Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLmichiej
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-06-2021
Hallo allen,

Tijdens het gamen (specifiek bij WoW, omdat ik momenteel niet veel anders speel) valt mijn computer met regelmaat uit. Dit gebeurt in veel gevallen om en nabij een kwartier nadat ik ben beginnen met spelen. Hierbij start hij ook niet direct opnieuw weer op. Ik moet in de meeste gevallen de stroom volledig van het moederbord halen om hem daarna weer aan de praat te krijgen.

Ik heb zelf het vermoeden dat het met een temperatuursensor op het moederbord te maken heeft, maar ik zie in HWmonitor verder geen bijzondere temperaturen voorbij komen. Mijn GPU komt tot maximaal tussen de 80 en 85 graden onder stress. Dat is ook veelal het punt waarop het probleem tot vandaag zich voordeed. Ik heb zodoende via Afterburner de temperatuur op 77 graden gelimiteerd, maar dit sorteert nu ook niet meer het gewenste effect. Uit een eigen test bleek dat een andere GPU hetzelfde resultaat opleverde.

Het moederbord, de CPU en de RAM zijn allen iets meer dan een jaar oud. De GPU is om en nabij de 3 jaar oud. Mijn voeding (650W) heb ik in het proces van probleem-localisering reeds vervangen en vormt het probleem dus ook niet. Deze is dus ook slechts een maand oud.

Moederbord: Gigabyte Z390 Gaming X
Processor: Intel i7-9700K (niet overclocked, watergekoeld)
GPU: Evga Geforce GTX 1080 (factory overclocked)
RAM: 16GB DDR4-3200 Corsair Vengeance LPX

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- Mijn oude GPU installeren (GTX 770) om te zien of het aan de GPU ligt. Dit is niet het geval. Bij de GTX 770 gebeurde hetzelfde.
- Via MSI Afterburner de maximumtemperatuur van mijn GPU limiteren. Dit leek een tijdje effect te hebben, echter viel hij ondanks dit vandaag weer 2 keer uit. Het probleem speelt nu ongeveer 1,5 maand, waarvan ik met deze oplossing enkele weken probleemloos heb kunnen gamen.
- BIOS van het moederbord naar de meest recente versie flashen
- Mijn kast open maken en houden tijdens het gamen. Ook dit leek in het begin effect te hebben, maar na verloop van tijd niet meer.
- Koelpasta van CPU vervangen
- Koelpasta van GPU vervangen
- Nieuwe 650W voeding gekocht en aangesloten
- Drivers geüpdatet voor alle componenten

Kan iemand mij hier enigszins mee helpen? Alvast bedankt.

[ Voor 0% gewijzigd door NLmichiej op 15-09-2020 12:48 . Reden: aanvulling lijstje "al gedaan" ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:58
Merk en type van oude en nieuwe voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLmichiej
Uszka schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:55:
Merk en type van oude en nieuwe voeding?
Oude: geen idee (heb ik niet bij de hand)
Nieuwe: Cooler Master MWE 650 White (MPE-6501-ACABW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Misschien heeft je vorige voeding hardware gesloopt vandaar dat ik het merk en type vraag.

Waarom koop je voor zo'n systeem een voeding van erg lage kwaliteit waarin enorm bespaard is op de inputfiltering omdat het een 230v only voeding is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLmichiej
Uszka schreef op maandag 14 september 2020 @ 21:09:
Misschien heeft je vorige voeding hardware gesloopt vandaar dat ik het merk en type vraag.

Waarom koop je voor zo'n systeem een voeding van erg lage kwaliteit waarin enorm bespaard is op de inputfiltering omdat het een 230v only voeding is?
Mijn oude voeding heeft een jaar of 5 zonder enige problemen gewerkt in mijn huidige en vorige setup. Mijn vorige setup was een prebuild van Asus ROG, al zal de voeding niet van Asus zelf zijn geweest (volgens mij produceerden zij die destijds nog niet zelf). Dat ik de voeding vervangen heb is ook omdat ik op andere plaatsen las dat dat bij soortgelijke problemen regelmatig de oplossing bied.

Nevertheless, als een probleem zich voordoet met voeding X en het probleem met voeding Y blijft bestaan, ondanks dat 650W voor een systeem als dit ruim voldoende moet zijn, zal het probleem niet aan de nieuwe voeding liggen. Dat de oude voeding iets gesloopt zou kunnen hebben zou goed zo kunnen zijn, maar dat neemt het huidige probleem niet weg. Dan wil ik nog steeds weten wat nú het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
NLmichiej schreef op maandag 14 september 2020 @ 21:18:
Dan wil ik nog steeds weten wat nú het probleem is.
Kwestie van testen. Alleen heb je daar een tweede systeem voor nodig om de andere onderdelen mee te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-05 17:12
Wat ik nog niet heb gezien is of het alleen specifiek bij WoW is of dat ook andere spellen het hebben.

Ik zou als test eens een andere game proberen (fortnite wat mij betreft omdat het gratis is) of een ander redelijk grafisch intensieve game.

Als die wel goed blijft draaien, dan kan het liggen aan WoW. Maar dat zou wel heel vreemd zijn.

Verder las ik ook nergens of je iets van Event Logs of Memory dumps hebt kunnen vinden/doorgezelen ten tijde van het uitvallen.

En als laatste ook het updaten van je drivers. Geen idee of je dat al gedaan hebt, maar neem in ieder geval je Videokaart, Chipset, geluid en LAN drivers mee om deze naar de laatste versie te updaten.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLmichiej
Wylana schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:57:
Wat ik nog niet heb gezien is of het alleen specifiek bij WoW is of dat ook andere spellen het hebben.

Ik zou als test eens een andere game proberen (fortnite wat mij betreft omdat het gratis is) of een ander redelijk grafisch intensieve game.

Als die wel goed blijft draaien, dan kan het liggen aan WoW. Maar dat zou wel heel vreemd zijn.

Verder las ik ook nergens of je iets van Event Logs of Memory dumps hebt kunnen vinden/doorgezelen ten tijde van het uitvallen.

En als laatste ook het updaten van je drivers. Geen idee of je dat al gedaan hebt, maar neem in ieder geval je Videokaart, Chipset, geluid en LAN drivers mee om deze naar de laatste versie te updaten.
Hij doet het ook in andere games. Net nog even voor de zekerheid getest met Call of Duty, daar viel ie na een minuut of 10 ook uit.

Waar zou ik eventuele logs of dumps kunnen vinden? Ik ben op dat vlak een beetje een nono.

Had ik niet in het lijstje gezet van mijn eerste post, maar drivers heb ik ook allemaal gecheckt en geüpdatet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
NLmichiej schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 12:47:
[...]

Hij doet het ook in andere games. Net nog even voor de zekerheid getest met Call of Duty, daar viel ie na een minuut of 10 ook uit.

Waar zou ik eventuele logs of dumps kunnen vinden? Ik ben op dat vlak een beetje een nono.

Had ik niet in het lijstje gezet van mijn eerste post, maar drivers heb ik ook allemaal gecheckt en geüpdatet.
Event Viewer in windows (of Logboeken als het NL is) kan je kijken. Dan in tabje System (Systeem in NL) en kijken of je bepaalde berichten ziet net voor de crash.

Echter als hij na 10 minuten pas uitvalt denk ik toch eerder aan temperaturen of een voeding die het niet trekt.

Wat betreft de temperaturen kan je MSI Afterburner draaien op de achtergrond of op een 2e scherm en kijken of je de temperaturen al ziet stijgen tot boven 90 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:20

Santford

FP PowerMod
Ik verdenk ook de voeding, zuigt deze de warme lucht van je CPU aan?

Misschien een poging waard om de pc eens te gebruiken met de voeding buiten de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLmichiej
Santford schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:20:
Ik verdenk ook de voeding, zuigt deze de warme lucht van je CPU aan?

Misschien een poging waard om de pc eens te gebruiken met de voeding buiten de kast.
Mijn kast heeft een metalen plaat onder het moederbord en boven de voeding, dus veel lucht stroomt er niet van het ene naar het andere deel. Desondanks heb ik het toch even getest, je weet immers maar nooit. Helaas viel hij ook met de voeding buiten de kast na een minuutje of 10 weer uit.

Ik zal zodadelijk even naar de logs kijken en deze hier delen. Voor mij is dat waarschijnlijk toch voor een groot deel abracadabra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLmichiej
Wylana schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:12:
[...]

Event Viewer in windows (of Logboeken als het NL is) kan je kijken. Dan in tabje System (Systeem in NL) en kijken of je bepaalde berichten ziet net voor de crash.

Echter als hij na 10 minuten pas uitvalt denk ik toch eerder aan temperaturen of een voeding die het niet trekt.

Wat betreft de temperaturen kan je MSI Afterburner draaien op de achtergrond of op een 2e scherm en kijken of je de temperaturen al ziet stijgen tot boven 90 graden.
Er staan inderdaad wel wat berichten in die log die voor mijn begrip enigszins verontrustend zijn. Desalniettemin zegt het mij allemaal verder vrij weinig. De log heb ik hier even geüpload: https://we.tl/t-fBk0a4wJz8

Ik heb Afterburner open gehad tijdens de vorige poging zoals hierboven besproken, daarvan heb ik de log geüpload: https://imgur.com/a/rdTgqFI

Ik zie daarin weinig bijzonders qua temperaturen, maar misschien dat jullie iets anders opvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
In je Event Log zie ik 4x een Critial melding staan.
Om 12:31, 13:05, 13:29 en 13:43

Echter krijg ik niet alle info omdat deze niet gevonden kan worden.
Missschien kan jij zelf kijken wat de info is die hij bij jou geeft?

Verder zie ik dat je temperaturen prima zijn en zie ik niet iets schokkends.

The description for Event ID 41 from source Microsoft-Windows-Kernel-Power cannot be found. Either the component that raises this event is not installed on your local computer or the installation is corrupted. You can install or repair the component on the local computer.

If the event originated on another computer, the display information had to be saved with the event.

The following information was included with the event:

0
0
0
0
0
0
0
0
0
False
0
0
False
0
0
False

The message resource is present but the message was not found in the message table

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLmichiej
Wylana schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:53:
In je Event Log zie ik 4x een Critial melding staan.
Om 12:31, 13:05, 13:29 en 13:43

Echter krijg ik niet alle info omdat deze niet gevonden kan worden.
Missschien kan jij zelf kijken wat de info is die hij bij jou geeft?

Verder zie ik dat je temperaturen prima zijn en zie ik niet iets schokkends.

The description for Event ID 41 from source Microsoft-Windows-Kernel-Power cannot be found. Either the component that raises this event is not installed on your local computer or the installation is corrupted. You can install or repair the component on the local computer.

If the event originated on another computer, the display information had to be saved with the event.

The following information was included with the event:

0
0
0
0
0
0
0
0
0
False
0
0
False
0
0
False

The message resource is present but the message was not found in the message table
toon volledige bericht
Yes, daar komt het volgende uit.

Onder General staat;
Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.

Onder Details staat;
- System

- Provider

[ Name] Microsoft-Windows-Kernel-Power
[ Guid] {331c3b3a-2005-44c2-ac5e-77220c37d6b4}

EventID 41

Version 8

Level 1

Task 63

Opcode 0

Keywords 0x8000400000000002

- TimeCreated

[ SystemTime] 2020-09-15T11:29:29.7500212Z

EventRecordID 2544

Correlation

- Execution

[ ProcessID] 4
[ ThreadID] 8

Channel System

Computer DESKTOP-L3O469G

- Security

[ UserID] S-1-5-18

- EventData

BugcheckCode 0
BugcheckParameter1 0x0
BugcheckParameter2 0x0
BugcheckParameter3 0x0
BugcheckParameter4 0x0
SleepInProgress 6
PowerButtonTimestamp 0
BootAppStatus 3221225684
Checkpoint 0
ConnectedStandbyInProgress false
SystemSleepTransitionsToOn 1
CsEntryScenarioInstanceId 0
BugcheckInfoFromEFI false
CheckpointStatus 0
CsEntryScenarioInstanceIdV2 0
LongPowerButtonPressDetected false

• NLmichiej
Ik heb inmiddels ook geprobeerd de PC te draaien met een 1200W voeding erin en ook daarbij is het systeem zojuist uitgevallen, dus ik denk dat ik de voeding toch wel echt door kan strepen als mogelijke oorzaak.

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:47
Hoi, ik heb dit gehad na een slechte voeding en toen bleek mn gpu ook brak te zijn door die voeding.

Is op de igpu wat proberen of een gpu van een ander lenen zou ik zeggen.

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
De gpu lijkt het ook niet te zijn, want ts heeft hetzelfde uitvalprobleem met zijn oude videokaart. Wellicht kan je eens met Memtest86 plus op een USB stick starten (bootable USB stick maken heb je gratis software voor, Rufus en dergelijke). Dan kan je het ram testen, als dat problemen geeft, het voltage ervan een of 2 tienden omhoog gooien. Hetzelfde geldt voor je cpu, met prime95 (ffp test voor puur cpu dacht ik), ook hiervan zou je het voltage iets kunnen opkrikken, of van automatische instelling afzetten en vastzetten op het voltage waarop hij zou moeten werken.

• NLmichiej
ToFast schreef op woensdag 16 september 2020 @ 18:23:
De gpu lijkt het ook niet te zijn, want ts heeft hetzelfde uitvalprobleem met zijn oude videokaart. Wellicht kan je eens met Memtest86 plus op een USB stick starten (bootable USB stick maken heb je gratis software voor, Rufus en dergelijke). Dan kan je het ram testen, als dat problemen geeft, het voltage ervan een of 2 tienden omhoog gooien. Hetzelfde geldt voor je cpu, met prime95 (ffp test voor puur cpu dacht ik), ook hiervan zou je het voltage iets kunnen opkrikken, of van automatische instelling afzetten en vastzetten op het voltage waarop hij zou moeten werken.
Ik heb beide memory sticks even om beurten uit mijn systeem gehaald en de computer gedraaid op 1 stick, dat gaf ook niet het gewenste effect. Memtest levert eveneens geen errors op.

Ik heb vanavond geprobeerd de videokaart volledig te verwijderen en de computer te draaien op de onboard graphics van mijn CPU. Bijzonder genoeg draait hij nu zonder issues. Ik heb de hele avond WoW kunnen spelen (al ware het op extreem lage grafische settings) zonder dat de PC is uitgevallen.

Zou het in de stroomvoorziening naar de GPU kunnen zitten? Al heb ik dan geen idee hoe ik dat zou moeten checken. Ik heb eerder ook geprobeerd de GPU in de PCIEx4 slot te stoppen in plaats van de normale PCIEx16 slot, maar dat hielp toen ook niet. Dus het ligt ook niet direct aan de PCIE slot van het moederbord.

• Uszka
Videokaart testen in een ander systeem. Is het resultaat hetzelfde dan is de gpu het probleem.

[ Voor 7% gewijzigd door Uszka op 16-09-2020 23:15 ]

• NLmichiej
Uszka schreef op woensdag 16 september 2020 @ 23:14:
Videokaart testen in een ander systeem. Is het resultaat hetzelfde dan is de gpu het probleem.
Zoals eerder vermeld heb ik mijn oude videokaart in dit systeem geprikt en die gaf dezelfde shutdown, dus aan de videokaart zelf ligt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn3gG3l
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Zelfde probleem gehad, event id 41 task 63. Bleek een brakke voeding te zijn, ook al was dit A -merk. Wellicht nog eens met een andere voeding testen?

Steam: Sneggel Origin: Waus82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-04 15:39

djunicron

*click-swoosh-thud*

Kernelpower 41 Event 63 is een beetje afhankelijk van het platform, het is een driver crash.

Nu is 0x80004 een memory gerelateerde fout. Vaak als je het voltage van je OC RAM te laag hebt staan of de Ringbus het niet volhoud.

Het is zaak eerst even te kijken of een herinstallatie van je Intel drivers helpt. Ook kan het zinnig zijn om te kijken of je Windows installatie nog correct is, want Intel's architectuur van de 5000 series kan bij harde memory fouten met Win update installaties heel goed corrupte systeemfiles wegschrijven.

Daarna zou ik toch nog eens in details eventuele overclocks nalopen en of een klein beetje terugklokken / voltages ophogen.

Als je je systeem wilt scannen, zorg even dat je veilig zit op je netwerk en zet virusscanners uit. (Of doe het niet, kijk of het werkt, en doe het mogelijk opnieuw indien het proces vast loopt).

Gooi "“sfc /scannow" in CMD en laat het lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLmichiej
Even geleden sinds mijn laatste update, waarvoor excuus. Ik heb contact gezocht met Azerty om naar het probleem te kijken. Vanwege corona heeft dat proces wat langer in beslag genomen dan gehoopt.

Conclusie; het moederbord was de oorzaak. Wat er nu precies aan gemankeerd heeft is onduidelijk, maar met een nieuw (onder garantie vervangen) moederbord draait ie weer als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
NLmichiej schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:06:
Even geleden sinds mijn laatste update, waarvoor excuus. Ik heb contact gezocht met Azerty om naar het probleem te kijken. Vanwege corona heeft dat proces wat langer in beslag genomen dan gehoopt.

Conclusie; het moederbord was de oorzaak. Wat er nu precies aan gemankeerd heeft is onduidelijk, maar met een nieuw (onder garantie vervangen) moederbord draait ie weer als een zonnetje.
Goed om te zien dat het probleem is opgelost en netjes dat ze het onder garantie hebben laten vervangen!.

Pagina: 1