Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tatof
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-12-2024
Mijn vraag
Ik kan geen filter vinden op tweakers die aangeeft of een monitor sRGB is. Wellicht kunnen jullie mij helpen.
Ik ben opzoek naar een 2k beeldscherm met +99% sRGB ondersteuning die 144hz of meer heeft.

Het doel is om zowel te kunnen gamen als webdesignen / (print). Op het moment heb ik 2x Dell UltraSharp UP2716D Zwart maar die hebben maar 60hz helaas.

HDR zou ook fijn zijn :)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ben nu naar "Dell S2721DGF Zwart" aan het kijken wat de beste optie lijkt maar die heeft helaas geen sRGB.

Thanks voor de hulp! _/-\o_

Beste antwoord (via tatof op 17-09-2020 10:55)

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:15

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

@tatof ik zou dan lekker zelf gaan calibreren. De factory calibration van veel schermen verloopt behoorlijk snel, dan zit je alsnog met inaccurate kleuren. Bovendien wordt je keuze dan meer reuze.

Je mag er vanuit gaan dat een monitor geen FALD (Full Array Local Dimming) backlight heeft, tenzij expliciet vermeld. De Dell heeft dat niet. Bij de tweakers specs staat uit expliciet Edge-Lit (dat sluit FALD per definitie uit).

Ik denk dat je dan nog moet besluiten of je een Nanoled Display wil of gewoon een WLED backlight. De Nanoled panelen van LG hebben een hogere lichtopbrengst en kunnen een breder kleurengamut weergeven. Als je echter van plan bent in sRGB mode te werken is de toegevoegde waarde daarvan nihil.

Ik zou kiezen uit een van de volgende schermen en deze zelf calibreren:

WLED:
pricewatch: Dell S2721DGF Zwart
pricewatch: Gigabyte Aorus FI27Q (DisplayPort 1.2) Zwart (hiervan is er ook een DP1.4 versie maar dat voegt niks toe, aangezien het gebruik van HDR niet aan te raden is)
pricewatch: LG UltraGear 27GL83A-B Zwart (zelfde als de GL850, maar dan met wLED backlight)

NanoLED:
pricewatch: LG UltraGear 27GL850 Zwart
pricewatch: LG UltraGear 27GN850-B Zwart (zelfde als de GL850 maar dan zonder USB hub)

Dit zijn allemaal goede schermen waar je niet echt fout mee kunt gaan. :)

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Schopje naar CAA. ;)

Het is mij niet precies duidelijk waar je naar op zoek bent. sRGB is een kleurruimte en alle monitoren die HDR ondersteunen gaan ruim over de 100% sRGB heen. Die zitten veelal zelfs tussen de 95% en 99% DCI-P3. Hier een voorbeeld.

Als je echter op zoek bent naar een monitor met een sRGB mode, dat is lastiger want dan moet je uit gaan van een factory calibration. Ben je van plan zelf te calibreren?

Overigens zou ik het gebruik van HDR op een monitor die geen FALD backlight heeft lekker achterwege laten. Vaak maakt dit het beeld alleen maar lelijk. Je hebt meer nodig dan de standaard contrastverhouding van een LCD paneel om dat palet fatsoenlijk weer te geven.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:03
Je noemt 2k maar ook de pricewatch: Dell S2721DGF Zwart met 2560x1440 resolutie, welke resolutie zoek je nu precies?

Enig budget in je hoofd?

Waarom zoek je alle gewenste eigenschappen in 1 monitor, je kunt wellicht beter 2 monitoren neerzetten (1 met goede kleurweergaven, en 1 met hoge verversingssnelheid)

• tatof
@Blaat Ah dan ben ik in de war met wat sRGB is. Het gaat inderdaad om een "factory calibration" sRGB mode omdat ik niet van plan ben om deze zelf te calibreren. Al is dat natuurlijk wel een optie maar dan moet ik even zo'n calibratie muisje kopen. :)

FALD is een term die ik voor het eerst hoor! Even uitzoeken of de Dell S2721DGF dat heeft 😁 al krijg ik dit topic boven in google te zien als ik die twee in google zet. zal wel niet dus 😒

Plat gezegd ben ik opzoek naar een monitor die 144/165hz kan en zeer geschikt is voor design werk. Mijn huidige dell's ben ik erg positief over naast dat ze 60hz zijn.

@mitsumark 2560x1440 is toch +/- 2k? Als ik filter op 2k kom ik op die resolutie uit. 4k zou ook een optie zijn maar daar heb ik helemaal geen succes gehad met deze zoektocht.

Budget is niet bepaald, als ik twee super schermen voor 800 per stuk vindt die perfect zijn dan is dat niet anders. Ik zou wel graag twee de zelfe schermen willen, niet alleen omdat dat er mooier uit ziet maar je hebt altijd één "main" display waar je automatisch het graagste naar kijkt. Tevens is het met webdesign/development fijn als beide schermen in iedergeval de kleuren het zelfde weergeven.

edit: Fald displays is wellicht wel buiten het budget :'( zie dat die monitoren vrijwel altijd boven de 800 zitten :')

[ Voor 5% gewijzigd door tatof op 16-09-2020 10:21 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

@tatof ik zou dan lekker zelf gaan calibreren. De factory calibration van veel schermen verloopt behoorlijk snel, dan zit je alsnog met inaccurate kleuren. Bovendien wordt je keuze dan meer reuze.

Je mag er vanuit gaan dat een monitor geen FALD (Full Array Local Dimming) backlight heeft, tenzij expliciet vermeld. De Dell heeft dat niet. Bij de tweakers specs staat uit expliciet Edge-Lit (dat sluit FALD per definitie uit).

Ik denk dat je dan nog moet besluiten of je een Nanoled Display wil of gewoon een WLED backlight. De Nanoled panelen van LG hebben een hogere lichtopbrengst en kunnen een breder kleurengamut weergeven. Als je echter van plan bent in sRGB mode te werken is de toegevoegde waarde daarvan nihil.

Ik zou kiezen uit een van de volgende schermen en deze zelf calibreren:

WLED:
pricewatch: Dell S2721DGF Zwart
pricewatch: Gigabyte Aorus FI27Q (DisplayPort 1.2) Zwart (hiervan is er ook een DP1.4 versie maar dat voegt niks toe, aangezien het gebruik van HDR niet aan te raden is)
pricewatch: LG UltraGear 27GL83A-B Zwart (zelfde als de GL850, maar dan met wLED backlight)

NanoLED:
pricewatch: LG UltraGear 27GL850 Zwart
pricewatch: LG UltraGear 27GN850-B Zwart (zelfde als de GL850 maar dan zonder USB hub)

Dit zijn allemaal goede schermen waar je niet echt fout mee kunt gaan. :)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:03
tatof schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:17:
@mitsumark 2560x1440 is toch +/- 2k? Als ik filter op 2k kom ik op die resolutie uit. 4k zou ook een optie zijn maar daar heb ik helemaal geen succes gehad met deze zoektocht.

Budget is niet bepaald, als ik twee super schermen voor 800 per stuk vindt die perfect zijn dan is dat niet anders. Ik zou wel graag twee de zelfe schermen willen, niet alleen omdat dat er mooier uit ziet maar je hebt altijd één "main" display waar je automatisch het graagste naar kijkt. Tevens is het met webdesign/development fijn als beide schermen in iedergeval de kleuren het zelfde weergeven.

edit: Fald displays is wellicht wel buiten het budget :'( zie dat die monitoren vrijwel altijd boven de 800 zitten :')
2k is 2048x1080, als je daar "gangbare" resoluties mee wilt aanduiden dan zit het veeel dichter bij 1920x1080 dan bij 2560x1440.

Zoals gezegd is 99% sRGB geen heel speciale wens, helaas geen filter voor maar ontzettend veel schermen voldoen daar wel aan (maar zou je niet beter willen?)

Ik zou dus filteren op wat je wel weet en dan van de populairste binnen je budget reviews gaan zoeken.
https://tweakers.net/moni...ZKQtxD539bsnjcojHHq-fT1r4

Reviews van TFT central zijn altijd hoogwaardig, helaas hebben ze niet de eerder genoemde Dell getest maar wel de nieuwe LG UltraGear 27GL850 (met sRGB mode), dit lijkt me dan ook gelijk een aanrader.
https://www.tftcentral.co.uk/reviews/lg_27gl850.htm
"By default out of the box the screen operates with a wide gamut offering 135% sRGB coverage".

[ Voor 9% gewijzigd door mitsumark op 16-09-2020 23:50 ]

• tatof
@Blaat @mitsumark

Thanks voor jullie tijd en duidelijk info! Ik zie dat jullie allebei de gl850 aanraden :-) maakt de keus al wat makkelijker.

Waarschijnlijk ga ik voor LG UltraGear 27GL850 Zwart en dan zelf kaliberen. FALD ga ik over 5 jaar naar kijken als deze schermen weer aan vervanging toe zijn :). "its a bit much right now".

Bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-06 15:44
Ik zoek eenzelfde monitor en kwam uit bij de LG 27GL850 of de nieuwe Dell S2721DGF.

Rtings heeft die laatste nu ook uitgebreid getest.
Overall wint de Dell het hier.
https://www.rtings.com/mo...?usage=9091&threshold=0.1

https://www.rtings.com/monitor/reviews/dell/s2721dgf

[ Voor 32% gewijzigd door Fuske op 18-09-2020 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tatof
@Fuske thanks! ik ga de reviews ff checken :)

edit:
poeh, die Local Dimming is wel een erg groot verschil in die filmpjes!
Waarom ziet de local dimming er zo veel slechter uit bij de dell terwijl die "local dimming: Yes" heeft?

edit 2:
Although not advertised to support it, the Dell S2721DGF has a local dimming feature. It's automatically enabled with HDR, and can't be turned off. Unfortunately, due to the limited number of zones, it's not very effective. Zone changes can be clearly seen, and there's significant blooming around bright objects in dark scenes due to the large area of each dimming zone.
Zal dit beter zijn als HDR uit staat? De blooming is echt gigantisch in vergelijking met de LG

[ Voor 118% gewijzigd door tatof op 20-09-2020 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
Dat is inderdaad ook mijn enige "zorg".

EDIT:
Ah wacht.. Het filmpje bij de LG is niet van de LG maar enkel referentie
"This monitor doesn't have a local dimming feature. The above video is provided for reference only."

Dat betekend dat het zelfde test filmpje op de LG dus een grijzer zwart geeft, constant. En niet zoals op de Dell de verschillende zones aan/uit gaan en daar dus betere zwartwaardes haalt

[ Voor 62% gewijzigd door Fuske op 20-09-2020 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tatof
@Fuske Zouden ze niet een "referentie" pakken die enigsinds in de buurt komt dan? De LG heeft nano ips en de dell niet. Weet niet of het daar beter van wordt.

Anyhow, qua behuizing design zit ik sowieso aan de Dell te denken. Hij scoort ook beter :) Dus ik denk dat het voor mij de dell wordt! Wat ik wel jammer vind is dat ik bij Rtings niet mijn huidige schermen kan vinden en vergelijken... (Dell UP2716D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
@tatof De Dell heeft ook een Nano ips paneel
https://www.dell.com/hr/p/dell-s2721dgf-monitor/pd

Het betreft ook een LG paneel. Wellicht iets nieuwere versie dan de GL850.

Ik heb hier wat meer info over de panelen gevonden. https://forum.pcmonitors.info/topic/dell-s2721dgf-panel/

Hier wordt ook nog de Gigabyte G27Q genoemd die een mooi paneel moet hebben.
Stuk goedkoper wel pricewatch: Gigabyte G27Q Zwart

[ Voor 67% gewijzigd door Fuske op 20-09-2020 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tatof
@Fuske in dat geval ben ik klaar met de zoektocht.... Dell it is! ik ga ze bestellen :)

Ziet er ook wel heel cheap uit die Gigabyte

[ Voor 20% gewijzigd door tatof op 21-09-2020 10:10 ]

Pagina: 1