Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:26
Hallo allen,

Onze nieuwe huis wordt momenteel gebouwd, oplevering is hopelijk ergens in maart. Het huis staat nog niet op mooie plaatjes, dus ik heb wat offertes gevraagd gebaseerd op info van de bouwer. Op het dak passen 18 panelen, volledig op het zuiden gericht en ik verwacht minimale schaduw (25-30 meter verder bomen, daarachter kanaal). Van de bouwer 'krijgen' we zes panelen (onbekend merk 320Wp, Solis 1-fase omvormer), plan is om deze naar garage te verplaatsen. Hier dan de, naar mijn idee mooiste, offertes.
18 panelen HT-Solar 320 WP
Omvormer 3 fase Solar Edge 8 k
24 optimizers
Aanleggen en installeren 18 panelen op schuin dak
Aanleggen en verplaatsen 6 panelen naar plat dak
6 frames voor platte dak
8.500 euro inc. BTW
6 panelen verplaatsen niet meegenomen!
18 x Sunpower 325 WP
Goodwe 3 fase 6 k
Aanleggen en installeren van de 18 panelen
7.900 euro inc. BTW
18 x Jinko 325 WP Fullblack
Goodwe 3 fase 6 k
7.425 euro inc. BTW
709 euro voor verplaatsen 6 panelen naar garagedak
edit: ik heb het bedrijf van offerte 3 nogmaals gesproken, blijkbaar heb ik het verkeerd begrepen. De 709 euro voor het verplaatsen van de bestaande panelen zit al in de 7425 euro, hij had het alleen apart gezet ter verduidelijking. Nu wordt het nog aantrekkelijker natuurlijk. Een overstap naar LG 325Wp kost me 90 euro per paneel extra, dus 1620 euro. Is dit het waard? De adviseur is erg zeker van Jinko en ze geven blijkbaar 80% rendementsgarantie na 25 jaar. Helaas gebruiken ze alleen Jinko en LG, dus geen Longi

Offerte 1 is relatief duur, maar er wordt wel gewerkt met Solar Edge micro-omvormers. Dit bedrijf wil niet twee aparte installaties doen, dus óf parallel óf de panelen van de bouwer simpelweg weghalen. Verder lijkt SE geldverspilling in mijn geval. Over HT-Solar kan ik niets nuttigs vinden.
Offerte 2 is Sunpower, dus duur, maar wel A-merk. Voor verplaatsen van 6 panelen en omvormer rekenen ze 900 euro.
Offerte 3 lijkt me redelijk. Installatie van bouwer wordt simpelweg verplaatst en Jinko is hier een paar keer genoemd en lijkt OK. Komt uit op 1,04 euro exc. BTW per Wp.

Mij lijkt persoonlijk offerte 3 best goed, goede opbrengst voor een redelijke prijs. Of zijn ze allemaal slecht? Maakt met panelen een A-merk echt heel veel uit? Als ik LG wil bij bedrijf 3 moet ik minimaal het dubbele per paneel betalen t.o.v. Jinko, ligt aan Wp van gekozen LG paneel. reteduur dus.
Goodwe heeft 5 jaar garantie. Is dit een probleem?

Bedankt voor het lezen van het lange verhaal, adviezen zijn welkom. Als iemand een goed bedrijf weet rondom Tilburg hoor ik dit ook graag.

[ Voor 10% gewijzigd door mister_S op 15-09-2020 13:58 ]

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:06

Zenix

BOE!

Laatste offerte is niet gek. Ter vergelijking ik laat 28 panelen plaatsen en indak verwijderen: Zonnepanelen offertes

Ik zou nog kijken of Longi 350wp panelen https://www.solar-bouwmarkt.nl/lr4-350-wp-full-black.html passen, dan heb je nog meer wp. Bij eventuele nieuwe offertes gewoon een string omvormer eisen en vragen naar longi als ze passen. SolarEdge is niet nodig zonder schaduw.

Goodwe is wel een goed merk, het is geen SMA maar voldoet wel. Meestal kan je ook garantie bijkopen. Jinko is ook goed.

[ Voor 5% gewijzigd door Zenix op 15-09-2020 00:33 ]

• luc1991
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07-08 06:00
Goodwe staat bekend als degelijk maar niet heel uitgebreid. Zonnepanelen is minder belangrijk omdat meerdere merken in dezelfde prijsklasse prima te doen zijn. Jinko is overigens wel zeer belabberd met garantie etc.

• mister_S
Bedankt voor de antwoorden. De adviseur zegt dat LG uiteraard betere kenmerken heeft, maar dat het de meerprijs zelden waard is. Van de bedrijven die ik heb benaderd heeft geen van allen Longi. Goodwe is blijkbaar erg betrouwbaar en er is ook een portal waar je opbrengst kunt bekijken, maar ik neem aan dat dit bij vrijwel alle omvormers kan. Bij bedrijf drie zat dus de prijs van verplaatsen al in de offerteprijs, komt uit op 5.428 euro ex. btw en 0.93 cent per Wp. Best scherp toch?

@luc1991 wat bedoel je daar precies mee? Als er iets mis is moeten ze toch binnen garantieperiode vervangen?

Gaat garantie voor panelen en omvormer trouwens gewoon via installateur?

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:15
Van de bouwer 'krijgen' we zes panelen (onbekend merk 320Wp, Solis 1-fase omvormer)
Kan je deze niet annuleren? Vaak komen ze met allerlei regeltjes dat zonnepanelen verplicht zijn bij nieuwbouw, maar volgens mij hoeft dat binnen een half jaar o.i.d. na oplevering pas geregeld te zijn. Die zes panelen zullen namelijk de hoofdprijs kosten, vooral omdat het ook nog eens 700 euro kost om ze weer te verwijderen. Gekkenwerk eigenlijk.

Waarom hebben offerte 2 en 3 een 6000 watt omvormer? Een omvormer kan altijd onderbemeten worden, zonnepanelen halen zelden hun potentiële max in de praktijk. Een enkelfase Goodwe GW5000D-NS zou dan ook kunnen, die heeft ook 10 jaar garantie. Sowieso is garantie voor omvormers vaker nodig dan voor panelen, dus 10 jaar is altijd mooi meegenomen.

Verder ben ik ook niet zo'n fan van dure zonnepanelen. Het is leuk om 25 garantie te hebben maar zonnepanelen gaan zelden kapot. Je kan ze beter voor de helft van de prijs kopen en over 10 jaar vervangen voor nieuwe panelen met twee keer zoveel opbrengst.

Qua garantie is het natuurlijk altijd gokken, als jij bijv. 10 jaar zekerheid wilt dat de panelen vervangen kunnen worden moeten over 10 jaar de installateur en fabrikant nog wel bestaan. Dat is bij LG natuurlijk wat zekerder dan bij een willekeurige Chinees, maar zekerheid heb je nooit. En als je installateur failliet is is het leuk dat een fabrikant je nieuwe panelen geeft, maar wie gaat deze vervangen? Niet de fabrikant waarschijnlijk.

Ook eens met @Zenix, 325Wp is ondertussen alweer bijna verouderd, je kan tegenwoordig al 375Wp panelen kopen voor een prikkie.

[ Voor 4% gewijzigd door PeeVv op 16-09-2020 01:37 ]

• mister_S
@PeeVv Ik heb mijn best gedaan om de panelen niet te laten leveren, helaas gaat dit niet lukken zonder stappen te ondernemen. Ik ben ook de enige die dit wil, de meeste kopers laten hun dak vol leggen voor 600 euro per stuk |:(
Bedrijven die ik heb benaderd leveren alleen A-merk panelen met hoge Wp, maar dan betaal je ook gelijk de hoofdprijs (300+ per paneel). Ik weet niet of dat de investering waard is. Je kunt zoals je zegt beter nu goedkoop gaan en dan later de panelen vervangen voor de nieuwste tech als dat nodig blijkt.
Die twee bedrijven verwachten 5700kWh in mijn geval. Gaat een 5K omvormer dat redden?

• Zenix

Zenix

BOE!

Het is inderdaad vaak erg lastig, ze wouden bij mij bijvoorbeeld geen extra dakpannen kopen. Ik wou mijn twee indak volledig laten vervallen (hoefde er zelfs niks voor terug) maar dat wouden ze niet eens. Terwijl ik aangaf dat ik mijn daken vol wou gaan leggen na oplevering, waardoor de EPC norm geen probleem was om te halen.

Ik heb ook buren die hun hele dak vol hebben liggen aan één kant voor 500 euro per paneel. Vaak 13 panelen vanwege groot dakraam (dus 6500) en de panelen hebbben maar 300wp, omdat het indak is. En je hebt lagere btw aftrek vanwege indak..

Ik heb straks dus 28 panelen, op twee daken voor iets meer geld dan die 13 panelen van de buren. En dan hebben we het nog niet eens over het wp verschil. De indak panelen zijn daarnaast niet eens mooi zwart, matige kwaliteit.

Ik zou de setup ook even invoeren op https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/ dan krijg je ook aanbeveiligen qua omvormer. Dan kan je ook het verschil zien tussen een 5kw en 6kw omvormer. Voor 6kw heb je wel 3 fase nodig inderdaad, 5kw kan inderdaad op één fase.

[ Voor 14% gewijzigd door Zenix op 16-09-2020 10:41 ]

• PeeVv
mister_S schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:22:
Die twee bedrijven verwachten 5700kWh in mijn geval. Gaat een 5K omvormer dat redden?
Hier even gesimuleerd in Sunny Design, 18 panelen recht op zuid onder een hoek van 40 graden met 340Wp panelen. Hier is een 5000 watt omvormer perfect voor deze hoeveelheid. Zowel een 1-fase als een 3-fase GoodWe zouden in dezelfde opstelling goed moeten werken, deze staan echter niet in deze tool want het is van SMA.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jlbQ7COx6JJ9cHiandv3qYCw0Tc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7MOo9cUG6Cfng1RPddZ2PAx6.png?f=fotoalbum_large

Een upgrade van de 5.0 naar de 6.0 scheelt 14kWh per jaar, dus nagenoeg dezelfde opbrengst.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Laat opnemen in je offerte dat je een stille omvormer wilt hebben.
AUijtdehaag in "Goodwe GW8000-DT geluidsproductie"

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• mister_S
Bedankt voor de tips. @PeeVv ik zal als de tijd komt navragen of een enkelfase 5K omvormer gebruikt kan worden. @AUijtdehaag daar zal ik aan denken! Goede tip.
Ik denk dat ik met bedrijf 3 in mijn originele post ga als de tijd rijp is. Inmiddels nog een paar concept offertes gehad, bedrijf 3 is wel erg scherp. Ook kreeg ik uitgebreide reacties op mijn vragen, ze waren de meest klantvriendelijke van alle bedrijven die ik heb benaderd. Ik maak me wel zorgen om Jinko, maar ik denk niet dat bijna de dubbele investering voor bijvoorbeeld LG het waard is.

Enig idee of er een bedrijf rondom Tilburg is die de Longi panelen gebruikt?

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Jinko is een top10 producent van zonnepanelen, ik zou me om de kwaliteit van Jinkos geen seconde zorgen maken

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• PeeVv
Over Jinko zou ik me inderdaad geen zorgen maken. Ik zou alleen de 325Wp niet vastleggen, JenM heeft bijv. al 340Wp Jinko's liggen voor een lage prijs, over een half jaar kan dat nog meer zijn. Het zou zonde zijn als je 'maar' 325Wp panelen krijgt tegen die tijd.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:36
Offerte 1 is relatief duur, maar er wordt wel gewerkt met Solar Edge micro-omvormers. Dit bedrijf wil niet twee aparte installaties doen, dus óf parallel óf de panelen van de bouwer simpelweg weghalen. Verder lijkt SE geldverspilling in mijn geval.
Wat is dit voor bullshit inderdaad... Die 6 panelen hébben al een omvormer. Hoezo zouden ze die weg willen halen? Het enige wat ze hoeven doen is de kabels verleggen.

• HectorMalot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 00:16
mister_S schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 14:33:

Enig idee of er een bedrijf rondom Tilburg is die de Longi panelen gebruikt?
Onze installateur heeft 350Wp Longi voor ons gedaan in de buurt van Amsterdam. Hij heeft ook bij vrienden in Groningen gedaan (360Wp volgens mij) en gaf toen aan dat afstand binnen NL geen probleem was als het maar om meer dan 8+ panelen ging.

Tilburg is natuurlijk wel weer helemaal de andere kant van het land :) , maar als je wilt kan ik je de contactgegevens sturen.

• mister_S
@mcDavid ik denk dat ze de panelen niet willen verplaatsen, tenzij ik bereid ben te betalen voor extra micro-omvormers.
@HectorMalot Als je tevreden was over de installateur en de prijs beviel, wil ik natuurlijk graag contact gegevens :)

• HectorMalot
mister_S schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 20:36:
@mcDavid ik denk dat ze de panelen niet willen verplaatsen, tenzij ik bereid ben te betalen voor extra micro-omvormers.
@HectorMalot Als je tevreden was over de installateur en de prijs beviel, wil ik natuurlijk graag contact gegevens :)
Je hebt een PB! Hoop dat het helpt

• mister_S
Er worden ook allerlei services aangeboden, ik kan echter niet beoordelen of deze nuttig zijn. Hieronder drie van deze services die ietwat nuttig lijken, met gemiddelde prijzen uit verschillende offertes. Ik hoor graag van jullie of deze nodig zijn.
Btw terugvraag service, ~90 euro. Btw terugvragen voor panelen bouwer en later geplaatste panelen, dus twee facturen. Geen idee of btw terugvragen zo lastig is dat het 90 euro vergt.
Monitoring, ~70 euro. Van afstand monitoren en problemen oplossen wanneer nodig. Dit kan ik zelf ook toch checken en bellen als er wat mis is?
Fysieke check, ~90 euro. Jaarlijks fysieke check en reiniging. Kan er fysiek iets misgaan na plaatsing?

• mister_S
Een kick voor mijn oude topic, we krijgen het huis bijna opgeleverd en er zijn twee bedrijven langs geweest. Bedrijf 3 uit mijn startpost en een nieuw bedrijf waren dit. Ik neig nog steeds naar bedrijf 3, hier nog één keer een check. Eigenlijk veranderen alleen de panelen van 325Wp Jinko naar 350Wp Jinko voor 8 euro ex btw per paneel meer. Voorheen hadden ze alleen de 325Wp. Prijs wordt dus:
18 x Jinko 350 WP Fullblack
Goodwe 3 fase 6 k
7.600 euro inc. BTW, 6281 euro ex. BTW (inc. 709 euro voor verplaatsen 6 panelen naar garagedak)
Is het wel waard om de 6 panelen die ik heb naar garagedak te verplaatsen? Volgens het mannetje van het bedrijf is dat het beste omdat ik toch al betaald heb voor de omvormer en die panelen, klinkt logisch. Helaas wil geen van de buren de panelen overkopen, zelfs met betaling van installatie door mij, Dus dat het bedrijf die bij mij gaat monteren, die panelen bij een buur op het dak zet.
Ik had nog twee goedkopere bedrijven gevonden, maar bij dit bedrijf had ik het beste gevoel. Ook omdat ze zonder enige voorwaarden langskwamen, bij die andere twee goedkopere bedrijven was het kort gezegd "we zien wel hoe we het gaan doen als we een deal hebben".

Is de magische 1 euro per Wp die hier vaak op Tweakers genoemd wordt trouwens inclusief of exclusief BTW?

• Zenix

Zenix

BOE!

Ik zou die panelen wel laten verplaatsen, voor het verwijderen en opnieuw plaatsen een redelijke prijs lijkt mij. Vergeet ook niet een factuur te vragen aan de bouwer, zodat je ook BTW van die set terug kan vragen. Je zal wel zelf BTW aangifte moeten doen, zodat je beiden tegelijk kan doen, maar dat is niet lastig.

Als die factuur van de bouwer hoog is, wat mij niet zou verbaasen met die prijzen, dan heb je misschien het geld van het verplaatsen alweer terug. Je hebt immers toch al voor de panelen betaald.

[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 13-02-2021 20:18 ]

• mister_S
We krijgen een factuur voor de panelen wanneer het huis is opgeleverd. De eerste huizen zijn vorige week opgeleverd en die hebben een factuur gekregen van 460 euro per paneel :)

• mister_S
Nog een laatste kick voor mijn topic, want één ding begrijp ik niet. Ik heb wat offerte check topics hier op Tweakers doorgenomen, ik begrijp nog steeds niet of we over inclusief of exclusief BTW hebben als we over euro per Wp hebben. Als ik het verplaatsen van de bestaande panelen eraf haal (709 euro ex. BTW) kom ik op 88 cent per Wp ex. BTW uit (5572/6300). Dit is toch een goede prijs?

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:47
6281 euro excl btw / (18 * 350 Wp) = 0.996 euro / Wp?

edit:
o wacht, je betaald ook voor het verplaatsen.

Prima prijs lijkt me.

[ Voor 237% gewijzigd door busscherski op 20-02-2021 14:36 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
mister_S schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 14:24:
ik begrijp nog steeds niet of we over inclusief of exclusief BTW hebben als we over euro per Wp hebben.
Dat weet helemaal niemand, daarom gebruik ik die vuistregel ook liever niet.

Beste is om je situatie + wensen bij solarbouwmarkt in te vullen op de site, die zijn niet duur, niet goedkoop, maar gewoon markt comform, en is dus een mooie pijlprijs. uiteraard moet je dan de kostenvan het verplaatsen er nog bij tellen. maar op het eerste gezicht lijkt het een prijs die ok is.

• busscherski
Oja, ik gebruik 1 euro excl BTW

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• mister_S
Dank, ik denk dat ik dan met die partij verder ga. Ik had ook contact met Green Guys van Solar Bouwmarkt, maar het liep allemaal best stroef dus daar hield ik geen goed gevoel aan over.

• HectorMalot
Over de pricing vraag: Ik had 92cnt/wp exc btw = 1.12/wp inclusief btw. (Panelen, omvormer (solaredge), ALAmat in meterkast, Excl kabel door het huis halen). Totale installatie was 17x355Wp.

• mister_S
Een kick voor mijn oude topic. We hebben het huis en ik ga de knoop doorhakken wat betreft PV panelen. Nu heb ik een inruil voorstel gekregen van het bedrijf voor de bestaande panelen + de omvormer. Ze bieden hier 500 euro voor aan (ex BTW), dit leek mij erg laag. Hun mening is dat het verplaatsen geen zin heeft want op NO krijg je lager rendement. Het komt op het dak van de uitbouw, in de ochtend volop zon. Laten we pessimistisch met 60% rekenen. Dan kom ik op (6*300)*.6 = 1080*.23 = ~250 euro per jaar. Dus die 500 heb ik in twee jaar verdiend, en de 709 euro voor het verplaatsen in drie jaar. Reken ik fout?

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Nee hoor. Als je het setje zelf ergens anders kan laten installeren dan zeker doen!

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• mister_S
Goed om te horen dat ik goed reken. Kwam een beetje vreemd over dat het bedrijf nu ineens zegt dat het rendement niet opweegt tegen de kosten (709 ex.). Als ik er tien jaar woon heb ik dat bedrag dubbel en dwars verdiend met die panelen (1800 Wp) op het noord-oosten. Nu begin ik wel te twijfelen aan het bedrijf.
De verandering is dat de adviseur die ik al die tijd sprak weg is en ik nu dus een andere adviseur heb.

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Okee dat verklaard misschien al wat, verder is het ook zo, verkopers blijven altijd verkopers >:) Je moet dat hun niet te persoonlijke aanrekenen in elk geval. Zij praten natuurlijk in hun eigen straatje en hebben er meer belang bij om dat oude setje goedkoop over te nemen en weer ergens anders voor meer te verkopen. Bijvoorbeeld..

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• mister_S
Nog een kickje, de laatste nu hopelijk :) Bij de aanbieder is er nu een SE kortings actie, ik heb daarom nog een offerte gevraagd met SE. Ten opzichte van een Goodwe GW05K-DT is een SE 5000H met P401 optimizers 500 euro ex BTW duurder, dit met 5390 Wp totaal. De panelen die verplaatsen worden komen op hun eigen omvormer, dus het wordt ook met de SE een string opzet. Dak heeft minimale schaduw.
Is een SE opzet in mijn situatie dus 500 ex. meer waard?

• busscherski
Ik denk niet dat je daarmee 500 euro extra opwekt in 25 jaar. Misschien tenzij een paneel op een vervelende manier kapot gaat.
Zelf zou ik al die extra electronica (die kapot kan) alleen op mijn dak willen als er een goede reden voor is.

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

500 Euro aan stroom is ca 2000 kwh. Dat is 80 kwh per jaar. Dat is 1.5% per jaar. Dat verschil doet SE niet, niet zonder schaduw tenminste. En dan nog, heb je je rendement pas na 25 jaar terug!
Als je serieuze schaduw zou hebben, of uitlezing per paneel "wil" hebben dan is het wel handig maar persoonlijk wil ik er niet aan denken om uitlezing per paneel te hebben. Ik heb 49 stuks op mijn dak liggen, en ik heb nu al meer data dan nodig, en nog meer data maal 49 stuks heb ik geen behoefte aan denk ik ;) Ook is de data zeer saai als alle panelen toch geen schaduw hebben en dezelfde zon hebben.

Uitlezing per paneel is wel handig om te zien welke optimizers stuk zijn, want dat kan nog wel eens gebeuren. Maar als je die gewoon achterwege laat is dat ook niet nodig >:)

• mister_S
De verkoper zegt dat ze in een dergelijk geval met een mogelijk 3-5% hoger opbrengst rekenen. Hij zegt wel eerlijk dat hij het zelf niet zou nemen, maar keus ligt natuurlijk bij mij. Data per paneel boeit me echt niet, ik had gedacht dat SE misschien meer zou opbrengen tijdens de wintermaanden.
Gewoon voor de simpele Goodwe gaan dus? Je hebt met al die optimizers inderdaad meer kans op problemen, had ik niet aan gedacht.

[ Voor 11% gewijzigd door mister_S op 18-04-2021 16:57 ]

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Ja een standaard string omvormer is hier denk ik het beste. "mogelijk 3-5% hogere opbrengst" maar dat is moeilijk te onderbouwen zonder zeer ernstige harde schaduw lijkt me. En vergeet niet, standaard string omvormers hebben ook enig schaduw management en de panelen hebben zelf bypass diodes dus dat helpt ook al enorm.

Met meer electronica op je dak kan er meer stuk, maar het gebruikt zelf ook stroom denk ik dan maar zo en dat is 99% van de tijd ook zonde van de opbrengst.

Tijdens de wintermaanden is het vooral handig om gewoon zoveeeeeel mogelijk paneeeeelen als mogelijk te hebben ;) Bij diffuus licht is orientatie minder belangrijk en is elk paneel meer een goede bijdrage aan je eigen stroom opwekken.
Succes verder! (y)

Pagina: 1