Deuren tijdelijk stallen tijdens klussen in nieuw huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Topicstarter
Tijdens de oplevering van mijn appartement gaf de aannemer aan dat ik de deuren in mijn huis het beste aan de kozijnen kan laten hangen, ook tijdens klussen waar ze dan (een beetje) in de weg hangen.

Dat is enerzijds omdat tijdens het verwijderen, transporteren en terugplaatsen er een grote kans op beschadiging is en anderzijds omdat ze tijdens het bewaren doorgaans tegen een muur staan. Het verschil in relatieve vochtigheid van muur en lucht, gecombineerd met schuin staan zou dan een grote kans geven op krom trekken van de deuren.

In mijn appartement komt in het grootste keramisch parket en de tegelzetter eist dat de deuren er toch uit gaan.

Mijn woning is overigens al sinds maart min of meer af. Het beton was zelfs in juli al gestort, de ramen er kort na er in gezet, de anhydrietvloer was er in november al en de binnenwandjes in februari al glad gemaakt. Ik heb verder geen idee in hoeverre ik last zal hebben van het vocht van mijn circa 13 lagen met bovenburen.

Al met al zou het dus redelijk mee moeten vallen met het vocht... Het was gisteren in de badkamer 60% relatieve vochtigheid, wat eens zo heel veel hoger is dan in mijn huidige woning.

Het gaat om zeven Berkvens opdekdeuren van 95cm x 231cm. De meeste gewoon eenvoudige vlakke, eentje met een ruit erin.
Deze zouden ruim een week gestald moeten worden.

Er zijn effectief maar twee plekken waar die deuren qua afmetingen passen en waar niet gewerkt zal worden: in de badkamer of op het balkon. In de badkamer betekent 'tegen de muur' dan tegen zo'n binnenwand.

Nu heb ik zelf 4 ideeën om de deuren tijdelijk te stallen, maar wat is het beste?

- Toch rechtop tegen die badkamermuur plaatsen;
Voordeel is dat het dan relatief weinig ruimte in neemt en de deur op z'n stevigste kant wordt gestald.
Nadeel is dat dit de kwetsbaarste stand lijkt wat de kans op kromtrekken betreft

- Op de lange kant tegen de muur plaatsen
Neemt wat meer ruimte in dan voorgaande, maar er is minder 'hoogte' om krom te trekken.
Nadeel: hoe goed gaan de scharnierendelen hier tegen kunnen (op de koppen van die opdeklatten zetten zal wel helemaal geen goed idee zijn)?

- Plat leggen op de badkamervloer
Voordeel: Dat geeft vast de minste kans op kromtrekken (zou je denken)
Nadeel: het neemt flink wat ruimte in, er blijft zo'n 35-40cm over tussen de deuren en het badkamermeubel aan de andere kant... En dat nadeel is er natuurlijk ook tijdens het neerleggen van 6 van de 7 deuren.

- Plat leggen op de balkonvloer
Voordeel: ivt de badkamer is hier meer ruimte om te manoeuvreren.
Nadeel: het is voor iedere deur iets van 10-15 meter verder sjouwen en met een beetje wind wordt dat extra lastig; en ondanks dat de plek die ik voor ogen heb behoorlijk beschut is en er met wat plastic nog meer beschermd kan worden, licht het toch buiten.

Iemand die mij hierover kan adviseren? Of andere tips heeft hieromtrent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:24
Ik zou ze gewoon rechtop in de badkamer zetten. Neemt minste ruimte in en is het minst kwetsbaar voor stoten. Je kunt ze trouwens ook halverwege het tegelzetten verplaatsen. Eerst op de plek die de tegelzetter het laatst wil doen, halverwege verplaatsen naar de plek waar de tegelzetter begonnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:58
Gewoon rechtop zetten.
Hoe rechter hoe beter, ze trekken krom door het schuin doorhangen.

Een paar weken is geen probleem.

En als je ze verplaatst halverwege, draai ze dan om.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
ACM schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:10:
Het gaat om zeven Berkvens opdekdeuren van 95cm x 231cm. De meeste gewoon eenvoudige vlakke, eentje met een ruit erin.
Label even goed waar welke deur waar uit komt/in moet, anders wordt het straks een heel gepuzzel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:56
Je kunt de deuren eventueel zelfs helemaal rechtop zetten als je bang bent voor kromtrekken. Even vastzetten of klemmen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Topicstarter
Rubbergrover1 schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:41:
Je kunt ze trouwens ook halverwege het tegelzetten verplaatsen. Eerst op de plek die de tegelzetter het laatst wil doen, halverwege verplaatsen naar de plek waar de tegelzetter begonnen is.
Ik denk dat dat niet zo praktisch gaat werken; als ik z'n planning goed heb begrepen eindigt ie de laatste dag met alles voegen. Maar in de badkamer komt ie verder alleen om water te tappen, daar ligt al een vloer.
Omkeren zelf zou natuurlijk op zich wel kunnen.
Nielson schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:48:
Label even goed waar welke deur waar uit komt/in moet, anders wordt het straks een heel gepuzzel.
Thanks, dat had ik gelukkig zelf al bedacht. Wat afplaktape op de deur met de 'naam' van de kamer en al het hang- en sluitwerk in losse zakjes per deur met ook die naam erop.
Rukapul schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:49:
Je kunt de deuren eventueel zelfs helemaal rechtop zetten als je bang bent voor kromtrekken. Even vastzetten of klemmen en klaar.
Hmm... Maar waarmee zet je ze dan vast; helaas komt de stapel vlak bij de toegang van de badkamer, dus e.o.a. groot/lang ding ervoor maakt het tappen van water dan wel erg lastig.

[ Voor 3% gewijzigd door ACM op 14-09-2020 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Plat leggen van deuren betekent krassen op het grote gladde oppervlak. Rechtop zetten kan hooguit krassen op de onder- of bovenkant. Daar waar je ze niet ziet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:49
sypie schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:55:
Plat leggen van deuren betekent krassen op het grote gladde oppervlak. Rechtop zetten kan hooguit krassen op de onder- of bovenkant. Daar waar je ze niet ziet dus.
Ik weet niet om hoeveel deuren het gaat, en hoeveel ruimte er is, maar plat leggen met kleden er tussen lijkt me dan wel een optie? (Geen expert, geen idee of ik iets mis ofzo). Eg grond, kleed, deur, kleed, deur etc.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Bij plat leggen moet je dus ook het deurbeslag er afhalen... daar wordt de boel ook niet beter van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Topicstarter
ZpAz schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:59:
Ik weet niet om hoeveel deuren het gaat, en hoeveel ruimte er is, maar plat leggen met kleden er tussen lijkt me dan wel een optie? (Geen expert, geen idee of ik iets mis ofzo). Eg grond, kleed, deur, kleed, deur etc.
7 en met platleggen zou ik er dan inderdaad verhuisdekens tussen doen (die heb je blijkbaar ook van 250cm en 300cm lang).
sypie schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:01:
Bij plat leggen moet je dus ook het deurbeslag er afhalen... daar wordt de boel ook niet beter van.
Dat heb ik ondertussen sowieso al gedaan, want voor staand zouden in ieder geval de deurgrepen anders teveel ruimte innemen. En de rozetten was blijkbaar een kwestie van de metalen "deksels" er af wippen en 2 schroeven losdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-05 16:28

snmght

imho dan he

ACM schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:53:

Hmm... Maar waarmee zet je ze dan vast; helaas komt de stapel vlak bij de toegang van de badkamer, dus e.o.a. groot/lang ding ervoor maakt het tappen van water dan wel erg lastig.
Dat zou volgens mij bijvoorbeeld met een juiste hoeveelheid kussens / dekens / lakens / handdoeken moeten lukken. Blijven toevoegen tot het vast staat.

Ik zou ook neigen naar (zo rechtop mogelijk) in de badkamer zetten en daarnaast zorgen dat je het vochtniveau - voor zo ver mogelijk - tijdelijk extra laag houdt. Bijvoorbeeld de deur open zetten bij het douchen enz.

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Topicstarter
snmght schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:05:
Ik zou ook neigen naar (zo rechtop mogelijk) in de badkamer zetten en daarnaast zorgen dat je het vochtniveau - voor zo ver mogelijk - tijdelijk extra laag houdt
Ondertussen staat de ventilatie sowieso al permanent op 3. Het probleem zoals de bouwer dat beschrijft zit 'm echter vooral in het feit dat de muren van nieuwe huizen relatief veel vocht bevatten.
Bijvoorbeeld de deur open zetten bij het douchen enz.
Die deur zit er straks dan helemaal niet meer in :+ Ivm de aansluiting op de kozijnen/dorpel moet ie er ook uit.

Maar ik ga daar voorlopig niet douchen; deze vloer is de eerste klus en verhuizing volgt pas half november :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:56

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

ACM schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:53:
Latje er dwars boven, klein spijkertje dat je in de bovenkant van de deur tikt.
Zo zet ik mijn deuren ook vast als ik ze schilder, zodat ik direct aan alle zijden kan werken.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Full_hyperion
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-05 22:19
ACM schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:08:
Het probleem zoals de bouwer dat beschrijft zit 'm echter vooral in het feit dat de muren van nieuwe huizen relatief veel vocht bevatten.
Een stuk spaanplaat of ander goedkoop hout kopen en die als 1e tegen de muur zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Topicstarter
DrivinUCrazy schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:12:
Latje er dwars boven, klein spijkertje dat je in de bovenkant van de deur tikt.
Zo zet ik mijn deuren ook vast als ik ze schilder, zodat ik direct aan alle zijden kan werken.
En dat latje zelf leunt dan tegen de muur? Of blijft het dan staan omdat de 7 deuren dan met elkaar zijn verbonden?
De muren in de badkamer zijn betegeld, dus kan best wat hebben, maar ik ga er niet boren om zoiets tijdelijks in te verankeren :)
Full_hyperion schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:16:
Een stuk spaanplaat of ander goedkoop hout kopen en die als 1e tegen de muur zetten?
Ik heb sowieso nog een hoop folie, dus neig in ieder geval naar om daar een strookje van langs de muur te hangen.

[ Voor 22% gewijzigd door ACM op 14-09-2020 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 12:06
Als je de eerste deur ertegenaan zet gaat zo'n latje, kartonnetje ofzo nergens meer naartoe. Wat een gedoe zeg, zo'n deur staat toch geen jaren tegen de muur?
EDIT: Anders schroef je er een blokje tegenaan zodat ie er niet onder weg kan zakken.

[ Voor 21% gewijzigd door Pizza_Boom op 14-09-2020 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Laatst online: 14:13
Heb je geen box?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Laatst online: 21:56

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

ACM schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:25:
[...]

En dat latje zelf leunt dan tegen de muur? Of blijft het dan staan omdat de 7 deuren dan met elkaar zijn verbonden?
De muren in de badkamer zijn betegeld, dus kan best wat hebben, maar ik ga er niet boren om zoiets tijdelijks in te verankeren :)

[...]

Ik heb sowieso nog een hoop folie, dus neig in ieder geval naar om daar een strookje van langs de muur te hangen.
Thuis hang ik het met een houtklem ergens aan een beugel in de garage. In jouw geval zou ik een lat van muur tot muur klemmen. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Topicstarter
Pizza_Boom schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:26:
Als je de eerste deur ertegenaan zet gaat zo'n latje, kartonnetje ofzo nergens meer naartoe. Wat een gedoe zeg, zo'n deur staat toch geen jaren tegen de muur?
Nee uiteraard niet. Maar het lastige is natuurlijk dat het - zeker omdat ik voor het eerst nieuwbouw ga wonen - moeilijk is om te beoordelen hoe groot de kans op kromtrekken echt is.

De bouwer heeft wat documentatie gegeven waarin zelfs een maximum van 2 dagen wordt genoemd. En bij de oplevering werd e.e.a. benadrukt, zoals in mijn TS. Maar die documentatie is natuurlijk erg generiek; en wordt ook uitgedeeld bij huizen waar de tijd tussen 'nat werk' en de oplevering veel korter is.
Jawel, maar ik zie mezelf daar niet met die grote deuren heen manouvreren. Ze kunnen waarschijnlijk net in de lift, maar de gang daarvandaan naar de berging/box is ook nog voorzien van allerlei scherpe bochten :X
Overigens is het daar waarschijnlijk nog veel vochtiger dan in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:57
gewoon tegen de muur zetten in de ruimte waar je het minste last van heb, het is maar een week.... Bij mij hebben ze weken eruit gelegen en tegen de muur gestaan. Moet ook bekennen dat ik nog niet eens aan kromtrekken heb gedacht (ok, wel originele jaren 30 kwaliteitsdeuren :-) )Ik denk dat je je meer zorgen maakt dan nodig is...

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Damn, wat een topic voor het opslaan van een paar deuren voor een paar dagen. Die deuren trekken echt niet krom als je ze een paar dagen rechtop neerzet. Helemaal als alle echt vochtige zaken al zo lang geleden gedaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gian Inc.
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-05 12:34
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat berkvens deuren kromtrekken wanneer je ze een week tegen een muur aan zet. Misschien is een optie om ze zo recht mogelijk te zetten met blokken ertussen en daarna klemmen met een lange lat tussen de muur en de deuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik snap wel dat die tegelzetter eist dat ze er uit gaan, die wil gewoon niet aansprakelijk zijn voor evt schade. Kan hem geen ongelijk geven.

Maar dat een dergelijke vloer zo lang zou moeten drogen voor je er overheen kunt lijkt me stug. SUre, een ondervloer moet je behoorlijk lang laten drogen voor je er over heen loopt.

Maar als je nou gewoon tijdelijk het spul weg zet en dan weer terughangt...datr hoeft toch geen twee weken te duren? Na 24 uur moet je volgens mij gewoon over keramische tegels heen kunnen lopen.

Dus vraag de tegelzetter even wat mogelijk is zou ik zeggen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-05 00:24
Zo recht mogelijk zetten. De badkamertegels zijn waterdicht, dus daar zal je minder last van vocht uit de muur hebben. Ik zou het beslag erop laten en de deuren om en om neerzetten. Te hard kijken beschadigd dit type deur, dus zo min mogelijk mee sjouwen. Naar je box is al veel te ver met teveel draaien. Het blijft een lomp ding van meer dan 2 m2, je komt vanzelf klem te zitten. Daarom wil de tegelzetter ze ook uit de weg hebben tijdens het werken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Topicstarter
The Eagle schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:52:
Maar dat een dergelijke vloer zo lang zou moeten drogen voor je er overheen kunt lijkt me stug. SUre, een ondervloer moet je behoorlijk lang laten drogen voor je er over heen loopt.

Maar als je nou gewoon tijdelijk het spul weg zet en dan weer terughangt...datr hoeft toch geen twee weken te duren? Na 24 uur moet je volgens mij gewoon over keramische tegels heen kunnen lopen.
Heb ik ergens 2 weken genoemd? Maar het komt wel aardig in de buurt :/

Uiteindelijk komt hij op donderdag schuren e.a. en gaat daarna op maandag t/m donderdag tegelen. De deuren gaan er dan woensdag uit en de zaterdag na dat ie klaar is terug. Ongeveer anderhalve week dus, maar wel min of meer alleen tijdens z'n werkzaamheden.

Het verder uitharden e.a. kan inderdaad prima terwijl de deuren er alweer hangen :)

[ Voor 3% gewijzigd door ACM op 14-09-2020 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kortom: die tegelzetten wil gewoon geen omkijken naar die deuren hebben en daar tegelen waar ie zelf goeddunkt, dus zorg maar dat ze weg zijn. Ja hoor eens, zo werkt het niet (en dat weet ie ongetwijfeld).

In afstemming is er denk ik veel mogelijk, kwestie van goed plannen lijkt me :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Topicstarter
The Eagle schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:56:
Kortom: die tegelzetten wil gewoon geen omkijken naar die deuren hebben en daar tegelen waar ie zelf goeddunkt, dus zorg maar dat ze weg zijn. Ja hoor eens, zo werkt het niet (en dat weet ie ongetwijfeld).
Tsja, ik verwacht natuurlijk ook dat ie zo strak mogelijk rond de kozijnen de tegels legt... En als daar een deur boven hangt, dan snap ik ook wel dat dat het werk wel bemoeilijkt.
In afstemming is er denk ik veel mogelijk, kwestie van goed plannen lijkt me :)
Tsja, ik zit er ook niet zo op te wachten om iedere avond nadat ie weg is weer een paar deuren te moeten husselen :P
Dus het is mijn bedoeling ze er af te halen en pas weer terug te plaatsen als ie klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:10

Theo

moederbord

Kun je alle deuren niet rechtop zetten, met tussen elk een stukje karton, folie, verhuisdeken (of eqiuvalent), en ze dan met palletfolie (of huishoudfolie) als één pakket inpakken? Dan heb je een stapel deuren die stevig (verticaal!) tegen elkaar staan, en die je als zodanig weg kan zetten. De deuren staan dan compleet recht, leunen nergens tegenaan en kunnen niet krom trekken. Ze nemen bijna geen ruimte in en zijn ook nog beschermd tegen een verdwaalde spatter verf.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ1986
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-05 21:40
Je maakt het te moeilijk, gewoon eraf halen en in een hoek zetten met iets ertussen. Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:54
Wij hebben bij onze nieuwbouw woning de deuren gewoon tegen een vrije muur aan gezet (ongeveer 4 dagen lang) met niks ertussen dus een klein beetje schuin zodat de klink net niet tegen de muur aan komt. Alle ramen stonden wel allemaal op kiepstand waardoor het vocht snel de woning uit kon. Er is geen enkele deur krom getrokken.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:22
Kan je ze niet zo rech mogelijk tegen een muur in de badkamer zetten met evt wat dekens ertussen en de laatste vastzetten met een stempel die je tussen de badkamer vloer en plafond vastzet.
Lijkt me dat ze dan geen kant op kunnen en als je ze recht op zet zullen ze ook niet echt komtrekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:35
Deze week het hele (nieuwe) huis laten verven en alle deuren tijdelijk in de badkamer bewaard.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Pagina: 1