2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
Vraag
Beste antwoord (via marnie op 30-10-2020 08:01)
Weet je wel zeker dat die 20 cm hoog zijn ?
Die van mij zijn 8cm boven de bolling van de dakpan.
Ik heb exact dezelfde en de panelen liggen er gewoon overheen. Past prima (bij mij).
Natuurlijk moet je zorgen dat er op die plek geen rails of rand van de panelen komen te liggen. Anders even de dakpan 1 positie verplaatsen. Je kan ze probleemloos verplaatsen.
:strip_exif()/f/image/2G0vIthyOvLyUCLvsayC87uO.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 60% gewijzigd door jobr op 16-09-2020 19:19 ]
Alle reacties
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Jij ziet geen enkele toegevoegde waarde in die ventilatiepannenAUijtdehaag schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:24:
Zulke?
RGA1966 in "Vragen/hulp zonnepanelen plat en schuin dak"
Weg ermee.
Heb je reserve pannen of een paar lieve buren?
@marnie Maar vallen ze niet onder je panelen?
haak, rail, paneel (=hol), al met al toch ook wel een flink aantal cm.
Hoezo maar 1 rij zonnepanelen?
Dakpannen brengen niets op he?
[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-09-2020 22:03 ]
Ik weet de hoogte niet, en ben geen held om het dak op te gaan. Ook vind ik met Google niet welke pan dit is om de maten te achterhalen.Maar vallen ze niet onder je panelen?
Helaas zijn nieuwe ventilatiepannen nogal aan de prijs. Vandaar de vraag of ik ze weg kan halen, verplaatsen of nieuwe moet plaatsen, en waarom?
Eén rij aan de west en één rij aande oostkant, 2 rijen van 6 panelen van 360Wp: is genoeg.Hoezo maar 1 rij zonnepanelen?
[ Voor 0% gewijzigd door marnie op 16-09-2020 01:13 . Reden: type foutje en zin liep niet ]
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
Volgens mij hangt het af van de opbouw van de nok van het dak, als die geventileerd geplaatst is dan heb je geen ventilatiepannen in je pannendak. Als die nok gemetseld zit dan zijn er ventilatiepannen.AUijtdehaag schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:52:
Kort maar krachtig: Nee (dan had ieder huis ze wel)
Maar die theorie lijkt al weer niet te kloppen op de foto van TS, want zijn nok lijkt niet gemetseld te zijn.
Wij haalden die dingen ook vaak weg bij het plaatsen van zonnepanelen overigens, meestal gewoon een normale pan ervoor teruggezet.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ik kwam zelf dit artikel (uit 1999?) tegen waarin de noodzaak van ventilatie omwille van vocht regulering als onzin wordt verklaart: http://www.dakweb.nl/rb/99-7/99-7-6.HTMKan het zo snel niet vinden maar ik had een of ander document gelezen waarin ventilatiepannen als onzin worden bestempeld. Een normaal pannendak is verre van luchtdicht en ventileert tussen de pannen door, meer dan voldoende.
Maar ik vind ook artikelen die ventilatiepannen belangrijk vinden ivm de windbelasting oa: https://www.wienerberger....met-ventilatiepannen.html
Zo langzamerhand vormt bij mij het idee dat mijn huidige ventilatiepannen met oog op de windbelasting van het dak een belangrijke functie hebben: vermijden dat pannen wegwaaien bij storm.
Echter, voor het bevestigen van het frame van de zonnepanelen wordt een haak, over een dakpan heen, met een schroef bevestigd aan de dakconstructie. Deze dakpannen worden daardoor verankert aan het dak. Dit verhoogd de windbelasting en kan daarmee de ventilatiepannen overbodig maken.
Mijn eerste conclusie: daarmee kunnen de ventilatiepannen vervallen of iets lager op het dak geplaatst.
Is dit een goede conclusie/redenatie?
[ Voor 0% gewijzigd door marnie op 16-09-2020 11:18 . Reden: url aangepast ]
https://www.wienerberger....rkomt-schade.html#panhaak
Mogelijk heeft jouw huis geen panhaken, maar ze zijn er dus wel.
Weet je wel zeker dat die 20 cm hoog zijn ?
Die van mij zijn 8cm boven de bolling van de dakpan.
Ik heb exact dezelfde en de panelen liggen er gewoon overheen. Past prima (bij mij).
Natuurlijk moet je zorgen dat er op die plek geen rails of rand van de panelen komen te liggen. Anders even de dakpan 1 positie verplaatsen. Je kan ze probleemloos verplaatsen.
:strip_exif()/f/image/2G0vIthyOvLyUCLvsayC87uO.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 60% gewijzigd door jobr op 16-09-2020 19:19 ]