Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jabbah
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:37
Beste tweakers,

Het enige topic over mondverzorging dateert uit 2003 dus laat ik een nieuwe aanmaken.

Ik merk dat ik wel eens last heb van een geelachtige aanslag op mijn tong, een ophoping van bacteriën. Het moge duidelijk zijn dat dit af en toe niet zo fijn ruikt. Met een tandenborstel is dit lastig te verwijderen.

Nu zijn er tientallen tongreinigers op de markt die allemaal beweren de beste te zijn. Ik ben dus vooral op zoek naar persoonlijke ervaringen.

Behalve de 'standaard' mondverzorging (tandenpoetsen (elektrisch), flossen, ragen) :

- Wie heeft er ervaringen met tongreinigers? Welke zouden jullie aanbevelen?

- Er zijn bepaalde pastilles op de markt die je speekselklieren stimuleren zodat je een minder droge mond krijgt. Werkt dit een beetje?

- Wat doen jullie verder nog om een frisse adem te krijgen en te behouden?

Het gaat me dus om het aanpakken van de oorzaak van een slechte adem, niet om het camoufleren middels pepermuntjes oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Ik gebruik voor mijn tong een kleinere tandenborstel met stevige haren. Voor het tandenpoetsen even schrobben en je hebt een frisse mond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ik spoel 1x daags in de avond met listerine. Sinds ik dat doe is mijn tong vele malen frisser en schoner.
Zonder te moeten schrobben o.i.d
Ik denk wel dat je enkel op persoonlijke ervaringen uit zal komen en dat ook tandartsen allen iets anders zullen zeggen.
Vooral uitproberen wat voor jou werkt.

Mijn vrouw is nog altijd zoekende, bij haar werkt listerine weer minder goed. Zei ademt meer door haar mond in de nacht wat altijd resulteert in stinkadem in de ochtend. Heb ik nooit last van.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whaam
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:08

Whaam

Meer beter

Ik pak na het tandenpoetsen in de avond nog even met dezelfde, maar wel afgespoelde tandenborstel, mijn tong mee. Op dezelfde manier als ik m’n tanden poets alleen dan zonder tandpasta. Werkt prima voor mij.

puntgave blauw-witte ikki68 aurora R2 in de aanbieding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 91868

Ik heb de Orabrush Try Me. (tongreiniger)
Doet z'n werk goed, maar het voelt wel raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:51
Mond gezond houden met goed poetsen, flossen/ragen en een tongschraper, hierna cb12 en ik heb geen klachten meer.

Listerine werkte niet goed bij mij, CB12 doet wat het beloofd.

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:23
Die droge mond met stinkende adem heb ik ook weleens last van. Het maakt ook veel uit wat je eet. Ik heb het sowieso na het eten van pannenkoeken. Ik denk iets met eieren/bloem/melk (meer gebruik ik ook niet in het beslag :)).
CB12 gebruik ik dan ook weleens maar heb niet het gevoeld dat dit heel lang werkt.

Misschien een tijdje bijhouden wat je eet en dan kijken of je een patroon ziet.

• Rick24-7
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-06-2023
Anoniem: 91868 schreef op maandag 14 september 2020 @ 22:03:
Ik heb de Orabrush Try Me. (tongreiniger)
Doet z'n werk goed, maar het voelt wel raar.
Ik heb ook een orabrush en die werkt in mijn ervaring goed. Ik gebruik dat ding gemiddeld twee keer per maand als mn tong inderdaad gelig of wittig is. Geur is weg, en dat ding gaat al lang mee.

In mijn ervaring helpt gezond eten en veel drinken al veel tegen tongaanslag. Alleen met een speciaal dieet (keto) had ik de behoefte om dagelijks te schrapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:30

LankHoar

Langharig tuig

Vanochtend complimenteerde de mondhygiënist mij weer op mijn goede hygiëne :) Wat ik doe:
  • Elektrisch poetsen, 2-3x daags
  • Met ragers door mijn interdentale ruimtes, elke avond
  • Tong schrapen, meeste avonden
  • Zo nu en dan mondwater gebruiken, maar niet vaak
  • Gezond proberen te eten (carbohydrates zorgen bijvoorbeeld voor veel plak)
Ik gebruik al jaren een schraper als deze, werkt perfect:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YB6slHtYc9hTQO51lNPhFYTnQkY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FAPckBc8CZC2POPybupApeYp.png?f=user_large

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-06 13:14
Ik gebruik een tongreiniger zoals dit;

https://www.kruidvat.nl/k...0ViQmWEAQYAiABEgIKUvD_BwE

Daarvoor ondanks ‘gewoon tandenpoetsen’ (elektrisch) nog wel eens ‘commentaar’ van mijn wederhelft dat ik even iets moest eten. Nu elke keer na het tandenpoetsen even met dit ding door je mond (losborstelen en dan wegschrapen, ook helemaal achterop de tong, niet prettig maar wel nodig) en geen commentaar meer. Daarnaast ook interdentale stokjes, daar haal ik ook vaak wel wat rotzooi tussen met name de achterste kiezen uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van Helgen
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11-05 23:23
Die tongschrapers van Kruitvat (of andere generieke units) zijn een prima product. Een poetsbeurt (2x per dag) voelt voor mij niet compleet als ik niet ff dat ding een paar keer over de tong haal. Zichtbaar en voelbaar effect.

Verder een elektrische tandenborstel goed langs je tandvlees laten gaan, doet ook wonderen. Die van mij laat een ledje branden als je te hard drukt. Als die te vaak aan gaat, weet je meteen dat het tijd is voor een nieuwe borstel.

Als je tandvlees het zwaar heeft, kun je ook nog van die flexibele ragertjes toevoegen aan je routine. Maar dan moet je niet bang zijn voor een beetje bloed in je spoelbak :+. Daarna lekker spoelen met eigen zoutoplossing. Listerine laat imho zo'n filmpje achter, al ruikt het wel lekker.

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:51
De achterkant van de tandenborstel kop heeft bij mij een ruw oppervlak waar ik mijn tong mee doe. Ding is wel dat ik minimaal drie rondes moet doen voordat mijn tong echt echt schoon is. Mondwater doe ik soms, als ik merk dat mijn mondweerstand laag is (stress, slecht slapen). Wat ik uit eigen ervaring merk is dat bij mij een verband is tussen stress en een droge mond.
Mijn ouders hebben allebei een erg slecht gebit. Wortelkanaalbehandelingen, kronen, bruggen, Deltawerken etc. Ik poets dan ook 4-5 min. Tandvlees, wangen, gehemelte, onder de tong - no way dat ik ook die drama's door ga.

Je bent wat je eet/drinkt, dat geldt denk ik ook voor je mondhygiëne. Veel of weinig koffie, roken, kauwgom en andere zaken beïnvloeden wat je zoal weg moet poetsen. Misschien loont het voor jou om naar je innames te kijken.

Wat voor de een erg prettig is kan voor een ander flut zijn. Bepaal wat werkt voor jou.

[ Voor 5% gewijzigd door 5pë©ïàál_Tèkén op 19-09-2020 00:22 ]

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-05 17:33

Racing_Reporter

Contentmaker

Alweer een tijdje geleden dat er reacties waren. Tijd voor een kick! Na een flinke tijd ook weer naar de tandarts geweest, we hebben het veel over ragers gehad, waar ik nu mee aan het experimenteren ben met drie maten. Maarrr het probleem met deze dingen is dat je ze om de paar keer (4x, zoiets) moet vervangen. In het kader van duurzaamheid zoek ik naar permanentere oplossingen. Wat zijn nu aanraders voor een goede set herbruikbare (verschillende) interdentale ragers om tussen je tanden in te komen, tegen tandplak? Investeren moet je leren, als het onderwerp het waard is, doe ik dat graag (:

[ Voor 9% gewijzigd door Racing_Reporter op 21-01-2023 00:11 ]

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:22
Zover ik weet bestaan er geen duurzame ragers. Alles wat je wint aan slijtage, verlies je aan effectiviteit. Je tandenborstel slijt ook, alleen heeft die langere/meer haren waardoor het langer duurt.

Zelf adviseer ik vaak interprox ragers, maar na een week zijn die ook wel klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-06 19:18

the mod man

iets van beeldmaker

Is dit dan niet iets

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umKfhmPMl7nUosOKLquwH3WcpfM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/TvQRrl8l03xGkwf5OSfXVQAI.png?f=fotoalbum_medium

I can't wait to shoot!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Nee, een waterflosser haalt de tandplak tussen de tanden niet weg.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:07
Cyberpope schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 08:11:
Nee, een waterflosser haalt de tandplak tussen de tanden niet weg.
Mijn tandarts raadde die juist wel aan.
Beter dan flossen of rager(en).

Gebruikte zelf elke avond of door de dag heen een rager, maar die zou ook schade kunnen aanbrengen volgens hem.

Waterflosser zou veel beter en efficiënter zijn.

Idem met flossen. Het gros trekt maar wat aan dat touwtje, veelal verkeerd gebruik.

Ik poets elektrisch en daarna waterflosser, en dan alsnog komen er etensresten uit.
Ik neem aan dat als dat ding etensresten tussen mijn tanden vandaan kan halen, hij dat ook met plak kan doen.

Verder over mondspoel, ik zou even opletten met de middelen waar alcohol in zit.
Om die reden gebruik ik Zendium, zo ook voor de tandpasta (want zonder SFS).

[ Voor 26% gewijzigd door NeutraleTeun op 21-01-2023 08:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
NeutraleTeun schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 08:19:
Mijn tandarts raadde die juist wel aan.
Beter dan flossen of rager(en).

Gebruikte zelf elke avond of door de dag heen een rager, maar die zou ook schade kunnen aanbrengen volgens hem.
Dat zegt meer over je tandarts dan over de effectiviteit van de rager.
Bij juist gebruik (en dat is echt geen hogere wiskunde), geeft een rager geen beschadigingen. 1x per dag is voor de meesten genoeg, gebruik de juiste maat. Als de ruimtes te klein zijn voor een rager, zijn er soms ook alternatieven zoals stockers (hout!), soft picks of floss.
Idem met flossen. Het gros trekt maar wat aan dat touwtje, veelal verkeerd gebruik.
Dat is een kwestie van goede instructies. Als je tandarts niet weet hoe die te geven, dan kan hij/zij je beter doorsturen naar iemand die het wel weet, bijvoorbeeld de tandartsassistente of mondhygiënist.
Waterflosser zou veel beter en efficiënter zijn.

Ik poets elektrisch en daarna waterflosser, en dan alsnog komen er etensresten uit.
Ik neem aan dat als dat ding etensresten tussen mijn tanden vandaan kan halen, hij dat ook met plak kan doen.
Je wast je auto ook alleen met de hogedrukreiniger? En je borden, pannen en bestek zijn na een spoelbeurt onder de kraan weer brandschoon?

Meestal is het antwoord nee.

Plaque is niet hetzelfde als voedselresten. Het kleeft veel meer aan je tanden. Je kunt plaque alleen goed verwijderen met mechanische reiniging, zoals een tandenborstel en ragertjes. Probeer maar eens een tijd de tandenborstel te vervangen voor die waterflosser, ik geloof niet dat je tanden dan glad blijven.

Het feit dat er voedselresten tussen de tanden uit komen na een poetsbeurt, is een prima bewijs dat poetsen alleen niet voldoende is, omdat die haartjes niet tussen de tanden komen. Daar heb je andere hulpmiddelen voor, zoals ragertjes.

Een waterflosser is een prima aanvulling op ragertjes, maar kan die niet vervangen. Een waterflosser is ook beter dan helemaal niets gebruiken. Dus wanneer geen van de alternatieven past, of je het niet voor elkaar krijgt om de alternatieven te gebruiken (hetzij door beperkte motoriek, of gewoon geen zin), is een waterflosser het beste hulpmiddel.

[ Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 21-01-2023 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23-06 23:11

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Racing_Reporter schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 00:07:
Alweer een tijdje geleden dat er reacties waren. Tijd voor een kick!
<knip> Zulks kun je beter aan de mods over laten. Je kan wel een TR indienen als je denkt dat er iets gebeurt dat niet de bedoeling is.

[ Voor 39% gewijzigd door Ardana op 21-01-2023 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-06 15:58
LankHoar schreef op donderdag 17 september 2020 @ 17:25:
Vanochtend complimenteerde de mondhygiënist mij weer op mijn goede hygiëne :) Wat ik doe:
  • Elektrisch poetsen, 2-3x daags
  • Met ragers door mijn interdentale ruimtes, elke avond
  • Tong schrapen, meeste avonden
  • Zo nu en dan mondwater gebruiken, maar niet vaak
  • Gezond proberen te eten (carbohydrates zorgen bijvoorbeeld voor veel plak)
Ik gebruik al jaren een schraper als deze, werkt perfect:
[Afbeelding]
tandarts raad idd 2x poetsen per dag aan maar is 3x niet een beetje overdreven?

Ik gebruik overigens nog een normale tandenborstel, is een elektrische echt zoveel beter?
Ragers... ik gebruik tandenflos (draad), zijn ragers beter?
Tong schraper heb ik ook en bevalt mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

mugenmarco schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:26:
Ik gebruik overigens nog een normale tandenborstel, is een elektrische echt zoveel beter?
Ja
ja

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
maar met raggers kan je in de 'pockets' komen maar niet tussen je tanden zelf omdat de ruimte daar te smal is voor raggers maar niet voor een draad toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

[...]

tandarts raad idd 2x poetsen per dag aan maar is 3x niet een beetje overdreven?

Ja, elektrisch maakt veel beter schoon. Ook in elektrisch zit verschil, heb er nu 1 die meer toeren maakt, en dat merk je goed. Ik heb nagenoeg geen tandsteen.

Rageren != flossen. Flossen is voor tussen de tanden, rageren voor je interdentale ruimte. Dus zeker niet overbodig, daar blijft regelmatig wat zitten.

3x poetsen wanneer je 3x eet is zeker niet overbodig. Zorg wel dst er 30-60min na het eten gepoetst word, ivm aantasting van je glazuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
LankHoar schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:49:
[...]

Ja, elektrisch maakt veel beter schoon. Ook in elektrisch zit verschil, heb er nu 1 die meer toeren maakt, en dat merk je goed. Ik heb nagenoeg geen tandsteen.

Rageren != flossen. Flossen is voor tussen de tanden, rageren voor je interdentale ruimte. Dus zeker niet overbodig, daar blijft regelmatig wat zitten.

3x poetsen wanneer je 3x eet is zeker niet overbodig. Zorg wel dst er 30-60min na het eten gepoetst word, ivm aantasting van je glazuur.
Dankje, dit is duidelijker. Dus naast flossen zijn raggers ook goed en moet ik beide gebruiken?

Na het lezen van deze topic ga ik ook overstappen op elektrisch, heb jij nog een aanrader? zo goedkoop mogelijk svp.

heb bijvoorbeeld nu deze op het oog gezien de hoeveelheid goede beoordelingen en druk sensor en 2 min sensor, maar heeft volgens mij maar 2 standen betreft snelheid.

https://www.bol.com/nl/nl...NItA_0_27.32.ProductTitle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GameNympho
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:36
Fruitzuren kunnen ook je tong reinigen, aardbei fijnkauwen en spoelen in je mondholte,erna goed na spoelen en desnoods poetsen met tandpasta.

Let wel op met de borstels van een elektrische, hoe harder, hoe meer schurend vermogen en dat kost je je glazuur, dus let er mee op ook.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LA-384
Elektrische tandenborstel is beter, voor een groot deel vanwege het gemak (goed gebruik van een handtandenborstel is erg lastig) en voor een deel vanwege de vorm en werking (meer bewegingen dan je met de hand kunt maken en door de kleine kop makkelijker op moeilijk bereikbare plaatsen te krijgen.

In beide gevallen dien je wel de tijd te nemen voor het poetsen (minimaal 2 minuten) en alles evenveel aandacht te geven. Vraag evt eens naar een poetsinstructie.

Naar mijn mening zijn ragers altijd effectiever dan floss. Echter passen ze niet altijd, dan is floss een goed alternatief. Heb je vaak vliesjes of vlees tussen je tanden geklemd zitten, dan is floss effectiever om dat er tussenuit te krijgen. Maar voor reiniging tussen je tanden, altijd beter om ragers te gebruiken.

Ook hierbij is juist gebruik belangrijk. Kies een maat die wel wat weerstand geeft, zonder dat het altijd pijn doet* Maak ook 5-10 heen-en-weer gaande bewegingen over de hele lengte van het borsteldeel.
* Bij de eerste keer gebruik of na lange tijd van niet gebruiken, kan rageren wat gevoelig zijn en bloed geven. Dat komt omdat het tandvlees ontstoken is.

Tongschrapers zie ik persoonlijk het nut niet van in, tenzij je uit je mond ruikt en dat geen andere oorzaak dan je tong heeft. Dat is denk ik <0,01% van de gevallen.
mugenmarco schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:47:
maar met raggers kan je in de 'pockets' komen maar niet tussen je tanden zelf omdat de ruimte daar te smal is voor raggers maar niet voor een draad toch?
Je bedoelt waarschijnlijk de "interdentale ruimte". De pocket/sulcus is het gebied waar het tandvlees niet aan de tandwortel hecht. Beiden komen ongeveer 1 mm tussen tand en tandvlees en dat is voldoende. Dieper is niet nodig. Door tijdig het tandoppervlak schoon te maken, voorkom je dat er teveel plaque in de pocket ontstaat.
LankHoar schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:49:
3x poetsen is wel overbodig, ook wanneer je vaker eet. Voor het voorkomen van gaatjes is het vele malen belangrijker dat je niet te vaak iets zoets (met suikers) eet of drinkt. We stellen de grens op 7x per dag, maar hoe minder hoe beter. Bij elk zoetmoment zetten bacteriën in de mond de suikers om in zuren en die zuren tasten het tandglazuur aan. Tandglazuur herstelt zich weer, maar dat duurt even. Vandaar niet meer dan 7 van die zuur aanvallen. Uit onderzoek blijkt dat het zelfs mogelijk is om gaatjes te voorkomen wanneer er maar 1x per week goed gepoetst en geragerd wordt. Belangrijk is wel dat er fluoridemomenten plaatsvinden, via tandpasta en/of spoelmiddel. Dat alleen al geeft 2x zoveel bescherming tegen gaatjes.

Gaatjes op het worteloppervlak is echter een ander verhaal. Ook daarbij geldt; beperk zoet momenten en gebruik fluoride, maar voorkomen is niet altijd mogelijk, vanwege de andere samenstelling. Het worteloppervlak lost veel sneller op dan het tandglazuur.

Ter voorkoming van tandvleesontsteking moet er wél vaker gepoetst en geragert worden. Eigenlijk zou 1x per 2 dagen voldoende moeten zijn, maar dan moet het wel echt goed gebeuren. In de praktijk is dat lastiger, ook het gebrek aan dagelijkse regelmaat kan er voor zorgen dat 2 dagen vaak langer wordt. Daarbij gunt niet iedereen zichzelf altijd voldoende tijd, waardoor het vaker ook niet goed genoeg gebeurt. Daarom adviseren we 1 a 2x per dag te poetsen en reageren. Beter 1x grondig dan 3x half zeg ik altijd.

Dat van dat wachten na een maaltijd heb je idd gelijk in.
mugenmarco schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:02:
heb bijvoorbeeld nu deze op het oog gezien de hoeveelheid goede beoordelingen en druk sensor en 2 min sensor, maar heeft volgens mij maar 2 standen betreft snelheid.

https://www.bol.com/nl/nl...NItA_0_27.32.ProductTitle
Dat is een prima tandenborstel, voor een mooie prijs.
GameNympho schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:09:
Let wel op met de borstels van een elektrische, hoe harder, hoe meer schurend vermogen en dat kost je je glazuur, dus let er mee op ook.
Als je het bij de originele borstelkopjes houdt, hoef je je daar niet druk om te maken, die zijn niet te hard. Het glazuur is het sterkste en meest slijtvaste materiaal in een mensenlichaam, dat slijt niet door poetsen alleen. Het kan wel slijten door een combinatie van te vaak, te hard poetsen direct na een maaltijd of nuttigen van zure producten zoals fruit, fruitsap en frisdrank.

Het worteloppervlak is een ander verhaal, dat is gemaakt van tandbeen en is niet erg slijtvast. Let dus extra op bij teruggetrokken tandvlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Mijn tandarts zegt altijd (maakt niet uit of welke) dat ik mijn tandborstel slecht met 2 vingers vast mag houden.
Anders poets ik te hard.

Lampje op mijn borstel als ik te hard druk, maar volgens de tandarts reageert die te laat en poets is ik dan al veel te hard.

[ Voor 32% gewijzigd door Cyberpope op 21-01-2023 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:44

liberque

Vrijzinnig!

Beste manier om van de bacteriën op je tong af te geraken is een theelepel rauwe honing per dag. Let wel dat dit echt rauwe honing is dus niet bewerkt, gekookt of gecentrigueerd. Rauwe honing is namelijk ontsmettend, natuurlijk en ook nog eens gezond. Vind je pure honing walgelijk dan kan je die theelepel ook gewoon in een kop thee doen. Doe er dan wat cayennepeper bij en meng dit met kamillethee. Dan heb je het ultieme recept.

Listerine is een paardenmiddel. Het doodt niet alleen de slechte bacteriën, maar ook de goede. Gebruik het dan ook zeker niet twee keer per dag, want je hele bacteriën huishouding gaat ermee naar zijn grootje.

Wat betreft waterflossen zoals met de waterpik: ideaal! Het helpt alleen niet met je tong. Toch is het zeker geen verkeerd apparaat. Je moet hem alleen wel goed gebruiken. Eerst je tanden goed poetsen, daarna op standje 2 tussen je tanden halen en pas daarna op standje 10 of wat je maximaal kan verdragen. Tandartsen zijn veelal huiverig hiervoor omdat men bang is dat je juist het vuil dieper je tandvlees in spuit, maar als je het zoals bovenstaand omschreven doet is dat geen bezwaar. Als je dat ding voor het eerst gebruikt dan schrik je hoeveel stank er tussen je kiezen vandaan komt dus dat ding doet echt wel zijn werk. Weet je het met regelmaat te gebruiken dan zie je je tandvlees echt verbeteren en sterker worden. Ik vind het echt aan aanrader.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 00:20
LA-384 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:34:
[...]

Naar mijn mening zijn ragers altijd effectiever dan floss.
Heb je een merk/type lager dat jouw voorkeur heeft?

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
iamerwin schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:30:
Heb je een merk/type lager dat jouw voorkeur heeft?
Ik werk op twee plaatsen en op beide plaatsen hebben we Interprox en Lactona ragers. Ik gebruik zelf de Interprox plus ragers (met haakse hoek). Er zullen kwaliteitsverschillen zitten tussen de diverse merken, maar het effect is voor allen vergelijkbaar. De ragers met slechte kwaliteit zul je vaker moeten vervangen waarschijnlijk. Het belangrijkste is de diameter van de rager, deze moet dik genoeg zijn dat de borstelharen tegen de tand borstelen en tegelijkertijd niet zo dik dat de rager er niet aan de andere kant uit komt. Meestal heb je meerdere maten nodig voor het beste resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-06 18:33
LA-384 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:34:
Tongschrapers zie ik persoonlijk het nut niet van in, tenzij je uit je mond ruikt en dat geen andere oorzaak dan je tong heeft. Dat is denk ik <0,01% van de gevallen.
Het is me wel duidelijk dat je er beroepshalve in zit..... :) Ik kan alle lezers van dit topic alleen maar aanbevelen je adviezen ter harte te nemen.

Daarnaast denk ik dat je de invloed van de tongrug op halitose (slechte adem) wat onderschat. Mijn oude dienstmaat uit Havelte (Edwin Winkel) heeft op dit specifieke onderwerp zelfs een leerstoel aan de RUG kunnen verwerven.

Een slechte adem bij een redelijk gezond parodontium (in lekentaal: alles rondom het tandvlees) komt toch vaker voor dan we zouden denken. Zelfs bij werkers in onze sector. Helaas. Mijn parodontium is gezond maar ik moet toch elke dag, naast de gebruikelijke gebitsreiniging, mijn tongrug schoonmaken. Anders gaan ze me ook ruiken. En indien ik feestjes of bijeenkomsten ga bezoeken dan doe ik het zelfs een keertje extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
OttiglioM schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:56:
Daarnaast denk ik dat je de invloed van de tongrug op halitose (slechte adem) wat onderschat. Mijn oude dienstmaat uit Havelte (Edwin Winkel) heeft op dit specifieke onderwerp zelfs een leerstoel aan de RUG kunnen verwerven.

Een slechte adem bij een redelijk gezond parodontium (in lekentaal: alles rondom het tandvlees) komt toch vaker voor dan we zouden denken. Zelfs bij werkers in onze sector. Helaas. Mijn parodontium is gezond maar ik moet toch elke dag, naast de gebruikelijke gebitsreiniging, mijn tongrug schoonmaken. Anders gaan ze me ook ruiken. En indien ik feestjes of bijeenkomsten ga bezoeken dan doe ik het zelfs een keertje extra.
Toegegeven, ik weet niet bijzonder veel over halitose, maar ik heb wel praktijkervaring. In de 13 jaar dat ik nu werkzaam ben als mondhygiënist in zowel de tandartspraktijk als de parodontologiepraktijk, moet ik de eerste patiënt nog tegenkomen wiens chronische mondgeur hoofdzakelijk opgelost kan worden met een tongschraper.

Ik zeg niet dat er geen mensen bestaan die het echt zouden moeten gebruiken, maar ik vind niet dat het bij een algemeen advies hoort. Enerzijds omdat het voor de overgrote meerderheid geen toegevoegde waarde heeft (die ruiken namelijk niet chronisch uit hun mond) en anderzijds omdat goed gebruik van de tongschraper echt geen pretje is. Dat zit toch echt wel tegen kokhalzen aan. Daarbij is het voor de meesten al een uitdaging om consequent ragers te gebruiken, omdat ze zichzelf die tijd niet gunnen. Een tongschraper adviseren gaat dat zeker niet verbeteren en dan is rageren toch een stuk effectiever voor het voorkomen van problemen in de mond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

liberque schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:27:
Wat betreft waterflossen zoals met de waterpik: ideaal! Het helpt alleen niet met je tong. Toch is het zeker geen verkeerd apparaat. Je moet hem alleen wel goed gebruiken. Eerst je tanden goed poetsen, daarna op standje 2 tussen je tanden halen en pas daarna op standje 10 of wat je maximaal kan verdragen. Tandartsen zijn veelal huiverig hiervoor omdat men bang is dat je juist het vuil dieper je tandvlees in spuit, maar als je het zoals bovenstaand omschreven doet is dat geen bezwaar. Als je dat ding voor het eerst gebruikt dan schrik je hoeveel stank er tussen je kiezen vandaan komt dus dat ding doet echt wel zijn werk. Weet je het met regelmaat te gebruiken dan zie je je tandvlees echt verbeteren en sterker worden. Ik vind het echt aan aanrader.
Zelf heb ik ook wel eens overwegen om een waterpik te kopen, omdat het waarschijnlijk makkelijker, maar ook preciezer werkt dan flossen/rageren. Ik heb alleen tijdens een actie vorig jaar een enorme voorraad ragers gekocht waar ik nog zeker 2 jaar mee vooruit kan, dus tjsah ik vrees dat ik het nog even bij rageren houd :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:47
Ik vond die waterpik maar een irritant ding.

Sinds een tijdje gebruik ik Tepe easypick ragers, veel fijner.

Mondhygienist blijft wel zagen over openingen tussen tanden en tandvlees en onrustig tandvlees. Poets en reinig ook precies zoals zij voorschrijft, wordt er af en toe een beetje moedeloos van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-06 18:33
LA-384 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:42:
[...]
Ik zeg niet dat er geen mensen bestaan die het echt zouden moeten gebruiken, maar ik vind niet dat het bij een algemeen advies hoort..............
Binnen een algemeen advies heeft het inderdaad geen hoge prioriteit.

Het is ook een beetje wat we onder goede mondverzorging moeten verstaan. Vanuit de beroepsgroep hebben we hierin mogelijk een wat ander referentiekader dan de doorsnee zorgvrager. Sommigen zijn wat betreft goede mondverzorging al tevreden met een spierwit blinkend front. Alles wat zich daarachter bevindt vinden ze maar van geen of secundair belang.

Maar goed, TS is vrij duidelijk met de vraag: "Ik merk dat ik wel eens last heb van een geelachtige aanslag op mijn tong, een ophoping van bacteriën. Het moge duidelijk zijn dat dit af en toe niet zo fijn ruikt....."

Ondanks dat ik al 7 jaren geleden gestopt ben is mijn praktijkervaring nog niet helemaal uit mijn geheugen gewist. Ook ik heb geen harde getallen en die kan ik in de literatuur ook niet zo een, twee, drie vinden. Maar op basis van mijn ervaring denk ik toch dat er echt wel meer mensen bovengenoemde problematiek ervaren dan minder dan 1 op de 10.000. En uiteraard is het waarnemen van al dan niet een mondgeur nogal subjectief. Maar voor diegenen die met hun mondverzorging mede willen bereiken zo "fris" mogelijk in hun omgeving voor de dag te willen komen, voor die zou ik die tongschraper zeker niet willen ontraden. En ik ben er eigenlijk ook niet bang voor, dat binnen deze hoog gemotiveerde groep, het rageren er vervolgens bij in zou schieten.

Eigenlijk is het ook wel weer leuk om over tandheelkunde en ervaringen te praten. Ik zou er zo een paar A4-tjes mee kunnen vullen, maat dat wordt allemaal wat off topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
OttiglioM schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:45:
Maar goed, TS is vrij duidelijk met de vraag: "Ik merk dat ik wel eens last heb van een geelachtige aanslag op mijn tong, een ophoping van bacteriën. Het moge duidelijk zijn dat dit af en toe niet zo fijn ruikt....."
Ah kijk, dat heb ik dus gemist. Dit topic is gestart op 14 september 2020 en opnieuw tot leven geroepen op 21 januari 2023. Hierna ging het niet meer expliciet over aanslag op de tong. De berichten ervoor heb ik niet gelezen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jabbah
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:37
Zie dat mijn topic nieuw leven is ingeblazen..

Nav van de adviezen heb ik destijds een tongschraper gekocht, zo'n metalen in u-vorm. Dit heeft mijn problemen eigenlijk wel weggenomen. Mijn ritueel bestaat nu uit 's ochtends en voor het naar bed gaan poetsen met een elektrische tandenborstel. 's Avonds na het eten poets ik wat vluchtiger met een gewone tandenborstel voor een fris gevoel. Verder voor het na bed gaan met een ragertje overal tussen de tanden/kiezen en de tong reinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-06 21:32

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik doe het te weinig, maar ik heb zo'n kruidvat tongschrapertje. Maar ik vind dat het vrij snel pijn doet als je een keer of 3 over de achterkant van je tong gaat.
Verder of course altijd met interdental ragertjes. Ik heb een beugel gehad vroeger en mijn tanden en kiezen staan vrij strak tegen elkaar aan, dus ik moet ragertjes met een kleine diameter hebben. Ik heb die van 2TH:
Afbeeldingslocatie: https://2th.nl/storage/app/uploads/public/74c/89d/1cc/thumb__0_500_0_0_exact.png
Ze passen perfect, alleen het nadeel is dat ze snel ombuigen.

En waarom dafuq moeten die plastic dingen zo vreselijk duur zijn :(

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Deathchant schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:40:
Ik heb die van 2TH:
[Afbeelding]
En deze mag ik van mijn tandarts dan weer niet gebruiken omdat het blauwe zachte plastic uitsteeksels bij gebruik afbreken en tussen de tanden (en tandvlees) achterblijft met risico van ontsteking.

Is het waar? Geen idee. Klinkt het logisch? Dat weer wel. Nu gebruik ik van die 3-hoekige tandenstokers.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeNiTaLiX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-06 15:34

GeNiTaLiX

Naapje

Het is ook moeilijk om echt een goede (zonder affiliate link) elektrische tandenborstel te vinden. Ik heb jarenlang Oral B sonic gebruikt en nu de Boombrush, maar ik vindt dat de plaque slecht wordt verwijderd. Ik moet vaak ruim meer dan twee minuten poetsen en daarna voel ik soms nog wat plaque, waarna ik vervolgens napoets. Ik wil best investeren in een echt goede (sonische) duurzame tandenborstel. Hebben jullie daar ook tips in?

Voor het flossen gebruik ik flosdraad (evt knoopje in leggen bij grotere ruimtes) en voor het raggen zijn houten tandenstokers aangeraden en daarnaast gebruik ik ook interdentale raggertjes (gum of alternatief). Ook graag een paar keer per weer de paarse Listerine en eventueel met de tandenborstel ook de tong poetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-06 22:42
Boeryepes schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:57:
[...]

En deze mag ik van mijn tandarts dan weer niet gebruiken omdat het blauwe zachte plastic uitsteeksels bij gebruik afbreken en tussen de tanden (en tandvlees) achterblijft met risico van ontsteking.

Is het waar? Geen idee. Klinkt het logisch? Dat weer wel. Nu gebruik ik van die 3-hoekige tandenstokers.
Is zeker een risico maar of het vaak voorkomt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-06 22:42
Floss werkt goed tegen gaatjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
GeNiTaLiX schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:43:
Het is ook moeilijk om echt een goede (zonder affiliate link) elektrische tandenborstel te vinden. Ik heb jarenlang Oral B sonic gebruikt en nu de Boombrush, maar ik vindt dat de plaque slecht wordt verwijderd. Ik moet vaak ruim meer dan twee minuten poetsen en daarna voel ik soms nog wat plaque, waarna ik vervolgens napoets. Ik wil best investeren in een echt goede (sonische) duurzame tandenborstel. Hebben jullie daar ook tips in?

Voor het flossen gebruik ik flosdraad (evt knoopje in leggen bij grotere ruimtes) en voor het raggen zijn houten tandenstokers aangeraden en daarnaast gebruik ik ook interdentale raggertjes (gum of alternatief). Ook graag een paar keer per weer de paarse Listerine en eventueel met de tandenborstel ook de tong poetsen.
Van m'n tandarts mocht ik geen sonic tandenborstel gebruiken, of liever, geen tandenborstel die niet roteert.
Dus tussendoor een gewone oralb gehad. Nu sinds kort op aanraden tandarts een oralb io, die doet beide: roteren en sonic. Gebruik hem nu een maand (ik heb de io 7), blij mee 👍
Borstels wel in de aanbieding kopen anders is de prijs niet leuk... Ik had 2x6 borstels voor 50 euro bij kruidvat, kan dus voorlopig vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:35
Ik doe het te weinig, maar ik heb zo'n kruidvat tongschrapertje. Maar ik vind dat het vrij snel pijn doet als je een keer of 3 over de achterkant van je tong gaat.
Verder of course altijd met interdental ragertjes. Ik heb een beugel gehad vroeger en mijn tanden en kiezen staan vrij strak tegen elkaar aan, dus ik moet ragertjes met een kleine diameter hebben. Ik heb die van 2TH:
[Afbeelding]

Ze zijn inderdaad erg duur, vooral gewoon bij de supermarkt.

Wij hebben ze altijd van de Action. Daar hebben ze twee dikte maten, wij gebruiken de dunste (blauwe). Ik vind die dingen van de Action prima, ook wel eens een ander merk geprobeerd wat de tandarts adviseerde, waarbij het borsteltje ontzettend veel kleine stukjes verloor. En dat ombuigen :X , je hebt er dagen bij dat je drie stokjes nodig hebt voordat je alle tanden gehad hebt. Maar dat ombuigen hebben alle merken die we hier ooit gehad hebben.

[ Voor 2% gewijzigd door CrystalViriS op 30-01-2023 22:47 . Reden: Url toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeNiTaLiX
  • Laatst online: 12-06 15:34

GeNiTaLiX

Naapje

dragon2 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 22:13:
[...]

Van m'n tandarts mocht ik geen sonic tandenborstel gebruiken, of liever, geen tandenborstel die niet roteert.
Dus tussendoor een gewone oralb gehad. Nu sinds kort op aanraden tandarts een oralb io, die doet beide: roteren en sonic. Gebruik hem nu een maand (ik heb de io 7), blij mee 👍
Borstels wel in de aanbieding kopen anders is de prijs niet leuk... Ik had 2x6 borstels voor 50 euro bij kruidvat, kan dus voorlopig vooruit.
Na wat inlezen ben ik ook voor de io gegaan. De 6 dan wel. Die kon ik in dubbelverpakking voor 120 euro kopen. Anders was ik voor de 7 gegaan ivm laadtijden. Ook bij de kruidvat 12 borsteltjes voor 50 gehaald. Ben benieuwd of ik verschil merk na de Boombrush.

Thanks voor de tip. Volgens mij is de mondverzorgingroutine nu wel weer compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb nu al een jaar of 10 de goedkoopste Oral B roterende én pulserende tandenborstels en ik koop ook altijd de reguliere Oral B cross action opzetborstels.
Mijn vrouw en ik doen altijd lang over tandenpoetsen (zeker 4 tot 6 minuten), omdat wij ook langzaam 1 voor 1 alle tanden en kiezen afgaan. Maar onze tandenborstels halen niet eens meer 1 laadcyclus (wij laden ze altijd volledig op en dan gebruiken we ze totdat ze weer leeg zijn).

Ik wil echt geen fortuin kwijt zijn aan nieuwe, zoals die Oral B's die jullie allemaal noemen.

Ook even @LA-384 erbij vragen of hij als mondhygiënist ook wat tips heeft. Ik wil gewoon een roterende en pulserendetandenborstel. Tierlantijntjes als bluetooth en apps ed vind ik echt niet nodig. Het moet functioneel zijn zonder smart-functionaliteiten. Ik wil ook gewoon de reguliere crossaction borsteltjes kunnen blijven gebruiken en geen extra speciale of dure. Heeft iemand een tip? Ik moet er 2 hebben en 75 euro is toch wel de max.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
@Deathchant De nieuwe IO serie is vooral anders. Oral-b combineert daarmee de vibrerende werking van een Philips elektrische tandenborstel met het ronde kopje van hun eigen elektrische tandenborstels. Ik moet toegeven, je merkt wel dat de IO wat beter poetst. Voor mijn gevoel zijn mijn tanden net wat gladder na een poetsbeurt.

Echter heeft de oude oral-b serie ook altijd goed werk geleverd. De introductie van de IO serie maakt dat niet anders. Stel dat de IO serie een 9,5 zou scoren, dan zou de oudere serie voor mij gevoelsmatig een 9 scoren.

Of dat 0,5 punt extra je de meerprijs waard is, moet iedereen zelf bepalen. Of je nou een pro serie van €40 neemt of een IO serie van €250 je moet het poetsen toch zelf doen. Als je niet de tijd ervoor neemt en de borstel niet op de goede manier gebruikt, maakt het niet beter schoon dan een handtandenborstel die je op gelijke manier gebruikt.

Alles vanaf de Pro 2 serie is gewoon prima, de duurdere modellen bieden vooral meer extra's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

LA-384 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 16:50:
@Deathchant De nieuwe IO serie is vooral anders. Oral-b combineert daarmee de vibrerende werking van een Philips elektrische tandenborstel met het ronde kopje van hun eigen elektrische tandenborstels. Ik moet toegeven, je merkt wel dat de IO wat beter poetst. Voor mijn gevoel zijn mijn tanden net wat gladder na een poetsbeurt.

Echter heeft de oude oral-b serie ook altijd goed werk geleverd. De introductie van de IO serie maakt dat niet anders. Stel dat de IO serie een 9,5 zou scoren, dan zou de oudere serie voor mij gevoelsmatig een 9 scoren.

Of dat 0,5 punt extra je de meerprijs waard is, moet iedereen zelf bepalen. Of je nou een pro serie van €40 neemt of een IO serie van €250 je moet het poetsen toch zelf doen. Als je niet de tijd ervoor neemt en de borstel niet op de goede manier gebruikt, maakt het niet beter schoon dan een handtandenborstel die je op gelijke manier gebruikt.

Alles vanaf de Pro 2 serie is gewoon prima, de duurdere modellen bieden vooral meer extra's.
Ok bedankt voor je inzichten. Mijn tandarts zei ook altijd: je kunt de beste tandenborstel ter wereld hebben, maar als je em zelf niet goed bedient of je komt niet goed bij bepaalde stukjes, dan ben je toch echt zelf de zwakste schakel.

Ik weet niet eens of ik nu de Pro 2 heb ;) Ik zal in ieder geval eens bij Saturn gaan kijken in Aken, daar zijn ze vaak wel eens wat goedkoper. Wat dom trouwens dat je bij een duo-pack geen 2 opladers erbij krijgt; als je samen de tandenpoetst, zijn zijn ze ook allebei tegelijkertijd leeg.
Heb je dan nog een speciale aanbeveling, of hou je het bij "alles vanaf de Oral B PRO 2 is goed"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Ik heb hier sinds kort ook de io7 maar ondanks dat vrijwel alle onderzoeken stellen dat elektrisch poetsen beter is, heb ik gevoelsmatig niet het idee dat m'n gebit nu zoveel extra schoner is of dat het schoner aanvoelt tov handmatig poetsen. Nu moet ik zeggen dat ik altijd al heel grondig poetste met een normale tandenborstel dus wellicht dat het verschil daardoor niet zo groot aanvoelt.

Verder al +- 20 jaar twee keer per dag flossen waarvan de laatste +-8 jaar wat meer op de correcte manier, dus de draad goed langs de kies trekken ipv in de holte te laten zakken en bijna niks raken. Hier en daar wel eens gelezen dat flossen eigenlijk niet meer wordt aangeraden omdat de meeste mensen het toch niet op de juiste manier doen. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen maar ook als je het niet op de juiste manier doet heeft het volgens mij meerwaarde, althans voor mij wel omdat ik toen ik het nog op de incorrecte manier deed meestal wel hier en daar een minuscuul stukje voedsel (echt een klein puntje) tussen de kiezen vandaan wist te halen. Dat lijkt mij op zicht toch al winst?

Achterkant van de tong poetsen doe ik ook elke dag (gewoon met een tandenborstel). Niet zozeer omdat ik uit m'n bek stink (althans ik hoop van niet :P ) maar meer omdat het wat schoner aanvoelt. Als ik het niet doe zie ik namelijk toch wel wat aanslag zich ophopen.

En als laatste gebruik ik 1-2 p/week, na het flossen, van die plastic ragers met wat tandpasta erop tussen m'n kiezen. Ik vind die dingen overigens een stuk minder fijn en praktisch als flossen maar m'n tandarts hamert er altijd op dat het beter is dus dan doen we het maar :)

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 32GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
Deathchant schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:07:
Heb je dan nog een speciale aanbeveling, of hou je het bij "alles vanaf de Oral B PRO 2 is goed"?
Nee, heel spannend is het allemaal niet. Duurdere modellen zijn vaak vooral anders qua extra's. Voorheen adviseerde ik de pro 1000, maar die is er niet meer, dus is het de 2000 geworden. Mogelijk dat de accu van duurdere modellen wat langer mee gaat, maar dat is het dan ook wel. Waar je verder dus voor betaald zijn extra's zoals meerdere poetsstanden (waarvan de standaard stand er altijd op zit en voor 99% van de mensen van toepassing is), andere borstelkopjes meegeleverd, borstelkophouder, reisetui, telefoonhouder voor de duurdere modellen die met de app kunnen werken. Maar ook praktische zaken zoals een batterij-indicator, een 2 knopssysteem ipv 1 knop die zowel aan/uit als standenkeuze als functie heeft, wel of geen Bluetooth.

Qua poetsen zijn ze allemaal vergelijkbaar. Bij de duurdere modellen werd er geadverteerd met meer poetsbewegingen, maar dat ging enkel op voor de "grondig schoon" poetsstand.
temp00 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:44:
Ik heb hier sinds kort ook de io7 maar ondanks dat vrijwel alle onderzoeken stellen dat elektrisch poetsen beter is, heb ik gevoelsmatig niet het idee dat m'n gebit nu zoveel extra schoner is of dat het schoner aanvoelt tov handmatig poetsen. Nu moet ik zeggen dat ik altijd al heel grondig poetste met een normale tandenborstel dus wellicht dat het verschil daardoor niet zo groot aanvoelt.
Ik denk dat de meeste mensen totaal niet grondig poetsen, laat staan consequent poetsen. Je mag vaak al blij zijn als de tandenborstel alle tanden een keer geraakt heeft en dat langer dan 60 seconden heeft geduurd. In zo'n geval is een elektrische tandenborstel vele malen beter, omdat deze veel meer bewegingen maakt in de tijd dat de borstel contact maakt met het tandoppervlak.

Wanneer je al grondig poetst en bewust bent van wat je doet, is de meerwaarde idd kleiner. Dan zit em dat vooral in de moeilijk bereikbare plekken zoals de kiezen of de tongkant, zeker icm een smalle kaak. Dan is het vaak fysiek niet mogelijk om een handtandenborstel nog te bewegen terwijl deze goed op de tanden staat.

Verder is het met een handtandenborstel moeilijker te voelen of je te hard poetst en is het juiste gebruik ook veel lastiger dan van een elektrische borstel. Dat is voor mij een reden om de instructie van de handtandenborstel over te slaan en meteen een elektrische tandenborstel te adviseren.
Verder al +- 20 jaar twee keer per dag flossen waarvan de laatste +-8 jaar wat meer op de correcte manier, dus de draad goed langs de kies trekken ipv in de holte te laten zakken en bijna niks raken. Hier en daar wel eens gelezen dat flossen eigenlijk niet meer wordt aangeraden omdat de meeste mensen het toch niet op de juiste manier doen. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen maar ook als je het niet op de juiste manier doet heeft het volgens mij meerwaarde, althans voor mij wel omdat ik toen ik het nog op de incorrecte manier deed meestal wel hier en daar een minuscuul stukje voedsel (echt een klein puntje) tussen de kiezen vandaan wist te halen. Dat lijkt mij op zicht toch al winst?
Goed bezig! Het idee van flossen is dat je voedsel en plaque tussen je tanden uit haalt. Wanneer er vroeger op de "incorrecte" manier voedsel mee kwam en nu niet meer, denk ik dat dat eerder het tegenovergestelde uitwijst. Als er een ragertje past, zou ik dat toch eens gaan gebruiken, grote kans dat de eerste keer het tandvlees wat bloedt (een teken dat het ontstoken is). Floss draad kun je dan gebruiken op de plekken waar de rager niet past en wanneer er vlees of iets dergelijks tussen je tanden zit.
En als laatste gebruik ik 1-2 p/week, na het flossen, van die plastic ragers met wat tandpasta erop tussen m'n kiezen. Ik vind die dingen overigens een stuk minder fijn en praktisch als flossen maar m'n tandarts hamert er altijd op dat het beter is dus dan doen we het maar :)
Ah OK, dat doe je dus al. Je doet het bovengemiddeld goed. Zeker zo doorgaan d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

@LA-384
Niet echt bij stil gestaan in m'n post maar daar heb je idd een punt wat betreft de bereikbaarheid. Ik heb al m'n verstandskiezen nog en dat is o.a. een plek waar ik nu beter bij kom.

Nou het is niet nu ik wat beter floss dat er nu geen voedsel mee komt, want dat gebeurt wel, het is meer dat dat al gebeurde toen ik nog incorrect flosste. Dus terugkijkend had flossen toen al meerwaarde ondanks dat ik het vroeger niet altijd op de correcte manier deed (en de plak waarschijnlijk oversloeg). Nu ik het op de correcte manier doe pak ik én de voedselrestjes mee én de plak.

Is ooit uit noodzaak zo geboren. Ik ga m'n hele leven lang al netjes twee keer per jaar naar de tandarts en m'n gebit ziet er redelijk gaaf uit maar in m'n pubertijd tot en met een jaar of 20 heb ik altijd veel gezeik gehad. Heel veel gaatjes, zenuwbehandelingen, stukjes kies die afbraken, noem maar op. Gelukkig zie je er niks van doordat ik altijd m'n tandartsafspraken heb gedaan maar op een gegeven moment was ik dat gedoe toch wel zat en ben ik zelf ook echt goed voor m'n gebit gaan zorgen. Maar thanks voor het compliment iig, leuk ook om een professional in dit topic te zien posten d:)b

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 32GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
Ah, overal is ook een topic voor....

Ben momenteel ook bezig met een betere routine in de ochtend en avond, en goede mondzorg hoort daar bij.

Vanwege nogal ernsitg teruggetrokken tandvlees op ` tand, ben ik al in de hele cyclus van gebitsreiniging, parodotologische behandelingen, beugels etc. Echter ondanks dat ik toch echt goed poets de laatste tijd (electrisch, volgens de juiste manier, plakverklikkers als check, ragers in verschillende maten etc) nog wel eens last van wat ontstoken tandvlees.

En nu las ik dat door je mond ademen vrij slecht kan zijn voor je gebit. En raad eens wat ik snachts doe :+

Nu een nachtje met een pleister op de mond geslapen en dat maakt wel verschil, al is het maar de droge mond die ik soms heb. Nu was ik benieuwd of meer mensen hier ervaring mee hebben. Ik heb al een soort kin-band gezien waarmee je kan slapen wat je mond dicht houd. Dat lijkt me een betere oplossing dan Peppa-big pleisters stelen van mijn kinderen O-)

Maar iemand toevallig hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-01 11:05
Zo ik volg hier een beetje! Ik zie niet direct iemand wat zeggen over UV-sterilisatie!

Ik vind dat zelf intressant want feitelijk dood dit bacterieen. Iemand die me een beter idee kan geven dan deze? Ik vind deze intressant maar iemand weet misschien, of heeft misschien een betere in huis!

Thanks!
https://www.bintoi.com/products/isonic-uv-series-d600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-01 11:05
[Afbeelding]

Je bent wrs te ruw, achteraan zitten smaakpupillen die kan je kwetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Bij
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Waah schreef op maandag 13 maart 2023 @ 08:14:
Ah, overal is ook een topic voor....
Echter ondanks dat ik toch echt goed poets de laatste tijd (electrisch, volgens de juiste manier, plakverklikkers als check, ragers in verschillende maten etc) nog wel eens last van wat ontstoken tandvlees.

En nu las ik dat door je mond ademen vrij slecht kan zijn voor je gebit. En raad eens wat ik snachts doe :+

Maar iemand toevallig hier ervaring mee?
Medicatie kan ook een rol spelen (95% heeft bijwerking droge mond) en evt aandoeningen dragen bij aan een voortdurend tandvleesprobleem, denk bijv aan diabetes.

Voor een droge mond snachts zou ik xylimelts aaraden. Je plakt ze als het ware in je wang (thv je eerste grote kies) en je behoudt een vochtige mond. Ook de cliënten die aangeven dat ze met een droge tong wakker worden zijn er blij mee.

Je koopt ze online of via de apotheek, maar ik zie dat ze ook bij kruidvat en DA liggen.

check mijn webshop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
De Bij schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:40:
[...]

Medicatie kan ook een rol spelen (95% heeft bijwerking droge mond) en evt aandoeningen dragen bij aan een voortdurend tandvleesprobleem, denk bijv aan diabetes.

Voor een droge mond snachts zou ik xylimelts aaraden. Je plakt ze als het ware in je wang (thv je eerste grote kies) en je behoudt een vochtige mond. Ook de cliënten die aangeven dat ze met een droge tong wakker worden zijn er blij mee.

Je koopt ze online of via de apotheek, maar ik zie dat ze ook bij kruidvat en DA liggen.
Dat zou ook een oplossing zijn. Al zou ik toch liever de bron van het probleem aanpakken (niet met open mond ademen) dan er met "medicatie" mee aan de slag te gaan.

Medicatie is ht sowieso niet. En vannacht eerst met een pleister geslapen en toen was alles prima. Om 2 uur s'nachts afgedaan en om half 6 een droge mond.

het idee is volgens mij ook niet dat ik dat apparaat de rest van mijn leven draag :+ meer dat je de gewoonte afleert om door je mond te ademen. overdag kan je daar prima op letten. S'nachts is dat lastiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Bij
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Waah schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:07:
[...]

Dat zou ook een oplossing zijn. Al zou ik toch liever de bron van het probleem aanpakken (niet met open mond ademen) dan er met "medicatie" mee aan de slag te gaan.
Het is meer stimulatie dan medicatie maar ik snap je. Het kan je lighouding zijn. Wellicht dat je met een ander kussen of op je buik slapen je mond snachts dicht houdt. Overgewicht kan een rol spelen, dmv snurken en mondademhaling

check mijn webshop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brinkhof
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 31-05 08:45
Tweakers, ik heb een andere vraag over goede mondverzorging. Ik heb sinds een paar maanden een Oral B Pro 3000. Iedere keer wanneer ik ermee gepoetst heb, spoel ik het opzetborsteltje met water uit en ook de kop van de tandenborstel zelf. Daarna droog ik beiden af. En toch, iedere keer wanneer ik ga poetsen ruik ik een vieze, brakke lucht, een soort rioollucht. Ik vind dit smerig en had dit probleem niet bij mijn vorige Oral b Vitality. Ik heb al geklaagd bij Oral b, maar geen antwoord gekregen. Heeft iemand een idee van de oorzaak en de beste oplossing? Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:08
Waah schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:07:
[...]

Medicatie is ht sowieso niet. En vannacht eerst met een pleister geslapen en toen was alles prima. Om 2 uur s'nachts afgedaan en om half 6 een droge mond.

het idee is volgens mij ook niet dat ik dat apparaat de rest van mijn leven draag :+ meer dat je de gewoonte afleert om door je mond te ademen. overdag kan je daar prima op letten. S'nachts is dat lastiger
Ik slaap sinds een jaar met pleister tape. Even de goede zoeken die niet te vast plakt. Voordeel is dat ik niet meer snurk, geen droge mond heb en geen dorst krijg. Daarnaast ook goed voor gebit. Ik merk dat mijn slaap ook effectiever is, slaap beter door en wordt uitgeruster wakker. Aanrader om te proberen d:)b

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik probeer mijzelf aan te leren om niet de tandenpasta weg te spoelen na het poetsen.
Op advies van de tandarts. Hierdoor blijft er iets achter, en hecht iets beter aan mijn tanden.
Het is erg lastig (vooral onder de douche) om een gewoonte achter te laten.
Ik merk dat zeker de eerste uren mijn mond een stuk frisser blijft.
Totdat een bak met koffie doorheen gaat; maarja - daar is weinig tegenop gewassen.

Ik verbaas mij op de niveau verhoging van de tandartsen, hij vertelde: we hebben nu een campagne voor het tandvlees.. en hoppa 5 reinigingsmomenten op de factuur. Geen gaatjes na een 15 seconde inspectie (al jaren!)

Wanneer is je mond schoon genoeg? Mijn tanden hoeven geen 150 jaar mee te gaan. Ik poets twee keer per dag (lang) en stoker 1x. Ik kan nu nog wel 20 extra verzorgende stappen gaan toepassen, maar hallo zeg. Waar zijn we nu helemaal mee bezig?

Ik durf te stellen; men poetst tegenwoordig de tanden een stuk schoner dan vroeger. Overdrijven voelt als geldklopperij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:46

Vuvuzela

My spire is forming

Blasterxp schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:08:
Ik durf te stellen; men poetst tegenwoordig de tanden een stuk schoner dan vroeger. Overdrijven voelt als geldklopperij.
100% maar we eten ook veel slechtere dingen dan vroeger.

I served in a company of heroes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:01

Dhrax

Prog Lord

Blasterxp schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:08:
Ik probeer mijzelf aan te leren om niet de tandenpasta weg te spoelen na het poetsen.
Op advies van de tandarts. Hierdoor blijft er iets achter, en hecht iets beter aan mijn tanden.
Het is erg lastig (vooral onder de douche) om een gewoonte achter te laten.
Ik merk dat zeker de eerste uren mijn mond een stuk frisser blijft.
Totdat een bak met koffie doorheen gaat; maarja - daar is weinig tegenop gewassen.

Ik verbaas mij op de niveau verhoging van de tandartsen, hij vertelde: we hebben nu een campagne voor het tandvlees.. en hoppa 5 reinigingsmomenten op de factuur. Geen gaatjes na een 15 seconde inspectie (al jaren!)

Wanneer is je mond schoon genoeg? Mijn tanden hoeven geen 150 jaar mee te gaan. Ik poets twee keer per dag (lang) en stoker 1x. Ik kan nu nog wel 20 extra verzorgende stappen gaan toepassen, maar hallo zeg. Waar zijn we nu helemaal mee bezig?

Heel herkenbaar allemaal.

Je merkt ook dat tandartsen er alles aan doen om maar meer op de factuur te krijgen. Ik weet niet hoe het bij jou tandarts gesteld is maar ik heb al meermaals gehad dat een ogenschijnlijk 'onschuldig advies' gewoon in de vorm van consultancy a 5 min (12,44 EUR) op de factuur komt. Eigenlijk gewoon schandalig. Een uitleg van hoe of wat moet ruimschoots gedekt kunnen worden binnen de tijd en kosten die er al voor staan.

Ze mogen best wat verdienen, ze werken er hard voor maar bepaalde zaken zijn wel volstrekt buiten proportie imo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 15:09

Zenix

BOE!

Voor mij is de waterpik fantastisch. Ik heb altijd tandvlees problemen gehad, omdat ik alleen maar tot de eerst kies goed kan schoonmaken met rager, kleine mondopening. Daarnaast heb ik ook een brug, waarbij flossen bijna onmogelijk is.

Vorige maand dus een waterpik gekocht en na drie weken gebruik zijn al mijn tandvlees problemen voorbij. Niks bloed meer en op standje 10 spuit ik alles minimaal 2x per dag schoon. Het kost maar 30sec. Daarna elektrisch poetsen en niet gelijk alle tandpasta wegspoelen.

Vandaag naar de mondhygiënist geweest en ik kreeg te horen dat ik mijn gebit goed verzorg. In al die jaren op deze wereld was het altijd drama met mijn gebit, mis ook een paar tanden. Het was mooi om een keer te horen dat ik het goed doe.

Vooral bij implantaten en kronen en brugwerk is een waterflosser handig om te hebben.
Pagina: 1