Hero of Time schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 17:03:
Daarom zeg ik ook, kijk even of je werkelijk met een UEFI boot de installer bent gestart en of de schijf waar je het op wilt installeren de GPT indeling heeft. Omdat je een logische partitie kan maken, is de kans dat je met een MBR schijf te maken hebt >99% en verklaart dat dus waarom de andere schijf wordt gebruikt voor de EFI bootloader installatie.
Overigens, wat wil je gaan draaien dat een swap van 37 GB (!) nodig heeft?
Dit is het bootmenu van mijn Asrock X470 Taichi Ultimate met UEFI v4.20:

De stapless is met rufus als gpt gemaakt vanuit de nieuwste iso van Linux Mint die ik gisteren heb gedownload.
Als ik in Linux Mint na booten van deze stick gparted start dan staat bij
al mijn interne schijven 'gpt' als partition table. In het bootmenu van de UEFI kies ik "UEFI: Stapless..."
In Linux Mint heb ik de zaak als volgt geconfigureerd:
Als ik op 'Install now' klik krijg ik:
Bij /dev/sdm staat:

Ik heb namelijk twee aparte windows installaties, een op een m.2 en een op een sata ssd. De eerste heb ik maar tijdelijk de partities van gebackupped met Macrium Reflect en daarna weggemikt zodat Linux Mint daar niks meer kan vinden. Nu vindt Linux Mint dus (volgens mij) dat de EFI boot partitie van die tweede windows installatie ook gemount is onder /boot/efi terwijl dat niet te zien.
Ik zou natuurlijk de ssd waar de tweede windows installatie op staat los kunnen koppelen en dan Linux Mint installeren, maar dat zou toch niet nodig moeten zijn? Met exact deze configuratie heb ik gewoon Ubuntu geinstalleerd op 120gb ssd waarna de Ubuntu boot manager alle 3 mijn OS'en kon booten.
Voor wat betreft de 37gb swap file: voorlopig ga ik geen gekke dingen doen met linux, maar ik heb de ruimte toch en ik had gelezen dat het verstandig is de swapfile de helft van de hoeveelheid ram te maken, wat in mijn geval 64GB is.
Toevoeging:
Ik heb mijn tweede ssd ook even leeggemaakt omdat ik niet meer tevreden was met windows 10 en een systeemimage van die installatie wil gaan terugzetten. In dat geval krijg ik:

Ik had de 500mb partitie geformatteerd als fat32 en /boot/efi als mountpoint meegegeven. In dat geval krijg ik een melding dat er geen EFI partitie is en Linux Mint mogelijk niet kan booten. Als ik de 500mb fat32 partitie vervolgens formatteer als EFI en geen mount point kies werkt het wel.
Ik ben nu benieuwd wat er zou gebeuren als ik dit gedaan had terwijl er nog een andere schijf met efi partitie aanwezig is. Zou het kunnen dat Linux Mint eigenlijk in totaal maar 1 enkele EFI partitie wil zien en dat het weigert om een tweede EFI partitie op een andere schijf te gebruiken bij de installatie?
[
Voor 22% gewijzigd door
nielsgeode op 15-09-2020 19:22
]