Bestandssysteem nieuwe externe HDD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:25
Ik zit met een paar vragen waar ik wat hulp bij kan gebruiken.

Korte situatieschets:
Macbook pro 2016 en daarbij 2 externe hdd schijven (2x 2tb) met identieke inhoud en een cloud kopie van de bestanden. Op één van de 2 schijven heb ik een partitie van 500gb voor Timemachine ingericht. Allebei de externe schijven zijn Hfs+ geformatteerd.

Mijn werkdocumenten (foto’s) staan op de interne ssd en die verplaats ik naar de externe schijf als de bewerkingen klaar zijn. De schijf wordt dus niet heel intensief gebruikt, alleen bij het benaderen van het fotoarchief. Betrouwbaarheid is wel belangrijk.

Nu heb ik een nieuwe externe hdd (4tb Usb3.0 My Passport) die als nieuwe eerste schijf gaat dienen en waarvan de 2 andere dus de backup worden. Op deze nieuwe schijf wil ik ook een extra Timemachine backup plaatsen.

Nu mijn vragen:
1. Wat is wijsheid qua bestandsysteem? Weer 2 partities hfs+? Of een apfs voor de bestanden en Hfs+ voor Timemachine?
2. Ik las dat Big Sur waarschijnlijk Timemachine op apfs kan draaien. Dan kan ik de partitie tegen die tijd formatteren (of omzetten) naar apfs?

Vast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

gelukkie schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:21:
Nu mijn vragen:
1. Wat is wijsheid qua bestandsysteem? Weer 2 partities hfs+? Of een apfs voor de bestanden en Hfs+ voor Timemachine?
2. Ik las dat Big Sur waarschijnlijk Timemachine op apfs kan draaien. Dan kan ik de partitie tegen die tijd formatteren (of omzetten) naar apfs?

Vast bedankt!
Ben al een paar jaar over naar APFS maar moet eerlijk zeggen dat ik in de praktijk helemaal geen verschil merk t.o.v. HFS.

Verder klinkt het allemaal heel omslachtig wat je doet, ik zou eerder voor een (Synology) NAS gaan.
Kan je alles makkelijk automatiseren en geen omkijken naar backups etc.

Ook kan je daar TimeMachine op instellen indien gewenst.

[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 15-09-2020 16:32 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:25
Bedankt voor je reactie. Het werkt nu dus ook prima met ‘draaiende’ harde schijven? Ik lees veel oude verhalen en testen die het afraden, maar op site van Apple zelf lijkt het inmiddels de aanbevolen optie.

NAS heb ik eerder overwogen, maar ik gebruik de bestanden dusdanig weinig dat het voor mij niet de oplossing is.