Windows 10 met offline account, nog beperkingen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Topicstarter
Mijn vraag
Heb dit weekend voor de studie van m'n dochter een Lenovo Ideapad Flex 5 besteld die vandaag binnenkomt. In voorbereiding op gebruik en installatie las ik dat je Windows Home tegenwoordig niet meer zonder Microsoft account kunt installeren. Behalve als je de wifi nog even niet actief maakt en dus niet online bent. Ze heeft geen Microsoft account en hoeft er ook niet perse eentje wat mij betreft, dus ik wil op deze manier de installatie uitvoeren.

Maar... heeft dit nog gevolgen voor de mogelijkheden binnen Windows daarna? Kun je de app store gewoon gebruiken bijvoorbeeld? Of zijn er nog andere zaken waar ik dan rekening mee moet houden? Want als het teveel beperkingen op zou leveren, overweeg ik uiteraard wel een account.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Lenovo Ideapad Flex 5 Ryzen 5
Windows 10 Home 64

Beste antwoord (via hars73 op 15-09-2020 09:36)

Verwijderd

Het werkt prima. Je kan de Microsoft Store ook gebruiken.

Nadeel: aankopen worden nergens opgeslagen. Voor gratis software uit de store geen probleem, aankopen doen? account maken.

En onedrive natuurlijk, als je dat wilt gebruiken. Wel erg eenvoudig.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook gewoon, bijvoorbeeld, een gmailadres gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:09
Het is vooral OneDrive dat niet werkt.
Ook kan je je licentie code niet aan je account koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:46

Speedmaster

Make my day...

Denk er tevens om dat je even rekening hou met haar leeftijd, <18 jaar account op jouw naam, >18 jaar account op haar naam. MS valt tegenwoordig hard over misbruik en sluit gewoon de account bij verdenking van misbruik qua leeftijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Topicstarter
En de app store? Want hier en daar lees ik dat die ook alleen maar te gebruiken is als je een Microsoft account hebt. En als dat zo is, dan is het duidelijk dat ik wel een account moet aanmaken.
Ik zal er dan rekening mee houden dat ik haar geboortejaar even zo zet dat ze ouder dan 18 is.. ook al is ze nog maar 15 ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nadeel: aankopen worden nergens opgeslagen. Voor gratis software uit de store geen probleem, aankopen doen? account maken.

En onedrive natuurlijk, als je dat wilt gebruiken. Wel erg eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hars73 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:49:
En de app store? Want hier en daar lees ik dat die ook alleen maar te gebruiken is als je een Microsoft account hebt. En als dat zo is, dan is het duidelijk dat ik wel een account moet aanmaken.
Ik zal er dan rekening mee houden dat ik haar geboortejaar even zo zet dat ze ouder dan 18 is.. ook al is ze nog maar 15 ;)
Doe dat met de leeftijd maar niet, daar kunnen consequenties aan zitten zoals het afsluiten van het account. Alle informatie (backups, onedrive, email, aankopen) etc gedaan in het account kan je dan ineens helemaal kwijt zijn.

Het zou de eerste en de laatste keer niet zijn dat zoiets gebeurd, zijn zat topics over voorbij gekomen hier, meestal Google geloof ik, maar als je het kan vermijden... Dan waarom liegen op een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier lijkt het erop dat het geen probleem is zolang je 13+ bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:39
Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:49:
Hoe dan, ik moet namelijk inloggen als je iets wilt installeren. En als je wilt betalen moet het sowieso?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jeroen3 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:53:
[...]

Hoe dan, ik moet namelijk inloggen als je iets wilt installeren. En als je wilt betalen moet het sowieso?
Bij mij vraagt hij of ik wil inloggen zodat ik het op meerdere apparaten kan gebruiken, kies ik voor niet inloggen dan installeert hij het gewoon. Heb geen betaalde apps geprobeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:46

Speedmaster

Make my day...

En DAT wordt dus gesignaleerd waardoor het account wordt geblokkeerd, dus dat beslist NIET doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Topicstarter
Ze heeft trouwens ook een persoonlijk student e-mail account gekregen (geen Microsoft mail adres trouwens) inclusief Office 365 gebruik (zowel online als downloadversie). Zou misschien ook nog te gebruiken zijn, maar ik zou dan toch liever een eigen persoonlijk nieuw microsoft account aanmaken. Denk dat dat dan toch maar het beste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
hars73 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:37:
In voorbereiding op gebruik en installatie las ik dat je Windows Home tegenwoordig niet meer zonder Microsoft account kunt installeren. Behalve als je de wifi nog even niet actief maakt en dus niet online bent. Ze heeft geen Microsoft account en hoeft er ook niet perse eentje wat mij betreft, dus ik wil op deze manier de installatie uitvoeren.
Deze "workaround" daarvoor werkt nog steeds bij de laatste Windows 10 Home:
Als je bij aanmelden/aanmaken van de MS account alleen een "a" invult bij naam / wachtwoord krijg je een foutmelding dat er iets is misgegaan en schakelt Windows over naar de optie van offline lokale account aanmaken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellknight
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:59

hellknight

Medieval Nerd

ik zie hierboven claims dat Onedrive niet zou werken, en dat er issues bij aankopen in de store zouden zijn bij gebruik local account.
Waarom zou dit het geval zijn? je kan na installatie toch gewoon inloggen in de Store, en Onedrive instellen om onder je Microsoft account te draaien? op die manier gebruik je Windows nog altijd met offline account, terwijl je wel de diverse services kan gebruiken

Your lack of planning is not my emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:09
Maar dan heb je wel een account nodig.
De vraag is of je een account nodig hebt voor Windows.
Nee,maar wel als je gebruik wilt maken van OneDrive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hars73

hars73

Topicstarter
Heb ook maar even contact opgenomen met de ICT afdeling van school. De installatie van hun Office 365 apps staat los van het persoonlijke Microsoft account.

Denk dat ik wel voldoende weet inmiddels. Ik ga gewoon wel een Microsoft account aanmaken tijdens installatie. Krijg ik daarna in ieder geval zo min mogelijk 'pap, ik kan niks downloaden' of 'pap, hij doet het niet' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 11:30

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Voordeel van wel een MS account gebruiken is dat je ook nog eea kunt reguleren via de parental controls (Microsoft Family)

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johandmc
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-09 09:39
Ik heb vorig jaar mijn opnieuw geinstalleerde windows eerst gewoon met een normaal gebruikersaccount geinstalleerd met een wachtwoord.

Daarna moest ik een al eerder gedane aankoop uit de microsoft store hebben. Daar heb ik verteld dat ik een microsoft account had en dat die vooral voor de store bedoeld was. Moest wel even opletten met aanvinken.

Dus in principe heb ik het een beetje gescheiden van elkaar.
Of Onedrive het doet weet ik niet, ik gebruik het eigenlijk niet.

• hars73

hars73

Topicstarter
Ik heb gisteravond geïnstalleerd met een nieuw Microsoft account met de juist ingevulde leeftijd (15). Moest daardoor nog wel een ouderaccount eraan koppelen voor family beheer. Moest dus even graven naar m'n eigen outlook adres, lang geleden gebruikt, maar uiteindelijk gelukt. Gratis apps uit de storen kon ze downloaden. Office en Onedrive via haar school account, dus daarvoor had ik het Microsoft account niet perse nodig gehad.

Naja, prima zo. Je merkt wel dat Windows toch nog niet de gebruikersvriendelijkheid heeft van andere (mobiele) OS-en. Ze is 15, altijd gewend geweest aan, eerst Android, en de laatste jaren alleen maar iPhone en iPad, nooit Windows gebruikt. En dan is een dubbelklik toch wel iets bijzonders om een snelkoppeling te starten. Ook een verkenner, met verschillende mappen om iets in op te slaan, is dan toch ook best nieuw. Naja ze went er wel aan.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
hars73 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:12:
Ik heb gisteravond geïnstalleerd met een nieuw Microsoft account met de juist ingevulde leeftijd (15). Moest daardoor nog wel een ouderaccount eraan koppelen voor family beheer. Moest dus even graven naar m'n eigen outlook adres, lang geleden gebruikt, maar uiteindelijk gelukt.
Mooi!

Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar een Microsoft-account hoeft niet per se aan een outlook- of live-mailadres gekoppeld te zijn. Je kan ook gewoon je dagelijkse mailadres hiervoor gebruiken, bijvoorbeeld van gmail of kpnmail. Dat bedoelt Verwijderd in "Windows 10 met offline account, nog beperkingen?" ook ;)

https://signup.live.com/signup

• hars73

hars73

Topicstarter
Cheesy schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:31:
[...]

Mooi!

Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar een Microsoft-account hoeft niet per se aan een outlook- of live-mailadres gekoppeld te zijn. Je kan ook gewoon je dagelijkse mailadres hiervoor gebruiken, bijvoorbeeld van gmail of kpnmail. Dat bedoelt Verwijderd in "Windows 10 met offline account, nog beperkingen?" ook ;)

https://signup.live.com/signup
We hadden nog wel even iets geprobeerd met haar gmail adres, maar kwam daarbij het wachtwoordscherm niet door. Weet niet, misschien had ze het verkeerde wachtwoord, misschien werkt het niet helemaal zo als ik dacht, maar we hebben maar een outlook adres aangemaakt. Maakt nu ook niet meer uit, de boel doet het :)

[ Voor 3% gewijzigd door hars73 op 16-09-2020 08:41 ]

Pagina: 1