Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:07
Ik vraag advies voor een vriend die zonnepanelen wil.
Het betreft een vrijstaand huis. De bomen rondom het huis zijn inmiddels gekapt, maar nog wel te zien op sat.foto.Hierdoor geen enkele schaduw meer.
Aan de oostkant bevinden zich 4 dakramen, waarvan de bovenrand op 230cm onder de onderrand van de nokpan ligt.
De oostkant denken we aan 16 Longi Solar 445, afm 209,4x103,8 cm net onder de nok.
De westkant idem 16 panelen, maar iets verder van de nok ivm dakpijpje aan noordkant.
Aangezien het een oost-west legplan is, kan denk ik de omvormer 67% van totale vermogen zijn, dwz 67%van (32x445=14240) is 9540.
De meterkast kan volgens mij beter meteen gemoderniseerd worden(zie foto)
Mijn vragen zijn:
-is mijn redenatie qua omvormer correct?
-zo ja, is dan de Goodwe GW10K-DT een goede optie?
-is de prijsopgave van €7185 ex BTW redelijk/goed?(Sola** O****t)
-kan paneleninstallateur ook meteen nieuwe meterkast installeren, of doen ze dat nooit?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b0Luz-9aId48xKylhjMbnQPq9_I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LcatYrYqvaM5Bc6OSxQpKSdN.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nBWGHSJVksESDLhEOGCvdoNczlQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ht6LXsNmureNUnxywB0eoXhk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xSwZyqIf7Ug7LP-al3-dJdB2amc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qZa5wKTAUd4US4A8OUtghOAx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vuyRw6CxTnirVxKX926fuSvjNSA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JSCTAofMu4msrMYtyjF0sMmm.png?f=user_large

Beste antwoord (via doggy1 op 16-09-2020 08:18)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:52
Ja correct, en voor een 45 graden dak is 67% nog ruim. Als je graag wilt weten of 8 kW ook kan wil ik het wel voor je invoeren in Sunnydesign. 10 kW is in ieder geval niet slecht. Ook qua DC voltages zit je goed.
Ja het is heel goedkoop. Zoek niet verder.
-kan paneleninstallateur ook meteen nieuwe meterkast installeren, of doen ze dat nooit?
Meestal niet, vragen staat vrij. Maar het kan ook vooraf.

Vergeet de Wifi stick niet los bij te bestellen.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/ethernet.html

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• busscherski
Ja correct, en voor een 45 graden dak is 67% nog ruim. Als je graag wilt weten of 8 kW ook kan wil ik het wel voor je invoeren in Sunnydesign. 10 kW is in ieder geval niet slecht. Ook qua DC voltages zit je goed.
Ja het is heel goedkoop. Zoek niet verder.
-kan paneleninstallateur ook meteen nieuwe meterkast installeren, of doen ze dat nooit?
Meestal niet, vragen staat vrij. Maar het kan ook vooraf.

Vergeet de Wifi stick niet los bij te bestellen.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/ethernet.html

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• doggy1
Wat fijn dat je weer zo snel antwoordt Busscherski.
En ja, ik zou het zeer op prijs stellen als je dat in Sunny Design wilt invoeren.

• busscherski
Als het een klein beetje mag aftoppen zou je de 8 kW versie kunnen nemen. Die 0.1% verlies op jaarbasis is ruim 10 kWh per jaar. Als je niet van aftoppen houdt mag 10 kW ook, niets mis mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QwBVVH8gpRlzxXjXrD6PG_LBOYs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UHxLfYxC2rsAuiwsoOPq7a2v.png?f=fotoalbum_large

• doggy1
Ik denk dat mijn vriend waarvoor ik dit uit zoek hier heel blij van wordt(eindelijk heb ik hem zo ver dat hij aan de zonnepanelen wil).
Nogmaals bedankt.

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Puur uit interesse: vanwaar de keuze voor 32 panelen? Welke use case hoort daar bij, en hoe is daarmee tot de keuze gekomen tot deze oost/west verdeling?

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

• doggy1
Wij wilden een opbrengst van ca 10000kWh(zie berekening in Sunny Design van Busscherski) per jaar ivm toekomstige uitbreiding(aircos, electrische auto en verwarming zwembad)
Op dit dak kunnen er aan beide kanten 16 panelen in portrait en dat vinden wij genoeg en de terugverdientijd is dan ca 3 jaar. Lijkt mij wel prima zo.

• doggy1
Vandaag met de mogelijke installateur gebeld en deze heeft een duidelijke voorkeur voor Growatt ivm betere ervaring met dat merk(ze leveren beide merken).
Is Growatt idd te verkiezen boven Goodwe?
Goodwe 10 K €1199 bij Sol** Out***, maar €1379 bij Sol Bou*****, Voor 9000-12500Wp(wat een prijsverschil
Goodwe 8K €1099 bij idem , maar €1219 bij idem Voor 7000-10000Wp
Growatt10000TL3 €1199 idem ,maar €1349 bij idem Voor 9500-11000Wp
Growatt 9000TL3 €1269 !!?? " idem ,maar €1309 bij idem Voor 8800-9900Wp

Wat is wijsheid?

[ Voor 19% gewijzigd door doggy1 op 16-09-2020 21:16 ]

• busscherski
De wifi of LAN module is bij Growatt goedkoper, neem die ook even mee in je berekening.

Volgens mij zijn beide merken prima, hoewel er hier op het forum betere geruchten gaan over het schaduwmanagement van Goodwe. Heb je over 10 jaar ook geen schaduw?

• doggy1
Schaduw blijft weg.
Ik zal eens kijken wat die module kost.
Weer bedankt.

• doggy1
Inmiddels enkele offertes binnen, maar advies is verschillend.
-een partij adviseerde 16 panelen oost en 16 panelen west(Longi 445) met solaredge!
-andere partij adviseerde 20 panelen west en 20 panelen oost(Phonosolar 325) met Solis omvormer
-en de derde adviseerde alle(36!) panelen ( Longi 445)op westkant te plaatsen, omdat deze kant meer op zuiden is gericht en dan meer oplevert dan deel oost en deel west en met Goodwe 10K omvormer

Welk advies lijkt jullie het beste?

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
doggy1 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 10:06:
Inmiddels enkele offertes binnen, maar advies is verschillend.
-een partij adviseerde 16 panelen oost en 16 panelen west(Longi 445) met solaredge!
Zonder schaduw toch Solaredge. Dat is een bijzondere keuze. Legde die partij ook uit waarom je geld uit zou geven aan schaduwmanagement? Kijk eens in de folders van Solaredge, daarin beantwoorden ze de vraag wanneer Solaredge in dit soort situaties volgens hun toch handig kan zijn. Het voordeel lijkt mij erg discutabel.
-en de derde adviseerde alle(36!) panelen ( Longi 445)op westkant te plaatsen, omdat deze kant meer op zuiden is gericht en dan meer oplevert dan deel oost en deel west en met Goodwe 10K omvormer
Oost-west lijkt me met de toekomstige salderingsregeling handiger dan alles op West.

Wat voor verdeling ziet jouw vriend zelf graag? Op welk dakvlak wil jij liever wel of geen panelen ivm aanzicht van het huis bijvoorbeeld?

• doggy1
Dat Solaredge had ik direct afgeschoten ivm geen schaduw. Hun argument was"alleen werkt een SolarEdge omvormer beter dit ivm de optimizers". Daarna kreeg ik offerte met Goodwe en Longi 445, maar mijn vertrouwen was al weg door het Solaredge advies.

Ik kan zelf niet goed inschatten wat de invloed is omdat woning niet precies oost-west ligt, zie foto.

Verdeling is niet zo belangrijk, maar wel opwek van ca 10000kWh

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ff simuleren in Sunnydesign

• busscherski
Met alles op 1 richting moet je eigenlijk een grotere omvormer hebben dan 10 kW. De 10 kW versie gaat dan volgens Sunny 1.4% aftoppen. Groter dan 11 kW kan het weer niet op een 3x16A groep, en dat zou weer een obstakel zijn. Daarnaast zijn omvormers groter dan 10 kW vaak erg luidruchtig, zou je niet in huis moeten willen.

Je zou wel 18 west en 14 oost kunnen leggen met een 8 kW omvormer. Dat topt 0.4% af op jaarbasis, vind ik nog net kunnen.
18 is namelijk het maximum aantal per string.

• doggy1
Het is wel een 3x25A groep, dus dat scheelt.

• busscherski
En het geluid?
Let daar goed op bij de grotere omvormers.

• doggy1
busscherski schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:09:
En het geluid?
Let daar goed op bij de grotere omvormers.
Dat is idd een goede opmerking en als ik het goed begrijp dan moet omvormer in principe zo dicht mogelijk (binnen)bij de panelen of mag hij ook buiten onder afdak?

• busscherski
Je gaat 4 DC kabels en 1 of 2 aarde kabels trekken van de panelen naar de omvormer en 1 YMVK 5x4 of 5x6 mm2 kabel van de omvormer naar de meterkast.
Qua bekabeling is dichtbij de panelen dan makkelijker.

Maar kabel verlies (zowel vermogen als voltage) heb je liever aan de DC kant, dus wat dat betreft heb je de omvormer liever zo dichtbij de meterkast als mogelijk.

Buiten onder een afdak en uit de zon mag ook. Dan is geluid niet snel een issue.

• doggy1
Dat lost de evt geluidsoverlast iig op.
Goed om te weten.
Pagina: 1