Blauwe schermen om verdrietig van te worden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilnapster
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17-05-2024
Beste Tweakers,

Na lang zoeken zit ik hier met de volgende hulpvraag.

Mijn lieve vaders belt mij op met de melding dat zijn computer een aantal keer per uur uitvalt met gekke blauwe schermen in beeld. Na kort zoeken, waren het BSOD's (big surprise), met elke keer een wisselende melding en code. Daar de PC 7 jaar oud was, en er al even werd gesproken over diens eindigheid besloten om aan nieuwe hardware te gaan.

De volgende configuratie besteld;
AMD Ryzen 5 3400G
Asrock B450M Pro4
Be quiet! system power 9 400W
G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB
Microsoft Windows 10 Home NL OEM

er was nog een cooler en een SSD (veel recenter gekocht) te recylcen.

Deze PC in elkaar geschroefd, software er op geinstalleerd, afgeleverd en de blijdschap was alom. De volgende dag krijg ik een belletje dat deze pc ook regelmatig blauwe schermen laat zien. PC dus weer mee terug genomen.

Ander scherm er aan, andere muis, ander toetsenbord maakt geen verschil. Verder is er geen randapparatuur aangesloten. Memtest en checkdisk leveren niets op. Alle drivers geupdate naar de meest recente uitvoering en nu is de frequentie van de blauwe scherm terug naar eens per dag ongeveer.

Toch de SSD maar vervange voor een Intel 660P 515GB en windows nogmaals schoon geinstalleerd. Nieuwste drivers erop. Helaas nog steeds hetzelfde euvel.

De blauwe schermen wijzen naar veschillende bestanden, hebben verschillende namen en codes. Ook is er geen lijn in van werkzaamheden die uitgevoerd worden. (Freecell, Memtest, Screensaver, Windows dekstop, edge->youtube) geven allemaal geen verschil. Hitteprobleem lijkt me uitgesloten.

Ik weet niet zo goed hoe ik verder moet gaan hiermee, is er een tweaker die een suggestie heeft hoe verder te gaan?

Alvast dank voor alle hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Je geheugen staat niet op de QVL van Asrock, zeer grote kans dat het daar aan ligt, AMD is erg kieskeurig qua geheugen.

https://www.asrock.com/mb/AMD/B450%20Pro4/index.asp#Memory

Deze staan wel op de lijst
pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3200C16D-16GTZB

[ Voor 34% gewijzigd door Ernemmer op 15-09-2020 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilnapster
Dan ga ik die kit bestellen om te proberen.

Ik heb deze basis config overgenomen van het PC advies van de buren. Nooit er aan gedacht om dat zelf nog de QVL te checken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

evilnapster schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:58:
Dan ga ik die kit bestellen om te proberen.

Ik heb deze basis config overgenomen van het PC advies van de buren. Nooit er aan gedacht om dat zelf nog de QVL te checken
Het is ook nog handig om dit te verduidelijken met feiten - welke bestanden, welke codes:

" De blauwe schermen wijzen naar veschillende bestanden, hebben verschillende namen en codes. "

Je kan natuurlijk vanalles gaan kopen en vervangen, maar zonder degelijk onderzoek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:58

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Je hebt de oude SSD inmiddels vervangen, maar heb je ook de SATA kabeltjes (ik neem aan van toepassing aangezien de oude hardware 7 jaar oud was) vervangen? Dus even zorgen dat je NIKS uit de oude build hebt meegenomen naar de nieuwe hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilnapster
er zijn nu drie blauwe schermen geweest met deze WIndows install.

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA 0x00000050 ->ntoskrnl.exe
ATTEMPTED_WRITE_TO_READONLY_MEMORY 0x000000be ->atikmdag.sys & ntoskrnl.exe
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL 0x000000d1 ->ntoskrnl.exe

nu met deze nieuwe SSD (NVME) word alleen nog de cooler van de oude build gebruikt. en de fan draaid dus ik ga er van uit dat dat geen probleem kan zijn.

Er is btw ook een nieuwe case gekomen. een Fractal Define 7 compact, maar ik ga er van uit dat die hier niets mee te maken heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Je kan wel van alles vervangen, Maar heb je al eens een memtest gedaan?

https://www.memtest86.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilnapster
Ik heb daar MemTest voor gebruikt. Na 8 uur gaf die geen errors terug.

Memtest 86 is wel veel gebruiksvriendelijker geworden. Ik zet em nu ook daarmee aan

Memtest86 levert nu een paar error's. Het lijkt dus inderdaad aan het geheugen te liggen.

[ Voor 60% gewijzigd door evilnapster op 15-09-2020 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 20:49

Thandor

SilverStreak

Voordat je de conclusie trekt dat het defect is: controleer eerst of de instellingen juist zijn. Ik heb vaker gezien dat mensen RAM-modules (of een CPU) afschrijven terwijl het spul uiteindelijk buiten specs bleek te draaien.

De AMD Ryzen 5 3400G ondersteunt officieel maximaal DDR4-2933. Dat wil niet zeggen dat sneller niet werkt, maar dat wil zeggen dat DDR4-2933 sowieso moet werken. Kijk eens of het geheugen op DDR4-2933 staat en of de spanning klopt. Voor de zekerheid kun je eens proberen om het simpelweg op DDR4-2133 in te stellen en te testen of het probleem nog bestaat. Als het op DDR4-2133 óók problemen geeft probleem dan met één geheugen-module (en daarna omwisselen met de ander) om te kijken of het probleem bij beide optreedt. Probleem bij één module? Dan heb je een defect. Probleem bij beide? Dan mogelijk defect maar inderdaad ook een kans dat het niet compatible is (al is geheugen vaak best wel compatible :)).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:08

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

2 PC's, 2x hetzelfde euvel?

Hoe ziet de stroomvoorziening eruit? Geaard wandcontactdoos INCL volledige draad naar de meterkast?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09 17:00
heb je de mogelijkheid de 'foute' pc op een andere locatie te testen?
en een goede pc op de 'foute' locatie?

Hiermee kan je eventuele stroomellende ook uitsluiten.

Homo sapiens non urinat in ventum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilnapster
Ik heb al modules besteld, maar als dat niet werkt is er altijd WKOA

Dat neemt niet weg dat ik zo even naar de instellingen kan kijken.

"foute" pc is op twee locaties getest en heeft problemen ondervonden. Op beide locaties hebben "goede" pc's nergens last van. Beide testlocaties hebben echter geen randaarde. Kan dit het euvel veroorzaken? Zou dat "mogen" bij een correct funtionerende pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:08

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

evilnapster schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 19:32:
.. geen randaarde. Kan dit het euvel veroorzaken?
Ja...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:20

DataGhost

iPL dev

Dat kan het veroorzaken, hoewel dat in de praktijk vaak behoorlijk meevalt. Ik heb hier in vele jaren met vele computers op verschillende ongeaarde stopcontacten in verschillende huizen nog maar met 1 PC last van gehad als ik de front-usb-poort aanraakte (pc klapte direct uit). Dus vaak gaat het goed. Alleen is de boel wel ontworpen op de aanwezigheid van randaarde en kan het ontbreken daarvan inderdaad gekke problemen veroorzaken, dus dat moet je uitsluiten. Apparaten waarbij stekkers/kabels met randaarde zijn meegeleverd *moeten* op een geaard stopcontact worden aangesloten, al is het alleen al vanwege de veiligheid. De makkelijkste manier om dit uit te sluiten is het natuurlijk op een geaard stopcontact aan te sluiten en kijken of je de problemen nog steeds hebt. Daarna even kijken of de timings van je geheugen goed staan in je BIOS en eventueel terugklokken naar de veilige 2933.

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
evilnapster schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 12:11:
er zijn nu drie blauwe schermen geweest met deze WIndows install.

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA 0x00000050 ->ntoskrnl.exe
ATTEMPTED_WRITE_TO_READONLY_MEMORY 0x000000be ->atikmdag.sys & ntoskrnl.exe
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL 0x000000d1 ->ntoskrnl.exe

nu met deze nieuwe SSD (NVME) word alleen nog de cooler van de oude build gebruikt. en de fan draaid dus ik ga er van uit dat dat geen probleem kan zijn.

Er is btw ook een nieuwe case gekomen. een Fractal Define 7 compact, maar ik ga er van uit dat die hier niets mee te maken heeft
Met deze foutmeldingen weet ik bijna zeker dat het een hardwarematige issue is.

Omdat de foutmeldingen zo wisselen en je al een memtest hebt gedaan is de voeding bij mij de volgende verdachte. Ik heb al een aantal keren mee gemaakt dat een voeding net niet het gevraagde vermogen kan leveren. De spanning zakt dan te veel in en je krijgt dan allerlei onverklaarbare fouten.

Normaliter controleert je moederbord of alle spanningen binnen de marge liggen voordat de CPU zijn eerste instructie krijgt. Dat is een leuk testje om de PSU te controleren en werkt prima om dode of rotte feeds te ontdekken, maar het helpt niets bij een tekort aan vermogen. Je PC vraagt namelijk meer vermogen naarmate hij meer belast wordt.

Doe je een memtest, dan zit je in een single-user, single-process mode waarbij de PC niets anders doet dan het geheugen testen en wat console-output genereren. Je CPU en GPU moeten zowat moeite doen om wakker te blijven. Start je Windows (of een ander intensief OS) dan gaan je CPU en GPU meer vermogen vragen. Als dat vermogen hoger wordt dan wat de PSU kan leveren, zakt de spanning in. En als dat gebeurt krijgen verschillende componenten simpelweg te weinig prik en krijg je allerhande onverklaarbare fouten.

Als je een donor-PC hebt, zou ik eens proberen om de voedingen om te wisselen en te kijken wat er dan gebeurt.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

evilnapster schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 19:32:

Beide testlocaties hebben echter geen randaarde. Kan dit het euvel veroorzaken? Zou dat "mogen" bij een correct funtionerende pc?
Dat kan zeker. Ik heb daar zelf ervaring mee. Had periodiek BSOD op een PC die niet aan randaarde hing (want oudere woning zonder randaarde in woonkamer). Opgelost zodra ik een geaarde verlengkabel vanuit de keuken trok.

Maar als de PC echt meerdere keren per uur een BSOD geeft dan is dat wel bijzonder. In mijn geval was het eerder eens per week.

• evilnapster
De PC aansluiten op een geaard stopcontact maakte geen verschil (Gelukkig).

De instelling van het werkgeheugen in de bios invoeren lijkt wel verschil te maken. Nu twee keer Memtest86 gedraaid zonder problemen. Ik ga dit nog een aantal keer proberen.

[ Voor 8% gewijzigd door evilnapster op 16-09-2020 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilnapster
Het blijkt opgelost met de nieuwe geheugen instellingen.

Iedereen bedankt voor het meedenken.
Pagina: 1