Netwerk apparaten en drives niet zichtbaar Windows 10 v2004

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Eigenlijk van de ene op de andere dag zijn mijn netwerkapparatuur, pc's en shared drives niet meer zichtbaar in de netwerkomgeving in de verkenner. Hieronder in cursief het exact zelfde probleem. De oplossing staat er helaas niet bij. Zijn er meerderen die met dit probleem geconfronteerd worden en is er een eventuele fix.

Wat ik zelf al heb gedaan is ook een rollback naar een eerdere versie van Window 10 Pro. Alles gereset, schone installs alle tips en truuks welke te vinden zijn op het net. Alles zonder resultaat.. :'(

<i>Unable to see computers/share files on my network after update Windows 10 to v2004
Problems :

1. After update to v2004, I no longer see computers on my private network that used to be visible in Windows Explorer under (NETWORK)

2. After update to 2004, I can no longer print to a shared printer - the computer that the printer is attached to is no longer sharing the printer.

3. After update to 2004, I can no longer access shared folders on any of my 4 machines...all the share settings are reset

Seems like every time I update Windows to a newer version, I loose visibility to seeing the other computers on my network. (Private network Netgear ORBI) I also loose connection to a computer that has a shared printer. All 4 machines are on Workgroup HOMEGROUP.

I have attempted the following fixes: (Update to v 2004 and attempted fixes Implemented on all 4 machines)

1. Network and sharing center - All previous setting have been reset to default by the update (annoying that these can't be saved and transferred to the update). I reset all machines to allow discovery and file sharing without passwords.

FIX=No

2. Services checked - Function Discovery provider Host and Resource Pubs - both set the Auto (Delayed) (Note : I also tested Auto with same result)

FIX=No

3. Optional Features - SMB1.0/CIFS File Sharing Support - All Checked

FIX=No

4. Disabled (temporary) Windows Defender firewall incoming and outgoing (private network profile)

FIX=No

5. Several online scripts to fix the issue.

FIX=No

6. Brute forced connection via \\IP address in Windows Explorer AND set my Network to fixed IP addresses for all computers....and I was able to connect, and the computers showed up under NETWORK (only until the next reboot), before reboot, I added the computers to Quick access, and I can access the shares (that I reset my sharing) and I can print to the shared printer, even though the computers do not show up under NETWORK.

FIX= ? (working for now)

Wat dus wel werkt is punt 6. Via het invullen van het ipadres van het apparaat en het toevoegen aan snelle toegang is het mogelijk de shared files en randapparatuur meteen te benaderen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:28

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik geef het topic even een schopje naar WOS, aangezien dit meer een Windows probleem lijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Denk dat je SMB1 weer even aan moet zetten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:27:
Denk dat je SMB1 weer even aan moet zetten
Zie punt 3 bij fix.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

DNS op orde? Vul anders even je hosts file in met de locale ipadressen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:12:
Vul anders even je hosts file in met de locale ipadressen
Kan je dat even toelichten? Het hosts file kan ik wel bewerken, maar welke entry moet er dan in. I.e mijn mediaspeler op ip: 192.168.1.234

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

NoahAmber schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:38:
[...]

Kan je dat even toelichten? Het hosts file kan ik wel bewerken, maar welke entry moet er dan in. I.e mijn mediaspeler op ip: 192.168.1.234
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
# Copyright (c) 1993-2009 Microsoft Corp.
#
# This is a sample HOSTS file used by Microsoft TCP/IP for Windows.
#
# This file contains the mappings of IP addresses to host names. Each
# entry should be kept on an individual line. The IP address should
# be placed in the first column followed by the corresponding host name.
# The IP address and the host name should be separated by at least one
# space.
#
# Additionally, comments (such as these) may be inserted on individual
# lines or following the machine name denoted by a '#' symbol.
#
# For example:
#
#      102.54.94.97     rhino.acme.com          # source server
#       38.25.63.10     x.acme.com              # x client host

# localhost name resolution is handled within DNS itself.
#   127.0.0.1       localhost
#   ::1             localhost
    192.168.1.234   mediaspeler
    192.168.1.1     router

Zoiets. Maar feitelijk is het een workaround omdat de DNS van je router het zou moeten afhandelen.
Maar als je die niet gebruikt, zou dat het kunnen verklaren

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 17:45:
[...]

192.168.1.234 mediaspeler
192.168.1.1 router[/code]

Zoiets. Maar feitelijk is het een workaround omdat de DNS van je router het zou moeten afhandelen.
Maar als je die niet gebruikt, zou dat het kunnen verklaren
Ah OK op die manier. De router werkt het DNS gebeuren prima af. Gebruik 1.1.1.1 en 8.8.4.4.

Denk dus niet dat het zin heeft om dat hosts file aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Niet online
Ik kick m even in de hoop dat er nog zijn die hetzelfde ervaren en eventueel tips hebben om het op te lossen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dus in het configuratiescherm staat alles zoals hieronder: (op dat domein na, dat kan gewoon op private ook)

Configuratiescherm\Alle Configuratiescherm-onderdelen\Netwerkcentrum\Geavanceerde instellingen voor delen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WaFR_R9-vD_yA1b6DdjNlmMvIXI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jDdoHPERIRLz1rhZpdq5QCOO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KN1ScBiOveSwOTYvkaqRB0zCw-c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mO5byZkuC6b4tfTQiMhNLUy3.png?f=fotoalbum_large

Want hier werkt het nog wel met 2004:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xG3FWXPkE9twEjVs-YDide7lmNI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gmzuzS3dRiuzO6CoXacGPoNG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Vorkie op 20-09-2020 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Niet online
Die settings heb ik in principe allemaal goed staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JantjeKoud
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-03 18:13
Ok, ik weet niet of dit helpt of niet.
Ik heb een keer vreselijk lang dingen uitgeprobeerd met netwerk troubles. PC's konden elkaar niet zien en wanneer je na lang wachten in Netwerk eindelijk een pc zag, had je verder geen toegang.

Ik neem aan dat je minstens 1 map hebt gedeeld op de pc waar je verbinding mee wilt.
Zet alle personen evt. bij Delen, Geavanceerd delen, Machtigingen. Het is handig dat daar Iedereen en Administrator staan.

Het is belangrijk dat je een inlog en wachtwoord hebt op je eigen pc maar ook op die welke je toegang wilt.
Wanneer je nu een pc ziet in Netwerk word je gevraagd om de inlog en ww. Daarna zou je toegang moeten hebben tot de gedeelde map met zijn bestanden.

Dit kun je ook automatiseren door bvb een .bat file in Opstarten te maken. zoiets als dit:
net use p: \\PC2\gedeeld /user:Pietjespc wachtwoord /y > nul
net use q: \\PC3\gedeeld /user:Jantjespc wachtwoord /y > nul

En dit uiteraard ook op PC2 en 3 enz. Je kunt het zelfs op je eigen pc doen zodat je een drive letter hebt met jou gedeeld bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JantjeKoud
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-03 18:13
O nog een PS.
Wanneer je een PC wilt hebben die toch doorstart zonder dat je een ww in moet typen dan kan dat zo:
1. WindowsToets + R (=uitvoeren) --> typ: control userpasswords2, of netplwiz
(dat doet hetzelfde)
2. selecteer de gebruiker die automatisch mag inloggen (=blauw maken)
3. haal het vinkje weg voor 'Gebruikers moeten .... enz.'
4 knop Toepassen
5. twee keer het *bestaande* wachtwoord van deze gebruiker opgeven
6. 2* OK
LET OP: Het is goed te weten dat er op het inloggen nog steeds een password van kracht is, alleen wordt dat door bovenstaande instructie automatisch ingevuld.
BEWAAR HET INGEVULDE PASSWORD GOED .
Mocht er met de routine iets mis gaan en u wordt gevraagd het password alsnog in te voeren heeft u dat nodig. Schrijf de inlognaam en het bijbehorend password ergens op en bewaar dat.
Verloren raken kan grote gevolgen hebben ! In het ergste geval Alles kwijt.

(c) van internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Niet online
JantjeKoud schreef op zondag 20 september 2020 @ 14:46:
Ok, ik weet niet of dit helpt of niet.
Weet niet of dat nu de oplossing is. Kan er wel eens mee aan de gang gaan.

Punt is dat niet alle randapparatuur in/onder mij netwerk zichtbaar zijn zoals Shield, Mijn VU Uno, Dune, maar wel te benaderen via bruteforce ip-adres invullen in de verkenner [zie punt 6 uit de openingpost]

Op die manier heb ik dus wel de randapparatuur kunnen toevoegen aan de verkenner, alleen is het dan niet mogelijk om een netwerkverbinding toe te voegen. Zie screenshot. De Shield staat dus wel bij andere apparaten, maar niet onder multimedia en niet onder netwerk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IFXIx2GTfw-iq-_ATFRN_eZAjhE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HR0wv9cfeUdAhfQ3nJics194.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFbOh1Ofgkj4T5fMcUNl8FYhJi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LrWk1atCBLtvyOOpgjygFNRr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_81V9py64uKT8SIq6iBBAQOeuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BFAHtH6aLmCJgL4s15oQURPE.jpg?f=fotoalbum_large

Heb zelfs gisteren een schone 2004 install gedaan en daarbij ook mijn router gereset. Daar gebeurd dan precies hetzelfde. En met dat netplwiz ben ik bekend.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mgompie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-04 16:42
Hier precies hetzelfde en niet alleen in de 2004 versie, maar ook in de de okt versie (20 H2). Dus geen verbinding met de netwerkmappen en schijven, en een vastlopende verkenner en progs die de de netwerkmappen/schijven zoeken. Gekke is dat na de update (dus eerste opstart) zowel in 2004 als in 20H2 alles nog werkt maar na een restart niet meer. Teruggegaan naar versie 1909 waarin alles werkt maar dan wordt je weer geconfronteerd dat je moet updaten.............en dat kan je ook niet meer afzetten. Microsoft is lekker bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mgompie
Toegevoegde vraag: iemand hier al een oplossing voor? En nog een een item voor FIX 3; optie 1 is dat SMB1/CIF verwijderd kan worden. denk niet dat daar een vinkje bij moet (gebeurt na 15 dagen van inaktiviteit van SMB 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Niet online
De enige oplossing die ik tot nu heb gevonden en wat dus ook werkt is de workaround door de drives en mappen toe te voegen aan snelle toegang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mgompie
NoahAmber schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:12:
De enige oplossing die ik tot nu heb gevonden en wat dus ook werkt is de workaround door de drives en mappen toe te voegen aan snelle toegang.
Je bedoelt het onderstaande neem ik aan?

6. Brute forced connection via \\IP address in Windows Explorer AND set my Network to fixed IP addresses for all computers....and I was able to connect, and the computers showed up under NETWORK (only until the next reboot), before reboot, I added the computers to Quick access, and I can access the shares (that I reset my sharing) and I can print to the shared printer, even though the computers do not show up under NETWORK.

FIX= ? (working for now)

Wat dus wel werkt is punt 6. Via het invullen van het ipadres van het apparaat en het toevoegen aan snelle toegang is het mogelijk de shared files en randapparatuur meteen te benaderen.

Kan je dat eens duidelijker uitleggen, want ik heb het nog niet helemaal door.

Je maakt een netwerkverbinding met daarin het IPadres, zorgt ervoor dat DHCP niet mee doet, maar geeft alles een fixed IP adres, klopt dat? En dan?? Quick acces, snelle toegang??

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 19:28
(Edit: sorry, was al genoemd en over heen gelezen)

Ik heb nog geen ervaring met 2004 met betrekking tot dit issue. Maar al reeds bij vorige Windows 10 updates zet ik steevast de volgende services van manual naar automatic:

Function Discovery Provider Host:
The FDPHOST service hosts the Function Discovery (FD) network discovery providers. These FD providers supply network discovery services for the Simple Services Discovery Protocol (SSDP) and Web Services – Discovery (WS-D) protocol. Stopping or disabling the FDPHOST service will disable network discovery for these protocols when using FD. When this service is unavailable, network services using FD and relying on these discovery protocols will be unable to find network devices or resources.

Function Discovery Resource Publication:
Publishes this computer and resources attached to this computer so they can be discovered over the network. If this service is stopped, network resources will no longer be published and they will not be discovered by other computers on the network.

Dan werkt netwerk discovery weer zoals vanouds je bij SMB1 mocht verwachten.

• Mgompie
Ik weet zeker dat ik dit gedaan heb, maar ga controleren of na een reboot van de computer dit in stand blijft. En lees dan gelijk mijn ervaring hieronder........

• Mgompie
Vandaag een geheel nieuwe win 10 2004 op een maagdelijke labtop gezet. Gelijk na de eerste opstart (toen de installatie klaar was) gekeken of het mogelijk was om via SMB 1.0 netwerkmappen te maken. Onmogelijk want de server werd niet gezien.
Netwerkdetectie en printer- en bestandsdeling aangezet (stond af!) - geen effect, ook niet na een reboot!

Vervolgens Function Discovery Provider Host en Function Discovery Provider Host zoals bij Valen beschreven op auto gezet.Had ook geen effect, nog steeds geen server te zien, ook niet na een reboot.

Vervolgens SMB1.0/CIFS File Sharing Support voor client en server aangevinkt. Voor de werking moet je rebooten, dus dat gedaan. En jawel hoor, alles werkte naar behoren. Server werd gezien, bestanden waren benaderbaar, etc, etc....(vinkje bij het verwijderen van SMB?CIF bij inaktiviteit overigens niet gezet!)

En dan het vreemde!!!! Na een half uurtje de werking checken zonder problemen de labtop gereboot....... na opstart is de server nog te zien, en ook de netwerkmappen, maar er is niets meer benaderbaar. !!!!
Daarna van alles geprobeerd om het geheel weer aan de praat te krijgen (ook het bovenstaande) maar helaas..........

Kortom het blijkt dus wel te kunnen (zelfs bij een schone installatie), maar blijkbaar wordt er ergens wat omgezet bij het afsluiten, of tijdens het opstarten van de reboot waardoor SMB 1.0 niet meer werkt.

Iemand ideetjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Niet online
Mgompie schreef op woensdag 11 november 2020 @ 20:02:
[...]

Kan je dat eens duidelijker uitleggen, want ik heb het nog niet helemaal door.

Je maakt een netwerkverbinding met daarin het IPadres, zorgt ervoor dat DHCP niet mee doet, maar geeft alles een fixed IP adres, klopt dat? En dan?? Quick acces, snelle toegang??
Dat dus. Geef je apparaten een vast ipadres. Type in verkenner bovenin: \\ipadres van de drive
Daarna toevoegen aan snelle toegang. Zie afbeelding linksboven. Na een reboot zijn ze dan gewoon zichtbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6DZFQQdHeV8HfG8Oum-ETG3-_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BQ2qPRcn714Rnp7e0PD99xoM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23NjbtyF1J-Ur1ZrmUtJvlr56F0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s7SLDn5x40In7VBXzHf99bjT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Niet online
Mgompie schreef op donderdag 12 november 2020 @ 19:51:

Kortom het blijkt dus wel te kunnen (zelfs bij een schone installatie), maar blijkbaar wordt er ergens wat omgezet bij het afsluiten, of tijdens het opstarten van de reboot waardoor SMB 1.0 niet meer werkt.
SMBv1 is door MS in de ban gedaan. Onveilig. Zoals het altijd werkte is exit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mgompie
Dat begreep ik al. Maar bedankt dat je reageert! ;) Uiterst irritant, want wat heeft MS te zoeken achter mijn firewall en waar hebben we het over; wat persoonlijke bestanden en tonnen foto's. Nog even en ze verbieden alle ramen in mijn huis want daar kan een inbreker door naar binnen.....Maar dat is een ander discussie!

De bovenstaand manier begrijp ik maar is verre van ideaal. Ik heb wat fotoprogs die werken met de bestanden op mijn NAS en het is verre van handig zo. Maar wat ik ergelijker vind is dat de bovenstaande manier ook niet heel erg stabiel is. Maar dat beschrijf ik in het volgende berich.

[ Voor 3% gewijzigd door Mgompie op 13-11-2020 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mgompie
Vervolg: na mijn verhaal van gisteren doorgegaan met uitvogelen. Allereerst ge update naar 20H2. Tot mijn verbazing werkte alles bij de eerste opstart weer........ En dan weer hetzelfde, na een reboot niets meer.......

Toevallig (en dat was het) keek in na een poosje naar de staat van mijn netwerk; tot mijn verbazing staond dat op openbaar!!!!!! Terwijl dat nooit zo geweest was. Teruggezet naar particulier en alles werkte weer ; tot de volgende reboot....... En toen ging het af en aan. Soms werkt het (het netwerk is en blijft particulier, soms niet. Soms opent de server gewoon bij aanklikken, soms is een WW nodig, en andere keren loopt verkenner vast.....tot weer een reboot.En dat alles op een PC en twee labtops. Uitermate irritant allemaal. En als ik internet wat afzoek ben ik niet alleen.

Gelukkig kan ik vanaf mijn chromebook nog steeds bij mijn bestanden en doen ook mijn twee raspberry's met de schijven het nog....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mgompie
Eindeloos aan het vogelen geweest, maar nog niet veel verder. En nog wat ontdekt; ik heb mijn outlook-pst ook op mijn NAS staan.....werkt dan ook niet meer. Natuurlijk wel aan te passen door naar de C-of D-schijf te zetten, maar.......

Wat ik overigens wel vreemd vind is dat de netwerkmappen van mijn raspberry's en mijn tweede nas (een kleintje) wel in stand blijven. Ik denk dat dat smb 2.0 of hoger is en blijkbaar blokkeert windows dat dan weer niet????
En alle programma's waarin koppelingen naar smb 1.0 netwerkmappen zitten lopen vast (verkenner, free commander, xn-view, etc....) En vervolgens ook windows. Microsoft is goed bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mgompie
Wederom een weekje bezig geweest met 20H2 (en 2004) en smb1 en netwerkdrives. Eigenlijk niet veel verder gekomen.

De remedie van NoahAmber werkt, maar is een probleem voor programma's die quick acces niet ondersteunen. Maar het is werkbaar.

Een ander probleem is nu dat ik ook ergens ineens mijn rechten kwijt ben; ik kan kijken in de de gedeelde drives en de mappen die erin staan, zie ook de files, maar daar blijft het dan ook bij. Ik kan vanaf mijn dekstop ineens niet meer schrijven, etc, etc.... terwijl er op mijn NAS niets veranderd is. Dus de update doet ook iets met de rechten........zoek ik nog uit.

Verder heb ik nog een tweetal oplossingen gevonden die misschien helpen, maar ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd.
Het gaat om de volgende registersleutels:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\LanmanWorkstation\Parameters]
"AllowInsecureGuestAuth"=dword:1

en

The trick is to add the registry key "ProviderFlags" as a REG_DWORD with a value of 1 (0x00000001) to HKEY_CURRENT_USER\Network\*SMBv1 Drive Letter*
Those of you who still have this problem, try the following:
in the Registration Key [HKEY_CURRENT_USER\Network\*SMBv1 Drive Letter*], create the Value REG_DWORD "ProviderFlags" decimal 1 (0x00000001)
This should make it possible to communicate properly with the network drive at startup and shutdown. Do the process for all those units you have with smbv1 connection

Dus:
HKEY_CURRENT_USER \ Network \ K]
"ProviderFlags" = dword: 00000001
for K drive

Ik hoor graag van jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mgompie
Afsluitend van mijn zijde:

Niet verder gekomen dan de quick access methode van Noah Amber. Ik heb daar nog wel een toevoeging bij:

Q-dir is mbv de boomstructuur vrij duidelijk in het weergeven van Quick Access en mbv de tabbladenfunctie in de twee (of vier) panes zijn dan de netwerk-locaties redelijk goed te benaderen en te overzien. ;)

Misschien dat iemand nog iets vind (of dat microsoft van de pilaar afkomt....)
Ik hoor er graag van.

[ Voor 11% gewijzigd door Mgompie op 04-12-2020 22:19 ]

Pagina: 1