Feedback back up strategie: Externe HD + Stack, encryptie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baram
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-05 11:07
Ik ga eindelijk eens proberen om een back up strategie te ontwikkelen en te implementeren.

Graag ontvang ik feedback op deze strategie.

Als ik het goed begrijp wordt de 3-2-1 strategie aangeraden: 3 kopieën, op 2 verschillende media, en 1 off-site.

Momenteel heb ik mijn data op 2 externe HDs (beide WD Elements van 1 TB) staan.

Mijn volgende actie is om een kopie online te bewaren.

Mijn keuze voor nu is op STACK van TransIP gevallen.

Ik heb deze dienst gekozen omdat:
- De servers in Nederland staan
- Ze zeggen dat de data versleuteld wordt opgeslagen
- Het volgens mij gegeven bovenstaande de meest betaalbare optie is voor mij. Het betreft ongeveer 256GB aan data, dus €3,03 per maand.

Specifiek heb ik de volgende vragen:
- Volgens mij is het verstandiger om een kopie op 1 externe HD en 1 externe SSD (in mijn geval een MX100 van 256GB) te bewaren, klopt dat?
- Zover ik kan lezen in dit forum zijn de ervaringen met STACK goed, klopt dat?
- Is het verstandig om mijn data te versleutelen op de HD's?
Zo ja, hebben jullie een suggestie hoe ik dat het beste aan kan pakken?
Ik draai op Windows 10 Home, dus ik kan volgens mij dus geen gebruik maken van bitlocker.
- Is het verstandig om mijn data te versleutelen op STACK?
Als ik het goed begrijp doen zij dat namelijk al.

Mochten jullie nog andere opmerkingen hebben, dan hoor ik dat graag!

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Over versleutelen op lokale opslag: hangt er van af waarom je wilt versleutelen. Wil je niet dat een inbreker die de HDD jat er naar kijkt? (Wat is de kans dat die geïnteresseerd is in de data?) Al kan het geen kwaad. Mits je de ontsleutelsoftware ook over 5/10/20 jaar nog hebt. Bewaar de installer voor de ontsleutelsoftware goed, bijv (onversleuteld en zonder dat het wachtwoord ergens is te lezen ;) ) op dezelfde backupmedia. En test de backups af en toe. [edit: en sowieso kan men ook bij de onversleutelde data op je Win10-machine dus wat dat betreft helpt versleutelen niet als je niet een vd twee HDD's ergens anders hebt staan]

Over versleutelen bij Stack: hangt er van af waarom je wilt versleutelen. Als vanwege 'hackers', dan kan je misschien vertrouwen op de versleuteling van Stack, Als je niet wilt dat Stack er zelf bij kan (of bijv. justitie na opdracht aan hen) dan is zelf versleutelen nodig. Wat handig is in gebruik, hangt af van hoe je backupt. Ik zelf gebruik https://cryptomator.org/ voor data die ik 'in de cloud' opsla.

Hier geen klachten over Stack, maar ik gebruik het amper.

Zowel HDD als SSD: kan zeker geen kwaad, maar ik zou er niet extra hardware voor gaan aanschaffen als de HD's het nog goed doen. Ook daar geldt natuurlijk: af en toe testen. (Bijv. door de checksum van oude backups te checken).

[ Voor 7% gewijzigd door F_J_K op 14-09-2020 11:09 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baram
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-05 11:07
@F_J_K Hartelijk dank voor je vlotte en uitgebreide reactie.

Inderdaad 'heb ik niets te verbergen', oftewel: het zijn voornamelijk foto's en video's van familie en vrienden.

Met andere woorden: een inbreker, justitie, of andere partijen zijn waarschijnlijk niet geïnteresseerd in deze data.

Versleuteling is dus niet kritiek.

Dat gezegd hebbende, Cryptomator ziet er veelbelovend uit voor de manier waarop ik de data opsla.

Sterker, volgens mij kan ik dit gebruiken voor het versleutelen van de data op zowel de HD's als STACK.

Oftewel: Ik kan de data opslaan in een vault en deze op zowel de HD's als STACK bewaren. Klopt dat?

Goeie tip om de ontsleutelsoftware onversleuteld op deze media te zetten, dank!

W.b.t. het wachtwoord: ik maak gelukkig al gebruik van een wachtwoordmanager, dus het veilig opslaan van het wachtwoord zou geen probleem moeten zijn.

Ik heb al een SSD over, dus ik hoef geen extra hardware hiervoor aan te schaffen.

Ten slotte: begrijp ik het goed dat je zelf een andere cloud provider gebruikt?

Zo ja, mag ik vragen welke en wat je overwegingen zijn geweest om tot die keuze te komen?

Alvast bedankt!

EDIT: Deze backup is voornamelijk archief materiaal. Dit archief staat niet op mijn PC, maar alleen op de HD's (en binnenkort dus ook in de cloud).

[ Voor 6% gewijzigd door Baram op 14-09-2020 11:59 . Reden: Opheldering dat data niet op PC staat, maar alleen op externe HD's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Baram schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:55:
Inderdaad 'heb ik niets te verbergen', oftewel: het zijn voornamelijk foto's en video's van familie en vrienden.

Met andere woorden: een inbreker, justitie, of andere partijen zijn waarschijnlijk niet geïnteresseerd in deze data.

Versleuteling is dus niet kritiek.
offtopic:
Voor het NL Stack vast niet relevant, maar voor Amerikaanse diensten wil je erg oppassen met juist foto's 'in de cloud'. Er zijn de laatste tijd heel wat mensen wiens account is verwijderd 'omdat niet aan het beleid is voldaan'. Waarbij een vermoeden is dat het komt door de voor Europeanen wat vreemde mores: geweld is prima maar auto-ban als er een borst in beeld is, laat staan een baby-bil.
Goeie tip om de ontsleutelsoftware onversleuteld op deze media te zetten, dank!

W.b.t. het wachtwoord: ik maak gelukkig al gebruik van een wachtwoordmanager, dus het veilig opslaan van het wachtwoord zou geen probleem moeten zijn.
Cryptomator is inderdaad prima te gebruiken voor ook de HDD's.

Inkopper over de password manager: het bestand niet in het versleutelde deel zetten als je het ontsleutelwachtwoord kunt vergeten :P
Ten slotte: begrijp ik het goed dat je zelf een andere cloud provider gebruikt?
Ik gebruik voor verschillende doeleinden zowel Dropbox, Google, MS als Stack naast een eigen NAS, soort van beroepsdeformatie :+ (En ik speelde ook nog met Degoo maar dat was duidelijk geen succes).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)