HDD 100% in gebruik

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerNerd23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-08 21:45
Beste tweakers

Mijn vorige topic ging over dat mijn laptop ( acer aspire 5349 ) heel traag was dat is inmiddels opgelost door windows opnieuw geïnstalleerd te hebben :) maar nu heb ik een volgend probleem :-( als ik aan het internetten ben
( met 1 Tab open ) en ik kijk in Taakbeheer staat de hdd ( Toshiba MK3259GSXP ) vaak 100% in gebruik
Heel af en toe staat de processor ( Intel Celeron B800 ) ook 100% in gebruik
weet iemand waar het aan kan liggen voor zover ik weet zijn er geen achtergrond taken ofzo
Laptop is de acer aspire 5349

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :) zie foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WafvxlL5XaDZ-8uana-i-99NbgU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JVrX5pJby83eObGdVdtUWmYp.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:36

heuveltje

KoelkastFilosoof

ComputerNerd23 schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:28:
Beste tweakers

Mijn vorige topic ging over dat mijn laptop ( acer aspire 5349 ) heel traag was dat is inmiddels opgelost door windows opnieuw geïnstalleerd te hebben :) maar nu heb ik een volgend probleem :-( als ik aan het internetten ben
( met 1 Tab open ) en ik kijk in Taakbeheer staat de hdd ( Toshiba MK3259GSXP ) vaak 100% in gebruik
Heel af en toe staat de processor ( Intel Celeron B800 ) ook 100% in gebruik
weet iemand waar het aan kan liggen voor zover ik weet zijn er geen achtergrond taken ofzo
Laptop is de acer aspire 5349

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :) zie foto

[Afbeelding]
sorteer eens op schijf activiteit, en kijk dan wie boven aan staat ?
Maar als je windows pas opnieuw geinstallleerd hebt kan ik me voorstellen dat windows zijn disk index nog aan het opbouwen is.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:06
Windows 10? Bij dat OS is de schijf bijna altijd actief en als een hdd actief is met iets dan kan je niets anders doen dan wachten. Daar helpt een herinstallatie niets aan. Oplossing is een ssd.
Aangezien de cpu ook zo traag als dikke po*p in een dunne trechter is het de moeite niet waard om er nog geld in te steken.

[ Voor 24% gewijzigd door Uszka op 14-09-2020 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Contoleer de SMART ook even voor de zekerheid. Bijvoorbeeld met CrystalDiskInfo. Als je HDD aan het overlijden is door slechte sectoren kan ie ook constant op 100% gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-10 12:33
Het was in 2012 al een budgetlaptop en dat is hij nu zeker. Hdd, celeron en wrs maar 4 GB RAM? Die hdd en RAM kan je upgraden, maar je blijft met een enorm trage cpu zitten.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:38

nelizmastr

Goed wies kapot

Zonder een SSD en een processor upgrade ga je niet veel winnen. Vooral een SSD is nodig. W10 is ondertussen aardig zwaar geworden en draait niet zo lekker meer op draaiend roest.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:39

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Download crystaldiskmark en kijk wat de status van de HDD is. Doe ook wat SMART tests. Dit is niet normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerNerd23
ik heb de tip gekregen om met CrystalDiskInfo mijn hdd te testen dit heb ik gedaan Maar CrystalDiskInfo
geeft bij gezondheid status WAARSCHUWING aan zie foto weet iemand wat dit betekent

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eqHhYwZ2PJQtHQ1QkExqSXL2-wo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zntb3Dc809xJJldB2gYTq70k.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door ComputerNerd23 op 09-02-2021 19:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dat ie kapot aan het gaan is (in ieder geval een aantal sectoren al naar de grootjes).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
Waarschuwing betekent dat 'ie mogelijk wat versleten is en dus vroeg of laat (meer) problemen zal gaan geven. Hoe lang heb je 'm al?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:11
zeven/acht jaar oud of zoiets, laptopschijfje.

tijd voor wat nieuws idd.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Tens schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 19:15:
zeven/acht jaar oud of zoiets, laptopschijfje.

tijd voor wat nieuws idd.
Ik had al opgezocht dat die serie uit 2012 kwam, maar dat betekent niet dat 'ie 'm ook al 8 jaar heeft ;) ~3500 bedrijfsuren is op zich niet heel veel, maar als 'ie daadwerkelijk al 8 jaar oud is, helpt dat niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Wel heel veel inschakelingen voor de looptijd, zo ongeveer 1 per 1,5u. Misschien daar in de instellingen de volgende keer op letten. Is meestal niet zo goed voor de levensduur van een HDD (en ook SSD niet volgens mij).

Nu je het weet zou ik de waarden bijhouden en kijken of ze nog (extreem) oplopen in de komende tijd. Als dat gebeurt, moet je sowieso oppassen.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerNerd23
Hahn schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 19:08:
Waarschuwing betekent dat 'ie mogelijk wat versleten is en dus vroeg of laat (meer) problemen zal gaan geven. Hoe lang heb je 'm al?
Ik heb hem begin vorig jaar 2e hands gekocht

Maar zijn het erge problemen met de hdd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
ComputerNerd23 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 19:41:
[...]

Ik heb hem begin vorig jaar 2e hands gekocht

Maar zijn het erge problemen met de hdd?
Nu misschien nog niet, maar wie weet kapt 'ie er over een week helemaal mee. Valt niks zinnigs over te zeggen. Sowieso backup maken als het belangrijke data bevat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerNerd23
Hahn schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 19:42:
[...]

Nu misschien nog niet, maar wie weet kapt 'ie er over een week helemaal mee. Valt niks zinnigs over te zeggen. Sowieso backup maken als het belangrijke data bevat.
je kan idd niet zeggen waneer de hdd ermee kapt ik hoop wel dat hij nog een tijdje mee gaat

er staat geen belangrijke data op dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-10 18:12

auto660

1991 240 GL Brick

Laten we er even goed naar kijken. Hij geeft een waarschuwing op de heringedeelde sectoren en de huidig wachtende sectoren.

Heringedeelde sectoren zijn sectoren welke beschadigd waren en daarom zijn vervangen door andere vrije sectoren op de schijf welke nog wel goed werken. De maximale acceptabele waarde volgens je SMART info is 50 heringedeelde sectoren. Op dit moment heb je 2F8 aantal heringedeelde sectoren, decimaal komt dat neer op 760. Dat is aan de hoge kant maar niet meteen fataal.

Waar je goed op moet letten is dat dit aantal niet oploopt, zo lang alle huidige sectoren prima blijven werken zal er niks verkeerd gaan. Zo heb ik een schijf in mijn workstation welke 2 heringedeelde sectoren heeft maar ondertussen 40.000 draaiuren verder geen extra heringedeelde sectoren er bij heeft gekregen. Stabiele situatie, niks mis mee.

Maar bij jou zie ik dat er ook D0 huidige wachtende sectoren zijn, decimaal komt dat neer op 208. Deze sectoren zijn beschadigd en moeten dus nog heringedeeld worden. Dit duidt er op dat deze sectoren kort geleden als beschadigd zijn gemarkeerd en het aantal waarschijnlijk nog wel zal oplopen. Dit geeft in het ergste geval ook dataverlies omdat het nog actief gebruikte beschadigde sectoren zijn welke nog vervangen moeten worden.

TL;DR
Maak goeie backups en/of haal even een nieuw schijfje.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerNerd23
auto660 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 19:54:
Laten we er even goed naar kijken. Hij geeft een waarschuwing op de heringedeelde sectoren en de huidig wachtende sectoren.

Heringedeelde sectoren zijn sectoren welke beschadigd waren en daarom zijn vervangen door andere vrije sectoren op de schijf welke nog wel goed werken. De maximale acceptabele waarde volgens je SMART info is 50 heringedeelde sectoren. Op dit moment heb je 2F8 aantal heringedeelde sectoren, decimaal komt dat neer op 760. Dat is aan de hoge kant maar niet meteen fataal.

Waar je goed op moet letten is dat dit aantal niet oploopt, zo lang alle huidige sectoren prima blijven werken zal er niks verkeerd gaan. Zo heb ik een schijf in mijn workstation welke 2 heringedeelde sectoren heeft maar ondertussen 40.000 draaiuren verder geen extra heringedeelde sectoren er bij heeft gekregen. Stabiele situatie, niks mis mee.

Maar bij jou zie ik dat er ook D0 huidige wachtende sectoren zijn, decimaal komt dat neer op 208. Deze sectoren zijn beschadigd en moeten dus nog heringedeeld worden. Dit duidt er op dat deze sectoren kort geleden als beschadigd zijn gemarkeerd en het aantal waarschijnlijk nog wel zal oplopen. Dit geeft in het ergste geval ook dataverlies omdat het nog actief gebruikte beschadigde sectoren zijn welke nog vervangen moeten worden.

TL;DR
Maak goeie backups en/of haal even een nieuw schijfje.
Dank uw wel voor uw uitgebreide reactie Ik zal het de komende dagen in de gaten houden of inderdaad tijdelijk een nieuw schijfje halen ik ga deze laptop over een paar maanden vervangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:20

br00ky

Moderator Harde Waren
In plaats van voor elke scheet een nieuw topic aan te maken kan je natuurlijk ook gewoon door in je vorige topic. Ook omdat het allemaal met hetzelfde te maken heeft :). Merge met HDD 100% in gbebruik.

Bij je volgende opslaggerelateerde vraag dus aub hier verder.

• Renault
  • Laatst online: 25-10 13:26
Over die harddisk: de ervaring leert dat het wel (veel) slechter kan gaan, maar niet ineens veel beter als de magnetische laag slechte plekken heeft (wat bij jou het geval is).

Mijn tip:
Je hebt deze laptop pas vrij kort (vorig jaar), dus de kans is groot dat hij nog goed bevalt.
Kopieer zsm al je data naar een externe harddisk, haal de harddisk uit de laptop en vervang die door een 2,5" SATA SSD (bv. pricewatch: Crucial MX500 2,5" 250GB, of een maat groter qua capaciteit). Je zult verrast zijn hoe snel je laptop daardoor wordt na herinstallatie van Windows 10 (sneller dan toen hij nieuw was).
Ga vóór je de SSD erin zet de BIOS in en check of AHCI aan staat (daar wordt je SSD veel sneller van). Pas daarna installeer je de SSD en Windows 10.

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-10 00:00

MeltedForest

Lenny-t

Wat in mijn geval bij één laptop heeft geholpen is het uitzetten van het zoekvak in de taakbalk. Blijkbaar zit daar een bug in die 100% HDD kan veroorzaken.

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
ComputerNerd23 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:06:
[...]
Dank uw wel voor uw uitgebreide reactie Ik zal het de komende dagen in de gaten houden of inderdaad tijdelijk een nieuw schijfje halen ik ga deze laptop over een paar maanden vervangen :)
Als er belangrijke data op de schijf staan, zou ik niet een paar dagen wachten met zorgen dat je data in ieder geval veilig is. Eigenlijk hoort die natuurlijk al veilig in een backup te staan, maar de ervaring (hier op het forum) leert dat dat vaak toch niet, of slechts deel het geval is.

Als de data niet belangrijk is, kun je natuurlijk gewoon rustig wachten tot de schijf verder kapot gaat (zichzelf repareren zal hij niet doen).

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:16
Die CristalDisk info kan nooit kloppen
Het zou wel heel toevallig zijn dat bijna al die waarden op 100 staan en drempel waarden die op 0 staan is natuurlijk ook onzin.
Ik zou maar eerst eens een anders smart tool proberen.

En uiteraard eens bij disk kijken welk process die 100% veroorzaakt, dat is nu niet te lezen in je screenshot.

[ Voor 20% gewijzigd door Ben(V) op 16-09-2020 16:37 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:00

TommieW

Numa numa.

Ben(V) schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:36:
Die CristalDisk info kan nooit kloppen
Het zou wel heel toevallig zijn dat bijna al die waarden op 100 staan en drempel waarden die op 0 staan is natuurlijk ook onzin.
Ik zou maar eerst eens een anders smart tool proberen.

En uiteraard eens bij disk kijken welk process die 100% veroorzaakt, dat is nu niet te lezen in je screenshot.
Je moet even goed kijken. ;) Bijvoorbeeld de RAW waarde van ID 5 is 0x2F8, dus er zijn 760 sectoren opnieuw ingedeeld. Meestal moet je naar de raw-waarden kijken en deze interpreteren, dat is nog wel 's een kunst.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Ben(V)
Tja en als je dan een seagate disk hebt moet je het ook nog omrekenen.
Als je een tool gebruikt neem er dan een die het goed doet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:21
Ben(V) schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:46:
Tja en als je dan een seagate disk hebt moet je het ook nog omrekenen.
Als je een tool gebruikt neem er dan een die het goed doet.
Dit IS een goede tool!! (voor mensen die er wel goed mee kunnen om gaan :9 )
Zal ik je even wat leren, hier een plaatje voor de juiste instelling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7pKgy1_0GJySt83U8W7qlWfhFY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pHIPXyIzFvnAaMp9okpSD0WS.png?f=user_large

Dus voordat je weer een programma gaat afzeiken, kijk even verder dan je neus lang is. :P

• Ben(V)
En dan nog geeft hij onzinnige waarden voor "current", "worst" en "threshold" of zie ik dat verkeerd?
Niet dat die waarden heel nuttig zijn, maar geef ze dan nier weer.
Zo moet iedereen in staat zijn die "raw" data te interpreteren.

• Renault
  • Laatst online: 25-10 13:26
Maar weer even ontopic: Je hebt een Celeron processor. Het voordeel is dat die erg goed reageren op overclocken, het (erg grote) nadeel is dat alles door die éne processor heen moet, ook elke disk-access.
Dan loop je al snel tegen problemen aan.

Je beste kansen zitten in het monitoren van je processen (welk proces houdt de harddisk gegijzeld?) en vervanging van de harddisk.
Zo'n diskje komt veel voor, maar een nieuw SSD'tje kost ook maar enkele tientjes. Ik probeerde dat laatste, wellicht stel je de aanschaf van een nieuwe laptop erdoor uit ...
Pagina: 1