Modulaire wifi/router setup voor nu en nieuwbouwhuis straks

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaatZ
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 22:38

BaatZ

Prullenbakker :?

Topicstarter
Hoi,

Net als veel mensen die thuis werken, begint mijn huidige wifi-configuratie me te irriteren. Het is een oude TP-Link Archer C9 en bereikt de zolder niet (1 houten en 1 betonnen vloer hoger dan waar de router zich bevindt).
Wat ik wil is nu snelle wifi, die niet meer dan € 300 kost, met de mogelijkheid om uit te breiden en meer (bekabelde, liefst POE) (mesh) access points toe te voegen wanneer ik over 2 jaar naar een nieuw huis (2 betonnen vloeren) verhuis. In het oude huis wil ik geen kabels trekken en is stabiele wifi belangrijker dan snel; als ik maar MS teams kan draaien en een beetje youtube kan zien.

Ik wil dus een router én goeie wifi, hoeft niet per se in één apparaat.
De router bedient:

in het oude huis (houten vloeren, gips muren)
1 wired Synology NAS (foto's, backups, niet streamen of films) (beneden, naast AP)
1 wireless audio streamer (beneden, naast AP/router)
1 wired Chromecast HD (naast AP/router)
2 wireless raspberries (2B+: smart meter beneden), 3B+: 3D printer zolder)
2 wireless iphones
2 wireless laptops (wireless, nu op zolder)
1 wireless multifunctional printer (zolder)

In het nieuwe huis (betonnen vloeren en muren)
Al het bovenstaande én:
  • 1 wired werkkamer op de 1e verdieping
  • 2 wired workstation plekken op de zolder (liefst over 1 UTP backhaul; misschien een AP en een 4-port switch ? of bijv. de Amplifi Instant)
ik wil functionaliteiten hebben zoals:
  • VPN (mag ook wel via Synology maar liefst in de router)
  • NAT en toepassingsspecifieke portforwarding
  • naadloze handover tussen AP's
  • laag energieverbruik
  • POE-toegangspunten hebben de voorkeur. OK om injectoren te gebruiken indien nodig
  • gast wifi-toegang niet nodig, welkom tegen lage meerprijs
^^ het bovenstaande doet me denken aan de Ubiquiti Edgerouter in plaats van aan amplifi als basis. Ik wil enige controle over de software en ik verwacht niet dat opties zoals Ubiquiti Teleport goed werken met Raspberries.

Het internetsignaal komt in het nieuwe huis de woning binnen in de meterkast, waar ik de meeste netwerkhardware wil dumpen. Hardware van rackserver formaat is ok als er geen andere optie is, maar heeft niet de voorkeur: ik denk dat ik in totaal maximaal 16 poorten in het hele huis wil, af en toe een 4-poorts gbit-switch achter de tv of op zolder is prima.

In het oude huis staat de wifi AP en router in het TV meubel weggewerkt, samen met de NAS

Waar ik aan denk voor het nieuwe huis

Meterkast
  • Glasvezelaanbieder 100/100 aansluiting
  • Ubiquiti Edge Router X
  • Synology
  • optionele extra POE-injectoren
Woonkamer (beneden)
  • Amplifi Instant + 4-poorts GBIT-switch (OF is Unity AP + 4-poorts GBIT-switch beter?)
deze kan dan de Chromecast, muziekstreamer en smarttv bedienen. Liefst een losse AP zodat ik 'm goed aan het plafond kan hangen voor "line of sight" toegang op de hele begange grond.

1e verdieping
  • 1 standaard POE AP
  • 1 werkkamer UTP
Zolder (hobbykamer, snelle wifi / UTP vereist)
  • 1 Amplifi instant + 4-poorts switch (OF Uniti AP + 4-poorts Gbit-switch?)
Onthoud: voor het oude huis waarin ik nu woon, wil ik gewoon een goede router + AP die de zolder bereikt, een stabiel signaal is belangrijker dan snelheid. Ik wil gewoon een fatsoenlijke teamvergadering hebben. En geen kabels meer trekken.

Ik geef de voorkeur aan ubiquiti / Amplifi hardware omdat het kwaliteit en een goed signaal levert. Wat ik niet leuk vind, is bijvoorbeeld de Amplify HD kiezen en deze vervolgens in bridge-modus zetten - dan dump je functies waarvoor je hebt betaald. Ik hou er niet van om het thuisnetwerk via een app te besturen, geef me gewoon een webinterface met alle opties (vandaar edgerouter).

Ik hou van de opties die de Edge Router X biedt, maar hij heeft maar 4 poorten en ik heb meer nodig. Idealiter zou ik zoiets als Edgerouter X + Amplifi Instant (mesh) hebben. Maar
Gooi ik geen features weg als ik Amplifi instant op de Edgerouter zet met bridgemode bijvoorbeeld?
Kan de Amplifi Mesh Point met een wireless backbone?
Kan daar een Uniti AP bij?

BaatZ. Want niet álles kan lekker zijn.

Beste antwoord (via BaatZ op 19-09-2020 19:30)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Onthoud: voor het oude huis waarin ik nu woon, wil ik gewoon een goede router + AP die de zolder bereikt, een stabiel signaal is belangrijker dan snelheid. Ik wil gewoon een fatsoenlijke teamvergadering hebben. En geen kabels meer trekken.
Leuk, maar dekking hangt grotendeels af van demping. Als je nu een redelijk competent apparaat (wat die Archer C9 wel is) hebt dat niet je hele huis weet te dekken, ook niet met losse AP in woonkamer, dan gaat het vervangen van dat apparaat op zelfde locatie weinig verandering in de situatie brengen.

Ik denk dus dat je er niet aan ontkomt om linksom of rechtsom ook in huidige woning iets boven te plaatsen.

Mbt je Amplifi-overwegingen: dat is inherent aan vrijwel alle "mesh" sets zoals ze nu verkocht worden - dumbed-down met irritante app en met functionaliteit die alleen werkt als hele netwerk enkel en alleen door het systeen beheerd wordt. Wat jij wilt is een router met AP's, en dat binnen een managed systeem. Als je Ubiquity overweegt is UniFi wat je zoekt.

Mbt verschil EdgeRouter vs USG - USG kan de dingen die jij noemt ook prima. Het is - op zichzelf staand - minder waar voor je geld, maar de mogelijkheid om alles binnen een enkele UniFi omgeving te beheren is wel van toegevoegde waarde.

Alternatief is inderdaad een EdgeRouter (of MikroTik routerboard) als router instellen en routing/VLANs/gastenzooi helemaal los van WiFi inregelen. Dan heb je WiFi AP's nodig die je daar weer aan kunt hangen (SSID aan bepaald VLAN toekennen etc), waarbij je alsnog richting UniFi UAP's gaat.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Leuk, maar dekking hangt grotendeels af van demping. Als je nu een redelijk competent apparaat (wat die Archer C9 wel is) hebt dat niet je hele huis weet te dekken, ook niet met losse AP in woonkamer, dan gaat het vervangen van dat apparaat op zelfde locatie weinig verandering in de situatie brengen.

Ik denk dus dat je er niet aan ontkomt om linksom of rechtsom ook in huidige woning iets boven te plaatsen.

Mbt je Amplifi-overwegingen: dat is inherent aan vrijwel alle "mesh" sets zoals ze nu verkocht worden - dumbed-down met irritante app en met functionaliteit die alleen werkt als hele netwerk enkel en alleen door het systeen beheerd wordt. Wat jij wilt is een router met AP's, en dat binnen een managed systeem. Als je Ubiquity overweegt is UniFi wat je zoekt.

Mbt verschil EdgeRouter vs USG - USG kan de dingen die jij noemt ook prima. Het is - op zichzelf staand - minder waar voor je geld, maar de mogelijkheid om alles binnen een enkele UniFi omgeving te beheren is wel van toegevoegde waarde.

Alternatief is inderdaad een EdgeRouter (of MikroTik routerboard) als router instellen en routing/VLANs/gastenzooi helemaal los van WiFi inregelen. Dan heb je WiFi AP's nodig die je daar weer aan kunt hangen (SSID aan bepaald VLAN toekennen etc), waarbij je alsnog richting UniFi UAP's gaat.

Oslik blyat! Oslik!