnP, etc.

Maar volgens mij is dat wat er nu precies gebeurd is; @pc-noob heeft een Xiaomi router naar binnen gefietst, die zonder duidelijke beschrijving in de startpost aangezet en ineens werkt het internet niet meer zo goed.

En dan komen we uit op de meest belangrijke sticky in Netwerken namelijk [HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point over hoe je dus e.e.a. zou moeten instellen echter dan kan de eigenaar dus zien welke apparaten op het netwerk zitten.

Mijn best guess nu is eigenlijk: aangezien het een business-abo is, zal er (hopelijk) ook de mogelijkheid zijn voor een business-router/modem beneden. Als die dan door de ISP even gedocumenteerd geleverd wordt, kan je vast 2 afzonderlijke netwerken (VLAN's) creeeren die elkaar niet dwars zitten en waar beide gebruikers evenveel plezier van hebben.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewoutw
Ik persoonlijk zou voor een router gaan. Meestal werken die dingen gewoon uit de doos als je ze goed aansluit.
Dubbel nat is nog nooit een probleem geweest. Router 1 maakt 1 nat sessie aan voor router 2 en router 2 maakt voor alle device een sessie aan. Port forward instellen kost nu geen 30 sec maar 2x 30 sec.

PnP? ik denk dat je UPnP bedoeld. Tja dat zet ik uit. Zo ver ik weet gebruiken alleen virussen dat.

Vlans op een router voor minder dan €30,- Ik ken eigenlijk maar weinig consumenten spul wat het het kan maar is zeker ook een oplossing. Maar wel eentje waar de de provider voor nodig hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:25
Dus eerste werkte alle websites en nu enkele? Vreemd, dan Is je setup prima maar is denk ik je xiaomi gewoon instabiel.

Sowieso knap dat je een situatie hebt dat een sitecom beter werkt dan een andere router :p
Ik zou iets meer investeren en gewoon een degelijke wifi router halen uit nl. Ik zou wel router ipv ap doen ivm afschermen apparaten

CISSP! Drop your encryption keys!

• pc-noob
Hallo allemaal! Bedankt voor jullie posts.. wie weet kan het ook dat de de internet verbinding gewoon niet top is? Zou dat ook een mogelijkheid zijn?

Router is idd cheap maar zou het gewoon moeten doen hoor volgens reviews etc.

Verder heb ik de router uiteraard goed aangesloten en ook heb ik verschillende instellingen al geprobeerd.. daarom juist dat ik aan de stabiliteit van het internet twijfel. Want gisterenavond deed hij soms ook wat trager terwijl ik de Sitecom gebruikte..

Maar wel niet zo traag als de Xiaomi..
Daarom dacht ik aan een mogelijkheid dat er iets is ingesteld volgens de router van Telenet

Is dat nog een mogelijkheid? Of niet ? En welke info heb ik dan nodig van Telenet?

Thanks

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:25
- met de telenet router was de verbinding top
- met de sitecom was de verbinding trager maar top
- met de xiaomi is de verbinding instabiel

Waar denk jij dat het probleem zit ;)

Instellingen zijn relevant als iets werkt, niet als iets half werkt :)
Dit kan van alles zijn, auto negotation problemen tussen de xiaomi en de main router bijvoorbeeld maar ook gewoon brakke chinese firmware.

Dat is het hele probleem met aliexpress: Er zit prima spul tussen maar de kwaliteit is niet consistent. Je kunt dus zomaar pech hebben. Daarbij zijn mensen online ook geneigd het product een stuk positiever te zien als ze er minder voor betaald hebben ;)

Als je een tech tweaker bent en weet waar je naar moet kijken, ga lekker aan de slag met kabel, logging, alternatieve firmwares, bekabeld testen, ap modus etc...

ben je dat niet, koop iets stabieliers voor het geld :)

CISSP! Drop your encryption keys!

• pc-noob
IPv6 uitschakelen gaat trouwens pas als ik in die Sitecom kan waarschijnlijk? En dat is net daarom dat ik het nodig heb..

• ewoutw
pc-noob schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:01:
IPv6 uitschakelen gaat trouwens pas als ik in die Sitecom kan waarschijnlijk? En dat is net daarom dat ik het nodig heb..
je kan het ook op je computer uitschakelen he O-) . Maar ik denk niet dat je probleem in het ipv6 deel zit

• pc-noob
Oops nee met de Telenet router was het niet top ook niet.. er was ook iets mis mee, weet niet precies was maar de snelheid was wel maximaal, maar de stabiliteit ook niet..

Die router van Xiaomi, kan hem eventueel terugsturen kwam van xiaomishop.nl of zoiets.
Zou eigenlijk eens een router moeten lenen van iemand anders die er nog eentje heeft liggen maar omdat die van Telenet(mijn oude) na een tijdje niet meer goed werkte ging ik er vanuit dat er is mis zat met de instellingen ergens :)

[ Voor 3% gewijzigd door pc-noob op 16-09-2020 18:32 ]

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Als er een goede zakelijke modem staat, zou de eigenaar ook een VLAN voor je kunnen maken.
Dan was een switch/ap genoeg om gescheiden de toegewezen bandbreedte te gebruiken zonder gezeur van een dubbele NAT.

Overleg dus even over de VLAN.

Hier heb ik bijvoorbeeld dmv VLAN scheiding van werk, thuis, gasten, school en IoT.

[ Voor 14% gewijzigd door DJMaze op 16-09-2020 22:45 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Pagina: 1