12v powerbank voor druppel laden accu van [motor]

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SenkZ
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-05 11:45
Context
Ik woon in een appartement en mijn motor staat buiten op straat. De komende maanden zal ik mijn motor minder gebruiken maar ik wil de accu in goede staat houden. Ik heb een druppellader met stekker, echter is het lastig om mijn motor aan te sluiten aangezien ik dan een verlengsnoer vanuit de berging moet aanleggen (motor kan niet goed naar binnen). Ik ben op zoek naar een meer praktische manier om mijn motor accu te onderhouden.

Ik wil wel af en toe nog kunnen rijden, dus accu ontkoppelen en binnen zetten is geen oplossing.

Mijn vraag
Heeft iemand een tip/ervaring met het gebruik van een 12v powerbank om de accu op spanning te houden (druppelladen)?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Yamaha TDM 850
Gel accu (yt12b bs nitro gel)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Opladen met bedrade druppellader

Beste antwoord (via SenkZ op 14-09-2020 14:49)

• wouter6022
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-03 10:34
@SenkZ dat verklaart een hoop. Ik denk zelf niet dat een powerbank hierbij gaat helpen. Die moet minstens de capaciteit van je accu hebben want bij het laden gaat zo'n 20% van de energie verloren omdat je 2x dc-dc conversie hebt.

Wist je dat je door een voor een zekeringen te trekken (bijv eerst verlichting, dag tot 5 wachten, dan abs, enz. enz.) er achter kunt komen waar de sluiting zit? Hiervoor heb je een goedkope multimeter nodig (action is goed genoeg in dit geval) waarmee je de accu spanning kunt meten op de polen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:09
Laden doe je met meer dan 12 volt, dus daar moet je wel rekening mee houden (14,4volt), en de powerbank zal zelf ook niet vrolijk worden van alle kou en het langzaam leeglopen, precies de zaken waar je motoraccu ook last van heeft. Dan heb je weer een druppellader voor je powerbank nodig :P

Een verlengsnoer lijkt me de beste én de slechtste optie: voor het opladen is het perfect, voor degene die je motor wil jatten ook om zijn slijptol op aan te sluiten (en andere ongein de je met een verlengsnoer onder spanning kunt uithalen). Kan hij niet in de berging staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-06 21:17
Je trekt die accu eruit en laadt hem thuis.
Hoe wil je trouwens gaan druppelen met een powerbank? Daar zit constante stroom op. Een druppellader die "druppelt" Daarvoor hebben ze verschillende cyclussen vooor die je druppellader doorloopt.

Afbeeldingslocatie: https://tecmate.com/wp-content/uploads/2014/04/OM4-graph.jpg

[ Voor 76% gewijzigd door com2,1ghz op 14-09-2020 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

phYzar schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:43:
Laden doe je met meer dan 12 volt, dus daar moet je wel rekening mee houden (14,4volt), en de powerbank zal zelf ook niet vrolijk worden van alle kou en het langzaam leeglopen, precies de zaken waar je motoraccu ook last van heeft. Dan heb je weer een druppellader voor je powerbank nodig :P

Een verlengsnoer lijkt me de beste én de slechtste optie: voor het opladen is het perfect, voor degene die je motor wil jatten ook om zijn slijptol op aan te sluiten (en andere ongein de je met een verlengsnoer onder spanning kunt uithalen). Kan hij niet in de berging staan?
Druppel-laden oftewel onderhoudsladen doe je tussen de 13.5 en 13.8 volt afhankelijk van type battery. Een powerbank gaat je daarbij inderdaad niet helpen.

Opties: Af en toe die verlengsnoer neerleggen, zonnepaneeltje met 12v solar charge controller, batterij eruit halen en binnen aan de druppellader. Daar houdt het wel mee op ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:43
Als je er een beetje handigheid in krijgt, kun je binnen 10 minuutjes je accu uit-/inbouwen op de TDM850.
Houd er wel rekening mee dat het de eerste keer wat langer zal duren ;-)

Dat kan ook prima buiten op straat. Moet je alleen even plannen dat je het niet inde stromende regen hoeft te doen.. dus avond (of paar dagen) vantevoren die mooie opgeladen accu er weer in en klaar.

Kost je het minste tijd/geld van alle mogelijke oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SenkZ
@phYzar De motor zal zeker niet de berging inkunnen ivm kleine bochten. Ik kan hem wel aan het uiteinde van berging zetten. Maar dan hebben alle flat bewoners er last van als die hun fiets uit de berging halen. Ik probeer dat dus te beperken.

Ook al zal de powerbank leeglopen, die kan ik gewoon binnen opladen vanuit het stroom net.

@com2,1ghz Ik hoop dus een powerbank te vinden die iets 'slimmer' is. Dus bijlaad indien nodig en daarna ook spanning kan uitschakelen.

@Anoniem: 472287 Er zijn geen powerbanks die zo'n solar charge panel kunnen mimmicken?

@breew Af/aan koppelen powerbank is toch echt wat laagdrempeliger imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SenkZ schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:12:
@phYzar De motor zal zeker niet de berging inkunnen ivm kleine bochten. Ik kan hem wel aan het uiteinde van berging zetten. Maar dan hebben alle flat bewoners er last van als die hun fiets uit de berging halen. Ik probeer dat dus te beperken.

Ook al zal de powerbank leeglopen, die kan ik gewoon binnen opladen vanuit het stroom net.

@com2,1ghz Ik hoop dus een powerbank te vinden die iets 'slimmer' is. Dus bijlaad indien nodig en daarna ook spanning kan uitschakelen.

@Anoniem: 472287 Er zijn geen powerbanks die zo'n solar charge panel kunnen mimmicken?

@breew Af/aan koppelen powerbank is toch echt wat laagdrempeliger imho.
Nee, er zijn wel powerbanks om je motor te starten als de batterij leeg is, maar een onderhoudslading doen vanaf een powerbank is gewoon onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter6022
Je schrijft dat je een gel batterij hebt (die dus nauwelijks gevoelig is voor zelfontlading) én dat je nog regelmatig rijdt. In dat geval heb je als het goed is geen onderhoudslader nodig. Sterker nog, de batterij constant op de maximale spanning houden kan de levensduur verminderen. Weet je wel zeker dat er echt een probleem is dat opgelost kan worden in dit geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SenkZ
@wouter6022 Ik heb ergens lekstroom want de accu is na 3/4 weken leeg. Na 2 weken is het soms ook kiele kiele of ik moet aanduwen. Dus meestal is rijden voldoende behalve als ie al twee weken staat. Dan wordt het onvoorspelbaar of hij nog start en merk ik dat ik hem laat staan, daardoor wordt het (leeglopen) een self-fulfilling prophecy.

Het ligt niet aan de capaciteit/status van de accu, want die heb ik recent vervangen. Natuurlijk zou het verhelpen van de lekstroom ook helpen. Maar die heb ik nog niet gevonden. Daarom hoopte ik het ontladen te kunnen vertragen met een powerbank.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• wouter6022
@SenkZ dat verklaart een hoop. Ik denk zelf niet dat een powerbank hierbij gaat helpen. Die moet minstens de capaciteit van je accu hebben want bij het laden gaat zo'n 20% van de energie verloren omdat je 2x dc-dc conversie hebt.

Wist je dat je door een voor een zekeringen te trekken (bijv eerst verlichting, dag tot 5 wachten, dan abs, enz. enz.) er achter kunt komen waar de sluiting zit? Hiervoor heb je een goedkope multimeter nodig (action is goed genoeg in dit geval) waarmee je de accu spanning kunt meten op de polen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SenkZ schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:04:
@wouter6022 Ik heb ergens lekstroom want de accu is na 3/4 weken leeg. Na 2 weken is het soms ook kiele kiele of ik moet aanduwen. Dus meestal is rijden voldoende behalve als ie al twee weken staat. Dan wordt het onvoorspelbaar of hij nog start en merk ik dat ik hem laat staan, daardoor wordt het (leeglopen) een self-fulfilling prophecy.

Het ligt niet aan de capaciteit/status van de accu, want die heb ik recent vervangen. Natuurlijk zou het verhelpen van de lekstroom ook helpen. Maar die heb ik nog niet gevonden. Daarom hoopte ik het ontladen te kunnen vertragen met een powerbank.
In dat geval ga ik er vanuit dat je een aftermarket-alarm op de motor hebt.

99,99999999% van de gevallen de oorzaak van lekstroom in auto/motor/etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:10

JanB

Het ken rotter !!!

Kun je niet gewoon de massa kabel van je accu afhalen? Of er een onderbreker tussen zetten? Je accu zal dan niet meer leeg lopen door een lekstroom. Voor mijn auto gebruik ik deze: https://www.accudienst.nl...eker-hoofdschakelaar.html

Is er ook niet zoiets voor je motor te vinden?

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SenkZ
@wouter6022 Ik had juist gehoopt dat je juist niet hoefde te converteren aangezien het beide DC is :p anyway ik zal dan maar eens een metertje aanschaffen om verder te speuren naar het lek. Net zoals @JanB adviseert.

@Anoniem: 472287 Er zit een alarm inderdaad maar die heeft nooit gewerkt (het is een occasian).

Bedankt voor de feedback, duidelijk is dat ik er met een patch niet uit kom. Dus ik zal de oplossing in de andere hoeken zoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

SenkZ schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:46:
@wouter6022 Ik had juist gehoopt dat je juist niet hoefde te converteren aangezien het beide DC is :p anyway ik zal dan maar eens een metertje aanschaffen om verder te speuren naar het lek. Net zoals @JanB adviseert.

@Anoniem: 472287 Er zit een alarm inderdaad maar die heeft nooit gewerkt (het is een occasian).

Bedankt voor de feedback, duidelijk is dat ik er met een patch niet uit kom. Dus ik zal de oplossing in de andere hoeken zoeken.
Dat niet werkende alarm zal je probleem wel zijn. Trek dat er maar snel vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter6022
Ik zou ook inderdaad eerst het alarm eraf halen voordat je eventueel een multimeter koopt want waarschijnlijk is het dan opgelost. Misschien zit er niet eens een zekering op het alarm omdat het er aftermarket op gebeund is. Vergeet niet om voordat je begint de min kabel van de batterij los te maken van de accu. Anders kan je onbedoeld met een stuk gereedschap kortsluiting maken door het frame aan te tikken. Nadat je klaar bent schroef je de min-kabel weer terug op de accu.

[ Voor 36% gewijzigd door wouter6022 op 14-09-2020 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als je een lekstroom hebt moet je dat uiteindelijk aanpakken, wat je nu doet is symptoonbestrijding. Maar met zo'n lang verlengsnoer moet je hem af en toe toch wel een uurtje aan de lader kunnen hangen. Ik weet niet op welke verdieping je woont maar desnoods hang je hem van het balkon af.

Qua diefstalpreventie lijkt het me wel mee vallen met een een verlensnoer:
- Het is een Yamaha TDM 850 :+
- En een beetje dief heeft een slijper/schaar op accu tegenwoordig

Edit: Maar met zoiets kom je ook al een heel eind: https://www.anker.com/ca/...portable-charger/A1501071

[ Voor 13% gewijzigd door Erasmo op 14-09-2020 15:29 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SenkZ
Volgens mij is het alarm al niet langer bevestigd op de accu maar ik zal het nogmaals controleren.

@Erasmo Mijn balkon zit aan andere kant van de flat, aan de weg kant waar mijn motor staat kan ik niet komen vanuit mijn appartement (ook niet raampje o.i.d.). Ik heb dus ook geen zicht op het laden, dat maakt het extra vervelend. Als ik er nog zicht op had dan was het al minder.

Het grootste probleem zit hem dan ook niet in het jatten van de motor, maar dat iedereen via de berging vrolijk de portiek in kan lopen via de berging deur die op een kier staat.

Kort samengevat: ongewenst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zit je boven een grasveld oid? Voordeel van de motor is juist dat je op de wat minder bereikbare plekjes kan komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SenkZ
Erasmo schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:33:
Zit je boven een grasveld oid? Voordeel van de motor is juist dat je op de wat minder bereikbare plekjes kan komen ;)
Haha nee helaas, ik zit 3e verdieping, maar de begane grond is van de buren. Dus zou ik toestemming moeten vragen om mijn motor in hun tuin te zetten. Ook niet echt werkbaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen...
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-03 09:46
Een oud-collega van me had het er wel eens over dat hij in de winter zijn motor aan een klein zonnepaneel had hangen om te laden. Geen idee of het goed werkt en of dat zonnepaneel niet van je motor gestolen wordt, maar wie weet heb je er wat aan. Ik kom er in ieder geval een aantal tegen voor onder de 30€ met de bekende druppellader connector als ik google op "accu druppellader zonnepaneel"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

SenkZ schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:37:
[...]

Haha nee helaas, ik zit 3e verdieping, maar de begane grond is van de buren. Dus zou ik toestemming moeten vragen om mijn motor in hun tuin te zetten. Ook niet echt werkbaar ;)
Ah dat is jammer. Ik had in mijn bovenstaande post nog een linkje toegevoegd, is zoiets wat je zoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:54
@SenkZ

Motormover een optie om toch in je berging te komen?
Afbeeldingslocatie: https://www.kippersrijssen.nl/uploads/webshop/products/2019/jul/ms150wm.jpg

Een schakelaar onder je zadel waarmee je de stroom afsluit.
Afbeeldingslocatie: https://www.awaccu.nl/fotos/1569502367.jpg

Accu makkelijk demontabel maken met een stekker, zodat je hem binnen kunt laden eens in de zoveel tijd.
https://akmaritimeservice.nl/anderson-stekker-connector/
Afbeeldingslocatie: https://akmaritimeservice.nl/wp-content/uploads/2015/10/Anderson-connector-stekker-grijs-150x150.jpg

Of wifi stroom :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SenkZ
Ja zo'n jump starter zou misschien wat kunnen zijn. Deze specifiek lijkt niet leverbaar (althans niet als ik op shop now klik).

@FRANQ In de berging is de hoek te klein om mijn motor kunnen draaien, dus het is sowieso veel gedoe. Ziet er wel gaaf uit though die mover.

Die schakelaar/kill switch voor accu ziet er ook goed uit. Hoe heet dat precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:54
SenkZ schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:25:
[...]

Die schakelaar/kill switch voor accu ziet er ook goed uit. Hoe heet dat precies?
Dat is een stroomonderbreker :)
Laatst heeft mijn schoonvader er een in zijn younghtimer alfa gezet omdat die ook leegloopt.
Bevalt goed.

https://www.awaccu.nl/pro...a-highest-load-250a-5-sec

[ Voor 13% gewijzigd door FRANQ op 14-09-2020 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:58

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

SenkZ schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:25:
[...]

Ja zo'n jump starter zou misschien wat kunnen zijn. Deze specifiek lijkt niet leverbaar (althans niet als ik op shop now klik).

@FRANQ In de berging is de hoek te klein om mijn motor kunnen draaien, dus het is sowieso veel gedoe. Ziet er wel gaaf uit though die mover.

Deze accubooster lijkt er wel heel sterk op: https://www.louis.de/arti...upack-18-000-mah/10011076
Zit ook zo'n zelfde kabeltje bij tegen ompoolbeveiliging en zo. (ik heb 'm zelluf ook :+ )

Maar let op: zo'n accubooster is echt alléén bedoeld om je motor mee te starten. Na het starten moet die ook verwijderd worden! En zo veel lading zit er ook niet in; het ding is vooral bedoeld om een piekstroom te leveren, meer niet.

En hoe dan ook: als je je vaste accu regelmatig zo diep ontlaadt dat je een booster nodig hebt, dan help je het ding zo om zeep.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
DrivinUCrazy schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:31:
[...]
En hoe dan ook: als je je vaste accu regelmatig zo diep ontlaadt dat je een booster nodig hebt, dan help je het ding zo om zeep.
Dit inderdaad.

Zo'n booster is niet geschikt om je accu op te laden.
Te lage spanning en te beperkte capaciteit.
Zijn enkel bedoelt om startvermogen te leveren.

En als je elke keer de booster moet gebruiken om te starten zal die accu inderdaad binnen de kortste keren kaduuk zijn.

Gewoon de lekstroom fixen (waarschijnlijk het alarm) in plaats van allerlei gekke ingrepen.
Dan is bijladen nog amper nodig, misschien eens in de paar maanden. Dat kan dan wel even op een alternatieve manier (verlengsnoer, accu eruit , etc) als je zo lang niet rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

DrivinUCrazy schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:31:
[...]

Deze accubooster lijkt er wel heel sterk op: https://www.louis.de/arti...upack-18-000-mah/10011076
Zit ook zo'n zelfde kabeltje bij tegen ompoolbeveiliging en zo. (ik heb 'm zelluf ook :+ )

Maar let op: zo'n accubooster is echt alléén bedoeld om je motor mee te starten. Na het starten moet die ook verwijderd worden! En zo veel lading zit er ook niet in; het ding is vooral bedoeld om een piekstroom te leveren, meer niet.

Vroeger wel ja, maar tegenwoordig heb je ook accupacks met een laadcontroller erin. En een groot, vol accupack zit meer dan genoeg in om je accu maandelijks even op te toppen.

Pagina: 1