Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-11 16:49
Afgelopen jaar heb ik een schuur/carport/overkapping in onze tuin gebouwt. Hierop wil ik (zelf) zonnepanelen gaan plaatsen. Gevoelsmatig wil ik (met het oog op de toekomst) graag naar een oost/west opstelling toe. Hiervoor is de shuur volgens mij ook heel geschikt.

In sunny design heb ik een opstelling gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_5W69_uNKHh4s9KjUqOrFpSiq1Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/As4FGdRGDCKbFVKa0ASIkQXS.png?f=user_large
Maatvoering moet ik nog een keer nameten. Maar ik heb gekozen voor de JA solar panelen wegens het efficiente gebruik in oost/west op mijn dak.

Aan de tuin kant staat nog een boom (plataan), die in de schaduw kan gaan geven, maar zoals ik het nu kan zien zal dat alleen in de winter optreden, maar dan is de boom gesnoeid.

Qua omvormer komt sunnydesign op het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4wwiZ3_gX5c2RWkpxhnfUWpRUs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D1BXCT6dviZkDKUnxBDRcJu1.png?f=fotoalbum_large

Waarbij, volgens mij, SMA duur is, maar ook kwaliteit levert. Als er betere oplossingen zijn, dan hoor ik de opties graag. Zelf heb ik nog te weinig kennis om te kijken waar ik op kom als ik voor een ander merk ga.

Zelf zit ik nu aan de volgende setup te denken.
Item#PriceEx BtwInc Btw
JA Solar JAM72S-10-410-MR-SF Mono Perc Zilver Frame Halve Cellen 410Wp12119.01 1428.121728.03
SMA Sunny Boy SB3.6-1AV-41 inclusief Webconnect + Wifi 1787.6787.6952.996
Flatfix Fusion 2 Rijen van 3 dakjes Oost/West Opstelling (12 panelen) landscape1445.5445.5539.055
Hager ADA925G aardlekautomaat 2P B25A 30mA180.9597,95
Totaal: 2742.173318,03

Wat ik hier volgens mij nog mis is bekabeling. Hier heb ik nog geen gevoel van hoeveel ik nodig heb en wat precies. De omvormer komt ongeveer midden onder alle panelen te hangen (iets aan de oost kant). Hoe kan ik de panelen dan het bestte aansluiten en hoeveel DC kabel en MC4 connectoren heb ik nodig?

Vanaf de schuur naar mijn meterkast loopt al een vrije 3 aderige 6mm2 kabel, en ook heb ik nog een dubele positie over in de meterkast om een aardelkautomaat te monteren. De huisaansluiting is 40A, dus dan kan ik volgens mij het bestte voor een 25A automaat kiezen.

Vragen die ik heb:
  1. Is de SMA omvormer een goede keuze?
  2. Qua oppervlak lijken de JA grote panelen een goede keuze voor deze oost/west opstelling, zijn hier nog andere meningen over?
  3. Wat heb ik nog aan extra aansluitmateriaal nodig wat nog niet in mijn lijstje staat.

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:46
De ene zal Goodwe/Growatt of welke Chinese omvormer dan ook zeggen, de ander is weer fan van SMA. Ikzelf heb een Goodwe die zonder problemen draait. Chinese omvormers zijn een stuk goedkoper en de meeste hebben 10 jaar garantie.

Verder kan je eens kijken naar dit topic voor zelfbouw betonvoeten, ik vind de materialen voor een plat dak relatief erg duur namelijk, dat scheelt al een pak op de totale kosten.

Een SMA 3.6 kan zonder problemen op een 16A alamat. Ik heb hier een 4200 watt omvormer op een 16A alamat en dat gaat al een jaar zonder problemen. Eventueel een Emat, heeft gewoon alle keurmerken en is een stuk goedkoper.

Verder kunnen de panelen onderling gewoon met de eigen draden gekoppeld worden, deze zijn reeds voorzien van MC4 aansluitingen. Dan heb je twee rode en twee zwarte draden nodig van de panelen naar de omvormer, dus ook vier sets MC4 koppelingen. Bestel er een paar setjes extra bij, je zal niet de eerste zijn die per ongeluk de verkeerde koppelingen aan de kabel knijpt :+ De kabels zijn eventueel kant en klaar te kopen, anders heb je een MC4 tang nodig. Die kan je gewoon van AliExpress halen, voor die paar koppelingen hoef je geen professionele tang te hebben. De lengte is uiteraard afhankelijk van de afstand tot de omvormer. Je moet even kijken waar je makkelijk naar binnen kan met de kabel. De verliezen op deze lengte zijn dusdanig klein dat het niet op een metertje meer of minder komt.

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:33
Vrijwel het enige gevaar (brand!) met zonnepanelen zijn slecht passende connectoren.

Kom dus niet in de verleiding om ook de MC4 koppelen op Ebay, Aliexpress etc. te kopen!

Voor spullen in de meterkast die met veiligheid te maken hebben, zou ik voor een paar Euro minder geen vermijdbaar risico lopen. Gewoon een ABB of ander A-merk voor kiezen (dat is Emat niet, wat ze zelf ook beweren. Het is gestempeld spul). Beetje rondkijken en het is nauwelijks duurder.
Emat (handelsfirma) is soort van Aliexpress spul waar de KEMA een keer naar heeft gekeken. Dat exemplaar zal best OK zijn geweest, maar Chinese fabrikanten staan niet echt bekend om 'quality control'. En als ze een dubbeltje meer kunnen verdienen door ergens op te besparen...
In een ander draadje kwam iemand voorbij waarbij een Gacia 16A Alamat (ook Chinees ding) er niet uit gegaan was toen hij kortsluiting maakte, maar de 25A hoofdzekering wel...

Ik heb zelf zo'n goedkope Chinese krimptang voor 15 Euro of zo op Amazon gekocht. Achteraf een beetje spijt want het was prutsen omdat het het net niet goed past. Sommige webshops verhuren de goede tangen. Of marktplaats?

• trinite_t
Thanks, ik had nog niet verder gezocht dan Winkelman (ook omdat ze in de buurt zitten). Maar dit scheelt idd wel leuk. Maakt een chinese omvormer ook (nog) minder aantrekkelijk.
PeeVv schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:46:
De ene zal Goodwe/Growatt of welke Chinese omvormer dan ook zeggen, de ander is weer fan van SMA. Ikzelf heb een Goodwe die zonder problemen draait. Chinese omvormers zijn een stuk goedkoper en de meeste hebben 10 jaar garantie.

Verder kan je eens kijken naar dit topic voor zelfbouw betonvoeten, ik vind de materialen voor een plat dak relatief erg duur namelijk, dat scheelt al een pak op de totale kosten.

Een SMA 3.6 kan zonder problemen op een 16A alamat. Ik heb hier een 4200 watt omvormer op een 16A alamat en dat gaat al een jaar zonder problemen. Eventueel een Emat, heeft gewoon alle keurmerken en is een stuk goedkoper.

Verder kunnen de panelen onderling gewoon met de eigen draden gekoppeld worden, deze zijn reeds voorzien van MC4 aansluitingen. Dan heb je twee rode en twee zwarte draden nodig van de panelen naar de omvormer, dus ook vier sets MC4 koppelingen. Bestel er een paar setjes extra bij, je zal niet de eerste zijn die per ongeluk de verkeerde koppelingen aan de kabel knijpt :+ De kabels zijn eventueel kant en klaar te kopen, anders heb je een MC4 tang nodig. Die kan je gewoon van AliExpress halen, voor die paar koppelingen hoef je geen professionele tang te hebben. De lengte is uiteraard afhankelijk van de afstand tot de omvormer. Je moet even kijken waar je makkelijk naar binnen kan met de kabel. De verliezen op deze lengte zijn dusdanig klein dat het niet op een metertje meer of minder komt.
Qua alamat komt er "gewoon" een hager in (hele groepenkast is nu ook hager). En ik weet idd best dat 16A genoeg zou moeten zijn, maar dan wordt de zekering ook flink warm. Het lijkt mij dus verstandiger om er minimaal een 20A in te zetten, en die ruimte heb ik ook (40A aansluiting). Het verschil tussen een 20A en 25A is verwaarloosbaar op dit bedrag.

Voor het aansluiten van de panelen zal ik vandaag nog wel een schetsje proberen te maken, zodat er hier even naar gekeken kan worden of het correct is. Daar kan ik dan idd ook weer de kabellengtes uit halen.
WackoH schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:38:
Vrijwel het enige gevaar (brand!) met zonnepanelen zijn slecht passende connectoren.

Kom dus niet in de verleiding om ook de MC4 koppelen op Ebay, Aliexpress etc. te kopen!

Voor spullen in de meterkast die met veiligheid te maken hebben, zou ik voor een paar Euro minder geen vermijdbaar risico lopen. Gewoon een ABB of ander A-merk voor kiezen (dat is Emat niet, wat ze zelf ook beweren. Het is gestempeld spul). Beetje rondkijken en het is nauwelijks duurder.
Emat (handelsfirma) is soort van Aliexpress spul waar de KEMA een keer naar heeft gekeken. Dat exemplaar zal best OK zijn geweest, maar Chinese fabrikanten staan niet echt bekend om 'quality control'. En als ze een dubbeltje meer kunnen verdienen door ergens op te besparen...
In een ander draadje kwam iemand voorbij waarbij een Gacia 16A Alamat (ook Chinees ding) er niet uit gegaan was toen hij kortsluiting maakte, maar de 25A hoofdzekering wel...

Ik heb zelf zo'n goedkope Chinese krimptang voor 15 Euro of zo op Amazon gekocht. Achteraf een beetje spijt want het was prutsen omdat het het net niet goed past. Sommige webshops verhuren de goede tangen. Of marktplaats?
Idd, dus voor mij gewoon hager in de meterkast. Voor de MC4 connectoren, die bestel ik samen met de panelen/omvormer. Dat is gewoon iets dat goed moet zijn. Wat betreft de tang, die kan ik van een vriend lenen.

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-11 12:11
trinite_t schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:32:
Is de SMA omvormer een goede keuze?
Ja maar alleen als je iets met de extra connectivity gaat doen of specifiek Europees wilt kopen. Zoals anderen hier al aangeven kun je veel goedkoper gaan door een goedkope Chinese omvormer te gebruiken. Voor API ben je dan afhankelijk van een crappy Chinese site.

Nu zal SMA ongetwijfeld beter zijn, maar vraag jezelf wel af of dat een zeg 30-50% extra in prijs waard is.

Ik heb zelf sinds 2 maanden een Goodwe en dat gaat goed. Ja alle voordelen zijn wel een beetje waar: zo kun je in de Portal "Planten" kiezen, waar in het Engels staat "Plants" wat dus beter had kunnen worden vertaald naar "Locatie" of zo. Zo zitten er nog meer van die rare vertalingen in.

Let op dat de salderingsregeling wordt aangepast vanaf volgend jaar. Als het doel is om zo snel mogelijk de investering terug te verdienen neem dan geen SMA.

• PeeVv
traders schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:32:
[...]

Ja maar alleen als je iets met de extra connectivity gaat doen of specifiek Europees wilt kopen. Zoals anderen hier al aangeven kun je veel goedkoper gaan door een goedkope Chinese omvormer te gebruiken. Voor API ben je dan afhankelijk van een crappy Chinese site.

Nu zal SMA ongetwijfeld beter zijn, maar vraag jezelf wel af of dat een zeg 30-50% extra in prijs waard is.

Ik heb zelf sinds 2 maanden een Goodwe en dat gaat goed. Ja alle voordelen zijn wel een beetje waar: zo kun je in de Portal "Planten" kiezen, waar in het Engels staat "Plants" wat dus beter had kunnen worden vertaald naar "Locatie" of zo. Zo zitten er nog meer van die rare vertalingen in.

Let op dat de salderingsregeling wordt aangepast vanaf volgend jaar. Als het doel is om zo snel mogelijk de investering terug te verdienen neem dan geen SMA.
De portal van GoodWe is inderdaad pure ellende, maar ook een GoodWe kan met een ESP8266 of een Raspberry Pi uitgelezen worden.

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:27

No13

/me was here

PeeVv schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:46:
[...]

De portal van GoodWe is inderdaad pure ellende, maar ook een GoodWe kan met een ESP8266 of een Raspberry Pi uitgelezen worden.
Als je een XS model hebt gaat je dat zeker niet zomaar lukken helaas, je kan wel altijd een eigen kwh meter plaatsen.

• trinite_t
traders schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:32:
[...]

Zo snel mogelijk is altijd relatief. Het is een optie voor mij om wel voor bijvoorbeeld een goodwe te gaan. Maar aan de andere kant, het verschil in prijs is niet 30-50%, maar ~10% op de hele installatie (ongeveer een half jaartje qua terugverdientijd).
Aan de andere kant, ik wil gewoon een installatie hebben die werkt, waar ik geen omkijken naar heb. En de investering is toch al beperkt doordat je het zelf doet.
PeeVv schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:46:
[...]

Loggen wil ik wel gaan doen, maar als ik er maar op een of andere manier bij kan, dan moet dat wel lukken. Wel vraag ik me af wat er met mijn data gebeurt, gaat die eerst naar een externe cloud (China?)? Van SMA weet ik dat je goed helemaal cloudless kunt draaien. Kan dat bij goodwe ook?
No13 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:51:
[...]

Als je een XS model hebt gaat je dat zeker niet zomaar lukken helaas, je kan wel altijd een eigen kwh meter plaatsen.
Het zal dan sowieso een DNS model moeten worden wegens de 2MPPTs voor een oost/west opstelling. Lukt het met de DNS serie wel?

• PeeVv
Ik heb een DNS serie, 4200D-NS om precies te zijn, daar werkt het dus gewoon mee. Om RS485 of USB te gebruiken moet de Wifi-stick losgekoppeld worden, dan gaat er dus niks meer via de cloud.

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@trinite_t 2220 euro incl btw.
10x Trina Solar Mono PERC Half Cell 3400 Wp 10x Monokristal Black, Blackframe/white backsheet 1684x1002x35mm
1x Growatt 3000-S Omvormer met gratis wifi module
1x Flatfix Fusion montageset tbv 10 panelen op een platdak (2*5 landscape) inclusief solarkabel + connectoren male/female MC-4

https://www.warmtebeheer....zonnepanelen_aantal=12313

• trinite_t
BenEco schreef op woensdag 16 september 2020 @ 17:00:
@trinite_t 2220 euro incl btw.
10x Trina Solar Mono PERC Half Cell 3400 Wp 10x Monokristal Black, Blackframe/white backsheet 1684x1002x35mm
1x Growatt 3000-S Omvormer met gratis wifi module
1x Flatfix Fusion montageset tbv 10 panelen op een platdak (2*5 landscape) inclusief solarkabel + connectoren male/female MC-4

https://www.warmtebeheer....zonnepanelen_aantal=12313
Die opstelling past niet op het dak. De opstelling is gemaakt voor zuid, waarbij de breedte op 5*1.5m = 7.5m uit komt. Richting zuid is het dak maar ~5m.

Verder is dit 3400 Wp, terwijl de opstelling waar ik naar kijk 12 * 410 = 4900 Wp is. Per Wp komt dit op grofweg hetzelfde uit.

• trinite_t
Ik heb een schetsje gemaakt van het bekabelplan. De groene cirkel is de dakdoorgang, +/- heb ik even achterwege gelaten. Blauw en rood zijn de oost/west string. Klopt dit qua inductielussen op deze manier?

En zij de kabels van die ja panelen lang genoeg om ze in landscape door te lussen, of moeten daar verlengkabels tussen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwI9TGIzGmHE9SJLLiqkD66Ud4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gyFm8eWhTz98XqBGGcVnQiGR.jpg?f=fotoalbum_large

• trinite_t
trinite_t schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:59:
Ik heb een schetsje gemaakt van het bekabelplan. De groene cirkel is de dakdoorgang, +/- heb ik even achterwege gelaten. Blauw en rood zijn de oost/west string. Klopt dit qua inductielussen op deze manier?

En zij de kabels van die ja panelen lang genoeg om ze in landscape door te lussen, of moeten daar verlengkabels tussen?
[Afbeelding]
Net nagevraagd bij een leverancier, de bekabeling is lang genoeg om de panelen in landscape aan elkaar door te lussen.
Qua extra (DC) bekabelling, moet ik dan dus nog:
  1. een kabel van de omvormer tot aan het eerste (middelste) paneel van het linker dakje (rood)
  2. een kabel van de omvormer tot aan het eerste (middelste) paneel van het rechter dakje (zwart)
  3. een kabel tussen het linker en rechter dakje. (zwart?)
  4. 4 MC4 stekkers voor het doorlussen
  5. 2 stekkers voor aansluiten op de omvormer
Dit alles 2x (voor oost en west).

Ik krijg een doorvoor in mijn platte dak, moet ik dan nog extra (flexibele) buis om de dc bekabeling heen doen, of kunnen ze allemaal direct door de doorvoor? In de schuur komt het sowieso in buis te zitten (+ bij + en - bij -).

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:52
Het is inderdaad het netst om 2 flex buizen te gebruiken ja. Een met de twee plussen en de andere met de minnen plus eventueel de aarde als dat past.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• trinite_t
Nog een laatste vraag waar ik tegenaan loop met het bestellen: De aarding.

Voglens mij moet je naar de huidige standaarden de panelen, alsook de montagematerialen aarden.

Als ik bij winkelman in de sets voor flatfix fusion kijk, dan zie ik daar geen extra meterialen staan voor de aarding (https://www.winkelman-zon...-panelen-landscape/52338/). Moet ik dit er apart bij bestellen?

Zo ja, klopt het dan dat ik het volgende nodig heb:
[list]
• 2* aardingsklem (voor elk dakje 1)
• kabel om de aarding tussen de dakjes door te lussen
[/list]
Of heb ik nog meer nodig?

Op de website van esedec zie ik wel dat vereffening geintegreerd is (is de -s) varianten van de staander, maar ik bij Winkelman deze versies niet staan.

Net even contact met Winkelman gehad, volgens hun (en dus ook esdec) is het niet nodig bij flatfix fusion om de montagesystemen te aarden. Winkelman doet zelf de aarding bij een aansluitklem van een rij panelen. Is dit genoeg?

[ Voor 11% gewijzigd door trinite_t op 05-10-2020 11:38 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:52
Ik heb alle rails geaard. Geen idee of het simpeler kan. Vraag het eens in het PV topic.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:38
Klopt het dat ik 4 panelen mis in jouw schets? ik tel 4x3, maar past er niet gewoon 4x4?
Beste wat ooit iemand tegen me heeft gezegd is dat iedereen die PV neerlegt later spijt krijgt. Spijt dat er niet meer is neergelegd.

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:33
Voor aarding zijn - denk ik- twee dingen belangrijk:
  1. Wat kan er onder stroom (door bv. schade aan PV kabels) aan metalen delen onder stroom komen te staan.
  2. Zijn de metalen delen van je installatie voldoende met elkaar verbonden (aluminium tegen aluminium is slecht vanwege de beschermende oxidelaag. Een RVS of verzinkte schroef in aluminum zou wel voldoende moeten zijn.

• trinite_t
busscherski schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 21:13:
Ik heb alle rails geaard. Geen idee of het simpeler kan. Vraag het eens in het PV topic.
WackoH schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 22:21:
Voor aarding zijn - denk ik- twee dingen belangrijk:
  1. Wat kan er onder stroom (door bv. schade aan PV kabels) aan metalen delen onder stroom komen te staan.
  2. Zijn de metalen delen van je installatie voldoende met elkaar verbonden (aluminium tegen aluminium is slecht vanwege de beschermende oxidelaag. Een RVS of verzinkte schroef in aluminum zou wel voldoende moeten zijn.
Ik ga qua aarding nu de frames van de panelen aarden, hiermee zijn ook de wind deflectors ed geaard. Het clickfit systeem zelf niet, aangezien dit bestaat uit aluminium met kunstof ertussen. Hier kun je wel tussen gaan vereffenen met speciale veren en dergelijke, maar het frame is op plaatsen waar er bekabeling (los) langs loopt niet toegankelijk, en de hele buitenkant is wel geaard.
MeTooPV schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 22:20:
Klopt het dat ik 4 panelen mis in jouw schets? ik tel 4x3, maar past er niet gewoon 4x4?
Beste wat ooit iemand tegen me heeft gezegd is dat iedereen die PV neerlegt later spijt krijgt. Spijt dat er niet meer is neergelegd.
Dat klopt, 4*4 zou kunnen, maar ik zit dan met de gewichtsverdeling van de panelen (ballast) over het dak. Verder heb ik nu al ~20% over ten opzichte van mijn huidige verbruik. En mocht het later nog wel zin hebben, dan leg ik dan wel extra bij.

Pagina: 1