Hoi,
Net als veel mensen die thuis werken, begint mijn huidige wifi-configuratie me te irriteren. Het is een oude TP-Link Archer C9 en bereikt de zolder niet (1 houten en 1 betonnen vloer hoger dan waar de router zich bevindt).
Wat ik wil is nu snelle wifi, die niet meer dan € 300 kost, met de mogelijkheid om uit te breiden en meer (bekabelde, liefst POE) (mesh) access points toe te voegen wanneer ik over 2 jaar naar een nieuw huis (2 betonnen vloeren) verhuis. In het oude huis wil ik geen kabels trekken en is stabiele wifi belangrijker dan snel; als ik maar MS teams kan draaien en een beetje youtube kan zien.
Ik wil dus een router én goeie wifi, hoeft niet per se in één apparaat.
De router bedient:
in het oude huis (houten vloeren, gips muren)
1 wired Synology NAS (foto's, backups, niet streamen of films) (beneden, naast AP)
1 wireless audio streamer (beneden, naast AP/router)
1 wired Chromecast HD (naast AP/router)
2 wireless raspberries (2B+: smart meter beneden), 3B+: 3D printer zolder)
2 wireless iphones
2 wireless laptops (wireless, nu op zolder)
1 wireless multifunctional printer (zolder)
In het nieuwe huis (betonnen vloeren en muren)
Al het bovenstaande én:
Het internetsignaal komt in het nieuwe huis de woning binnen in de meterkast, waar ik de meeste netwerkhardware wil dumpen. Hardware van rackserver formaat is ok als er geen andere optie is, maar heeft niet de voorkeur: ik denk dat ik in totaal maximaal 16 poorten in het hele huis wil, af en toe een 4-poorts gbit-switch achter de tv of op zolder is prima.
In het oude huis staat de wifi AP en router in het TV meubel weggewerkt, samen met de NAS
Waar ik aan denk voor het nieuwe huis
Meterkast
1e verdieping
Ik geef de voorkeur aan ubiquiti / Amplifi hardware omdat het kwaliteit en een goed signaal levert. Wat ik niet leuk vind, is bijvoorbeeld de Amplify HD kiezen en deze vervolgens in bridge-modus zetten - dan dump je functies waarvoor je hebt betaald. Ik hou er niet van om het thuisnetwerk via een app te besturen, geef me gewoon een webinterface met alle opties (vandaar edgerouter).
Ik hou van de opties die de Edge Router X biedt, maar hij heeft maar 4 poorten en ik heb meer nodig. Idealiter zou ik zoiets als Edgerouter X + Amplifi Instant (mesh) hebben. Maar
Gooi ik geen features weg als ik Amplifi instant op de Edgerouter zet met bridgemode bijvoorbeeld?
Kan de Amplifi Mesh Point met een wireless backbone?
Kan daar een Uniti AP bij?
Net als veel mensen die thuis werken, begint mijn huidige wifi-configuratie me te irriteren. Het is een oude TP-Link Archer C9 en bereikt de zolder niet (1 houten en 1 betonnen vloer hoger dan waar de router zich bevindt).
Wat ik wil is nu snelle wifi, die niet meer dan € 300 kost, met de mogelijkheid om uit te breiden en meer (bekabelde, liefst POE) (mesh) access points toe te voegen wanneer ik over 2 jaar naar een nieuw huis (2 betonnen vloeren) verhuis. In het oude huis wil ik geen kabels trekken en is stabiele wifi belangrijker dan snel; als ik maar MS teams kan draaien en een beetje youtube kan zien.
Ik wil dus een router én goeie wifi, hoeft niet per se in één apparaat.
De router bedient:
in het oude huis (houten vloeren, gips muren)
1 wired Synology NAS (foto's, backups, niet streamen of films) (beneden, naast AP)
1 wireless audio streamer (beneden, naast AP/router)
1 wired Chromecast HD (naast AP/router)
2 wireless raspberries (2B+: smart meter beneden), 3B+: 3D printer zolder)
2 wireless iphones
2 wireless laptops (wireless, nu op zolder)
1 wireless multifunctional printer (zolder)
In het nieuwe huis (betonnen vloeren en muren)
Al het bovenstaande én:
- 1 wired werkkamer op de 1e verdieping
- 2 wired workstation plekken op de zolder (liefst over 1 UTP backhaul; misschien een AP en een 4-port switch ? of bijv. de Amplifi Instant)
- VPN (mag ook wel via Synology maar liefst in de router)
- NAT en toepassingsspecifieke portforwarding
- naadloze handover tussen AP's
- laag energieverbruik
- POE-toegangspunten hebben de voorkeur. OK om injectoren te gebruiken indien nodig
- gast wifi-toegang niet nodig, welkom tegen lage meerprijs
Het internetsignaal komt in het nieuwe huis de woning binnen in de meterkast, waar ik de meeste netwerkhardware wil dumpen. Hardware van rackserver formaat is ok als er geen andere optie is, maar heeft niet de voorkeur: ik denk dat ik in totaal maximaal 16 poorten in het hele huis wil, af en toe een 4-poorts gbit-switch achter de tv of op zolder is prima.
In het oude huis staat de wifi AP en router in het TV meubel weggewerkt, samen met de NAS
Waar ik aan denk voor het nieuwe huis
Meterkast
- Glasvezelaanbieder 100/100 aansluiting
- Ubiquiti Edge Router X
- Synology
- optionele extra POE-injectoren
- Amplifi Instant + 4-poorts GBIT-switch (OF is Unity AP + 4-poorts GBIT-switch beter?)
1e verdieping
- 1 standaard POE AP
- 1 werkkamer UTP
- 1 Amplifi instant + 4-poorts switch (OF Uniti AP + 4-poorts Gbit-switch?)
Ik geef de voorkeur aan ubiquiti / Amplifi hardware omdat het kwaliteit en een goed signaal levert. Wat ik niet leuk vind, is bijvoorbeeld de Amplify HD kiezen en deze vervolgens in bridge-modus zetten - dan dump je functies waarvoor je hebt betaald. Ik hou er niet van om het thuisnetwerk via een app te besturen, geef me gewoon een webinterface met alle opties (vandaar edgerouter).
Ik hou van de opties die de Edge Router X biedt, maar hij heeft maar 4 poorten en ik heb meer nodig. Idealiter zou ik zoiets als Edgerouter X + Amplifi Instant (mesh) hebben. Maar
Gooi ik geen features weg als ik Amplifi instant op de Edgerouter zet met bridgemode bijvoorbeeld?
Kan de Amplifi Mesh Point met een wireless backbone?
Kan daar een Uniti AP bij?
BaatZ. Want niet álles kan lekker zijn.