Afgelopen jaar heb ik een schuur/carport/overkapping in onze tuin gebouwt. Hierop wil ik (zelf) zonnepanelen gaan plaatsen. Gevoelsmatig wil ik (met het oog op de toekomst) graag naar een oost/west opstelling toe. Hiervoor is de shuur volgens mij ook heel geschikt.
In sunny design heb ik een opstelling gemaakt:
:fill(white):strip_exif()/f/image/As4FGdRGDCKbFVKa0ASIkQXS.png?f=user_large)
Maatvoering moet ik nog een keer nameten. Maar ik heb gekozen voor de JA solar panelen wegens het efficiente gebruik in oost/west op mijn dak.
Aan de tuin kant staat nog een boom (plataan), die in de schaduw kan gaan geven, maar zoals ik het nu kan zien zal dat alleen in de winter optreden, maar dan is de boom gesnoeid.
Qua omvormer komt sunnydesign op het volgende:
/f/image/D1BXCT6dviZkDKUnxBDRcJu1.png?f=fotoalbum_large)
Waarbij, volgens mij, SMA duur is, maar ook kwaliteit levert. Als er betere oplossingen zijn, dan hoor ik de opties graag. Zelf heb ik nog te weinig kennis om te kijken waar ik op kom als ik voor een ander merk ga.
Zelf zit ik nu aan de volgende setup te denken.
Wat ik hier volgens mij nog mis is bekabeling. Hier heb ik nog geen gevoel van hoeveel ik nodig heb en wat precies. De omvormer komt ongeveer midden onder alle panelen te hangen (iets aan de oost kant). Hoe kan ik de panelen dan het bestte aansluiten en hoeveel DC kabel en MC4 connectoren heb ik nodig?
Vanaf de schuur naar mijn meterkast loopt al een vrije 3 aderige 6mm2 kabel, en ook heb ik nog een dubele positie over in de meterkast om een aardelkautomaat te monteren. De huisaansluiting is 40A, dus dan kan ik volgens mij het bestte voor een 25A automaat kiezen.
Vragen die ik heb:
In sunny design heb ik een opstelling gemaakt:
:fill(white):strip_exif()/f/image/As4FGdRGDCKbFVKa0ASIkQXS.png?f=user_large)
Maatvoering moet ik nog een keer nameten. Maar ik heb gekozen voor de JA solar panelen wegens het efficiente gebruik in oost/west op mijn dak.
Aan de tuin kant staat nog een boom (plataan), die in de schaduw kan gaan geven, maar zoals ik het nu kan zien zal dat alleen in de winter optreden, maar dan is de boom gesnoeid.
Qua omvormer komt sunnydesign op het volgende:
/f/image/D1BXCT6dviZkDKUnxBDRcJu1.png?f=fotoalbum_large)
Waarbij, volgens mij, SMA duur is, maar ook kwaliteit levert. Als er betere oplossingen zijn, dan hoor ik de opties graag. Zelf heb ik nog te weinig kennis om te kijken waar ik op kom als ik voor een ander merk ga.
Zelf zit ik nu aan de volgende setup te denken.
| Item | # | Price | Ex Btw | Inc Btw |
|---|---|---|---|---|
| JA Solar JAM72S-10-410-MR-SF Mono Perc Zilver Frame Halve Cellen 410Wp | 12 | 119.01 | 1428.12 | 1728.03 |
| SMA Sunny Boy SB3.6-1AV-41 inclusief Webconnect + Wifi | 1 | 787.6 | 787.6 | 952.996 |
| Flatfix Fusion 2 Rijen van 3 dakjes Oost/West Opstelling (12 panelen) landscape | 1 | 445.5 | 445.5 | 539.055 |
| Hager ADA925G aardlekautomaat 2P B25A 30mA | 1 | 80.95 | 97,95 | |
| Totaal: | 2742.17 | 3318,03 |
Wat ik hier volgens mij nog mis is bekabeling. Hier heb ik nog geen gevoel van hoeveel ik nodig heb en wat precies. De omvormer komt ongeveer midden onder alle panelen te hangen (iets aan de oost kant). Hoe kan ik de panelen dan het bestte aansluiten en hoeveel DC kabel en MC4 connectoren heb ik nodig?
Vanaf de schuur naar mijn meterkast loopt al een vrije 3 aderige 6mm2 kabel, en ook heb ik nog een dubele positie over in de meterkast om een aardelkautomaat te monteren. De huisaansluiting is 40A, dus dan kan ik volgens mij het bestte voor een 25A automaat kiezen.
Vragen die ik heb:
- Is de SMA omvormer een goede keuze?
- Qua oppervlak lijken de JA grote panelen een goede keuze voor deze oost/west opstelling, zijn hier nog andere meningen over?
- Wat heb ik nog aan extra aansluitmateriaal nodig wat nog niet in mijn lijstje staat.
The easiest way to solve a problem is just to solve it.
:strip_exif()/f/image/gyFm8eWhTz98XqBGGcVnQiGR.jpg?f=fotoalbum_large)