Nieuwe ventilatiebox met of zonder perilex?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:59
Mijn vraag
Toen wij 6 jaar geleden onze "nieuwe" woning betrokken, zat hier een ventilatiebox met perilex-stekker in. Doordat 30+ jaar oude ventilatieboxen energieslurpers zouden zijn, hebben we de stekker eruit getrokken met het idee een nieuwe ventilatiebox aan te sluiten.

Dat kwam er echter nooit van, maar moet nu toch maar eens gebeuren. Nu wil ik echter even duidelijk hebben welke opties ik heb. Het probleem zit hem in het feit dat ik heb begrepen dat een perilex-stekker bij oude ventilatieboxen werd gebruikt om bijvoorbeeld een schakelaar in een keuken te kunnen bedienen.

Deze schakelaar zit er niet (meer), dus heb ik eigenlijk geen idee of deze er ooit heeft gezeten en zo ja, op welke manier de draden hiervan al dan niet zijn afgedopt.

Nu twijfel ik dus of ik een nieuwe ventilatiebox met draadloze afstandbediening en perilex-stekker aanschaf (en of dit probleemloos gaat werken) of dat ik de perilex-contactdoos vervang door een reguliere contactdoos met aarde. Is het bijvoorbeeld een kwestie van een spanningzoeker in elk gat steken en kijken of er spanning op staat? Of zijn bijvoorbeeld 2 pinnen van een perilex-stekker bij nieuwe boxen sowieso ongebruikt in de stekker an sich, waardoor je een dergelijke stekker in feite gebruikt als een reguliere stekker met aarde?

Het zou fijn zijn als iemand mij een stukje op weg kan helpen. _/-\o_

Relevante software en hardware die ik gebruik
nvt

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Google afgestruind naar een hapklaar antwoord, maar bij elke zoekopdracht lijkt het een stuk ingewikkelder te worden.

Beste antwoord (via KlaasjeNL op 14-09-2020 20:16)

• o1o92o2o
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-09-2020
Half Nederland woont in een huis zonder MV (maar die huizen zijn vaak wat tochtiger :+ ). Er zijn ook nog een heleboel mensen die de stekker van de MV box er uit halen "want ik heb 's ochtends een half uur de ramen open" |:(

@KlaasjeNL ; Perilex voor MV heef 1 permanente fase (tenzij aangestuurd door 4-standen schakelaar), 1 nul en twee geschakelde aders. Als je geen schakelaar meer hebt (ik zou direct willen weten waar die ooit zat en wat er nog van over is :+ ) dan een model kopen wat je draadloos kunt aansturen of de schakelaar weer in ere herstellen.

Kan op verschillende manier. Nieuwe box op normaal stopcontact aansluiten, Oude netsnoer overzetten naar nieuwe box met wat ongebruikte aders. Kniedeksel + wartel en wago's.

Perilex stopcontact vervangen door normale gaat niet altijd omdat Perilex een grotere inbouwmaat heeft.

Nieuwe boxen met Perilex werken nog steeds via het principe dat ze standaard op '1' draaien, op '2' gaan draaien als de ene geschakelde ader ook gevoed wordt en op '3' als de andere geschakelde ader gevoed wordt. En sommige exemplaren kunnen zowel via Perilex als draadloos (al dan niet via extra printje) aangestuurd worden. Andersom kunnen boxen zonder Perilex alleen draadloos aangestuurd worden. Ah ja; en voor beiden is er natuurlijk de optie ze automatisch op basis van vocht of CO2 aan te sturen.

Met name als de keuken ooit verplaatst is zijn de 3-standen schakelaars soms verdwenen of op de gekste plekken weggepropt.

En dat energieverbruik van zo'n oude box valt in het niet met het verlies aan levenskwaliteit door slechte ventilatie.

Mijn oom (werkte vroeger bij een woco) zei dat ze lang geleden als warmtepompboilers hadden die draaien op ventilatielucht. Hij was daar erg blij mee; want als huurders dan de ventilatie uitzetten hadden ze ook geen warm water wat voorkwam dat de huizen volschimmelden.

[ Voor 8% gewijzigd door o1o92o2o op 14-09-2020 18:06 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:55
Als er nergens in je huis meer een 3-standen schakelaar zit, dan zou ik een box met een gewone stekker nemen. En daar dan 1 of 2 afstandsbedieningen bij.
Normaal werkt de perilex stekker met een plus en min op 2 poten, en op de andere 2 poten wordt afhankelijk van de schakelaar ook 230V fase gezet. Waarna de ventilator weet welke snelheid gedraaid moet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Inderdaad gewoon omklussen naar standaard wandcontactdoos.

Die modellen worden standaard met afstandsbediening of sensoren verkocht.

6 jaar lang in een ondermaats geventileerd CO2-hok wonen is niet niet bepaald gezond trouwens.

[ Voor 26% gewijzigd door Rukapul op 14-09-2020 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:36
Heb je in de keuken niet een normale schakelaar zitten waarvan je geen idee hebt waar die voor is? Soms zitten die dingen op een normale schakelaar en kun je alleen schakelen tussen de laagste stand en de hoogste stand of middelste stand en hoogste stand, net welke kabels erop zijn aangesloten.

Overigens zijn er ook MV's met perilex stekker die een afstandsbediening hebben en dus afzonderlijk van de stand in de keuken kan worden ingesteld.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:26

Barrycade

Through the...

Even los van de keuken, ook geen schakelaar in de badkamer?
Je hebt draadloze 3 standen schakelaars met timer functie, werken met een ontvanger op de box.
En ik sluit me aan bij Rukapul, 6 jaar zonder geforceerde ventilatie, poe, gezond lijkt is anders.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• o1o92o2o
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-09-2020
Half Nederland woont in een huis zonder MV (maar die huizen zijn vaak wat tochtiger :+ ). Er zijn ook nog een heleboel mensen die de stekker van de MV box er uit halen "want ik heb 's ochtends een half uur de ramen open" |:(

@KlaasjeNL ; Perilex voor MV heef 1 permanente fase (tenzij aangestuurd door 4-standen schakelaar), 1 nul en twee geschakelde aders. Als je geen schakelaar meer hebt (ik zou direct willen weten waar die ooit zat en wat er nog van over is :+ ) dan een model kopen wat je draadloos kunt aansturen of de schakelaar weer in ere herstellen.

Kan op verschillende manier. Nieuwe box op normaal stopcontact aansluiten, Oude netsnoer overzetten naar nieuwe box met wat ongebruikte aders. Kniedeksel + wartel en wago's.

Perilex stopcontact vervangen door normale gaat niet altijd omdat Perilex een grotere inbouwmaat heeft.

Nieuwe boxen met Perilex werken nog steeds via het principe dat ze standaard op '1' draaien, op '2' gaan draaien als de ene geschakelde ader ook gevoed wordt en op '3' als de andere geschakelde ader gevoed wordt. En sommige exemplaren kunnen zowel via Perilex als draadloos (al dan niet via extra printje) aangestuurd worden. Andersom kunnen boxen zonder Perilex alleen draadloos aangestuurd worden. Ah ja; en voor beiden is er natuurlijk de optie ze automatisch op basis van vocht of CO2 aan te sturen.

Met name als de keuken ooit verplaatst is zijn de 3-standen schakelaars soms verdwenen of op de gekste plekken weggepropt.

En dat energieverbruik van zo'n oude box valt in het niet met het verlies aan levenskwaliteit door slechte ventilatie.

Mijn oom (werkte vroeger bij een woco) zei dat ze lang geleden als warmtepompboilers hadden die draaien op ventilatielucht. Hij was daar erg blij mee; want als huurders dan de ventilatie uitzetten hadden ze ook geen warm water wat voorkwam dat de huizen volschimmelden.

[ Voor 8% gewijzigd door o1o92o2o op 14-09-2020 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:59
o1o92o2o schreef op maandag 14 september 2020 @ 18:04:

toon volledige bericht
Ik woon dus inderdaad in een huis dat wat tochtiger is. We hebben een systeem van dubbele schuiframen en die sluiten na bijna 40 jaar niet meer zo goed. Verder hebben we heteluchtverwarming waarbij lucht vanaf zolder wordt aangezogen. En daar zit een dakraam dat niet helemaal lekker sluit. Al met al (helaas) genoeg ventilatie. Naast de ramen die we permanent op een kier hebben staan om te ventileren en het badkamerraam dat standaard open staat tijdens en na het douchen.

Komende maand wordt alles echter vervangen door kunststof, dus leek de noodzaak van MV mij wat groter worden. Vandaar dat ik nu toch maar eens ben gaan rondkijken.

En wat betreft de schakelaar waar iedereen naar vraagt: die is nergens te vinden. Niet in de badkamer en niet in de keuken. De keuken heb ik zelf geïnstalleerd, incl. stopcontacten/schakelaars etc. Zo heb ik ook alle alle schakelaars en stopcontacten in huis vervangen, maar ben ik nooit ergens vreemde schakeldraden of iets dergelijks tegengekomen.

Ook de meterkast is vervangen en daarin zijn ook geen draden gevonden waarvan niet bekend was waar ze naar toe liepen of vandaan kwamen.

Het enige wat ik mij nog kan indenken is dat er ergens in de badkamer een doos is weggewerkt achter het tegelwerk. Die tegels waren namelijk vrij nieuw toen we er kwamen wonen, dus wellicht zit er iets achter.

Hoe dan ook heb ik die hele schakelaar niet nodig en ga ik het gewoon draadloos doen. Ik begrijp dat een perilex contactdoos dan weinig toevoegt, dus ik weet voor nu even voldoende om verder te gaan. Het gaat om een opbouwdoos, dus als ik het goed begrijp kan ik er gewoon een anders doos op zetten en de fase- en 0-draad aansluiten.

Dank voor alle reacties!

Edit: Ik ben overigens van plan om een Itho Daalderop CVE-S S CO2 Optima aan te sluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door KlaasjeNL op 14-09-2020 20:24 ]

Pagina: 1