Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 31-05 18:49
Edit: Ik lees net dat aankoopadvies hier niet de bedoeling is, maar ik zou wel graag advies krijgen over alle andere aspecten van mijn verhaal hieronder. De specifieke hardware kan ik uiteindelijk zelf uitzoeken.

Probleem
Als IT-er heb ik al te lang een te slechte back-up-strategie, en nu ik verhuisd ben wil ik daar verandering in brengen. Na wat zoeken op het internet vond ik de 3-2-1 backup rule en volgens mij is dat inmiddels een vrij geaccepteerde aanpak. Ik heb besloten dit te gaan opzetten (maar voel je vrij om andere oplossingen te opperen).

Om dit te kunnen doen moet ik ten minste twee dingen regelen, namelijk lokale opslag op een apparaat in huis en een kopie op een off-site-locatie. Op dit moment denk ik aan een NAS (al dan niet met RAID) en een cloud-back-up.

Situatie
We wonen met z'n tweeën. Mijn vriendin heeft een laptop, telefoon en tablet. Ik heb een pc, (werk)laptop en telefoon. Samen hebben we een Shield TV (2019) gekocht. Ik wil het graag zo inrichten dat haar laptop en mijn pc de "primaire" kopie worden. Op een NAS zou dan de "secundaire" kopie komen, en in de cloud dan een "tertiaire" kopie van de belangrijkste bestanden (foto's en documenten). We zouden graag met de Shield TV filmpjes en foto's vanaf de NAS bekijken, en het zou helemaal mooi zijn als dat ook buitenshuis kan met bijvoorbeeld telefoon of tablet.

Eisen
Voor het opzetten van deze back-up-oplossing heb ik de volgende eisen:
  • Low maintenance; ik heb tig ideeën voor projecten om op te pakken en te weinig tijd om het in te doen, dus ik pas voor oplossingen als zelf Nextcloud draaien op zelf te bouwen servers. Het moet makkelijk op te zetten zijn en nauwelijks onderhoud vergen.
  • Robuust; het moet lang mee kunnen gaan.
  • Zuinig; goed voor het milieu en de portemonnee.
  • Privacyvriendelijk; bij voorkeur alleen versleutelde gegevens in de cloud.
  • Toekomstgericht; ofwel veel ruimte gelijk nu, ofwel makkelijk uit te breiden in de toekomst.
Wat ik tot nu toe bedacht heb
Inmiddels heb ik mij een tijdje ingelezen en zie ik vaak dezelfde adviezen terugkomen. Synology lijkt heer en meester in betrouwbare oplossingen met weinig onderhoud en een goede interface, met als mogelijk nadeel de prijzige hardware. Je hebt talloze uitvoeringen met verschillende hoeveelheden bays. Daar kom ik nog op terug, maar in principe had ik bedacht voor "een" Synology NAS te gaan.

Bijkomend voordeel is de Hyper-back-up functie die ik bijvoorbeeld met Synology C2 zou kunnen gebruiken. Volgens mij ondersteunt het ook client-side encryption van data.

Vragen
Maar nu heb ik heel veel vragen, en ik blijf zelf in cirkels redeneren. Daarom zou ik graag van jullie expertise gebruik maken om tot een oplossing te komen. De vragen die ik heb zijn:
  • Welke Synology is goed genoeg voor mijn probleem? Ik wil er in ieder geval eentje met minimaal 2 bays. Docker draaien en Plex/Emby/Jellyfin zijn nice to haves. Het moet met name lang mee kunnen gaan.
  • In hoeverre is RAID handig? Het is redundantie maar geen back-up. Ik lees dat RAID bij hele grote schijven problemen oplevert bij het herstellen van de data in geval van een corrupte disk. Is een RAID 1 opstelling voldoende om in geval van schijffalen gelijk door te kunnen?
  • Hebben jullie ervaring met het terugzetten van back-ups vanuit C2? Ook als alles client side encrypted is?
  • Heb ik tegenstrijdige eisen?
  • Heb ik zaken over het hoofd gezien?
Budget
Vind ik heel moeilijk om te bepalen. Het moet met name een solide oplossing zijn met een goede prijs/kwaliteit-verhouding. Het hoeft niet low-budget.

Kunnen jullie mij helpen bij het vinden van een goede oplossing? :)

[ Voor 2% gewijzigd door Basje op 14-09-2020 10:50 . Reden: Opmerking over aankoopadvies toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:37

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Cloud backup van primary data
Ik zou adviseren om de computers rechtstreeks naar de cloud te backuppen met backblaze (geen aandelen :D). Er is geen opslaglimiet en de prijs vind ik redelijk (5 euro per maand per computer meen ik).

Als je bijbetaalt kun je ipv 30 dagen een history krijgen van een jaar.

Door een cloud backup van de bron-systemen te maken hou je dingen erg simpel.

Het is praktisch om ook een backup te maken naar lokale (shared) storage in je huis. Downloaden van data uit de cloud duurt lang (alhoewel je een HD met je data kunt laten opsturen) dus je wilt een lokaal alternatief.

RAID
De backup data hoeft niet in RAID opgeslagen te worden, maar ik zou het zelf wel doen, als extra veiligheid.
Er is helemaal niets mis met RAID1 en ook met grote schijven is er geen issue, het duurt alleen wat langer tegenwoordig om een RAID te herstellen als een schijf vervangen moet worden.

Een NAS met twee schijven is prima.

Backup Software

Het is een termen discussie, maar voor mij is een backup méér dan alleen een kopie van je data. Een backup heeft ook een historie. Als je pas na een paar weken ontdekt dat je een belangrijk besetand hebt verknoeid of gewist, dan ben je met een simpele kopie je data kwijt.

Wat je ook kiest, ik zou hier rekening mee houden. Ik gebruik een Mac en die heeft 'Timemachine' als backupsoftware en ik ben helaas niet thuis met andere oplossingen.

Maar hou hier rekening mee als je een keuze maakt. Misschien dat andere mensen goed advies hebben op dit punt (voor Windows (?)) machines. (Misschien syncbackpro ? )

Vaak komt een NAS ook met eigen backup software. Synology is prima, maar ik denk dat QNAP ook prima is.

Je hebt pas een backup als je de restore (regelmatig) test

Ik heb zoveel verhalen gezien van mensen / bedrijven die de backup nooit controleerden en pas toen het te laat was ontdekten dat de backup al jaren faalde. Dus data weg.

Controleer je backups periodiek.

[ Voor 14% gewijzigd door Q op 14-09-2020 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basje
Q schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:03:
Cloud backup van primary data
Ik zou adviseren om de computers rechtstreeks naar de cloud te backuppen met backblaze (geen aandelen :D). Er is geen opslaglimiet en de prijs vind ik redelijk (5 euro per maand per computer meen ik).
Bedankt voor de tip, zal er eens naar kijken! Ik vind €10/maand (voor 2 computers) niet per se goedkoop, maar het is het overwegen waard. Onbeperkte storage is inderdaad wel fijn.
Het is praktisch om ook een backup te maken naar lokale (shared) storage in je huis. Downloaden van data uit de cloud duurt lang (alhoewel je een HD met je data kunt laten opsturen) dus je wilt een lokaal alternatief.
Ja, ik zie de cloud-backup met name als disaster recovery wanneer mijn huis wordt leeggeroofd of door een andere reden alle apparaten in huis allemaal tegelijk beschadigd raken. Heb je ervaring met het laten opsturen van een hd?
RAID
De backup data hoeft niet in RAID opgeslagen te worden, maar ik zou het zelf wel doen, als extra veiligheid.
Er is helemaal niets mis met RAID1 en ook met grote schijven is er geen issue, het duurt alleen wat langer tegenwoordig om een RAID te herstellen als een schijf vervangen moet worden.

Een NAS met twee schijven is prima.
Top. Het ging me er inderdaad om hoeveel schijven ik nodig heb voor een nuttige RAID-opstelling, want NAS-en worden snel duurder met meer bays. Is er een indicatie van hoe lang een RAID-opstelling bezig is met herstellen van laten we zeggen 4TB in RAID1?
Backup Software

Het is een termen discussie, maar voor mij is een backup méér dan alleen een kopie van je data. Een backup heeft ook een historie. Als je pas na een paar weken ontdekt dat je een belangrijk besetand hebt verknoeid of gewist, dan ben je met een simpele kopie je data kwijt.
Goed punt, ik zal het meenemen in mijn afwegingen! Met de opkomst van cryptolockers is dit ook een steeds relevanter punt, denk ik.
Misschien dat andere mensen goed advies hebben op dit punt (voor Windows (?)) machines. (Misschien syncbackpro ? )
Het gaat inderdaad om Windows-machines. Verder twee Android-telefoons en een iPad. Als mensen tips hebben voor software dan hoor ik het graag!
Vaak komt een NAS ook met eigen backup software. Synology is prima, maar ik denk dat QNAP ook prima is.
Ja, waarschijnlijk zijn het allebei goede merken. In mijn directe omgeving gebruikt men van deze twee meestal Synology.
Je hebt pas een backup als je de restore (regelmatig) test

[...]

Controleer je backups periodiek.
Ook een goed punt. Zal moeten bedenken hoe ik het ga testen, maar waarschijnlijk is een bulk-test het meest nuttig.

Bedankt voor je antwoorden! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

- Pak de lees-sneid van een harde schijf en deel de capaciteit door deze snelheid: dat is je restore tijd van een RAID1. Een 8 TB drive die gemiddeld 150 MB/s haalt zal 15 uur doen over een rebuild.

- Ik heb geen ervaring met het laten opsturen van een hd maar als je de hd terug stuurt dan hoef je die niet te betalen.

- Ik ben erg benieuwd of je een nas-based backup oplossing naar de cloud kunt opzetten die goedkoper is dan de BackBlaze optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basje
Q schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:51:
- Pak de lees-sneid van een harde schijf en deel de capaciteit door deze snelheid: dat is je restore tijd van een RAID1. Een 8 TB drive die gemiddeld 150 MB/s haalt zal 15 uur doen over een rebuild.
Duidelijk! (y)
- Ik heb geen ervaring met het laten opsturen van een hd maar als je de hd terug stuurt dan hoef je die niet te betalen.
Ja, precies. Maar goed, tegen de tijd dat ik zo'n oplossing nodig heb dan ben ik al superblij dat ik dit kan doen, dus op zich zullen de extra kosten waarschijnlijk geen dealbreaker zijn.
- Ik ben erg benieuwd of je een nas-based backup oplossing naar de cloud kunt opzetten die goedkoper is dan de BackBlaze optie.
Ja, ik ook. :)

Wat wellicht ook nog een optie is, is om bij een vriend capaciteit op zijn NAS in te kopen en het daar naartoe laten backuppen. Kost iets meer investering, maar maakt de maandelijkse kosten mogelijk lager. Ik ga eens navragen of hij open staat voor zo'n oplossing.

Nog een vraag over RAID: is het slimmer om 2 verschillende merken/typen harddisk te nemen om het risico op gelijktijdig falen te verkleinen, of maakt dat niet zo veel uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

Over die schijven: ik zou me er eigenlijk niet druk om maken. Ik zou ook gewoon twee van hetzelfde type/merk kopen. Hooguit kun je bij twee verschillende winkels komen zodat de kans iets kleiner is dat ze uit dezelfde batch komen. Maar ik zou me er niet teveel druk over maken.

Een 2e NAS bij iemand anders plaatsen: stel nou dat een NAS 10 watt doet idle. Dan is dat al 20 euro per jaar aan stroom. Dan nog dat ding + schijven kopen en installeren. Die aanschaf kost je 4+ jaar backblaze en dan nog de stroom. Bovendien is je eigen vrijetijd misschien ook nog wat waard.

En als je data dan toegankelijk moet zijn dan mag je 't over die trage upload naar je toe halen want die vriend is net een weekendje weg.

Maak de rekensom maar en neem je eigen tijd daar ook in mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basje
Q schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:14:
Over die schijven: ik zou me er eigenlijk niet druk om maken. Ik zou ook gewoon twee van hetzelfde type/merk kopen. Hooguit kun je bij twee verschillende winkels komen zodat de kans iets kleiner is dat ze uit dezelfde batch komen. Maar ik zou me er niet teveel druk over maken.
Duidelijk. :)
Q schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:14:
Een 2e NAS bij iemand anders plaatsen: stel nou dat een NAS 10 watt doet idle. Dan is dat al 20 euro per jaar aan stroom. Dan nog dat ding + schijven kopen en installeren. Die aanschaf kost je 4+ jaar backblaze en dan nog de stroom. Bovendien is je eigen vrijetijd misschien ook nog wat waard.

En als je data dan toegankelijk moet zijn dan mag je 't over die trage upload naar je toe halen want die vriend is net een weekendje weg.

Maak de rekensom maar en neem je eigen tijd daar ook in mee.
Mijn rekensom komt toch anders uit, ook omdat mijn aanpak niet betekent dat ik een tweede nas koop. Heb die vriend gisteren gesproken, en hij vindt het een goed idee om zijn nas voor mij open te zetten als ik dat ook voor hem doe. Er is dus geen sprake van een extra nas, alleen van extra opslagruimte in onze nassen. Het toeval wil dat hij zijn oude versie gaat vervangen, dus dat wordt een gezamenlijk project voor het einde van dit jaar. Kijken of we ergens een mooie Black Friday-deal in de wacht kunnen slepen.

Backblaze heb ik op 2 laptops en 1 pc nodig en kost me dus €15 per maand ofwel €180 per jaar. Dat is een 6TB schijf per jaar. Oké, wellicht zijn de abonnementen wat goedkoper als je ze per jaar aftikt, maar het punt blijft hetzelfde. Laat de extra harde schijf voor de ander z'n back-up zo'n 3W in idle gebruiken (99% van de tijd), dan kost dat ~€6 per jaar.

We hebben allebei glasvezel, op het moment 100MBit en dit wordt in de toekomst alleen maar sneller.

Je data gaan halen is waarschijnlijk inderdaad sneller dan downloaden, maar het is voor mij ook een disaster recovery, als alle andere back-ups en redundantie al gefaald hebben. Als mijn huis is afgebrand of leeggeroofd dan heb ik niet per direct al mijn data weer nodig, dat kan dan ook wel een weekendje wachten.

Of mis ik iets in mijn berekening? :?

• Q

Q

Tja, onder deze omstandigheden kan de berekening gunstiger uitvallen. Als dat gaat werken, prima toch? Zie alleen die tussentijd veilig te overbruggen ;)
Pagina: 1