Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• rocco010
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-11-2021
Beste, ik ben tot de ingeving gekomen ik wil een eigen game pc bouwen.

Nu loop ik alleen al vast op het volgende: welke moederbord moet ik kiezen? En dan bedoel ik er mee kan iemand mij uitleggen wat de belangrijke factoren zijn waar ik naar moet kijken?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik wil zowiezo een 10de generatie i7 processor in mijn pc + een hoogwaardige viddokaart.

Alle reacties

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:49

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dat is voor iedereen weer anders. Persoonlijk zou ik kijken naar:

-Past het beoogde moederbord in de kast. :+
-Intel LAN heeft voor mij een voorkeur, hoewel Realtek ook prima is.
-ALC1200/1220 audiochip zit bijna overal op tegenwoordig, prima ding met goede SNR waarden.
-USB-C header op je moederbord is ook prettig om te hebben als je behuizing dat ook heeft.
-Hoe meer VRM's hoe stabieler. (Kort door de bocht)
-Geen chipset fans.
-Zitten de heatsinks met push-pins of met boutjes (is beter) vast? /mierenneuk-modus

[ Voor 8% gewijzigd door PD2JK op 14-09-2020 12:02 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• rocco010
PD2JK schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:58:
Dat is voor iedereen weer anders. Persoonlijk zou ik kijken naar:

-Past het beoogde moederbord in de kast. :+
-Intel LAN heeft voor mij een voorkeur, hoewel Realtek ook prima is.
-ALC1200/1220 audiochip zit bijna overal op tegenwoordig, prima ding met goede SNR waarden.
-USB-C header op je moederbord is ook prettig om te hebben als je behuizing dat ook heeft.
-Hoe meer VRM's hoe stabieler. (Kort door de bocht)
-Geen chipset fans.
oke oke, dan ga ik effe kijken op alternete bedankt!
ik koop eerst al mijn hardware en wil daarna pas de kast kopen. is dat verstandig?
dit is mijn aller 1ste game pc die ik zelf ga bouwen.

• Pirelly
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:38
Ik zou gewoon eens hier op tweakers pricewatch wat spullen bij elkaar zoeken. Waarom jezelf alleen tot alternate beperken. Goed reviews op internet lezen. Gelijk ook kast en alles erbij. Op pricewatch kun je dan perfect zien, waar het het goedkoopst is en waar je eventueel de meeste onderdelen tegelijk kunt kopen, om verzendkosten te besparen.
Je kunt de onderdelen in pricewatch aan je wenslijst toevoegen (als je een onderdeel gevonden hebt, klik je bovenaan op "willen" en dan toevoegen aan je wenslijst) en eventueel hier plaatsen. Dan kunnen andere tweakers je advies geven over je gekozen onderdelen.

[ Voor 14% gewijzigd door Pirelly op 14-09-2020 12:17 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:49

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik zou alles tegelijk kopen.

ATX moederbord -> ATX kast.
Als je een miniATX / microATX moederbord besteld, past deze vaak ook in een 'normale' ATX kast. Andersom uiteraard niet.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• rocco010
word toch maar een game pc,

dit omdat ik dan precies kan bouwen hoe ik zelf wil.
en het kost nog minder geld ook.

• rocco010
Pirelly schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:13:
Ik zou gewoon eens hier op tweakers pricewatch wat spullen bij elkaar zoeken. Waarom jezelf alleen tot alternate beperken. Goed reviews op internet lezen. Gelijk ook kast en alles erbij. Op pricewatch kun je dan perfect zien, waar het het goedkoopst is en waar je eventueel de meeste onderdelen tegelijk kunt kopen, om verzendkosten te besparen.
Je kunt de onderdelen in pricewatch aan je wenslijst toevoegen (als je een onderdeel gevonden hebt, klik je bovenaan op "willen" en dan toevoegen aan je wenslijst) en eventueel hier plaatsen. Dan kunnen andere tweakers je advies geven over je gekozen onderdelen.
okee thanks, ja dat is een hele goede tip, ga ik gelijk effe checken!

• rocco010
PD2JK schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:13:
Ik zou alles tegelijk kopen.

ATX moederbord -> ATX kast.
Als je een miniATX / microATX moederbord besteld, past deze vaak ook in een 'normale' ATX kast. Andersom uiteraard niet.
oke ik ga effe checken en zodra ik wat onderdelen gevonden heb zal ik het in dit forum plaatsen!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Moet je overigens niet gewoon eens reverse enigineeren: serie: Best Buy Guide en dan de PC guides bekijken en "teruglezen" waarom er een bepaald bord gekozen is?

Want gezien je initiele vraagstelling: wat verwacht je zelf eigenlijk van een moederbord? Want "jouw belangrijke factoren" zijn absoluuuut anders dan de mijne.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• rocco010
MAX3400 schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:33:
Moet je overigens niet gewoon eens reverse enigineeren: serie: Best Buy Guide en dan de PC guides bekijken en "teruglezen" waarom er een bepaald bord gekozen is?

Want gezien je initiele vraagstelling: wat verwacht je zelf eigenlijk van een moederbord? Want "jouw belangrijke factoren" zijn absoluuuut anders dan de mijne.
zoals ik al zei ik heb letterlijk geen iede waar ik naar moet kijken en wat wat doet. ik ben totaal nieuw op dit gebied. ik zal die pc guides effe gaan terug lezen. ik ben vollop onderzoek ernaar aan het doen.
ik wil gewoon met gemak kunnen gamen en videos en fotos kunnen bewerken. verder heb ik geen eisen.
behalve dan dat de pc vanaf de buitekant er dik uitziet haha!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:33
Waarom wil je een 10700K. Wegens het gebrek aan PCI-e4.0 voor de komende videokaarten? Zou eerst de benchmarks maar eens afwachten hoe een 3090 presteert op PCI-e3.0.

• Pirelly
Als je echt geen idee hebt, kijk dan eens even naar dit lijstje. Heb je alles wat je nodig hebt, op een rij. Je kunt daar natuurlijk best wat aan veranderen, maar zo heb je in ieder geval een idee:

https://nl.hardware.info/...7/game-pc---augustus-2020

Zelf zou ik wel het een en ander veranderen aan dit lijstje. Een iets zwaardere voeding bijvoorbeeld. En even wachten met de grafische kaart, tot de rtx 30xx verkrijgbaar is.

[ Voor 25% gewijzigd door Pirelly op 14-09-2020 12:56 ]

• rocco010
Pirelly schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:52:
Als je echt geen idee hebt, kijk dan eens even naar dit lijstje. Heb je alles wat je nodig hebt, op een rij. Je kunt daar natuurlijk best wat aan veranderen, maar zo heb je in ieder geval een idee:

https://nl.hardware.info/...7/game-pc---augustus-2020

Zelf zou ik wel het een en ander veranderen aan dit lijstje. Een iets zwaardere voeding bijvoorbeeld. En even wachten met de grafische kaart, tot de rtx 30xx verkrijgbaar is.
okee thanks, net effe gekeken en ziet er goed uit!

maar worden de rtx30xx niet hele dure video kaarten?

• Pirelly
Dat ligt aan je budget. De rtx 3070 founders edition zou 519 euro moeten gaan kosten.

• rocco010
Pirelly schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:16:
Dat ligt aan je budget. De rtx 3070 founders edition zou 519 euro moeten gaan kosten.
oke dat is een stuk minder dan wat ik gelezen heb, ik las dat zijn 1149 euro gingen kosten. dan wacht ik zowiezo af tot die nieuwe kaarten er zijn thanks!

• Pirelly
Nee, zelfs de rtx 3080 komt op 719 euro en heeft meer performance dan een 2080Ti...
Beschikbaar vanaf donderdag... Op de Nvidia website:
https://www.nvidia.com/nl-nl/geforce/buy/

[ Voor 38% gewijzigd door Pirelly op 14-09-2020 13:21 ]

• rocco010
Pirelly schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:19:
Nee, zelfs de rtx 3080 komt op 719 euro en heeft meer performance dan een 2080Ti...
Beschikbaar vanaf donderdag...
oke ben benieuwd we wachten effe af.
Pagina: 1