Wat te doen met ventilatiepannen bij zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:47
Binnenkort wordt er één rij zonnepanelen geplaatst zo dicht mogelijk bij de nok van ons schuine dak. Ongeveer 1 meter onder de nok zitten ventilatiepannen, voor zover ik kan achterhalen ventileren deze het dak en zorgen ervoor dat de dakpannen blijven liggen bij storm. Ze.hebben geen doorvoer functie, er zit geen afvoerbuis aan gekoppeld.

Omdat deze ventilatiepannen te hoog (ca. 20cm) zijn, er kunnen geen zonnepanelen overheen, kunnen ze niet blijven liggen.

Wat te doen en waarom?
a - Ventilatiepannen weglaten en vervangen door normale dakpannen.
b - Ventilatiepannen verplaatsen naar beneden, onderaan de zonnepanelen, ca 2m onder de nok, de zonnepanelen hebben hier geen schaduw van.
c - Ventilatiepannen vervangen door lagere/platte ventilatiepannen, onzichtbaar achter het zonnepaneel .

Edit: afbeelding toegevoegd van een ventilatiepaneel die lager op het dak is geplaatst, er zitten er ook twee op 1 meter van de nok.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyAYBeJq5Gwo-NirFDDBlTzrB-4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AcgUphYyVaJDVXmD7k5QLz13.jpg?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door marnie op 16-09-2020 00:58 . Reden: Afbeelding met tekst toegevoegd ]

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Beste antwoord (via marnie op 30-10-2020 08:01)

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
@marnie
Weet je wel zeker dat die 20 cm hoog zijn ?
Die van mij zijn 8cm boven de bolling van de dakpan.
Ik heb exact dezelfde en de panelen liggen er gewoon overheen. Past prima (bij mij).
Natuurlijk moet je zorgen dat er op die plek geen rails of rand van de panelen komen te liggen. Anders even de dakpan 1 positie verplaatsen. Je kan ze probleemloos verplaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FnxZ-_8AiZDnIXvYdpWpzVrifqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2G0vIthyOvLyUCLvsayC87uO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door jobr op 16-09-2020 19:19 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:55
@AUijtdehaag weet dat wel, heb je er overigens een foto bij?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zulke?
RGA1966 in "Vragen/hulp zonnepanelen plat en schuin dak"

Weg ermee.
Heb je reserve pannen of een paar lieve buren?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04:37
Ik heb er een of twee verplaatst een paar maanden geleden voor de panelen kwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-09-2020
Jij ziet geen enkele toegevoegde waarde in die ventilatiepannen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kort maar krachtig: Nee (dan had ieder huis ze wel)
@marnie Maar vallen ze niet onder je panelen?
haak, rail, paneel (=hol), al met al toch ook wel een flink aantal cm.

Hoezo maar 1 rij zonnepanelen?
Dakpannen brengen niets op he? ;)

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-09-2020 22:03 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

• marnie
Maar vallen ze niet onder je panelen?
Ik weet de hoogte niet, en ben geen held om het dak op te gaan. Ook vind ik met Google niet welke pan dit is om de maten te achterhalen.
Helaas zijn nieuwe ventilatiepannen nogal aan de prijs. Vandaar de vraag of ik ze weg kan halen, verplaatsen of nieuwe moet plaatsen, en waarom?
Hoezo maar 1 rij zonnepanelen?
Eén rij aan de west en één rij aande oostkant, 2 rijen van 6 panelen van 360Wp: is genoeg.

[ Voor 0% gewijzigd door marnie op 16-09-2020 01:13 . Reden: type foutje en zin liep niet ]

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:25
AUijtdehaag schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:52:
Kort maar krachtig: Nee (dan had ieder huis ze wel)
Volgens mij hangt het af van de opbouw van de nok van het dak, als die geventileerd geplaatst is dan heb je geen ventilatiepannen in je pannendak. Als die nok gemetseld zit dan zijn er ventilatiepannen.
Maar die theorie lijkt al weer niet te kloppen op de foto van TS, want zijn nok lijkt niet gemetseld te zijn.
Wij haalden die dingen ook vaak weg bij het plaatsen van zonnepanelen overigens, meestal gewoon een normale pan ervoor teruggezet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:36

de Peer

under peer review

Mij lijkt dat een zonnepaneel daar prima overheen past. Misschien dat eerst even goed checken. Je zit ivm je aluminium balken al snel 15-20 cm van de dakpannen af.

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-06 07:54
Kan het zo snel niet vinden maar ik had een of ander document gelezen waarin ventilatiepannen als onzin worden bestempeld. Een normaal pannendak is verre van luchtdicht en ventileert tussen de pannen door, meer dan voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marnie
Kan het zo snel niet vinden maar ik had een of ander document gelezen waarin ventilatiepannen als onzin worden bestempeld. Een normaal pannendak is verre van luchtdicht en ventileert tussen de pannen door, meer dan voldoende.
Ik kwam zelf dit artikel (uit 1999?) tegen waarin de noodzaak van ventilatie omwille van vocht regulering als onzin wordt verklaart: http://www.dakweb.nl/rb/99-7/99-7-6.HTM

Maar ik vind ook artikelen die ventilatiepannen belangrijk vinden ivm de windbelasting oa: https://www.wienerberger....met-ventilatiepannen.html

Zo langzamerhand vormt bij mij het idee dat mijn huidige ventilatiepannen met oog op de windbelasting van het dak een belangrijke functie hebben: vermijden dat pannen wegwaaien bij storm.

Echter, voor het bevestigen van het frame van de zonnepanelen wordt een haak, over een dakpan heen, met een schroef bevestigd aan de dakconstructie. Deze dakpannen worden daardoor verankert aan het dak. Dit verhoogd de windbelasting en kan daarmee de ventilatiepannen overbodig maken.
Mijn eerste conclusie: daarmee kunnen de ventilatiepannen vervallen of iets lager op het dak geplaatst.

Is dit een goede conclusie/redenatie?

[ Voor 0% gewijzigd door marnie op 16-09-2020 11:18 . Reden: url aangepast ]

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:06
Volgens mij zijn er tegenwoordig keurige panhaken die je pan verankeren aan de panlat. Heb je geen ventilatiepan meer voor nodig:

https://www.wienerberger....rkomt-schade.html#panhaak

Mogelijk heeft jouw huis geen panhaken, maar ze zijn er dus wel.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
@marnie
Weet je wel zeker dat die 20 cm hoog zijn ?
Die van mij zijn 8cm boven de bolling van de dakpan.
Ik heb exact dezelfde en de panelen liggen er gewoon overheen. Past prima (bij mij).
Natuurlijk moet je zorgen dat er op die plek geen rails of rand van de panelen komen te liggen. Anders even de dakpan 1 positie verplaatsen. Je kan ze probleemloos verplaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FnxZ-_8AiZDnIXvYdpWpzVrifqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2G0vIthyOvLyUCLvsayC87uO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door jobr op 16-09-2020 19:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marnie
Deze week zijn de zonnepanelen geinstalleerd, uiteindelijk konden deze zonder problemen over de ventilatiepannen worden geplaatst.

Pagina: 1