Toon posts:

Goede mondverzorging

Pagina: 1
Acties:

• Jabbah
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:25
Beste tweakers,

Het enige topic over mondverzorging dateert uit 2003 dus laat ik een nieuwe aanmaken.

Ik merk dat ik wel eens last heb van een geelachtige aanslag op mijn tong, een ophoping van bacteriën. Het moge duidelijk zijn dat dit af en toe niet zo fijn ruikt. Met een tandenborstel is dit lastig te verwijderen.

Nu zijn er tientallen tongreinigers op de markt die allemaal beweren de beste te zijn. Ik ben dus vooral op zoek naar persoonlijke ervaringen.

Behalve de 'standaard' mondverzorging (tandenpoetsen (elektrisch), flossen, ragen) :

- Wie heeft er ervaringen met tongreinigers? Welke zouden jullie aanbevelen?

- Er zijn bepaalde pastilles op de markt die je speekselklieren stimuleren zodat je een minder droge mond krijgt. Werkt dit een beetje?

- Wat doen jullie verder nog om een frisse adem te krijgen en te behouden?

Het gaat me dus om het aanpakken van de oorzaak van een slechte adem, niet om het camoufleren middels pepermuntjes oid.

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Ik gebruik voor mijn tong een kleinere tandenborstel met stevige haren. Voor het tandenpoetsen even schrobben en je hebt een frisse mond.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ik spoel 1x daags in de avond met listerine. Sinds ik dat doe is mijn tong vele malen frisser en schoner.
Zonder te moeten schrobben o.i.d
Ik denk wel dat je enkel op persoonlijke ervaringen uit zal komen en dat ook tandartsen allen iets anders zullen zeggen.
Vooral uitproberen wat voor jou werkt.

Mijn vrouw is nog altijd zoekende, bij haar werkt listerine weer minder goed. Zei ademt meer door haar mond in de nacht wat altijd resulteert in stinkadem in de ochtend. Heb ik nooit last van.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Whaam
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:19

Whaam

Meer beter

Ik pak na het tandenpoetsen in de avond nog even met dezelfde, maar wel afgespoelde tandenborstel, mijn tong mee. Op dezelfde manier als ik m’n tanden poets alleen dan zonder tandpasta. Werkt prima voor mij.

mechanical keyboard hebben? ikki68 aurora r1 te koop!

Anoniem: 91868

Ik heb de Orabrush Try Me. (tongreiniger)
Doet z'n werk goed, maar het voelt wel raar.

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Mond gezond houden met goed poetsen, flossen/ragen en een tongschraper, hierna cb12 en ik heb geen klachten meer.

Listerine werkte niet goed bij mij, CB12 doet wat het beloofd.

iRacing profile *** Twitch profile

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-01 22:31
Die droge mond met stinkende adem heb ik ook weleens last van. Het maakt ook veel uit wat je eet. Ik heb het sowieso na het eten van pannenkoeken. Ik denk iets met eieren/bloem/melk (meer gebruik ik ook niet in het beslag :)).
CB12 gebruik ik dan ook weleens maar heb niet het gevoeld dat dit heel lang werkt.

Misschien een tijdje bijhouden wat je eet en dan kijken of je een patroon ziet.

• Rick24-7
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-01 13:37
Anoniem: 91868 schreef op maandag 14 september 2020 @ 22:03:
Ik heb de Orabrush Try Me. (tongreiniger)
Doet z'n werk goed, maar het voelt wel raar.
Ik heb ook een orabrush en die werkt in mijn ervaring goed. Ik gebruik dat ding gemiddeld twee keer per maand als mn tong inderdaad gelig of wittig is. Geur is weg, en dat ding gaat al lang mee.

In mijn ervaring helpt gezond eten en veel drinken al veel tegen tongaanslag. Alleen met een speciaal dieet (keto) had ik de behoefte om dagelijks te schrapen.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:56

LankHoar

Langharig tuig

Vanochtend complimenteerde de mondhygiënist mij weer op mijn goede hygiëne :) Wat ik doe:
  • Elektrisch poetsen, 2-3x daags
  • Met ragers door mijn interdentale ruimtes, elke avond
  • Tong schrapen, meeste avonden
  • Zo nu en dan mondwater gebruiken, maar niet vaak
  • Gezond proberen te eten (carbohydrates zorgen bijvoorbeeld voor veel plak)
Ik gebruik al jaren een schraper als deze, werkt perfect:

When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-01 19:31
Ik gebruik een tongreiniger zoals dit;

https://www.kruidvat.nl/k...0ViQmWEAQYAiABEgIKUvD_BwE

Daarvoor ondanks ‘gewoon tandenpoetsen’ (elektrisch) nog wel eens ‘commentaar’ van mijn wederhelft dat ik even iets moest eten. Nu elke keer na het tandenpoetsen even met dit ding door je mond (losborstelen en dan wegschrapen, ook helemaal achterop de tong, niet prettig maar wel nodig) en geen commentaar meer. Daarnaast ook interdentale stokjes, daar haal ik ook vaak wel wat rotzooi tussen met name de achterste kiezen uit.

• Van Helgen
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 25-01 22:31
Die tongschrapers van Kruitvat (of andere generieke units) zijn een prima product. Een poetsbeurt (2x per dag) voelt voor mij niet compleet als ik niet ff dat ding een paar keer over de tong haal. Zichtbaar en voelbaar effect.

Verder een elektrische tandenborstel goed langs je tandvlees laten gaan, doet ook wonderen. Die van mij laat een ledje branden als je te hard drukt. Als die te vaak aan gaat, weet je meteen dat het tijd is voor een nieuwe borstel.

Als je tandvlees het zwaar heeft, kun je ook nog van die flexibele ragertjes toevoegen aan je routine. Maar dan moet je niet bang zijn voor een beetje bloed in je spoelbak :+. Daarna lekker spoelen met eigen zoutoplossing. Listerine laat imho zo'n filmpje achter, al ruikt het wel lekker.

• Kuusje
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
De achterkant van de tandenborstel kop heeft bij mij een ruw oppervlak waar ik mijn tong mee doe. Ding is wel dat ik minimaal drie rondes moet doen voordat mijn tong echt echt schoon is. Mondwater doe ik soms, als ik merk dat mijn mondweerstand laag is (stress, slecht slapen). Wat ik uit eigen ervaring merk is dat bij mij een verband is tussen stress en een droge mond.
Mijn ouders hebben allebei een erg slecht gebit. Wortelkanaalbehandelingen, kronen, bruggen, Deltawerken etc. Ik poets dan ook 4-5 min. Tandvlees, wangen, gehemelte, onder de tong - no way dat ik ook die drama's door ga.

Je bent wat je eet/drinkt, dat geldt denk ik ook voor je mondhygiëne. Veel of weinig koffie, roken, kauwgom en andere zaken beïnvloeden wat je zoal weg moet poetsen. Misschien loont het voor jou om naar je innames te kijken.

Wat voor de een erg prettig is kan voor een ander flut zijn. Bepaal wat werkt voor jou.

[Voor 5% gewijzigd door Kuusje op 19-09-2020 00:22]

Team anti-scalp

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:04

Racing_Reporter

Contentmaker

Alweer een tijdje geleden dat er reacties waren. Tijd voor een kick! Na een flinke tijd ook weer naar de tandarts geweest, we hebben het veel over ragers gehad, waar ik nu mee aan het experimenteren ben met drie maten. Maarrr het probleem met deze dingen is dat je ze om de paar keer (4x, zoiets) moet vervangen. In het kader van duurzaamheid zoek ik naar permanentere oplossingen. Wat zijn nu aanraders voor een goede set herbruikbare (verschillende) interdentale ragers om tussen je tanden in te komen, tegen tandplak? Investeren moet je leren, als het onderwerp het waard is, doe ik dat graag (:

[Voor 9% gewijzigd door Racing_Reporter op 21-01-2023 00:11]

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:15
Zover ik weet bestaan er geen duurzame ragers. Alles wat je wint aan slijtage, verlies je aan effectiviteit. Je tandenborstel slijt ook, alleen heeft die langere/meer haren waardoor het langer duurt.

Zelf adviseer ik vaak interprox ragers, maar na een week zijn die ook wel klaar.

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Nu online

the mod man

iets van beeldmaker

Is dit dan niet iets

I can't wait to shoot!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Nee, een waterflosser haalt de tandplak tussen de tanden niet weg.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• ToyotaMR2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:17
Cyberpope schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 08:11:
Nee, een waterflosser haalt de tandplak tussen de tanden niet weg.
Mijn tandarts raadde die juist wel aan.
Beter dan flossen of rager(en).

Gebruikte zelf elke avond of door de dag heen een rager, maar die zou ook schade kunnen aanbrengen volgens hem.

Waterflosser zou veel beter en efficiënter zijn.

Idem met flossen. Het gros trekt maar wat aan dat touwtje, veelal verkeerd gebruik.

Ik poets elektrisch en daarna waterflosser, en dan alsnog komen er etensresten uit.
Ik neem aan dat als dat ding etensresten tussen mijn tanden vandaan kan halen, hij dat ook met plak kan doen.

Verder over mondspoel, ik zou even opletten met de middelen waar alcohol in zit.
Om die reden gebruik ik Zendium, zo ook voor de tandpasta (want zonder SFS).

[Voor 26% gewijzigd door ToyotaMR2 op 21-01-2023 08:26]

• LA-384
ToyotaMR2 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 08:19:
Mijn tandarts raadde die juist wel aan.
Beter dan flossen of rager(en).

Gebruikte zelf elke avond of door de dag heen een rager, maar die zou ook schade kunnen aanbrengen volgens hem.
Dat zegt meer over je tandarts dan over de effectiviteit van de rager.
Bij juist gebruik (en dat is echt geen hogere wiskunde), geeft een rager geen beschadigingen. 1x per dag is voor de meesten genoeg, gebruik de juiste maat. Als de ruimtes te klein zijn voor een rager, zijn er soms ook alternatieven zoals stockers (hout!), soft picks of floss.
Idem met flossen. Het gros trekt maar wat aan dat touwtje, veelal verkeerd gebruik.
Dat is een kwestie van goede instructies. Als je tandarts niet weet hoe die te geven, dan kan hij/zij je beter doorsturen naar iemand die het wel weet, bijvoorbeeld de tandartsassistente of mondhygiënist.
Waterflosser zou veel beter en efficiënter zijn.

Ik poets elektrisch en daarna waterflosser, en dan alsnog komen er etensresten uit.
Ik neem aan dat als dat ding etensresten tussen mijn tanden vandaan kan halen, hij dat ook met plak kan doen.
Je wast je auto ook alleen met de hogedrukreiniger? En je borden, pannen en bestek zijn na een spoelbeurt onder de kraan weer brandschoon?

Meestal is het antwoord nee.

Plaque is niet hetzelfde als voedselresten. Het kleeft veel meer aan je tanden. Je kunt plaque alleen goed verwijderen met mechanische reiniging, zoals een tandenborstel en ragertjes. Probeer maar eens een tijd de tandenborstel te vervangen voor die waterflosser, ik geloof niet dat je tanden dan glad blijven.

Het feit dat er voedselresten tussen de tanden uit komen na een poetsbeurt, is een prima bewijs dat poetsen alleen niet voldoende is, omdat die haartjes niet tussen de tanden komen. Daar heb je andere hulpmiddelen voor, zoals ragertjes.

Een waterflosser is een prima aanvulling op ragertjes, maar kan die niet vervangen. Een waterflosser is ook beter dan helemaal niets gebruiken. Dus wanneer geen van de alternatieven past, of je het niet voor elkaar krijgt om de alternatieven te gebruiken (hetzij door beperkte motoriek, of gewoon geen zin), is een waterflosser het beste hulpmiddel.

[Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 21-01-2023 08:58]

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:06
Racing_Reporter schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 00:07:
Alweer een tijdje geleden dat er reacties waren. Tijd voor een kick!
<knip> Zulks kun je beter aan de mods over laten. Je kan wel een TR indienen als je denkt dat er iets gebeurt dat niet de bedoeling is.

[Voor 39% gewijzigd door Ardana op 21-01-2023 09:29]

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:48
LankHoar schreef op donderdag 17 september 2020 @ 17:25:
Vanochtend complimenteerde de mondhygiënist mij weer op mijn goede hygiëne :) Wat ik doe:
  • Elektrisch poetsen, 2-3x daags
  • Met ragers door mijn interdentale ruimtes, elke avond
  • Tong schrapen, meeste avonden
  • Zo nu en dan mondwater gebruiken, maar niet vaak
  • Gezond proberen te eten (carbohydrates zorgen bijvoorbeeld voor veel plak)
Ik gebruik al jaren een schraper als deze, werkt perfect:
[Afbeelding]
tandarts raad idd 2x poetsen per dag aan maar is 3x niet een beetje overdreven?

Ik gebruik overigens nog een normale tandenborstel, is een elektrische echt zoveel beter?
Ragers... ik gebruik tandenflos (draad), zijn ragers beter?
Tong schraper heb ik ook en bevalt mij prima.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

mugenmarco schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:26:
Ik gebruik overigens nog een normale tandenborstel, is een elektrische echt zoveel beter?
Ja
ja

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• mugenmarco
maar met raggers kan je in de 'pockets' komen maar niet tussen je tanden zelf omdat de ruimte daar te smal is voor raggers maar niet voor een draad toch?

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

[...]

tandarts raad idd 2x poetsen per dag aan maar is 3x niet een beetje overdreven?

Ja, elektrisch maakt veel beter schoon. Ook in elektrisch zit verschil, heb er nu 1 die meer toeren maakt, en dat merk je goed. Ik heb nagenoeg geen tandsteen.

Rageren != flossen. Flossen is voor tussen de tanden, rageren voor je interdentale ruimte. Dus zeker niet overbodig, daar blijft regelmatig wat zitten.

3x poetsen wanneer je 3x eet is zeker niet overbodig. Zorg wel dst er 30-60min na het eten gepoetst word, ivm aantasting van je glazuur.

When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!

• mugenmarco
LankHoar schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:49:
[...]

Ja, elektrisch maakt veel beter schoon. Ook in elektrisch zit verschil, heb er nu 1 die meer toeren maakt, en dat merk je goed. Ik heb nagenoeg geen tandsteen.

Rageren != flossen. Flossen is voor tussen de tanden, rageren voor je interdentale ruimte. Dus zeker niet overbodig, daar blijft regelmatig wat zitten.

3x poetsen wanneer je 3x eet is zeker niet overbodig. Zorg wel dst er 30-60min na het eten gepoetst word, ivm aantasting van je glazuur.
Dankje, dit is duidelijker. Dus naast flossen zijn raggers ook goed en moet ik beide gebruiken?

Na het lezen van deze topic ga ik ook overstappen op elektrisch, heb jij nog een aanrader? zo goedkoop mogelijk svp.

heb bijvoorbeeld nu deze op het oog gezien de hoeveelheid goede beoordelingen en druk sensor en 2 min sensor, maar heeft volgens mij maar 2 standen betreft snelheid.

https://www.bol.com/nl/nl...NItA_0_27.32.ProductTitle

• GameNympho
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:01
Fruitzuren kunnen ook je tong reinigen, aardbei fijnkauwen en spoelen in je mondholte,erna goed na spoelen en desnoods poetsen met tandpasta.

Let wel op met de borstels van een elektrische, hoe harder, hoe meer schurend vermogen en dat kost je je glazuur, dus let er mee op ook.

• LA-384
Elektrische tandenborstel is beter, voor een groot deel vanwege het gemak (goed gebruik van een handtandenborstel is erg lastig) en voor een deel vanwege de vorm en werking (meer bewegingen dan je met de hand kunt maken en door de kleine kop makkelijker op moeilijk bereikbare plaatsen te krijgen.

In beide gevallen dien je wel de tijd te nemen voor het poetsen (minimaal 2 minuten) en alles evenveel aandacht te geven. Vraag evt eens naar een poetsinstructie.

Naar mijn mening zijn ragers altijd effectiever dan floss. Echter passen ze niet altijd, dan is floss een goed alternatief. Heb je vaak vliesjes of vlees tussen je tanden geklemd zitten, dan is floss effectiever om dat er tussenuit te krijgen. Maar voor reiniging tussen je tanden, altijd beter om ragers te gebruiken.

Ook hierbij is juist gebruik belangrijk. Kies een maat die wel wat weerstand geeft, zonder dat het altijd pijn doet* Maak ook 5-10 heen-en-weer gaande bewegingen over de hele lengte van het borsteldeel.
* Bij de eerste keer gebruik of na lange tijd van niet gebruiken, kan rageren wat gevoelig zijn en bloed geven. Dat komt omdat het tandvlees ontstoken is.

Tongschrapers zie ik persoonlijk het nut niet van in, tenzij je uit je mond ruikt en dat geen andere oorzaak dan je tong heeft. Dat is denk ik <0,01% van de gevallen.
mugenmarco schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:47:
maar met raggers kan je in de 'pockets' komen maar niet tussen je tanden zelf omdat de ruimte daar te smal is voor raggers maar niet voor een draad toch?
Je bedoelt waarschijnlijk de "interdentale ruimte". De pocket/sulcus is het gebied waar het tandvlees niet aan de tandwortel hecht. Beiden komen ongeveer 1 mm tussen tand en tandvlees en dat is voldoende. Dieper is niet nodig. Door tijdig het tandoppervlak schoon te maken, voorkom je dat er teveel plaque in de pocket ontstaat.
LankHoar schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:49:
3x poetsen is wel overbodig, ook wanneer je vaker eet. Voor het voorkomen van gaatjes is het vele malen belangrijker dat je niet te vaak iets zoets (met suikers) eet of drinkt. We stellen de grens op 7x per dag, maar hoe minder hoe beter. Bij elk zoetmoment zetten bacteriën in de mond de suikers om in zuren en die zuren tasten het tandglazuur aan. Tandglazuur herstelt zich weer, maar dat duurt even. Vandaar niet meer dan 7 van die zuur aanvallen. Uit onderzoek blijkt dat het zelfs mogelijk is om gaatjes te voorkomen wanneer er maar 1x per week goed gepoetst en geragerd wordt. Belangrijk is wel dat er fluoridemomenten plaatsvinden, via tandpasta en/of spoelmiddel. Dat alleen al geeft 2x zoveel bescherming tegen gaatjes.

Gaatjes op het worteloppervlak is echter een ander verhaal. Ook daarbij geldt; beperk zoet momenten en gebruik fluoride, maar voorkomen is niet altijd mogelijk, vanwege de andere samenstelling. Het worteloppervlak lost veel sneller op dan het tandglazuur.

Ter voorkoming van tandvleesontsteking moet er wél vaker gepoetst en geragert worden. Eigenlijk zou 1x per 2 dagen voldoende moeten zijn, maar dan moet het wel echt goed gebeuren. In de praktijk is dat lastiger, ook het gebrek aan dagelijkse regelmaat kan er voor zorgen dat 2 dagen vaak langer wordt. Daarbij gunt niet iedereen zichzelf altijd voldoende tijd, waardoor het vaker ook niet goed genoeg gebeurt. Daarom adviseren we 1 a 2x per dag te poetsen en reageren. Beter 1x grondig dan 3x half zeg ik altijd.

Dat van dat wachten na een maaltijd heb je idd gelijk in.
mugenmarco schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:02:
heb bijvoorbeeld nu deze op het oog gezien de hoeveelheid goede beoordelingen en druk sensor en 2 min sensor, maar heeft volgens mij maar 2 standen betreft snelheid.

https://www.bol.com/nl/nl...NItA_0_27.32.ProductTitle
Dat is een prima tandenborstel, voor een mooie prijs.
GameNympho schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:09:
Let wel op met de borstels van een elektrische, hoe harder, hoe meer schurend vermogen en dat kost je je glazuur, dus let er mee op ook.
Als je het bij de originele borstelkopjes houdt, hoef je je daar niet druk om te maken, die zijn niet te hard. Het glazuur is het sterkste en meest slijtvaste materiaal in een mensenlichaam, dat slijt niet door poetsen alleen. Het kan wel slijten door een combinatie van te vaak, te hard poetsen direct na een maaltijd of nuttigen van zure producten zoals fruit, fruitsap en frisdrank.

Het worteloppervlak is een ander verhaal, dat is gemaakt van tandbeen en is niet erg slijtvast. Let dus extra op bij teruggetrokken tandvlees.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Mijn tandarts zegt altijd (maakt niet uit of welke) dat ik mijn tandborstel slecht met 2 vingers vast mag houden.
Anders poets ik te hard.

Lampje op mijn borstel als ik te hard druk, maar volgens de tandarts reageert die te laat en poets is ik dan al veel te hard.

[Voor 32% gewijzigd door Cyberpope op 21-01-2023 15:31]

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:06

liberque

Vrijzinnig!

Beste manier om van de bacteriën op je tong af te geraken is een theelepel rauwe honing per dag. Let wel dat dit echt rauwe honing is dus niet bewerkt, gekookt of gecentrigueerd. Rauwe honing is namelijk ontsmettend, natuurlijk en ook nog eens gezond. Vind je pure honing walgelijk dan kan je die theelepel ook gewoon in een kop thee doen. Doe er dan wat cayennepeper bij en meng dit met kamillethee. Dan heb je het ultieme recept.

Listerine is een paardenmiddel. Het doodt niet alleen de slechte bacteriën, maar ook de goede. Gebruik het dan ook zeker niet twee keer per dag, want je hele bacteriën huishouding gaat ermee naar zijn grootje.

Wat betreft waterflossen zoals met de waterpik: ideaal! Het helpt alleen niet met je tong. Toch is het zeker geen verkeerd apparaat. Je moet hem alleen wel goed gebruiken. Eerst je tanden goed poetsen, daarna op standje 2 tussen je tanden halen en pas daarna op standje 10 of wat je maximaal kan verdragen. Tandartsen zijn veelal huiverig hiervoor omdat men bang is dat je juist het vuil dieper je tandvlees in spuit, maar als je het zoals bovenstaand omschreven doet is dat geen bezwaar. Als je dat ding voor het eerst gebruikt dan schrik je hoeveel stank er tussen je kiezen vandaan komt dus dat ding doet echt wel zijn werk. Weet je het met regelmaat te gebruiken dan zie je je tandvlees echt verbeteren en sterker worden. Ik vind het echt aan aanrader.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:39
LA-384 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:34:
[...]

Naar mijn mening zijn ragers altijd effectiever dan floss.
Heb je een merk/type lager dat jouw voorkeur heeft?

Hello. Is it me you're looking for?

• LA-384
iamerwin schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:30:
Heb je een merk/type lager dat jouw voorkeur heeft?
Ik werk op twee plaatsen en op beide plaatsen hebben we Interprox en Lactona ragers. Ik gebruik zelf de Interprox plus ragers (met haakse hoek). Er zullen kwaliteitsverschillen zitten tussen de diverse merken, maar het effect is voor allen vergelijkbaar. De ragers met slechte kwaliteit zul je vaker moeten vervangen waarschijnlijk. Het belangrijkste is de diameter van de rager, deze moet dik genoeg zijn dat de borstelharen tegen de tand borstelen en tegelijkertijd niet zo dik dat de rager er niet aan de andere kant uit komt. Meestal heb je meerdere maten nodig voor het beste resultaat.

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:34
LA-384 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:34:
Tongschrapers zie ik persoonlijk het nut niet van in, tenzij je uit je mond ruikt en dat geen andere oorzaak dan je tong heeft. Dat is denk ik <0,01% van de gevallen.
Het is me wel duidelijk dat je er beroepshalve in zit..... :) Ik kan alle lezers van dit topic alleen maar aanbevelen je adviezen ter harte te nemen.

Daarnaast denk ik dat je de invloed van de tongrug op halitose (slechte adem) wat onderschat. Mijn oude dienstmaat uit Havelte (Edwin Winkel) heeft op dit specifieke onderwerp zelfs een leerstoel aan de RUG kunnen verwerven.

Een slechte adem bij een redelijk gezond parodontium (in lekentaal: alles rondom het tandvlees) komt toch vaker voor dan we zouden denken. Zelfs bij werkers in onze sector. Helaas. Mijn parodontium is gezond maar ik moet toch elke dag, naast de gebruikelijke gebitsreiniging, mijn tongrug schoonmaken. Anders gaan ze me ook ruiken. En indien ik feestjes of bijeenkomsten ga bezoeken dan doe ik het zelfs een keertje extra.

• LA-384
OttiglioM schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:56:
Daarnaast denk ik dat je de invloed van de tongrug op halitose (slechte adem) wat onderschat. Mijn oude dienstmaat uit Havelte (Edwin Winkel) heeft op dit specifieke onderwerp zelfs een leerstoel aan de RUG kunnen verwerven.

Een slechte adem bij een redelijk gezond parodontium (in lekentaal: alles rondom het tandvlees) komt toch vaker voor dan we zouden denken. Zelfs bij werkers in onze sector. Helaas. Mijn parodontium is gezond maar ik moet toch elke dag, naast de gebruikelijke gebitsreiniging, mijn tongrug schoonmaken. Anders gaan ze me ook ruiken. En indien ik feestjes of bijeenkomsten ga bezoeken dan doe ik het zelfs een keertje extra.
Toegegeven, ik weet niet bijzonder veel over halitose, maar ik heb wel praktijkervaring. In de 13 jaar dat ik nu werkzaam ben als mondhygiënist in zowel de tandartspraktijk als de parodontologiepraktijk, moet ik de eerste patiënt nog tegenkomen wiens chronische mondgeur hoofdzakelijk opgelost kan worden met een tongschraper.

Ik zeg niet dat er geen mensen bestaan die het echt zouden moeten gebruiken, maar ik vind niet dat het bij een algemeen advies hoort. Enerzijds omdat het voor de overgrote meerderheid geen toegevoegde waarde heeft (die ruiken namelijk niet chronisch uit hun mond) en anderzijds omdat goed gebruik van de tongschraper echt geen pretje is. Dat zit toch echt wel tegen kokhalzen aan. Daarbij is het voor de meesten al een uitdaging om consequent ragers te gebruiken, omdat ze zichzelf die tijd niet gunnen. Een tongschraper adviseren gaat dat zeker niet verbeteren en dan is rageren toch een stuk effectiever voor het voorkomen van problemen in de mond.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

liberque schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:27:
Wat betreft waterflossen zoals met de waterpik: ideaal! Het helpt alleen niet met je tong. Toch is het zeker geen verkeerd apparaat. Je moet hem alleen wel goed gebruiken. Eerst je tanden goed poetsen, daarna op standje 2 tussen je tanden halen en pas daarna op standje 10 of wat je maximaal kan verdragen. Tandartsen zijn veelal huiverig hiervoor omdat men bang is dat je juist het vuil dieper je tandvlees in spuit, maar als je het zoals bovenstaand omschreven doet is dat geen bezwaar. Als je dat ding voor het eerst gebruikt dan schrik je hoeveel stank er tussen je kiezen vandaan komt dus dat ding doet echt wel zijn werk. Weet je het met regelmaat te gebruiken dan zie je je tandvlees echt verbeteren en sterker worden. Ik vind het echt aan aanrader.
Zelf heb ik ook wel eens overwegen om een waterpik te kopen, omdat het waarschijnlijk makkelijker, maar ook preciezer werkt dan flossen/rageren. Ik heb alleen tijdens een actie vorig jaar een enorme voorraad ragers gekocht waar ik nog zeker 2 jaar mee vooruit kan, dus tjsah ik vrees dat ik het nog even bij rageren houd :P

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-01 14:39
Ik vond die waterpik maar een irritant ding.

Sinds een tijdje gebruik ik Tepe easypick ragers, veel fijner.

Mondhygienist blijft wel zagen over openingen tussen tanden en tandvlees en onrustig tandvlees. Poets en reinig ook precies zoals zij voorschrijft, wordt er af en toe een beetje moedeloos van.

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:34
LA-384 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:42:
[...]
Ik zeg niet dat er geen mensen bestaan die het echt zouden moeten gebruiken, maar ik vind niet dat het bij een algemeen advies hoort..............
Binnen een algemeen advies heeft het inderdaad geen hoge prioriteit.

Het is ook een beetje wat we onder goede mondverzorging moeten verstaan. Vanuit de beroepsgroep hebben we hierin mogelijk een wat ander referentiekader dan de doorsnee zorgvrager. Sommigen zijn wat betreft goede mondverzorging al tevreden met een spierwit blinkend front. Alles wat zich daarachter bevindt vinden ze maar van geen of secundair belang.

Maar goed, TS is vrij duidelijk met de vraag: "Ik merk dat ik wel eens last heb van een geelachtige aanslag op mijn tong, een ophoping van bacteriën. Het moge duidelijk zijn dat dit af en toe niet zo fijn ruikt....."

Ondanks dat ik al 7 jaren geleden gestopt ben is mijn praktijkervaring nog niet helemaal uit mijn geheugen gewist. Ook ik heb geen harde getallen en die kan ik in de literatuur ook niet zo een, twee, drie vinden. Maar op basis van mijn ervaring denk ik toch dat er echt wel meer mensen bovengenoemde problematiek ervaren dan minder dan 1 op de 10.000. En uiteraard is het waarnemen van al dan niet een mondgeur nogal subjectief. Maar voor diegenen die met hun mondverzorging mede willen bereiken zo "fris" mogelijk in hun omgeving voor de dag te willen komen, voor die zou ik die tongschraper zeker niet willen ontraden. En ik ben er eigenlijk ook niet bang voor, dat binnen deze hoog gemotiveerde groep, het rageren er vervolgens bij in zou schieten.

Eigenlijk is het ook wel weer leuk om over tandheelkunde en ervaringen te praten. Ik zou er zo een paar A4-tjes mee kunnen vullen, maat dat wordt allemaal wat off topic :)

• LA-384
OttiglioM schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:45:
Maar goed, TS is vrij duidelijk met de vraag: "Ik merk dat ik wel eens last heb van een geelachtige aanslag op mijn tong, een ophoping van bacteriën. Het moge duidelijk zijn dat dit af en toe niet zo fijn ruikt....."
Ah kijk, dat heb ik dus gemist. Dit topic is gestart op 14 september 2020 en opnieuw tot leven geroepen op 21 januari 2023. Hierna ging het niet meer expliciet over aanslag op de tong. De berichten ervoor heb ik niet gelezen O-)

• Jabbah
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:25
Zie dat mijn topic nieuw leven is ingeblazen..

Nav van de adviezen heb ik destijds een tongschraper gekocht, zo'n metalen in u-vorm. Dit heeft mijn problemen eigenlijk wel weggenomen. Mijn ritueel bestaat nu uit 's ochtends en voor het naar bed gaan poetsen met een elektrische tandenborstel. 's Avonds na het eten poets ik wat vluchtiger met een gewone tandenborstel voor een fris gevoel. Verder voor het na bed gaan met een ragertje overal tussen de tanden/kiezen en de tong reinigen.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik doe het te weinig, maar ik heb zo'n kruidvat tongschrapertje. Maar ik vind dat het vrij snel pijn doet als je een keer of 3 over de achterkant van je tong gaat.
Verder of course altijd met interdental ragertjes. Ik heb een beugel gehad vroeger en mijn tanden en kiezen staan vrij strak tegen elkaar aan, dus ik moet ragertjes met een kleine diameter hebben. Ik heb die van 2TH:

Ze passen perfect, alleen het nadeel is dat ze snel ombuigen.

En waarom dafuq moeten die plastic dingen zo vreselijk duur zijn :(

Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP | 135 APO

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Deathchant schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:40:
Ik heb die van 2TH:
[Afbeelding]
En deze mag ik van mijn tandarts dan weer niet gebruiken omdat het blauwe zachte plastic uitsteeksels bij gebruik afbreken en tussen de tanden (en tandvlees) achterblijft met risico van ontsteking.

Is het waar? Geen idee. Klinkt het logisch? Dat weer wel. Nu gebruik ik van die 3-hoekige tandenstokers.

• GeNiTaLiX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-02 21:03

GeNiTaLiX

Naapje

Het is ook moeilijk om echt een goede (zonder affiliate link) elektrische tandenborstel te vinden. Ik heb jarenlang Oral B sonic gebruikt en nu de Boombrush, maar ik vindt dat de plaque slecht wordt verwijderd. Ik moet vaak ruim meer dan twee minuten poetsen en daarna voel ik soms nog wat plaque, waarna ik vervolgens napoets. Ik wil best investeren in een echt goede (sonische) duurzame tandenborstel. Hebben jullie daar ook tips in?

Voor het flossen gebruik ik flosdraad (evt knoopje in leggen bij grotere ruimtes) en voor het raggen zijn houten tandenstokers aangeraden en daarnaast gebruik ik ook interdentale raggertjes (gum of alternatief). Ook graag een paar keer per weer de paarse Listerine en eventueel met de tandenborstel ook de tong poetsen.

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-02 22:52
Boeryepes schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:57:
[...]

En deze mag ik van mijn tandarts dan weer niet gebruiken omdat het blauwe zachte plastic uitsteeksels bij gebruik afbreken en tussen de tanden (en tandvlees) achterblijft met risico van ontsteking.

Is het waar? Geen idee. Klinkt het logisch? Dat weer wel. Nu gebruik ik van die 3-hoekige tandenstokers.
Is zeker een risico maar of het vaak voorkomt

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-02 22:52
Floss werkt goed tegen gaatjes.

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
GeNiTaLiX schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:43:
Het is ook moeilijk om echt een goede (zonder affiliate link) elektrische tandenborstel te vinden. Ik heb jarenlang Oral B sonic gebruikt en nu de Boombrush, maar ik vindt dat de plaque slecht wordt verwijderd. Ik moet vaak ruim meer dan twee minuten poetsen en daarna voel ik soms nog wat plaque, waarna ik vervolgens napoets. Ik wil best investeren in een echt goede (sonische) duurzame tandenborstel. Hebben jullie daar ook tips in?

Voor het flossen gebruik ik flosdraad (evt knoopje in leggen bij grotere ruimtes) en voor het raggen zijn houten tandenstokers aangeraden en daarnaast gebruik ik ook interdentale raggertjes (gum of alternatief). Ook graag een paar keer per weer de paarse Listerine en eventueel met de tandenborstel ook de tong poetsen.
Van m'n tandarts mocht ik geen sonic tandenborstel gebruiken, of liever, geen tandenborstel die niet roteert.
Dus tussendoor een gewone oralb gehad. Nu sinds kort op aanraden tandarts een oralb io, die doet beide: roteren en sonic. Gebruik hem nu een maand (ik heb de io 7), blij mee 👍
Borstels wel in de aanbieding kopen anders is de prijs niet leuk... Ik had 2x6 borstels voor 50 euro bij kruidvat, kan dus voorlopig vooruit.

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:30
Deathchant schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:40:
Ik doe het te weinig, maar ik heb zo'n kruidvat tongschrapertje. Maar ik vind dat het vrij snel pijn doet als je een keer of 3 over de achterkant van je tong gaat.
Verder of course altijd met interdental ragertjes. Ik heb een beugel gehad vroeger en mijn tanden en kiezen staan vrij strak tegen elkaar aan, dus ik moet ragertjes met een kleine diameter hebben. Ik heb die van 2TH:
[Afbeelding]

En waarom dafuq moeten die plastic dingen zo vreselijk duur zijn :(
Ze zijn inderdaad erg duur, vooral gewoon bij de supermarkt.

Wij hebben ze altijd van de Action. Daar hebben ze twee dikte maten, wij gebruiken de dunste (blauwe). Ik vind die dingen van de Action prima, ook wel eens een ander merk geprobeerd wat de tandarts adviseerde, waarbij het borsteltje ontzettend veel kleine stukjes verloor. En dat ombuigen :X , je hebt er dagen bij dat je drie stokjes nodig hebt voordat je alle tanden gehad hebt. Maar dat ombuigen hebben alle merken die we hier ooit gehad hebben.

[Voor 2% gewijzigd door CrystalViriS op 30-01-2023 22:47. Reden: Url toegevoegd]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee