Beste <reseller>,
Op <datum> heb ik een Apple iMac, modeljaar 2019, met serienummer <serienummer> bij Apple gekocht. Onlangs stopte de iMac met werken. Op de website van Apple wordt u genoemd als aanspreekpunt van Apple voor herstel en als bevoegd reparateur. Ik heb de iMac daarom op <datum> bij u ingeleverd met het verzoek om het product weer (conform de koopovereenkomst) werkend te maken.
Tegen betaling van 79 euro heeft u beoordeeld dat de oorzaak een defect logic board is. U heeft nu, zonder overleg, het logic board vervangen en eist nu van mij een betaling van 700 euro voor deze werkzaamheden.
Ik ga hiermee niet akkoord. Ik verzoek u de iMac, in gerepareerde staat, zonder kosten voor mij aan mij te retourneren. Tevens verzoek ik u de onderzoekskosten ad 79 euro terug te betalen, omdat u deze kosten onrechtmatig bij mij in rekening heeft gebracht. In deze brief zet ik uiteen waarom.
Betwisting
In Nederland zijn consumentenaankopen beschermd. Een consument mag op basis van deze bescherming aannemen dat een product voldoet aan hetgeen waarvoor het voor bedoeld is en dat ook gedurende een aannemelijke levensduur. Een en ander is onder andere vastgelegd in artikel 17 van BW2. Er is ook jurisprudentie over dit onderwerp, waarvan ik verderop in deze brief een voorbeeld aanhaal.
De iMac die Apple mij in 2019 heeft verkocht, voldoet niet aan de eisen die ik ervan mag verwachten. Het product hoort immers te werken gedurende een aannemelijke levensduur, en dat doet het nu niet. De eerste zes maanden na aankoop moet de verkoper bewijzen dat een defect door mij als consument is veroorzaakt, daarna moet ik als consument aannemelijk maken dat de oorzaak niet bij mij ligt.
De oorzaak ligt aantoonbaar niet bij mij. Ik heb de iMac uitsluitend gebruikt waarvoor de fabrikant hem bedoeld heeft. Ik heb alle voorschriften die door de fabrikant in de handleiding zijn opgenomen, gevolgd. Bovendien is het defect gaan van het logic board in dit type computer een bekend probleem. Op onder andere
https://gathering.tweakers.net zijn meerdere meldingen van consumenten te vinden die hetzelfde probleem hebben. Een aantal daarvan heeft de iMac bij u gekocht, dus u bent op de hoogte van dit probleem met iMacs.
Apple en ik zijn begin 2019 overeengekomen dat zij mij een werkende iMac zou leveren in ruil voor mijn betaling. Dat de iMac dus (buiten mijn schuld) niet meer werkt, betekent dat zij haar deel van de koopovereenkomst met terugwerkende kracht niet is nagekomen. De onderzoeks- en reparatiekosten lijken te zijn bedoeld om Apple aan haar kant van de overeenkomst te laten voldoen ("de iMac weer te laten werken") en dat mag niet. Ik wijs u hierbij onder andere op de uitspraak van de rechtbank Oost Brabant van 26 juni 2014, onder nummer 2796388 (ECLI:NL:RBOBR:2014:3396).
Ik ben op aanwijzing van Apple met u in zee gegaan voor de reparatie. U bent daarmee een vertegenwoordiger van Apple en daarmee een uitvoerende partij in de koopovereenkomst tussen Apple en mij. U dient de kosten die u gemaakt heeft voor de reparatie daarom in te dienen bij Apple en niet in rekening te brengen bij mij. Dit betekent niet dat u
mijn iMac mag "gijzelen" tot het dispuut tussen u en Apple is opgelost.
Ik verzoek u daarom om er voor te zorgen dat de iMac binnen zeven dagen na vandaag weer in mijn bezit is, zonder dat daar een betaling van mijn zijde aan vooraf moet gaan. Tevens verzoek ik u de factuur voor het vervangen van de logic board ongedaan te maken. Ten slotte verzoek ik u om de onderzoekskosten ad 79 euro aan mij te retourneren.
Graag verneem ik binnen twee weken na vandaag uw reactie op de laatste twee verzoeken.
Onder voorbehoud van alle rechten,
Met vriendelijke groet,