Nieuwe monitor rond de 27"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-01 16:59
Ik zoek een?
Een nieuwe monitor rond de 27 inch.

Wat is je budget?
Het liefst rond de €300, maar als de verschillen erg groot zijn als ik naar €400 ga, dan kan dat ook.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Thuiswerken! Feitelijk alleen office zaken, veel Teams, kijken van content. Ik heb een Windows laptop aangesloten als bron (Dell XPS 13) en deze wissel ik af met een andere Windows laptop van m'n werk. Ik zit wekelijks 50+ uur achter m'n PC voor werk en studie. Dit wordt minder wanneer ik weer naar kantoor kan en m'n thesis af heb, maar ik zit er minstens het komende half jaar nog wel aan vast.

Ik gebruik momenteel een 22" 1080p 60hz scherm, wat toch wel wat klein is als ik meerdere documenten open heb staan.

In de toekomst wil ik er misschien wel eens een spelletje op spelen, maar dat zal absoluut een uitzondering zijn, dus ik weet niet of een hoge framerate nodig is. Ik ben overigens wel gevoelig voor een hogere framerate, in de zin dat ik het prettig vind en het zeker opmerk.

Ik wil de optie open houden de monitor aan een arm te bevestigen, dus VESA montagegaten moeten in de monitor zitten.

Wat heb je zelf al gevonden?
Het merk maakt mij niet uit.

Ik heb de volgende op mijn lijstje staan:

1. pricewatch: Iiyama ProLite XUB2792QSU-B1 Zwart (QHD, hoogte verstelbaar)

of de 4K variant hiervan: pricewatch: Iiyama ProLite XUB2792UHSU-B1 Zwart (UHD, hoogte verstelbaar)

2. pricewatch: Philips E-line 275E1S Zwart

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik heb nog twee vragen:

1. Zoals je ziet heb ik hoofdzakelijk 1440p schermen toegevoegd. Ik weet niet of het zinvol is om een 4k scherm te gebruiken, gezien de relatief geringe grootte van 27" en Windows 10 niet heel goede scaling heeft als ik de verhalen lees. Is het zinvol om 4k te verkiezen boven 1440p voor mijn doeleinden?

2. Is het zinvol voor mij om voor 144hz te gaan boven 60hz? Ik weet niet wat dit doet qua kleurechtheid en dergelijke. Ik heb liever een scherm met betere kleuren dan een hogere refreshrate, tenzij ik iets over het hoofd zie.

Alle reacties

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Zelf ook aan het kijken voor een monitor om thuis te werken. Nog een optie die je misschien mee kan nemen in je zoektocht: een usb-c aansluiting met power delivery. Kun je met die ene kabel het video signaal versturen en je laptop opladen. Moet je laptop dat wel ondersteunen natuurlijk.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:08

FeaR

In GoT we trust

Monitoren vallen niet onder Consumentenelektronica maar onder Harde Waren. Ik schop het topic de goede kant even op: CEA > CAA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Belecthor
S1NN3D schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:17:
Zelf ook aan het kijken voor een monitor om thuis te werken. Nog een optie die je misschien mee kan nemen in je zoektocht: een usb-c aansluiting met power delivery. Kun je met die ene kabel het video signaal versturen en je laptop opladen. Moet je laptop dat wel ondersteunen natuurlijk.
Ja, dit zou perfect zijn! Mijn werklaptop ondersteunt dit wel, dat zou wel netjes zijn. Weet jij of er een optie is die binnen mijn budget past?

[ Voor 5% gewijzigd door Belecthor op 14-09-2020 22:37 ]

• S1NN3D
  • Niet online
Belecthor schreef op maandag 14 september 2020 @ 22:36:
[...]

Ja, dit zou perfect zijn! Mijn werklaptop ondersteunt dit wel, dat zou wel netjes zijn. Weet jij of er een optie is die binnen mijn budget past?
Beetje met de filters spelen in de Pricewatch en ik kom tot dit lijstje: https://tweakers.net/moni...t_x5kJWms2mxNpt41lae5Kucf.
Er zijn wel een aantal mogelijkheden dus je zou deze nog met jouw specifieke wensen kunnen fine tunen.

• Belecthor
S1NN3D schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 07:47:
[...]

Beetje met de filters spelen in de Pricewatch en ik kom tot dit lijstje: https://tweakers.net/moni...t_x5kJWms2mxNpt41lae5Kucf.
Er zijn wel een aantal mogelijkheden dus je zou deze nog met jouw specifieke wensen kunnen fine tunen.
Bedankt voor je reactie. Ik weet overigens niet zeker wat de grote meerwaarde hiervan is, gezien ik het geen probleem vind dat er een powerbrick aan hangt, al ziet het er wel strakker uit.

• S1NN3D
  • Niet online
Klopt, het levert vooral een clean bureau op; en een stekker minder aansluiten. Zelf heb ik er als doel mee dat van 3 verschillende laptops er nooit een adapter aangesloten hoeft te worden. Alleen de usb-c kabel aansluiten en klaar; welke laptop er ook gebruikt wordt. Adapters kunnen in de tas blijven. Stukje gemak dus.

• Belecthor
Hoe belangrijk is 144hz overigens? Ik zie op internet overal mensen die zweren bij de hogere refreshrate, alleen ik zal de monitor nagenoeg niet gebruiken voor gamen, alleen voor office werk.

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-01 09:39
Dit scherm heb ik zelf ook. 4k op 27" met 100% schaling wordt te klein, en met de schaling omhoog verlies je weer effectieve schermruimte. Ik vind QHD resolutie op 27" met 100% schaling ideaal. Ten opzichte van FHD heb je 70% meer schermruimte en dit went behoorlijk snel.

V.w.b. kantoorwerk is 70Hz meer dan voldoende. Ik speel ook games op deze monitor maar hecht persoonlijk niet veel waarde aan die hoge verversingssnelheid.

Ik wilde eerst de pricewatch: Iiyama G-Master GB2760QSU-B1 Zwart, maar dit is een TN paneel (uiteindelijk na veel gedoe retour mogen sturen). Toen gekozen voor de pricewatch: Iiyama ProLite XUB2792QSU-B1 Zwart (QHD, hoogte verstelbaar) die een IPS paneel heeft. Ik dacht in eerste instantie dat de 144Hz nuttig zou zijn, maar hecht meer waarde aan de kleurweergave.

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-01 18:07
Zou ook voor een IPS paneel gaan, 144hz is denk ik in jou geval geen must. De usb-c pd wel, dat is zo super chill. Ik heb LG, en sluit mijn xps nu aan met 1 kabel :D

automation fanboy

• Belecthor
PatrickPR schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:28:
[...]

Dit scherm heb ik zelf ook. 4k op 27" met 100% schaling wordt te klein, en met de schaling omhoog verlies je weer effectieve schermruimte. Ik vind QHD resolutie op 27" met 100% schaling ideaal. Ten opzichte van FHD heb je 70% meer schermruimte en dit went behoorlijk snel.

V.w.b. kantoorwerk is 70Hz meer dan voldoende. Ik speel ook games op deze monitor maar hecht persoonlijk niet veel waarde aan die hoge verversingssnelheid.

Ik wilde eerst de pricewatch: Iiyama G-Master GB2760QSU-B1 Zwart, maar dit is een TN paneel (uiteindelijk na veel gedoe retour mogen sturen). Toen gekozen voor de pricewatch: Iiyama ProLite XUB2792QSU-B1 Zwart (QHD, hoogte verstelbaar) die een IPS paneel heeft. Ik dacht in eerste instantie dat de 144Hz nuttig zou zijn, maar hecht meer waarde aan de kleurweergave.
Die Iiyama die jij hebt staat ook hoog op mijn lijstje! Die zou het weleens kunnen worden.
Punkbuster schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:30:
Zou ook voor een IPS paneel gaan, 144hz is denk ik in jou geval geen must. De usb-c pd wel, dat is zo super chill. Ik heb LG, en sluit mijn xps nu aan met 1 kabel :D
Welk scherm heb jij? Ik vind het idee van alles op m'n monitor aansluiten en dan gewoon met één kabel werken prettig. (ook omdat ik af en toe switch van laptop en m'n vriendin ook wel eens achter de monitor wil)

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-01 18:07
Ik heb zelf een 34" ultra wide, maar er zijn ook genoeg monitoren in de 27" met deze optie.
Heb thuis een Dell staan, de nieuwe modellen kunnen dat ook allemaal.

pricewatch: Dell P2720DC Zwart dit is een goede keuze denk ik ( lijstje bekeken van @S1NN3D )

[ Voor 35% gewijzigd door Punkbuster op 15-09-2020 13:51 ]

automation fanboy

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-01 09:39
Hier de link naar de pricewatch met alle monitoren met power delivery, 27" QHD IPS, 60-144Hz onder de €400.
https://tweakers.net/moni...fHcpwCNE58UWZ3zvAaJDxtr0B. Dan wordt de spoeling al vrij dun.

Ik denk dat je je af moet vragen of je die power delivery het die extra €100 op jouw budget waard vind, tegenover hoeveel stekkers het nu echt scheelt (ik denk namelijk maar een paar). Ja het ziet er cleaner uit op het bureau, maar is het dat waard?

• Belecthor
PatrickPR schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:00:
Hier de link naar de pricewatch met alle monitoren met power delivery, 27" QHD IPS, 60-144Hz onder de €400.
https://tweakers.net/moni...fHcpwCNE58UWZ3zvAaJDxtr0B. Dan wordt de spoeling al vrij dun.

Ik denk dat je je af moet vragen of je die power delivery het die extra €100 op jouw budget waard vind, tegenover hoeveel stekkers het nu echt scheelt (ik denk namelijk maar een paar). Ja het ziet er cleaner uit op het bureau, maar is het dat waard?
Ja, ik weet niet of dat het waard is. Is er naast dat het iets gemakkelijker is en iets opgeruimder staat nog een voordeel? Of is dat er niet?

EDIT: Ik zie dat mijn Dell XPS 13 9350 niet een scherm ondersteunt via usb-c :'(. Dell ziet de laptop schijnbaar als EOL, terwijl ie nog geeneens 5 jaar oud is. Dan valt deze optie eigenlijk wel af!

Deze pricewatch: Iiyama ProLite XUB2792QSU-B1 Zwart (QHD, hoogte verstelbaar) ziet er eigenlijk wel fantastisch uit, alleen komt dit model uit 2016; is dat niet al een beetje achterhaald?

De tweede en derde op mijn lijstje zijn:

2. pricewatch: Dell P2720D Zwart Strak uiterlijk, maar heeft geen 10-bit zoals de Iiyama en de inputlag zit op 8ms, wat het dubbele is van de Iiyama.

3. pricewatch: ViewSonic VX2758-2KP-MHD Zwart (144hz en lage input lag)

[ Voor 51% gewijzigd door Belecthor op 15-09-2020 15:43 ]

• Belecthor
Als het mag een kleine bump. Ik heb de zoektocht uitgedund naar de volgende twee schermen:

1. pricewatch: Philips E-line 275E1S Zwart

2. pricewatch: Dell P2720D Zwart

Een verschil van €100 alleen ik word van de reviews niet veel wijzer over de kwaliteit van het scherm zelf. Ik zie wel dat de Dell in hoogte verstelbaar is en dat deze een aantal usb-ports heeft, maar ik weet niet of dat de hogere prijs rechtvaardigt. Heeft iemand enig idee waar ik achter de andere verschillen van het paneel kan komen? Het zijn beide budgetschermen, alleen ik weet niet of er grote kwaliteitverschillen zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Belecthor op 22-09-2020 20:59 ]

Pagina: 1