Upgrade huidig systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CeetjeBeetje
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-01 01:08
Beste allen, om mijn huidige systeem dat inmiddels zo'n 6 jaar oud is van een upgrade te voorzien zou ik graag wat input ontvangen.

Ik heb deze setup in een vergelijkbaar topic langs zien komen, maar ik zou graag voor een 32GB systeem gaan, of is dit echt onzin? (gebruik: gaming/multimedia). - De videokaart ga ik in de toekomst aanschaffen, vandaar dat ik die niet in de lijst heb staan.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 184,-€ 184,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 Elite€ 131,05€ 131,05
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 57,38€ 57,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 372,43

Daarnaast heb mij in mijn eerste orientatie ook laten leiden door het Best Buy Guide systeem, alleen ben ik niet zo weg van RGB op mijn apparaten.
Is er een vergelijkbaar - qua prestaties - setje te vinden zonder RGB dat bijzonder goede value for money biedt?

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 184,-€ 184,-
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 160,36€ 160,36
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 ARGB Plus€ 68,90€ 68,90
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-32GTZRX€ 136,11€ 136,11
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 99,23€ 99,23
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 96,90€ 96,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 745,50

Misschien dat ik strict genomen mijn Powersupply nog kan overzetten uit mijn oude systeem, maar wellicht is het geen slecht idee om deze ook te vernieuwen, gezien de leeftijd.

1VoedingenCorsair HX750W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 188,79

Ik zoek een?
Game & Multimedia systeem - exclusief videokaart

Wat is je budget?
Tot 700,- Bovenstaande lijst is exclusief videokaart, deze ga ik nog van mijn oude systeem overzetten, en op den duur zet ik er aan andere in. Deze hoeft nu niet mee te worden gerekend.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur, ben in het verleden wel altijd fan van Asus geweest, maar dit is geen must..

Alle reacties

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06-2025
Wat mij betreft is een 16GB systeem voldoende, investeren in 32GB voor games lijkt me onzin, zeker als je nog niet weet of de markt zulke spellen op de korte termijn zullen maken. Bovendien zal dit vaak voor dingen als textures gaan, en dan kan "gepland" worden en ook wel van een snelle SSD gelezen worden (die buiten het laden van textures ook meerwaarde heeft). In dit artikel is het RAM gebruik in moderne spellen gemeten, en het lijkt allemaal wel mee te vallen:

How Much RAM Do Gamers Need? 8GB vs. 16GB vs. 32GB

Ik zou niet meer voor 8GB gaan, zeker omdat het om maar €25 extra gaat en je op de meeste moederborden naderhand nog wel wat kan toevoegen (al moet gezegd worden dat de max frequentie soms omlaag gaat bij het bevolken van 4 DIMM slots). Als je dingen doet als grootschalige videobewerking kan extra geheugen wel uitmaken, maar voornamelijk in combinatie met een processor met veel cores zoals de 3900x. Gegeven je processorkeuze en het feit dat je het vraagt lijkt het me sterk dat het voor je zal gaan uitmaken.

Wat betreft de RGB, ja er zijn zat goede setjes zonder RGB, je hebt ze al in je lijst zo te zien? In elk geval zou ik in de pricewatch even filteren op snelheid (zoek naar 3200-3600MT/s), true latency ≤10ns (staat onder "geheugen specificaties") en non-RGB en controleer of het op de QVL staat van je moederbord. Je hebt IMHO al een geschikt setje in je boodschappenlijstje staan.

Van de Scythe koeler is er in elk geval al een non-RGB versie: Scythe Mugen 5 Rev. B, dus daar zou ik dan voor gaan. Scheelt best een hoop geld voor een paar LEDjes. Je kunt de PCGH editie overwegen, die heeft langzamere fans en daardoor zal die standaard wat minder zenuwachtig op veranderingen van het PWM signaal reageren (als in: je hoort hem toch niet door het lage toerental). Die Zen2 processors kunnen heel snel opwarmen en doen dat ook in idle vaak en snel. Dat geeft een wat zenuwachtig effect, en ik had wat moeite om dat gedrag in mijn PC onder controle te krijgen. Je kunt dit met de snelle fans ook wel regelen door het fanprofiel handmatig aan te passen, maar dat moet je willen. Voor een 3600 is deze koeler ruim voldoende, zelfs met de trage fans.

Ik raad meestal aan voedingen ouder dan 5 jaar te vervangen inderdaad. Voedingen gaan vaak niet opeens kapot, maar gaan langzaam meer rimpel geven en slechter werken en de symptomen daarvan zijn soms lastig te herkennen. De kans dat je meer dan 500W zult trekken is erg klein. Reken op 100W piek voor een 3600 en tot 300W voor een krachtige GPU, dus een goede 500W zal voldoen en ik denk dat je keuze een goede is (al heb ik er geen eerstehands ervaring mee). Er is recent een interessante analyse van uitgebracht door Gamers nexus mocht je het interessant vinden om de gemeten getallen eens te bekijken:

Wasting Money on Power Supplies: How Many Watts You Need for a PC PSU (2020)

Er zal uiteindelijk wel veel afhangen van je videokaart, maar als je een exemplaar van meer dan 300W aan wil schaffen zal je dat nu wel al weten denk ik... ;)

Het schijnt dat MSI goed werk heeft gedaan in het leggen van de printsporen naar het geheugen en hun moederborden goed zijn in geheugen overklokken, wat een goed gevoel geeft over de marges bij het gebruik van hun moederborden. Ik zou voor MSI gaan, maar er is niets mis met Asus mochten zij net een (voor jou) handiger bord hebben gemaakt. Ik vind dit exemplaar wat prijzig, dus ik zou eens kijken welke van de functionaliteit op het bord je nodig hebt en zien of je je geld goed uitgeeft. Zelf heb ik geen nood aan uitbreiding, dus misschien kan je geld sparen door een micro-ATX te kopen, die zijn vaak flink goedkoper zonder echt in te leveren op iets anders dan uitbreidingssloten.

• Fusi0nking
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06-2024
Toekomstige videokaart, waar word er dan aan gedacht? Als het om een 3080 gaat is de 660watt een betere optie. Andere is 560 versie voldoende.
Welke kast word er gebruikt? 3 ventilatoren is wel gewenst namelijk.
Ook handig om te weten omdat we dan ook weten wat de max grote cpu koeler is.

32gb is ook overkill voor gamen. Behalve als je flight sim 2020 of op 4k gamed is het niet nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door Fusi0nking op 15-09-2020 12:55 ]