Linux Mint -> GRUB wil niet op juiste hdd installeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-04 21:14
Ik draai(de) dualboot Windows 10 (op een 1TB M.2) samen met Ubuntu op z'n eigen 120GB SSD. Grub stond geinstalleerd op de 120GB SSD en deze is ook de eerste bootoptie in de UEFI.

Zo wil ik het ook graag met Linux Mint waar ik naartoe wil overstappen. Wat ik ook probeer, de Linux Mint installer installeert GRUB op de 1TB harddisk. Op de 120GB SSD heb ik een 500 MB partitie, een grotere ext4 partitie gemount als / en een swappartitie.

Installatie van Linux Mint heb ik geprobeerd met de 500MB partitie geformatteerd als ext4, efi en fat32 en /boot als mountpoint gekozen.

In de dropdown voor "device voor bootloader installation" kies ik de 120GB harddisk (/dev/sdn) en niet /dev/sdn1.

Wat doe ik fout?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:37

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mint proberen te vertellen iets anders te doen. :+

In principe doe je niets fout. De EFI partitie moet als eerste partitie op de schijf zijn en FAT32 geformatteerd. 500 MB is een beetje overkill, maar goed, dat is de mijne schijnbaar ook met alleen Debian. Wat je wel moet doen, is die ESP zoals het heet mounten op /boot/efi. Een aparte /boot partitie is niet nodig.

Je zou met UEFI geen vraag moeten krijgen op welke schijf het moet gaan zitten. Dat klinkt namelijk meer als een MBR installatie.

Heb je er trouwens ook voor gezorgd dat die 120 GB schijf in GPT indeling is en geen MBR? UEFI wil niet op een MBR partitie staan. Dus hoewel het OS er op kan en dan kan opstarten, de EFI loader kan daar niet op staan. Tenzij het toevallig om een installatiemedia gaat, maar dat is een ander verhaal.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Hero of Time schreef op maandag 14 september 2020 @ 21:30:
Je zou met UEFI geen vraag moeten krijgen op welke schijf het moet gaan zitten. Dat klinkt namelijk meer als een MBR installatie.

Heb je er trouwens ook voor gezorgd dat die 120 GB schijf in GPT indeling is en geen MBR? UEFI wil niet op een MBR partitie staan. Dus hoewel het OS er op kan en dan kan opstarten, de EFI loader kan daar niet op staan. Tenzij het toevallig om een installatiemedia gaat, maar dat is een ander verhaal.
In GParted zie ik GPT:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/c4vgKTN4/1.jpg

In de Linux Mint Installer stel ik dit in:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/7P2bwh1f/2.jpg

Als ik dan op 'Install Now' klik krijg ik deze melding:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/GhjLmy4h/3.jpg

Ik heb maar 1 enkele partitie /boot/efi als mountpoint gegeven. Wat kan ik hier doen?

Wat ik ook heel vreemd vind is dat ik in GParted op mijn GPT-120GB SSD 'Create Partition' kan kiezen uit primary en logical. Dat zou toch helemaal niet moeten kunnen voor een GPT schijf?
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/8CMVzTVD/4.jpg

[ Voor 53% gewijzigd door nielsgeode op 15-09-2020 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Daarom zeg ik ook, kijk even of je werkelijk met een UEFI boot de installer bent gestart en of de schijf waar je het op wilt installeren de GPT indeling heeft. Omdat je een logische partitie kan maken, is de kans dat je met een MBR schijf te maken hebt >99% en verklaart dat dus waarom de andere schijf wordt gebruikt voor de EFI bootloader installatie.

Overigens, wat wil je gaan draaien dat een swap van 37 GB (!) nodig heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Hero of Time schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 17:03:
Daarom zeg ik ook, kijk even of je werkelijk met een UEFI boot de installer bent gestart en of de schijf waar je het op wilt installeren de GPT indeling heeft. Omdat je een logische partitie kan maken, is de kans dat je met een MBR schijf te maken hebt >99% en verklaart dat dus waarom de andere schijf wordt gebruikt voor de EFI bootloader installatie.

Overigens, wat wil je gaan draaien dat een swap van 37 GB (!) nodig heeft?
Dit is het bootmenu van mijn Asrock X470 Taichi Ultimate met UEFI v4.20:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/3xgNYLPy/5.jpg
De stapless is met rufus als gpt gemaakt vanuit de nieuwste iso van Linux Mint die ik gisteren heb gedownload.

Als ik in Linux Mint na booten van deze stick gparted start dan staat bij al mijn interne schijven 'gpt' als partition table. In het bootmenu van de UEFI kies ik "UEFI: Stapless..."

In Linux Mint heb ik de zaak als volgt geconfigureerd:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/NG7TYkrP/6.jpg

Als ik op 'Install now' klik krijg ik:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/bvxYb3P7/7.jpg

Bij /dev/sdm staat:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/NFSvZHY8/8.jpg
Ik heb namelijk twee aparte windows installaties, een op een m.2 en een op een sata ssd. De eerste heb ik maar tijdelijk de partities van gebackupped met Macrium Reflect en daarna weggemikt zodat Linux Mint daar niks meer kan vinden. Nu vindt Linux Mint dus (volgens mij) dat de EFI boot partitie van die tweede windows installatie ook gemount is onder /boot/efi terwijl dat niet te zien.

Ik zou natuurlijk de ssd waar de tweede windows installatie op staat los kunnen koppelen en dan Linux Mint installeren, maar dat zou toch niet nodig moeten zijn? Met exact deze configuratie heb ik gewoon Ubuntu geinstalleerd op 120gb ssd waarna de Ubuntu boot manager alle 3 mijn OS'en kon booten.

Voor wat betreft de 37gb swap file: voorlopig ga ik geen gekke dingen doen met linux, maar ik heb de ruimte toch en ik had gelezen dat het verstandig is de swapfile de helft van de hoeveelheid ram te maken, wat in mijn geval 64GB is.

Toevoeging:
Ik heb mijn tweede ssd ook even leeggemaakt omdat ik niet meer tevreden was met windows 10 en een systeemimage van die installatie wil gaan terugzetten. In dat geval krijg ik:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/tJ0ks33m/9.jpg
Ik had de 500mb partitie geformatteerd als fat32 en /boot/efi als mountpoint meegegeven. In dat geval krijg ik een melding dat er geen EFI partitie is en Linux Mint mogelijk niet kan booten. Als ik de 500mb fat32 partitie vervolgens formatteer als EFI en geen mount point kies werkt het wel.

Ik ben nu benieuwd wat er zou gebeuren als ik dit gedaan had terwijl er nog een andere schijf met efi partitie aanwezig is. Zou het kunnen dat Linux Mint eigenlijk in totaal maar 1 enkele EFI partitie wil zien en dat het weigert om een tweede EFI partitie op een andere schijf te gebruiken bij de installatie?

[ Voor 22% gewijzigd door nielsgeode op 15-09-2020 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je boot dus idd goed.

Waarom je een tweede EFI partitie wilt, snap ik niet helemaal. Het kan allemaal prima op die ene ESP gezet worden. Het is niet zoals bij MBR dat de ene de andere overschrijft. In je boot volgorde geef je aan welke EFI loader je eerst wilt starten (bij voorkeur dus Grub), maar je zal hoe dan ook ze allemaal zien als je het boot menu opvraagt.

De reden dat de Mint installer maar 1 ESP wil zien, is omdat er systemen zijn die niet fatsoenlijk overweg kunnen met meer dan 1 ESP. Of dat nog steeds het geval is, weet ik niet. Maar het zou mij niet verbazen als er iig aan het begin toen UEFI net voor de x86 hardware kwam (want Apple had EFI al veel eerder), er vage en gare implementaties zijn gemaakt die op z'n bek gingen als er meer dan 1 ESP aanwezig was.

Wat betreft je swap, geen idee waar je die informatie vandaan hebt, maar dat is al jaren achterhaald. Vroeger werd er gezegd dat je virtueel geheugen 1,5 keer je RAM moest zijn. En toen kreeg je systemen met 16 GB of meer aan geheugen. Of servers met >92 GB. Zat je dan met 136 GB aan swap/pagefile. Dat was toen 1 fysieke schijf.

Nu wordt er beweert dat het de helft moet zijn. Ook leuk, want servers kunnen zelfs 256 GB of meer hebben. Swap/pagefile van 128 GB. Heb je ook niks aan.

Voor het idee, m'n PC met 16 GB geheugen heeft geen swap. M'n HTPC begon met 4 GB en heeft nu 8 GB totaal. Ook geen swap (en daar heb ik al een paar keer gehad dat m'n systeem vastliep omdat m'n browser al 't geheugen in gebruik had). Zolang je je geheugengebruik in de gaten houd, heb je echt geen swap nodig. Het moment dat je swap aangesproken wordt, zakt je performance als een kaartenhuis in elkaar. Niet zo drastisch als vroeger met mechanische schijven, maar nog wel steeds merkbaar.

Dus, als je systeem 64 GB geheugen hebt, wat ga je er dan mee doen dat daar bovenop nog zoveel swap nodig is? Wat ga je draaien dat je die 64 GB vol gooit? Ik krijg 8 GB alleen vol als ik m'n systeem langere tijd laat draaien zonder m'n browser te herstarten. M'n PC met 16 GB had tot afgelopen weekend een uptime van 6 maanden en had net iets meer dan 8 GB in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
@Hero of Time

Het klopt dat alles op 1 EFI partitie past, maar ik vind het een prettig idee om per fysieke bootdisk een aparte echte EFI partitie te hebben. Als ik ooit besluit een schijf eruit te gooien of als er 1 de geest geeft werkt de rest gewoon door zonder dat ik wat moet doen. Ook als ik windows een keer flink upgrade of opnieuw een blank install doe unplug ik gewoon tijdelijk de linux ssd (zodat Win10 er niks mee doet tijdens de install) en kan ik daarna gewoon door. Met Ubuntu kon ik gewoon een derde EFI partitie aanmaken tijdens de installatie als ik dat zo instelde, dus was er vanuit gegaan dat dat in Linux Mint niet anders is.

Qua swap: voor nu heb ik er geen last van. Het kan geen kwaad en ik kan het later makkelijk nog aanpassen natuurlijk (met een bootable stick en gparted). Wat aardig wat geheugen slurpt in windows zijn Lightroom, Photoshop en Zerene Stacker. Die laatste draait ook onder linux, maar het heeft geen zin om daar net zo lang nieuwe instances van parallel te draaien tot mijn ram vol zit. Gelukkig zit er een batch-optie in en draai ik zelden meer dan 2 intances. Kortom: eigenlijk verwacht ik nooit problemen met 64gb ram. In windows heb ik wel soms een gig of 50 - 55 in gebruik als ik veel tegelijk open heb.

Met grub-customizer heb ik de EFI op mijn linux ssd zover gekregen dat ik daar in Grub2 ook de optie heb om de andere EFI win10 partities te booten, dus dat is nu (eindelijk) geregeld zoals ik het zou willen hebben.

Wat ik nog wel graag zou willen is in het Grub2 bootmenu de optie om van een WinPE iso te booten. Mijn imagesoftware (OS-backupsoftware) is Macrium Reflect en deze kan booten vanaf een WinPE bootable USB. Een iso vanaf een SSD is natuurlijk veel sneller, dus heb ik geprobeerd die toe te voegen aan Grub2 door onderstaande aan /etc/grub.d/40_custom toe te voegen en daarna een sudo update-grub te draaien:
menuentry "Macrium Reflect" {
set iso_path="/opt/BootISOs/MacriumRescue.iso"
loopback loop $iso_path
linux16 /opt/wimboot/wimboot
initrd16 \
newc:bootmgr:(loop)/bootmgr.efi \
#newc:bootmgr.efi:(loop)/bootmgr.efi \
newc:bootmgr.efi:/path/to/bootmgr.efi \
newc:bcd:(loop)/boot/bcd \
newc:boot.sdi:(loop)/boot/boot.sdi \
newc:boot.wim:(loop)/sources/boot.wim
Ik heb deze suggestie hier gevonden. De iso heb ik gekopieerd naar /opt/BootISOs/MacriumRescue.iso en de wimboot file naar /opt/wimboot/wimboot. Ik krijg 2 foutmeldingen: commando newc wordt niet herkend en bootmgr is not found.

Enig idee wat ik fout doe? Ik ben een echte beginner in Linux (en wil het OS goed kunnen beheersen, dus er is nog veel te leren).

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als het met Ubuntu wel goed ging, waarom wil je dan zo nodig Mint installeren? Ik heb het eens voor een collega moeten inrichten, maar ik vind Mint absoluut niet fijn. Ubuntu gaat nog, maar plain Debian is toch wel het fijnst omdat er geen rare fratsen worden uitgehaald.

Wat je met de boot fout doet kan ik je zo niet zeggen. Ik weet wel dat je online informatie kan vinden over het booten van ISO bestanden vanaf een USB stick met Grub. Zo ook de Windows installatie. Echter heb ik dat niet werkend gekregen en heb ik daarvoor in de plaats de installer op een aparte partitie staan op m'n multi-boot stick en roep ik die partitie aan. Ik verwacht dat je hetzelfde moet doen.

Pagina: 1